Polmic - FB

kompozycje (H)



Helman Zofia (red.)

Musicology Today 2006. Poland in Europe: Musical Sources – Repertoire – Style


Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006, s. 193
Musicology Today to polski periodyk muzykologiczny wydawany w języku angielskim. Wychodzi w cyklu rocznym od 2004 roku. Jego inicjatorką, a obecnie spiritus movens, jest dr hab. Katarzyna Dadak-Kozicka, przewodnicząca Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich i profesor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Rocznik wydaje Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, przy wsparciu finansowym Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Funkcję redaktora naczelnego pełni prof. dr hab. Zofia Helman z Uniwersytetu Warszawskiego, a w skład komitetu redakcyjnego wchodzą, oprócz Katarzyny Dadak-Kozickiej, prof. dr hab. Alicja Jarzębska z Uniwersytetu Jagiellońskiego, dr hab. Alina Żórawska-Witkowska – profesor Uniwersytetu Warszawskiego oraz dr hab. Ryszard Wieczorek – profesor Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Radę programową tworzą inni wybitni muzykolodzy z uczelni prowadzących studia muzykologiczne bądź teorii muzyki.
Inicjatywa Katarzyny Dadak-Kozickiej miała na celu prezentację dorobku dynamicznie rozwijającej się muzykologii polskiej szerokiej społeczności muzykologicznej w Europie i na świecie. W wydanych dotąd rocznikach przedstawione jest bogate spektrum działalności polskich naukowców. Redakcja deklaruje zainteresowanie podstawowymi działami muzykologii, jak twórczość muzyczna i historia kultury muzycznej od czasów najdawniejszych po dzień dzisiejszy. Nie będą jednak pomijane inne dziedziny, takie jak estetyka, metodologia i teoria muzyki, etnomuzykologia i antropologia, czy psychologia i socjologia muzyki, we wszystkich nich bowiem działają polscy muzykolodzy. Również autorzy obcy mogą publikować w Musicology Today, o ile będą zainteresowani tematami poruszanymi w polskim roczniku.
Numer z 2006 roku pod hasłem Poland In Europe: Musical Sources – Repertoire – Style przynosi całą kolekcję artykułów o kompozytorach obcych działających w Polsce (Danuta Popiginis From Gdańsk to Kromiěříž Or the Story of Heinrich Döbel and His Music for the Violin, Aleksandra Patalas Theoretical Ideas of Marco Scacchi in the Context of Works by German Composers, Jolanta Woźniak Nineteenth Century Evangelical Cantionals from Gdańsk, Barbara Przybyszewska-Jarmińska Italian „School” of Polychorality from the Perspective of the Courts of the Polish Vasas and the Austrian Habsburgs, Agnieszka Leszczyńska The Parody Technique in the Works of Renaissance Composers from the Gdańsk Area). Trzy artykuły eksplorują problematykę etnomuzykologiczną (J. Katarzyna Dadak-Kozicka On the Interdependencies Between Life Style and the Style of Spring Carols of the People of Podlasie, Piotr Dahlig The Lament – Between Experience and Theatrical Performance, Zbigniew Jerzy Przerembski On the Playing Style and Repertory of Polish Bagpipe Players). Ponadto Iwona Lindstedt w artykule On Methods of Analysing Sonoristic Music In the Context of Musical Sonology of Józef M. Chomiński pisze o współczesnej dyskusji nad metodami analizy muzyki sonorystycznej w świetle koncepcji sonologii sformułowanej w 1956 roku przez wybitnego polskiego muzykologa Józefa Michała Chomińskiego.
W obszernych notach o autorach przedstawione zostały sylwetki naukowe dziewięciorga polskich muzykologów z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego, Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie i Akademii Muzycznej w Gdańsku.