27 marca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Stanisław Bromboszcz

postać

dnia

Stanisław

Bromboszcz

Stanisław Bromboszcz Muzyka kameralna

płyta

dnia

Stanisław Bromboszcz

Muzyka kameralna

Długosz Magdalena  Zakopane Liryki

kompozycja

dnia

Długosz Magdalena

Zakopane Liryki

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

z historii muzyki polskiej

Pękiel Bartłomiej

Pękiel Bartłomiej, kompozytor i organista. Data i miejsce jego urodzenia, ani pochodzenie nie są znane. (Zmienna i zróżnicowana pisownia nazwiska, jaka występuje w manuskryptach utworów przechowywanych w zbiorach wawelskich – Pekel, Peckel, Pekell skłania muzykologów do podejmowania rozważań na temat możliwości jego niemieckiego pochodzenia.)
Pierwsze wiadomości o Pękielu łączą się z jego działalnością na dworze króla Władysława IV w Warszawie, gdzie przebywał na pewno w latach 1637-54, a być może nawet od 1633. W kapeli królewskiej kierowanej przez Marco Scacchiego pełnił początkowo funkcję organisty, a następnie wicekapelmistrza, tworząc i wykonując muzykę religijną oraz zajmując się kształceniem młodych muzyków. Po wyjeździe Scacchiego z Polski w 1649 Pękiel objął funkcję kapelmistrza. Po zajęciu Warszawy przez Szwedów (1655), opuścił stolicę i następne 3 lata przypuszczalnie spędził na tułaczce wraz z dworem królowej.
Od 1658 do 1664 był kapelmistrzem kapeli katedralnej na Wawelu w Krakowie. Zmarł ok. 1670.
Za życia Pękiela ukazał się w druku tylko jeden jego utwór – potrójny kanon 6-głosowy, wydany w Xenia Apollinea, dodatku nutowym do Cribrum musicum ad triticum Siferticum Marco Scacchiego (Wenecja 1643). Pozostałe utwory znalazły się w rękopiśmiennych kopiach, spisanych przez skryptorów obcego i polskiego pochodzenia (m.in. rorantystę ks. Macieja Arnulfa Miśkiewicza, który jedną z mszy Pękiela uznał za najpiękniejszą i nazwał ją Missa pulcherrima).
Dzieła wokalno-instrumentalne, przeznaczone na zróżnicowaną obsadę, odznaczają się znacznym bogactwem środków fakturalno-wykonawczych, mogły więc powstać w okresie działalności w Warszawie, choć nie jest wykluczone, że tworzyły repertuar kierowanej przez Pękiela wokalno-instrumentalnej kapeli katedralnej na Wawelu. Utwory wokalne natomiast, przeważnie o 4-głosowej obsadzie, charakterystyczne dla repertuaru Kapeli Rorantystów, przypuszczalnie skomponowane zostały w czasie działalności kompozytora na Wawelu i w środowisku wawelskim były wykonywane.

KOMPOZYCJE:

– wokalne i wokalno-instrumentalne:
Assumpta es Maria – alt, 2 tenory, bas
Audite mortales. Dialogus (...) in advent – 2 soprany, 2 alty, tenor, bas, 3 viole, basso continuo
Ave Maria – alt, 2 tenory, bas
Domine ne in furore, zachowane dwa głosy tenorowe, basowy
Dulcis amor Jesu – 2 soprany, alt, tenor, bas, violone, basso continuo
Magnum nomen Domini – sopran, alt, tenor, bas, basso ripieno
Missa a 4 – alt, 2 tenory, bas, basso ripieno
Missa a 6 de Resurrectione Domini Nostri Jesu Christi, zachowana partia violi
Missa a 14 – 2 soprany, 2 alty, 2 tenory, 2 basy, 2 skrzypiec, 2 violette, viola basowa, basso continuo
Missa brevis – alt, 2 tenory, bas, basso ripieno
Missa Concertata La Lombardesca – 2 soprany, 2 alty, 2 tenory, 2 basy, 2 skrzypiec, 3 puzony, basso continuo
Missa in defectu unius contraaltus, zachowany głos tenorowy II, basowy
Missa paschalis – alt, 2 tenory, bas, basso pro organo
Missa pulcherrima – sopran, alt, tenor, bas, basso ripieno
Missa secunda – alt, 2 tenory, bas, basso ripieno
Missa senza le cerimonie [I] – 2 soprany, 2 alty, 2 tenory, 2 basy, basso continuo
Missa senza le cerimonie [II] – 2 soprany, 2 alty, 2 tenory, 2 basy, basso continuo
Missa super Veni sponsa, zachowane fragmenty głosu tenorowego
Nativitas (Conceptio) tua – alt, 2 tenory, bas
O adoranda Trinitas – alt, 2 tenory, bas
O salutaris Hostia, zachowany głos tenorowy II, basowy
Patrem na rotuły – alt, 2 tenory, bas
Patrem rotulatum – alt, 2 tenory, bas
Quae est ista, zachowane dwa głosy tenorowe, basowy
Resonet in laudibus – sopran, alt, tenor, bas, basso ripieno
Salvator Orbis – sopran, alt, tenor, bas, basso ripieno
Sub tuum praesidium – alt, 2 tenory, bas

– instrumentalne:
Canones a 6: 1. Tres canones simul cantantur, 2. Aliud. Sex vocibus, 3. Aliud. Sex vocibus
Fuga – organy

 

o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information