21 września 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Ignacy Zalewski

postać

dnia

Ignacy

Zalewski

JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

czytelnia
z prasy eseje

"Tygodnik Powszechny" numer 4 z dnia 25.1.2004

Chopin żywy. O wiecznym zachwyceniu, wierze i daltonistach z prof. Mieczysławem Tomaszewskim rozmawia Tomasz Cyz


[...] Chopin to fenomen, a każdy fenomen ma z założenia coś trudnego do wyjaśnienia, niemożliwego i tajemniczego. Moje przypuszczenia są następujące: po pierwsze, Chopin należy do tych nielicznych kompozytorów, dla których muzyka była mową (po nim następny jest Mahler). Mowa to intonacja i bezpośredniość przemawiania; język zaś to jedynie system reguł, gramatyka, słownik, konstrukcja... Po drugie, mamy tu do czynienia z połączeniem muzyki zaadresowanej bezpośrednio do jednego i jedynego, wybranego odbiorcy - z absolutną uniwersalnością. U Chopina jest to zestrojone z mistrzostwem. W jego muzyce nie ma ani jednej zbędnej nuty - tylko te, który powinny i muszą być. To rodzaj moralności twórcy. Chopin nie potrafił robić czegoś, czego nie umiał robić dobrze. Dlatego przestał pisać na orkiestrę. Skupił się na fortepianie, na dbałości o doskonałość formy. George Sand zostawiła nam obraz tego, jak tworzył. Na początku pojawiał się spontaniczny szkic całości, a potem następowało wiele tygodni pracy nad każdym, najdrobniejszym nawet, szczegółem. Czuł odpowiedzialność za każdy dźwięk. W przedśmiertnym, “mówionym” testamencie Chopin kazał przecież spalić swe nie wydane utwory. Było ich sześćdziesiąt pięć. [...]

Oryginał artykułu dostępny jest także na stronie internetowej „Tygodnika Powszechnego”.

Pobierz plik (575 kB)


o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information