27 marca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Stanisław Bromboszcz

postać

dnia

Stanisław

Bromboszcz

Stanisław Bromboszcz Muzyka kameralna

płyta

dnia

Stanisław Bromboszcz

Muzyka kameralna

Długosz Magdalena  Zakopane Liryki

kompozycja

dnia

Długosz Magdalena

Zakopane Liryki

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

z historii muzyki polskiej

Pierwsze zabytki muzyki polskiej - pierwsi polscy kompozytorzy

Jednak profesjonalna muzyka zachodnioeuropejska była w Polsce już wcześniej. Dotarła tu wraz z chrześcijaństwem, które potwierdzone zostało chrztem pierwszego historycznego władcy Polski - Mieszka I w roku 966. Najstarszą polską pieśnią zachowaną wraz z melodią jest Bogurodzica, swoisty hymn narodowy. Pochodzi w z końca XIII wieku, ale fragment melodii zaczerpnięty został ze znanego już w X wieku hymnu procesyjnego. Nie znamy jej autora czy też autorów.
Najstarszym znanym z imienia kompozytorm polskim był dominikanin, Wincenty z Kielc, autor officium Dies adest celebris napisanego około roku 1255 na cześć biskupa Stanisława, polskiego świętego z XI wieku. Na początek XV wieku przypadła działalność Piotra z Grudziądza, kompozytora pochodzenia niemieckiego, studenta jednej z najstarszych uczelnii europejskich, uniwersytetu w Krakowie. Pozostało po nim 18 utworów utrzymanych w stylu powszechnie obowiązującym w Europie. Z Krakowem związany był również Mikołaj z Radomia, autor pieśni Hystorigraphi aciem, opisującej wydarzenia na dworze króla Władysława Jagiełły. Jego twórczość, pozostająca pod wpływem muzyki włoskiej oraz szkół burgundzkiej i niderlandzkiej, wykazuje duży kunszt warsztatowy i wraz z przekazami o działalności innych kompozytorów świadczy o wysokim poziomie życia muzycznego ówczesnej stolicy Polski.
Kraków pozostawał głównym centrum muzycznym kraju również w okresie renesansu, w znacznej mierze dzięki kapeli królewskiej oraz założonej w 1543 roku przez króla Zygmunta I przy krakowskiej katedrze Capella Rorantistarum. W związku z ożywioną działalnością muzyczną nastąpił rozwój drukarni muzycznych w całym kraju oraz warsztatów budowy instrumentów. Wybitnym budowniczym skrzypiec, zwanym polskim Stradivariusem, był urodzony około 1530 roku w Krakowie Marcin Groblicz. Dochowane do naszych czasów, rzadkie egzemplarze jego instrumentów mają olbrzymią wartość i cechują się pięknym dźwiękiem o ciemnej barwie oraz główkami rzeźbionymi w kształcie smoczej głowy. Polscy twórcy tamtej epoki - najwybitniejsi to Mikołaj z Krakowa, Marcin ze Lwowa i Wacław z Szamotuł - komponowali wszelkie rodzaje wokalnej muzyki kościelnej. Niezwykłym osiągnięciem w skali europejskiej było chóralne opracowanie wszystkich stu pięćdziesięciu psalmów dokonane przez Mikołaja Gomółkę do polskich przekładów największego poety okresu renesansu, Jana Kochanowskiego. Wśród kompozytorów muzyki instrumentalnej odnaleźć można działających w Polsce wybitnych lutnistów z innych krajów, jak Włoch Diomedes Cato i Węgier Bálint Bakfark.
Inni kompozytorzy tego okresu to m.in.:
Jerzy Liban z Legnicy, Mikołaj z Chrzanowa, Sebastian z Felsztyna, Cyprian Bazylik, Marcin Leopolita, Jakub Polak-Reys, Tomasz Szadek, Wojciech Długoraj.

 

o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information