Polmic - FB

omówienia utworów (O)

A B C D E F G H J K L Ł M N O P R S T U W Z Ż


Osada Ryszard

E-motion


wydruk komputerowy, s. 17 (partytura)
Utwór Ryszarda Osady E-motion, przeznaczony na dwa akordeony i ścieżkę stereo, został zrealizowany w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, Studiu Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz we własnym studiu kompozytora.
Kompozytor w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” zamieścił następujący komentarz: „W E-motion już sam dwuznaczny tytuł sugeruje podstawowe elementy konstrukcyjne. Zatem emocje i ruch («motion») wraz z jego specyficznymi formami generują podstawowy ciąg zdarzeń muzycznych. Aktywnie wpisuje się weń ścieżka elektroniczna, oparta na samplowanych brzmieniach akordeonu. Każdy dźwięk ścieżki, nawet skrajnie odkształcony, jest powiązany ze źródłem brzmienia – instrumentem akustycznym. Budowa utworu ma charakter segmentowy, od A do J. Zasadniczo segmenty zestawione są na zasadzie kontrastu. Utwór postępuje od luźno ze sobą powiązanych części (zasada kontrastu emocjonalnego) do coraz większej integracji materiału na różnych płaszczyznach konstrukcyjnych.” („Warszawska Jesień”, 2004, s. 45)
Utwór E-motion zdobył uznanie na arenie międzynarodowej: w 2003 roku został wyróżniony na międzynarodowym konkursie kompozytorskim Irino Prize w Tokyo i zdobył II miejsce na XXV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. L. Russolo we Włoszech.