Polmic - FB

opisy płyt (K)



Karol Szymanowski

-


Król Roger op. 46
Kniaź Patiomkin op. 51

Wyk.: Andrzej Hiolski - baryton, Wiesław Ochman - tenor, Barbara Zagórzanka - sopran, Henryk Grychnik - tenor, Leonard Andrzej Mróz - bas, Anna Malewicz-Madey - kontralt, Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej, Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej, dyr. Karol Stryja, dyr. Antoni Wit
* Marco Polo 1994 - 8.223339-40 (2CD), DDD 60'20''+33'16"
Król Roger to jedna z dwóch oper - obok Hagith - jakie skomponował Karol Szymanowski. Ten poetycko-symboliczny dramat wieńczy w dorobku kompozytora etap twórczości nawiązującej do impresjonizmu. Opisuje duchową przemianę panującego w XII wieku na Sycylii króla Rogera II, spowodowaną przez Pasterza opiewającego pięknego i dobrego Boga, który daje ludziom szczęście. Dramatyczne konflikty odbywają się w duszach bohaterów, na scenie dzieje się niewiele. Dominują długie, melodyjne wypowiedzi śpiewaków oraz spokojne, ale barwne i miejscami orientalne brzmienie orkiestry. Wszystko to tworzy niezwykłą atmosferę nierealności. Najwspanialszym muzycznie momentem opery jest niewątpliwie piękna pieśń Roksany w formie bogatej w orientalne ornamenty wokalizy, którą świetnie wykonuje Barbara Zagórzanka.
Płytę dopełnia krótka kompozycja Szymanowskiego Kniaź Patiomkin, będąca ilustracją do V aktu dramatu Tadeusza Micińskiego. Ona również pozostaje w charakterystycznym dla Króla Rogera klimacie "egzotyczno-archaicznym".