polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

kompozycje (P)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V W X Z Ł


-

Polskie sonaty XX wieku na flet i fortepian



Świerzyński Adam Taniec kaszubski, Krakowiak, Mewy, Sonata na flet i fortepian
Szeligowski Tadeusz Sonata na flet i fortepian
Tansman Aleksander Sonatina na flet i fortepian
Woytowicz Bolesław Sonata na flet i fortepian

Wyk.: Marta A. Balińska - flet, Bernard Job - fortepian
* DUX 2006 - DUX 0545, DDD 70’42”
Artyści wykonujący utwory prezentowane na niniejszej płycie – flecistka polsko-amerykańskiego pochodzenia Marta Aleksandra Balińska oraz francuski pianista Bernard Job – obydwoje związani są z Paryżem. Nie dziwi zatem, że przygotowując wybór sonat na flet i fortepian współczesnych kompozytorów polskich do niniejszej publikacji sięgnęli po twórczość artystów równie blisko związanych z Francją. Trzech twórców, których dzieła znalazły się na płycie – Aleksander Tansman, Tadeusz Szeligowski i Bolesław Woytowicz przez kilka lat lub znaczną część swego życia (Tansman) mieszkało w Paryżu. W ich muzyce doświadczenia z pobytu we Francji nie pozostały bez śladu. Szczególnie wyraźnie obecne są w napisanej w 1925 roku, neoklasycznej Sonatinie na flet i fortepian Tansmana, charakteryzującej się specyficzną, delikatną kolorystyką, przywołującą skojarzenia z muzyką francuskich impresjonistów. Z kolei obie sonaty fletowe: Woytowicza z 1952 roku i Szeligowskiego – z 1953, cechuje mistrzostwo warsztatu kompozytorskiego wychowanków słynnej paryskiej nauczycielki, Nadii Boulanger. Wybór utworów zarejestrowanych na płycie dopełniają utwory Adama Świerzyńskiego, artysty, który w swej twórczości chętnie sięgał po tematykę marynistyczną (Mewy), czy wątki ludowe (Taniec kaszubski, Krakowiak). Jego Sonatę fletową z 1954 roku wyróżnia natomiast niezwykła delikatność i błyskotliwość brzmienia. Warto podkreślić, że wszystkie cztery zarejestrowane na płycie kompozycje Świerzyńskiego to nagrania premierowe.