Polmic - FB

opisy płyt (K)



Krzysztof Penderecki

Symfonia nr 7 „Siedem bram Jerozolimy”


Wyk.: Olga Pasiecznik - sopran, Aga Mikołaj - sopran, Ewa Marciniec - alt, Wiesław Ochman - tenor, Romuald Tesarowicz - bas, Boris Carmeli - narrator, Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej, dyr. Antoni Wit
* Naxos 2006 - 8.557766, DDD 60’47”

Monumentalną siódmą symfonię - Siedem bram Jerozolimy – przeznaczoną na pięć głosów solowych, recytatora, trzy chóry mieszane oraz orkiestrę, skomponował Krzysztof Penderecki w 1996 roku w związku z obchodami trzech tysięcy lat istnienia Jerozolimy, świętego miasta wyznawców judaizmu, chrześcijaństwa i islamu. Dzieło jest muzycznym symbolem jedności trzech religii, nadziei na bezkonfliktowy świat. Ponadczasowy i ponad-geograficzny wymiar kompozycji podkreślają jej liczne wykonania na całym świecie – od Jerozolimy, gdzie miało miejsce prawykonanie, po kraje europejskie, Stany Zjednoczone, Brazylię i Wenezuelę. Doczekała się także kilku już nagrań płytowych m.in. w 1997 roku dokonanego przez firmę CD Accord oraz w roku 2000 – przez wytwórnię Wergo, oba w interpretacji Bożeny Harasimowicz-Haas, Izabelli Kłosińskiej, Wiesława Ochmana i Romualda Tesarowicza (oraz Ewy Podleś w pierwszym nagraniu i Jadwigi Rappé – w drugim), którym towarzyszy Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Kazimierza Korda.
Nagranie, które stało się podstawą niniejszej płyty, wydanej przez znaną angielską wytwórnię Naxos, zostało zrealizowane w listopadzie 2003 roku w warszawskiej Filharmonii. Tym razem za pulpitem dyrygenckim stanął Antoni Wit, kierując ogromnym zespołem prawie tych samych wykonawców, co w przypadku poprzednich publikacji. Dzieło Pendereckiego w ich interpretacji porusza swym monumentalnym brzmieniem orkiestry, eksponującej barwy instrumentów perkusyjnych i dętych oraz przepełnionymi niezwykle głęboką ekspresją partiami chóralnymi.