Polmic - FB

opisy płyt ()



-

Music From Six Continents - 1992 Series



Schönberg Arnold Ocalony z Warszawy op. 46
Vate Nancy van de Katyń, Krakow Concerto na perkusję i wielką orkiestrę
Penderecki Krzysztof Dies Irae - oratorium ob memoriam in pernicei castris in Oświęcim necatorum inextinguiblem reddendam

Wyk.: Olga Szwajgier - sopran, Zygmunt Jankowski - tenor, Leonard Mróz - bas, Chór i Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, dyr. Szymon Kawalla
* Vienna Modern Masters 1992 - VMM 3015, DDD 70'55''
Co łączy wszystkie prezentowane na płycie kompozycje? Przede wszystkim tematyka - nawiązująca do wojny, do historii Polski. Także okoliczności wykonania: wszystkie utwory znalazły się w programie koncertu dedykowanego ofiarom wojny, który odbył się 26 listopada 1989 roku w Filharmonii Karkowskiej. Utwory Niemca-Żyda, Amerykanki i Polaka. Trzy narodowości - trzy kultury - trzy perspektywy, ale jedna, wspólna, niezwykle poruszająca wizja wojennych tragedii. Kantata Ocalały z Warszawy Schönberga powstała pod wrażeniem wydarzeń w warszawskim getcie. W kulminacyjnym momencie tej muzycznej opowieści idący na śmierć w komorach gazowych Żydzi intonują żałobny hebrajski hymn-modlitwę. Katyń Nancy van de Vate, skomponowany w pięćdziesiatą rocznicę innej masakry - w Lasach Katyńskich, przywołuje cytaty z ludowej pieśni polskiej Ty pójdziesz górą, a ja doliną, prawdopodobnie śpiewanej przez matki swoim dzieciom w drodze na śmierć. Liryczne jej motywy, a także fragmenty sekwencji Dies irae i motetu Josquina des Pres łączą się z sonorystycznymi efektami orkiestry, tworząc przejmujący obraz ludzkich uczuć. Z kolei Krakow Concerto to muzyczna historia miasta - symbolu Polski i jej niezłomności. Płytę wieńczy oratorium Pendereckiego, poświęcone pamięci zamordowanych w Oświęcimiu.