27 marca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Stanisław Bromboszcz

postać

dnia

Stanisław

Bromboszcz

Stanisław Bromboszcz Muzyka kameralna

płyta

dnia

Stanisław Bromboszcz

Muzyka kameralna

Długosz Magdalena  Zakopane Liryki

kompozycja

dnia

Długosz Magdalena

Zakopane Liryki

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

z historii muzyki polskiej

Elsner Józef

Elsner Józef Antoni Franciszek, kompozytor, dyrygent i pedagog; ur. 1 czerwca 1769, Grodków na Opolszczyźnie, zm. 18 kwietnia 1854, Elsnerowo pod Warszawą. W latach 1774-81 uczęszczał w Grodkowie do szkoły powszechnej, a także śpiewał w chórze kościelnym. Od 1781 uczył się w szkole prowadzonej przy klasztorze dominikanów, następnie w jezuickim Gimnazjum św. Macieja we Wrocławiu. Śpiewał w chórze klasztornym i uczęszczał na lekcje gry na skrzypcach oraz basu cyfrowanego. W 1782 w kościele św. Wojciecha we Wrocławiu został wykonany jego motet Ave Maria gratiae plena na dwa głosy solowe z towarzyszeniem instrumentów. W 1786 rozpoczął studia teologiczne na Uniwersytecie we Wrocławiu, które po krótkim czasie zamienił na lekarskie. Jesienią 1789 wyjechał do Wiednia z zamiarem dalszego studiowania medycyny. Dwuletni pobyt w Wiedniu, naznaczony ciężką chorobą, zaowocował powrotem do zawodu muzyka. Jesienią 1791 przeniósł się do Brna, gdzie pracował jako skrzypek w orkiestrze teatralnej. Wiosną 1792 udał się do Lwowa i objął stanowisko dyrygenta w teatrze cesarsko-królewskim, na którym pozostał do 1795. W tym czasie wystawił w nim dwie swoje opery do tekstów niemieckich: Die seltenen Brüder i Der verkleidete Sultan. W 1795 prowadzenie teatru objął Wojciech Bogusławski, zaś Elsner został jego współpracownikiem. Zajął się także udzielaniem prywatnych lekcji oraz zorganizował Akademię Muzyczną, która miała na celu zrzeszenie muzyków i miłośników muzyki oraz działalność koncertową. Koncerty Akademii odbywały się co tydzień, a na ich program składały się symfonie (m.in. Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Pavela Vranicky’ego i własne Elsnera), koncerty na instrumenty solowe oraz muzyka wokalna.
Latem 1799 Elsner przeniósł się ze Lwowa do Warszawy, gdzie osiadł na stałe. Od 1799 do 1824 prowadził operę w Teatrze Narodowym, wzbogacając jej repertuar własnymi dziełami (30 oper i 2 balety). W latach 1802-06 prowadził własną sztycharnię nut i systematycznie przygotowywał zbiory utworów wydawane od 1803 do 1805 pod tytułem Wybór pięknych dzieł muzycznych i pieśni polskich (łącznie ukazały się 24 zeszyty). W 1805 odbył podróż artystyczną do Niemiec i Francji. Nawiązał kontakty z muzykami i firmami wydawniczymi Francji, Niemiec i Austrii, dzięki czemu kilka jego utworów ukazało się drukiem w Lipsku i Paryżu. W tym samym roku został członkiem Warszawskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. W latach 1805-06 udzielał się w Resursie Muzycznej, głównie przy organizowaniu koncertów symfonicznych. Od 1802 do 1825 pisał recenzje i artykuły do polskich czasopism, a w latach 1811-19 także do lipskiej „Allgemeine Musikalische Zeitung”, poświęcając je głównie współczesnym kompozytorom polskim oraz życiu muzycznemu Warszawy. W 1814 założył Towarzystwo Muzyki Religijnej i Narodowej, które miało za zadanie organizowanie koncertów, kształcenie nowych kadr nauczycieli muzyki, organistów, śpiewaków i muzyków.
Jednocześnie sam prowadził działalność pedagogiczną – w latach 1814-17 uczył w Szkole Dramatycznej Bogusławskiego, potem wykładał teorię i kompozycję w kierowanych przez siebie szkołach: w latach 1817-21 w Szkole Elementarnej Muzyki i Sztuki Dramatycznej, w latach 1821-26 w Instytucie Muzyki i Deklamacji, w latach 1826-31 w Szkole Głównej Muzyki (tu wykształcił wielu polskich kompozytorów, wśród nich Fryderyka Chopina, o którym napisał na świadectwie szkolnym: „szczególna zdatność, geniusz muzyczny”). Uczył również – od 1835 do 1839 – w Szkole Śpiewu przy Teatrze Wielkim, a następnie w Instytucie Guwernantek.
Józef Elsner był członkiem honorowym wielu towarzystw muzycznych w kraju (m.in. Krakowskiego Towarzystwa Przyjaciół Muzyki) oraz lipskiego Musikverein der Universitätskirche St. Pauli. Był też członkiem masonerii – w 1814 został namiestnikiem katedry w loży Świątyni Stałości, w 1820 członkiem najwyższej kapituły, w 1821 mistrzem katedry. Za zasługi na polu muzyki został odznaczony w 1823 Orderem Św. Stanisława. Na jego cześć zostały wybite 3 medale.

