polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

recenzje płyt (A)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V W X Z Ł


-

Agnieszka Duczmal Vol. 5



Brahms Johannes - Sekstet B-dur op. 18, Sekstet G-dur op. 36

Wyk.: Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”, dyr. Agnieszka Duczmal
* Polskie Radio SA 2004 - PRCD088, DDD 75'12"
Kolejna płyta z nowej serii nagrań Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” i dyrygentki Agnieszki Duczmal przynosi wykonania dwóch sekstetów Johannesa Brahmsa – B-dur op. 18 z lat 1858-60 i G-dur op. 36 z lat 1864-65 w wersji na orkiestrę smyczkową. Dwa mistrzowskie utwory kameralne autora słynnego Niemieckiego Requiem, czterech symfonii, koncertów, kwartetów i kwintetów smyczkowych, utworów fortepianowych, niezliczonych, pisanych przez całe życie pieśni, nie odbiegają swoim stylem od pozostałych. Miłośnicy i znawcy muzyki Brahmsa od razu wychwycą śpiewne tematy muzyczne prowadzone przez liryczne wiolonczele, zachwycą się jak zawsze mistrzowskimi częściami wolnymi – Andante w Sekstecie B-dur i Poco adagio w G-dur – z ich przepiękną melodyką o poruszającej wewnętrznej ekspresji, wreszcie – docenią znakomitą znajomość możliwości technicznych i brzmieniowych smyczków oraz wzorcowe wręcz kształtowanie formalne poszczególnych ogniw utworów. W opracowaniu na orkiestrę smyczkową obie kompozycje zyskują nowy wymiar brzmieniowy – zarówno w aspekcie siły brzmienia, jak i operowania ekspresją. Muzycy orkiestry „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal wykorzystali tę okazję, ukazując nam nowe oblicze obu utworów Brahmsa – orkiestrowe, więc bardziej przestrzenne, ale równie dynamiczne i witalne jak oryginalne wersje.