28 czerwca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Kazimierz Sikorski

postać

dnia

Kazimierz

Sikorski

- Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie - Utwory kameralne

płyta

dnia

-

Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie - Utwory kameralne

Amnestia polega na niepobieraniu naliczonych opłat za zwrot przetrzymanych książek, nut i czasopism

książka

dnia

Amnestia polega na niepobieraniu naliczonych opłat

za zwrot przetrzymanych książek, nut i czasopism

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

z historii muzyki polskiej

Muzyka polska przełomu XIX i XX wieku

Epoka pochopinowska w muzyce polskiej upłynęła pod znakiem rosnących wpływów muzyki niemieckiej, w szczególności Mendelssohna, Schumanna i Wagnera. Spadkobiercą Moniuszki w dziedzinie opery obwołano Władysława Żeleńskiego, który w operze Stara baśń nawiązuje bezpośrednio do idei dramatu Wagnera z jego „unendliche Melodie”. Premiera Starej baśni odbyła się wszakże w roku 1907 - dużo wcześniej działał wielki nowator rosyjski, Modest Musorgski, a w 1902 roku Claude Debussy przedstawił swojego Peleasa i Melizandę, był więc Żeleński tylko epigonem odchodzącej tradycji i muzyki polskiej na poziomie, na który wprowadził ją Chopin, nie utrzymał.
Międzynarodową sławę zdobył natomiast Ignacy Jan Paderewski (na zdjęciu - po prawej), bardziej jednak dzięki swojej działalności pianistycznej, niż kompozytorskiej. Był również znanym politykiem, walczył o niepodległość dla Polski. W 1910 roku, podczas patriotycznej manifestacji z okazji 500-lecia bitwy pod Grunwaldem, odsłonięto w Krakowie ufundowany przez niego pomnik pogromcy Krzyżaków - króla Władysława Jagiełły. W odrodzonej w roku 1918 Polsce został premierem. Spory sukces odniosła jego jedyna opera Manru napisana na zamówienie Opery Drezdeńskiej i tam wystawiona w 1901 roku, później zaś w Pradze, Zurychu, Nowym Jorku, Filadelfii, Bostonie, Chicago, Kijowie, Nicei, Monte Carlo i w Bonn. Również Paderewski nawiązuje do zdobyczy Wagnera w dziedzinie dramatu muzycznego, ale wykorzystuje je w zdecydowanie indywidualny sposób.
Inni kompozytorzy tego okresu to m.in.:
Piotr Maszyński, Henryk Melcer-Szczawiński, Emil Młynarski, Maurycy Moszkowski, Stanisław Niewiadomski, Zygmunt Noskowski, Eugeniusz Pankiewicz, Mieczysław Sołtys, Roman Statkowski.

 

o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information