WAŻNIEJSZE UTWORY:

Graduał na 2 soprany, 2 skrzypiec, altówkę, basetlę i 2 rogi (ok. 1782)
Koncert skrzypcowy G-dur (ok. 1783-84)
Offertoria na 4 głosy i orkiestrę (ok. 1783-84)
Benedictus na sopran i zespół instrumentalny (ok. 1783-84)
Completorium na chór, 2 skrzypiec, altówkę, 2 rogi i organy (ok. 1785)
Ad festum Corporis Christi na 4-głosowy chór, instrumenty dęte i organy (ok. 1785-86)
Symfonia Es-dur (ok. 1788-89)
Symfonia D-dur (ok. 1788-89)
Nocturno Es-dur na orkiestrę (ok. 1788-89)
Kyrie i Gloria C-dur na chór, 2 skrzypiec, altówkę, 2 oboje, róg, trąbkę, kotły i organy (ok. 1788-89)
Der sterbende Jesus na głosy solowe i chór (ok. 1788-89)
Walce wiedeńskie na orkiestrę (ok. 1790-91)
Walce brneńskie na orkiestrę (ok. 1791-92)
Koncert fletowy (1791-92)
Marsz z echem i andantem na orkiestrę
Karnevaltänze na orkiestrę (1792-99)
Requiem op. 2 na 4-głosowy chór i instrumenty dęte (1793)
Koncert skrzypcowy D-dur (ok. 1795)
Die seltenen Brüder oder Die vier Zauberkugeln, opera w 2 aktach (1795)
Der verkleidete Sultan, opera w 3 aktach (1795)
Dzicy ludzie, balet w 1 akcie (ok. 1796)
Trois quatuors na instrumenty smyczkowe (ok. 1796)
Iskahar, król Guaxary, melodramat w 3 aktach (1796)
Symfonia D-dur (1796)
Symfonia C-dur (1796)
Symfonia Es-dur (1797)
Amazonki czyli Herminia, opera w 2 aktach (1797)
Sonata F-dur na skrzypce i fortepian op. 10 nr 1 (ok. 1798)
Sonata D-dur na skrzypce i fortepian op. 10 nr 2 (ok. 1798)
Sonata Es-dur na skrzypce i fortepian op. 10 nr 3 (ok. 1798)
Sonata fortepianowa B-dur (ok. 1798)
Sonata fortepianowa D-dur (ok. 1798)
Sonata fortepianowa F-dur (ok. 1798)
Trio fortepianowe C-dur (ok. 1798)
Kwartet na 2 skrzypiec i 2 altówki (ok. 1798)
Trois quatuors du meilleur goût polonais na instrumenty smyczkowe (1798)
Grande sonate B-dur, trio fortepianowe (1798)
Sydney i Zuma czyli Moc kochania czarnej niewiasty, melodramat w 3 aktach (1798)
Kwintet smyczkowy c-moll
Msza B-dur op. 3 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1799)
Kwartet fortepianowy F-dur (ok. 1800)
Sułtan Wampum czyli Nieroztropne życzenia, opera w 2 aktach (1800)
Kwintet smyczkowy
Kwartet smyczkowy B-dur
Symfonia D-dur (1802)
Wariacje B-dur na temat marsza z opery „Przerwana ofiara” P. Wintera na fortepian (1802)
Rondo à la mazurek g-moll na fortepian (1803)
Rondo à la mazurek C-dur na fortepian (1803)
Rondo à la krakowiak B-dur na fortepian (1803)
Mieszkańcy wyspy Kamkatal, opera w 1 akcie (1803-04)
Siedem razy jeden, komedioopera w 1 akcie (1804)
Polonez na temat marsza z opery „Woziwoda” L. Cherubiniego na orkiestrę (1804)
Polonez E-dur na temat uwertury z opery „Lodoiska” R. Kreutzera na orkiestrę (1804)
Lob der Buchdruckerkunst, kantata na głos solowy, 4-głosowy chór i fortepian (1804)
Symfonia C-dur op. 11 (1804-05)
Stary trzpiot i młody mędrzec, opera w 1 akcie (1804-05)
Kwartet fortepianowy Es-dur op. 15 (ok. 1805)
Urojenie i rzeczywistość, opera w 1 akcie (ok. 1805)
