Polmic - FB

opisy płyt (S)



Stanisław Moniuszko

Utwory religijne



Msza Es-dur
Motet Ne memineris
Psalm Vide humilitatem meam
Litania Ostrobramska nr 1


Wyk.: Halina Słonicka - sopran, Maria Sutkowska - sopran, Anna Malewicz-Madey - mezzosopran, Krystyna Szostek-Radkowa - mezzosopran, Pola Lipińska - alt, Zdzisław Nikodem - tenor, Witold Pilewski - bas, Marian Sawa - bas, organy, Chór Polskiego Radia i Telewizji we Wrocławiu, Warszawska Orkiestra Kameralna, dyr. Edmund Kajdasz
* Olympia 1993 - OCD 395, ADD 62'24''
Nazwisko Stanisława Moniuszki kojarzy się przede wszystkim z operą i twórczością pieśniarską. Warto jednak pamiętać, że był on również kompozytorem około 80 utworów religijnych, w tym mszy, kantat, litanii, hymnów i psalmów. Płyta wrocławskiego Chóru Polskiego Radia i Telewizji i Warszawskiej Orkiestry Kameralnej kierowanej przez Edmunda Kajdasza dowodzi, że jest to równie cenny i interesujący nurt w twórczości Moniuszki. Wybrane utwory - po jednym z każdego gatunku muzycznego - dobrze ilustrują podstawowe cechy "religijnego" stylu kompozytora. Łacińska Msza Es-dur na cztery głosy solowe, chór mieszany, kwintet smyczkowy i organy powstała w 1865 roku, a dedykowana jest studentom Instytutu Muzycznego Apolinarego Kątskiego w Warszawie, gdzie Moniuszko wykładał od 1864 roku. Po raz pierwszy została wykonana w tym samym roku przez zespół szkoły w warszawskim Kościele św. Jana. Skomponowany na taką samą obsadę i w tym samym czasie motet Ne Memineris i chóralny psalm Vide Humilitatem Meam to przykłady religijnej liryki z tak typową dla Moniuszki przepiękną warstwą melodyczną. O zamykającej płytę pierwszej z czterech Litanii Ostrobramskich z 1843 roku rosyjski kompozytor i krytyk César Cui napisał, iż jest "czarująca" i - obok trzech pozostałych litanii - najznakomitszym z wszystkich dzieł religijnych polskiego artysty.