polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

recenzje płyt ()

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V W X Z Ł


Jan Sebastian Bach , Felix Mendelssohn-Bartholdy

-


Bach Johann Sebastian
Koncert na obój, skrzypce i orkiestrę d-moll BWV 1060.
Mendelssohn-Bartholdy Felix
Koncert na skrzypce, fortepian i orkiestrę d-moll.

Wyk.: Ludmiła Worobec-Witek - skrzypce, Tytus Wojnowicz - obój, Artur Jaroń - fortepian, Capella Bydgostiensis, dyr. Mirosław Jacek Błaszczyk
* DUX 2001 - DUX 0343, DDD 48'41''
Mendelssohn kojarzy się z Bachem najczęściej poprzez legendarne odkrycie Pasji według św. Mateusza (Mendelssohn kupił rybę, którą zawinięto mu w sklepie w rękopis Bacha...). Ów „nieco transcendentny związek dusz i idei” obu kompozytorów symbolicznie obrazuje wybrany repertuar - dwa podwójne koncerty napisane w tych samych tonacjach - d-moll. W Koncercie na obój i skrzypce znany polski oboista - Tytus Wojnowicz oraz ukraińska skrzypaczka, od 1991 roku na stałe przebywająca w Polsce - Ludmiła Worobec-Witek bardzo pięknie odtwarzają wspaniałą melodykę Bacha (frazy oboju w Adagio!), mistrzowsko pokonują wszelkie techniczne trudności, wydobywają z partytury wszelkie odcienie ekspresji i wszystko to łączą w harmonijną całość. W swoim młodzieńczym Koncercie na skrzypce i fortepian (napisany przez czternastolatka) Mendelssohn w ciekawy sposób wykorzystuje kontrast brzmieniowy obu solowych instrumentów, uwydatniany umiejętnie przez skrzypaczkę i pianistę. Znakomity jest dynamizm ich interpretacji żywiołowego finału Koncertu. Orkiestra Cappella Bydgostiensis pod batutą Błaszczyka dobrze dopełnia obie partie solowe, stanowiąc raz subtelne tło, a innym razem - element wzmagający dynamikę i ekspresję.