Nurzahad czyli Nieśmiertelność i bogactwa, melodramat w 3 aktach (1805)
Wieszczka Urzella czyli To co się damom podoba, opera w 3 aktach (1805-06)
In te Domine speravi Es-dur op. 4, offertorium na 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1806)
Msza d-moll op. 5 na 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1806)
Sąd Salomona, melodramat w 3 aktach (1806)
Andromeda, opera seria w 1 akcie (1806)
Salvum fac imperatorem B-dur op. 6, motet na 4-głosowy chór i orkiestrę (1807)
Na wdzięcznej Polaków ziemi, kantata na chór i orkiestrę (1807)
Trybunał niewidzialny czyli Syn występny, melodramat w 3 aktach (1807)
Pospolite ruszenie czyli Bitwa z kozakami, komedioopera w 2 aktach (1807)
Mieczysław Ślepy, melodramat w 3 aktach (1807)
Karol Wielki i Witykind, dramat w 2 aktach (1807)
Sonata B-dur na fortepian na 4 ręce op. 16
Szewc i krawcowa, duodrama w 1 akcie (1808)
Echo w lesie, duodrama w 1 akcie (1808)
Śniadanie trzpiotów, opera w 1 akcie (1808)
Żona po drodze, duodrama w 1 akcie (1808)
Marsz tryumfalny na orkiestrę dętą (1809)
Leszek Biały czyli Czarownica z Łysej Góry, opera w 2 aktach (1809)
Benefis, duodrama w 1 akcie (1809)
Wariacje na temat arii z opery „Żony przemienione czyli Szewc” M. A. Portogalla na orkiestrę (1810)
Musik zu einer Trauerloge, kantata na chór męski i orkiestrę (1811)
Wyspa małżeńska czyli Żony przez los wybrane, melodramat w 3 aktach (1811)
Korsarz francuski w Portugalii, melodramat w 3 aktach
Wąwozy Sierra Morena, komedioopera w 3 aktach (1811)
Veni Creator C-dur op. 7 na 2 chóry 4-głosowe (1812)
Kabalista, opera w 2 aktach (1812)
Muzyka na wprowadzenie zwłok ks. J. Poniatowskiego w r. 1814, kantata na deklamację, chór i orkiestrę (1814)
Veni Sancte Spiritus Es-dur op. 8 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1815)
Msza świętojańska F-dur op. 9 na 4 głosy solowe, 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (ok. 1815)
Motet seu Offertorium de Sancto Josepho C-dur op. 10 na 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1815)
Post celebrem... D-dur op. 11 na sopran, bas, 4-głosowy chór i orkiestrę (1815)
La ritrosia disarmata, duodrama w 1 akcie (1815)
Polonez na temat piosenki „Où peut-on être mieux...” na orkiestrę (1816)
Kochankowie ukryci, opera w 2 aktach
Król Łokietek czyli Wiśliczanki, opera w 2 aktach (1817-18)
Dwa posągi, balet (1818)
Symfonia B-dur op. 17 (ok. 1818)
Polonez F-dur na orkiestrę (1818)
Polonez D-dur na orkiestrę (1818)
Offertorium G-dur op. 12 na 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1819)
Powstańmy z orężem w ręku, kantata na deklamację, głosy solowe i chór (1819)
Jagiełło w Tenczynie, opera w 3 aktach (1819)
Msza G-dur op. 13 na 3-głosowy chór męski i organy (ok. 1820)
Msza ludowa G-dur op. 15 na 2 soprany i organy (1820)
Msza C-dur op. 26 na 4 głosy solowe, 4-głosowy chór i orkiestrę (1820)
Polonez D-dur na skrzypce i fortepian (1820)
Polonez Es-dur na skrzypce i fortepian (1820)
