Polmic - FB

opisy płyt (R)



Romuald Twardowski, Ludomir Michał Rogowski

-



Twardowski Romuald:
Orthodox Carols, Alliłuja, Chwalitie Imia Gospodnie, Błażen muż, Osanna II, Woskresienije Christowo, Wsiakoje dychanije, Mała Liturgia Prawosławna
Rogowski Ludomir Michał:
Requiem (Panichida) finał

Wyk.: Cappella Musicae Europae Orientalis, dyr. Leon Zaborowski, Zespół Muzyki Cerkiewnej, dyr. Jerzy Szurbak, Chór Państwowego Konserwatorium w Mińsku (Białoruś), dyr. Wiktor Rowdo, Chór Akademii Medycznej w Białymstoku, dyr. Bożena Sawicka, Cappella Bydgostiensis, dyr. Stanisław Gałoński, Chór „Stepan Mokranjac”, dyr. Aleksander Spasic
* Acte Préalable 2000 – AP 0058, DDD 61'17''
Niniejsza płyta zawiera rzadkie przykłady znakomitej polskiej muzyki cerkiewnej. Dwóch kompozytorów – Ludomir M. Rogowski (1881-1954) i Romuald Twardowski (ur. 1930) – wzbogaciło repertuar tradycyjnej muzyki prawosławnej o wiele ważnych utworów. Rogowski ze śpiewem cerkiewnym zetknął się w Dubrowniku w Jugosławii, gdzie mieszkał przez prawie 30 lat. Swoje Requiem (Panichida) skomponował w 1934 roku na wieść o zabójstwie króla Aleksandra I, króla Jugosławii, stąd mroczny klimat utworu., nastrój żałoby i skupienia. Z kolei Twardowski zamiłowanie do muzyki cerkiewnej wyniósł z Wilna, gdzie się wychował. Jak silna jest to sympatia, świadczy obecna działalność kompozytora, który od 1983 roku przewodniczy jury Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce w Hajnówce. Twórczość „cerkiewna” Twardowskiego obfituje w opracowania kolęd prawosławnych, utwory oryginalne na chór, a jej szczytowym przejawem jest Mała Liturgia Prawosławna. Wybrane kompozycje prezentowane na niniejszej płycie dobrze charakteryzują ten typ jego muzyki – nawiązującej obficie do tradycyjnych śpiewów cerkiewnych pod względem melodyki, harmoniki i rytmu, ale realizowanej współczesnymi środkami (technika aleatoryczna w Małej Liturgii).
Większość nagranych na płycie kompozycji zostało zrealizowanych podczas wspomnianego festiwalu w Hajnówce.