polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

recenzje płyt (A)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V W X Z Ł


-

Arcydzieła Muzyki Chóralnej



Anonim Lucis creator optimae humnus, Ave Regina caelorum antiphona, Capitulum, Veni Sancte Spiritus sequentia
Tavener John Song for Athene, Funeral ikos
Pärt Arvo Bohorodice Djevo, Magnificat
Górecki Henryk Mikołaj Twoja cześć, chwała
Vasks Péteris Pater noster
Kilar Wojciech Dona nobis pacem

Wyk.: Sebastian Gunerka - baryton, Chór Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra”, dyr. Paweł Łukaszewski
* Musica Sacra 2005 - musica sacra edition 003, DDD 47'24"
Niniejsza płyta – nagrodzona statuetką Fryderyka 2005 w kategorii muzyki wokalnej (wraz z dwoma innymi, wydanymi przez wydawnictwo Musica Sacra) stanowi wybór nagrań dokonanych podczas XI Międzynarodowego Festiwalu “Laboratorium Muzyki Współczesnej” w Warszawie w listopadzie 2004 roku oraz w Kaplicy Kurii Biskupiej Diecezji Warszawsko-Praskiej w kwietniu rok później. Pomysłodawcą zarówno imprezy, jak i płyty, a także wykonawcą wszystkich prezentowanych utworów jest Chór Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra”, kierowany przez znanego kompozytora muzyki religijnej - Pawła Łukaszewskiego. Prezentowane kompozycje tworzą muzyczną wizytówkę znanego zespołu, na którą składają się jedne z najcenniejszych przykładów chóralistyki dawnej (chorał gregoriański) i współczesnej. Wśród tych ostatnich na szczególną uwagę zasługuje napisana przez angielskiego kompozytora Johna Tavenera Song for Athene z 1993 roku, wykonywana m.in. w 1997 roku podczas pogrzebu księżnej Diany, a także przeniknięty kontemplacyjnym nastrojem Magnificat z 1989 roku autorstwa estońskiego twórcy – Arvo Pärta. Obok nich słyszymy również dwie kompozycje polskich artystów. Pochodząca z 1986 roku pieśń Twoja cześć, chwała z cyklu Pieśni kościelnych Henryka Mikołaja Góreckiego to utwór charakterystyczny dla religijnego nurtu twórczości kompozytora, o prostej fakturze, nastroju modlitewnym i subtelnej ekspresji. Płytę zamyka Dona nobis pacem czyli końcowa część Missa pro pace Wojciecha Kilara – chorałowe, medytacyjne adagio, stanowiące doskonałe podsumowanie płyty, o którym artysta tak wypowiedział się w wywiadzie udzielonym w 2002 roku „Tygodnikowi Powszechnemu”: „Nazwałem ją [Missa pro pace] „dla pokoju”, gdyż ostatnie siedem minut utworu to nieustanne, litanijnie powtarzane słowa Dona nobis pacem. Trzecie tysiąclecie przynosi nam w nadmiarze niepokój, hałas, zgiełk. Prędzej czy później musi się w nas pojawić potrzeba wyciszenia”.