Ofiara Abrahama, melodramat w 4 aktach (1821)
Divertissement, balet
Msza F-dur op. 20 na 4-głosowy chór (ok. 1823)
Msza C-dur op. 22 na 4-głosowy chór męski, 4 rogi, puzon i kotły (ok. 1823)
Graduale i Offertorium F-dur op. 23 na 4-głosowy chór męski, 4 rogi i puzon (ok. 1823)
Msza a-moll op. 24 na 4-głosowy chór (ok. 1823)
Graduale i Offertorium A-dur op. 25 na 4-głosowy chór (ok. 1823)
Msza d-moll op. 16 na 4-głosowy chór (1823)
Graduale i Offertorium op. 17 na 4-głosowy chór (1823)
Missa in B op. 18 na 3-głosowy chór męski (1823)
Graduale i Offertorium Es-dur op. 19 na 3-głosowy chór męski (1823)
Offertorium C-dur op. 31 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1823)
Offertorium C-dur op. 33 na 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (ok. 1824)
Offertorium D-dur op. 32 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1824)
Motet C-dur op. 28 na 2 chóry 4-głosowe
Msza G-dur op. 34 na 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1825)
Msza F-dur op. 35 na 4-głosowy chór i organy (ok. 1825)
Nieszpory C-dur op. 36 na 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1825)
Offertorium G-dur op. 38 na 4-głosowy chór, flet obbligato i orkiestrę (ok. 1825)
Te Deum laudamus D-dur op. 39 na 4-głosowy chór, trąbkę i kotły (ok. 1825)
Veni Creator G-dur op. 40 na 4-głosowy chór (ok. 1825)
Mazur na orkiestrę (ok. 1825)
Msza F-dur op. 41 na 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (ok. 1826)
Requiem c-moll op. 42 na 3-głosy męskie, wiolonczelę, instrumenty dęte i kotły (1826)
Salve Regina B-dur, Processio funebris c-moll, Psalmus: De profundis c-moll op. 43 na 3-głosy męskie, 4-głosowy chór i orkiestrę (1827)
Graduale F-dur op. 29 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1828)
Offertorium B-dur op. 30 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1828)
Offertorium B-dur op. 45 na 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (ok. 1829)
Offertorium A-dur op. 46 na 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1829)
Msza solenna B-dur op. 47 na 4 głosy solowe, 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1829)
Offertorium G-dur op. 48 na 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (ok. 1829)
O sacrum convivum op. 49, hymn na 4-głosowy chór i instrumenty dęte (ok. 1829)
Offertorium F-dur op. 50 na 3-głosowy chór męski (ok. 1829)
Msza solenna C-dur (Koronacyjna) op. 51 na 4 głosy solowe, 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1829)
Msza B-dur op. 44 na 2 soprany, 2 tenory, bas i organy (1829)
Septet D-dur na flet, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas i fortepian (ok. 1830)
Powstanie narodu, scena liryczna w 1 akcie (1830)
Marsz przedniej straży wojska polskiego na orkiestrę (1831)
Marsz na orkiestrę (1831)
Missa festiva C-dur op. 52 na 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (ok. 1832)
Cantate zur Jubel-Feier... D-dur op. 53 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1832)
