Sinfonia Varsovia, Artur Paciorkiewicz i Daniel Gazon

Sinfonia Varsovia, Artur Paciorkiewicz i Daniel GazonW piątek, 13 marca 2015 roku o godz. 19:00 Sinfonia Varsovia wystąpi w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Orkiestrę poprowadzi belgijski dyrygent Daniel Gazon. W programie utwory orkiestrowe Dvořáka, Ravela i Prokofiewa. Solistą Koncertu na altówkę i orkiestrę Tadeusza Paciorkiewicza będzie syn kompozytora – Artur Paciorkiewicz.

Piątkowy koncert rozpocznie się od Suity czeskiej op. 39 Antonina Dvořáka (1841 – 1904). W tej pięcioczęściowej kompozycji z 1879 roku, można odnaleźć wyraźne nawiązania do czeskich tańców ludowych.
Skomponowany w 1976 roku Koncert na altówkę i orkiestrę Tadeusz Paciorkiewicz (1916-1998) zadedykował swojemu synowi Arturowi. I to właśnie Artur Paciorkiewicz wykona partię solową koncertu, wirtuozowski popis możliwości altówki.
Po przerwie – suita orkiestrowa Moja Matka Gęś (1911) Maurice’a Ravela (1875 – 1937). To autorskie opracowanie duetu fortepianowego na cztery ręce (1908), który kompozytor napisał z myślą o Jeanie i Mimi Godebskich, dzieciach swoich przyjaciół. Suita jest oparta na motywach różnych bajek i składa się z pięciu części: Pawana Śpiącej Królewny, Tomcio Paluch, Brzydulka. Cesarzowa Pagód, Rozmowy Pięknotki z Potworem, Zaczarowany ogród.
Koncert zamknie wykonanie jednego z najbardziej znanych dzieł Siergieja Prokofiewa (1891 – 1953). Symfonia Klasyczna D-dur op. 25 (1917) powstała w hołdzie muzyce okresu klasycyzmu, czyniąc z Prokofiewa prekursora neoklasycyzmu.

Bilety w cenie 35 zł dostępne w sprzedaży internetowej www.sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasach.

Patroni medialni: Dwójka Polskie Radio, TVP Warszawa, Polmic.pl


DANIEL GAZON
Urodzony w Belgii. Uczył się gry na trąbce i na kontrabasie w Conservatoire Royal de Liège, studia w zakresie obu instrumentów ukończył w roku 1977 z Diplôme Supérieur. Studia dyrygenckie rozpoczął w roku 1978 u Igora Markevitcha i Maxa Deutscha. Brał udział w zajęciach Międzynarodowego Seminarium w Weimarze i Mozarteum w Salzburgu, po czym został zaproszony przez Seiji Ozawę do Berkshire Music Center w Tanglewood, gdzie pracował pod kierunkiem Ozawy, Kurta Masura i Josepha Silversteina. Największy wpływ miała na niego praca z Sergiu Celibidache’em, u którego studiował fenomenologię muzyczną i dyrygenturę w latach 1986–89. Daniel Gazon ma niezwykle bogaty repertuar w dziedzinie opery i symfoniki, jest uważany za jednego z najwybitniejszych specjalistów muzyki XX wieku. Prowadził prawykonania utworów Luisa de Pablo, Magnusa Lindberga, Roberta Gerharda, Claude’a Viviera, Jukki Tiensuu, Franka Nuytsa, Luca Van Hove’a, Boudewijna Buckinxa, Frederika Neyrincka, Broniusa Kutaviciusa, Osvaldasa Balakauskasa, Žibuoklė Martinaitytė, Onutė Narbutaitė, Luki Francesconiego, Jeana-Luki Fafchampsa, Krzysztofa Knittla, Juraja Beneša, Lidii Zielińskiej, Tomasza Jakuba Opałki, Petera Zagara, Floriana Gesslera, Erica Nathana i wielu innych. Występował na wielu festiwalach, jak ISCM, Melos-Ethos, Ars Musica, Düsseldorf Kontrapunkt, Gaida i Warszawska Jesień. Jest również wziętym wykładowcą dyrygentury, przez wiele lat prowadził kursy mistrzowskie (wykorzystując opracowane przez Celibidache’a podejście fenomenologiczne), pracował z orkiestrami młodzieżowymi w Belgii, Słowacji, Szwecji, Włoszech, Portugalii i w Wietnamie.