Veni Creator G-dur op. 54 na 5-głosowy chór i organy (1834)
Offertorium C-dur op. 56 na 4-głosowy chór i organy (ok. 1835)
Graduale Es-dur op. 57 na sopran, 4-głosowy chór i orkiestrę (1835)
Passio Domini nostri d-moll op. 65 na 14 głosów solowych, 3 chóry 4-głosowe i orkiestrę (1835-37)
Offertorium op. 58 na chór (ok. 1836)
Motet G-dur op. 59 na 4 głosy solowe, 4-głosowy chór i orkiestrę (1836)
Chaconne G-dur na skrzypce i fortepian (1836)
Alleluja B-dur op. 60 na 4-głosowy chór (1836-40)
Polonez D-dur na skrzypce i fortepian
Msza e-moll – E-dur op. 62 na 4 głosy solowe, 4-głosowy chór i orkiestrę (ok. 1838)
Psalm 133 op. 63 na 2 chóry (ok. 1838)
Msza d-moll i D-dur in laudem omnium sanctorum slavonorum polonorum op. 66 na 2 głosy solowe, 4-głosowy chór i orkiestrę (1840)
Ave Maria B-dur op. 68 na 4-głosowy chór i organy (1840)
Offertorium F-dur op. 70 na 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (1840)
Offertorium F-dur op. 71 na 4-głosowy chór (1840)
Canticum Simeonis e-moll op. 69 na 5-głosowy chór (1841)
Msza g-moll op. 72 na 4 głosy solowe, 4-głosowy chór i orkiestrę (1842)
Veni Creator B-dur op. 73 na 4-głosowy chór męski (1842)
Te Deum laudamus op. 74 na 2 chóry męskie 4-głosowe (1842)
Msza G-dur op. 75 na 2 soprany, skrzypce, 2 altówki, wiolonczelę i organy (1842)
Msza pasterska a-moll op. 76 na 4-głosowy chór, wiolonczelę i organy (1842)
Msza F-dur op. 77 na 3-głosowy chór męski i organy (1843)
Veni Creator op. 78 na 3-głosowy chór męski i organy (1843)
Msza F-dur op. 79 na 3-głosowy chór męski i organy (1843)
Msza B-dur op. 80 na 4-głosowy chór i organy (1843)
Msza a-moll op. 81 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1843)
Graduale A-dur op. 82 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1843)
Offertorium E-dur op. 83 na 4-głosowy chór, skrzypce solo i orkiestrę (1843)
Missa brevis F-dur op. 85 na 3-głosowy chór męski i organy (1844)
Offertorium B-dur op. 86 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1844)
Msza, Graduał i Offertorium op. 87 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1844)
Powitanie gołąbka, kantata na 4 głosy męskie, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1844)
Msza e-moll op. 88 na 4-głosowy chór i organy (1846)
Nieszpory D-dur op. 89 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1847)
Ave maris stella A-dur op. 90 na 4-głosowy chór, orkiestrę i organy (1847)
Dies irae f-moll op. 91 na 4-głosowy chór i organy (1847)
O gloriosa virginum B-dur op. 92 na 4-głosowy chór i orkiestrę (1847)
Stabat Mater op. 93 na głosy solowe, chór i orkiestrę (1848)
Graduale D-dur op. 94 na bas, 4-głosowy chór i orkiestrę (1848)
Pater noster op. 95 na 4-głosowy chór i organy (1848)
Miserere mei Deus op. 96 na głosy solowe, 3 chóry, chór męski (1848)
Veni Creator A-dur op. 97 na 4-głosowy chór i organy (1849)

 

o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information