Bristiger Michał
-
Musicologist
Publications
books
Związki muzyki ze słowem. Z zagadnień analizy muzycznej, „Biblioteka « Res Facta»” nr 4, PWM, Kraków 1986
Myśl muzyczna. Studia wybrane, [faksymilowa edycja wybranych studiów Profesora Michała Bristigera] (przygot. do wyd. Halina Sieradz), Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2001
articles & papers
Krytyka ogólnej koncepcji teoretycznej Ernsta Kurtha, ze szczególnym uwzględnieniem przesłanek harmoniki teoretycznej, [praca magisterska w Instytucie Muzykologii UW] Ms., Warszawa 1954
The problem of the Folkmusic in the Polish Radio on the Background of Social and Cultural, w: Cahier d’Études de Radio-Télévision, zeszyt 3-4, Paryż 1955
Problem formy sonatowej w „Kwartecie smyczkowym nr 5” Béli Bartóka, „Muzyka” 1956 nr 3, s. 146-175
"Circles" Luciano Berio, „Ruch Muzyczny” 1963 nr 2, przedruk. w serii: „Biblioteka «Res Facta»” nr 34, PWM
Forma wariacyjna w muzyce instrumentalnej Renesansu, [dysertacja doktorska w Instytucie Muzykologii UW], Ms., Warszawa 1963
Z problematyki kiczu, ”Polska Sztuka Ludowa” 1966 nr 3-4, s. 164-167
Krytyka muzyczna w sytuacji współczesnej, w: Krytycy przy okrągłym stole, WAiF, Warszawa 1966
L. M. Rogowskiego skale i idee muzyczne, w: Studia Hieronymo Feicht septuagenario dedicata, (red. Zofia Lissa), PWM, Kraków 1967
L’analyse musicale dans la musicologie contemporaine, w: Actes du XIe Congrès International d’Histoires des Sciences Varsovie-Cracovie 1965. T. II, Ossolineum, Wrocław 1967
Muzykologia i piśmiennictwo muzyczne w latach 1957-1964, w: Polska współczesna kultura muzyczna 1944-1964, PWM, Kraków 1968
Perspektywy muzyki nagrywanej, [dyskusja nad tekstem Glenna Goulda], „Res Facta” nr 3, Kraków 1969, s. 123-126
Muzykologia wobec muzyki, "Ruch Muzyczny” 1970 nr 5, s. 8
Postawa artystyczna Goffredo Petrassiego, w serii: „Biblioteka «Res Facta»” nr 46, PWM, Kraków 1970
Sonorismo e strutturalismo: due modi di considerare la musica in Polonia, “Collage”, Palermo 1970 nr 9
Kategorie podstawowe w muzykologii polskiej, "Zeszyty Wielkopolskie”, 1970 nr 12, s. 105-107
O przedmiocie badań historii muzyki, „Muzyka” 1971 nr 3, s. 27-29, 70-73
Teoria muzyki C. Durutte’a (przypadek wpływu filozofii polskiej na francuską myśl muzyczną), “Muzyka” 1972 nr 2, s. 69-79
Toccata Alessandro Stradelli, „Pagine” 1972 nr 1, s. 52-62
Analiza pieśni wczesnoromantycznej. Rozważania o pieśni Theodora Fröhlicha „Rückkehr in die Heimat” do słów Friedricha Hölderlina, w: Ze studiów nad sztuką romantyzmu. Studia i rozprawy, Zeszyt 2 (red. Dariusz Żebrowski), Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, Warszawa 1972
Strukturelle und genetische Perspektive, w: Reflexionen über Musikwissenschaft heute. Bericht über das Symposium [...], Bonn 1970 (red. Carl Dahlhaus i in.), Kassel, Basel, Tours, London, Bävenseiter 1972
Krytyka muzyczna a poetyka muzyki, „Teksty” 1972 nr 4, s. 56-66, przedruk: Współczesne problemy krytyki artystycznej, Ossolineum, Wrocław 1973, s. 107-113 oraz Hudebni kritika a poetika hudby, „Opus Musicum” 1979 nr 3, s. 11, 67-71
Socjologia wiedzy muzycznej, w: Muzyka a społeczeństwo. Przegląd zagadnień socjologii muzyki [materiały z VII Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologów], Brzeg 1973
O duetach Sigismondo d’India (1609-1615), „Pagine” 1974 nr 2, s. 239-252
Pojęcie manieryzmu w muzyce, „Pagine” 1974 nr 2, s. 79-89
„Zasady muzyki” Luisa Andreè – nieznane źródło do historii muzyki w Polsce w XVIII wieku, „Muzyka” 1974 nr 4, s. 74-79
Appunti sulla forma delle variazioni strumentali nel Rinascimento, w: Atti del primo incontri con la musica italiana in Polonia dal Rinascimento al Barocco, Bologna 1971, AMIS, Bologna 1974
Premesse teoriche sulla forma delle variazioni strutturali del Rinascimento, w: Atti del primo incontri con la musica italiana in Polonia dal Rinascimento al Barocco, Bologna 1971, AMIS, Bologna 1974
Osobliwości słyszenia muzycznego w XVI wieku, w: Renesans. Sztuka i ideologia. Materiały sympozjum naukowego Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Kraków 1972, PWN, Warszawa 1976
Zur Organisation des Worttextes in der vokalen Musik, w: Colloquium „Worttonbeziehungen in der vokalen Musik [materiały z konferencji], Instytut Muzykologii Uniwersytetu w Brnie, Brno 1976
O zmianie poglądów Johna Vintona, „Res Facta” nr 8, Kraków 1977, s. 150-156
Zagadnienie genezy form muzycznych (na przykładzie form wariacyjnych Renesansu), w: Proces historyczny w literaturze i sztuce (red. Maria Janion i Aniela Piorunowa) PIW, Warszawa 1967, przedruk: The Problem of the Genesis of Musical Forms based on Renaissance Variation Forms w: Polish Musicological Studies t. I, (red. Jan Stęszewski, Zofia Chechlińska, Elżbieta Szczepańska), PWM, Kraków 1977
Musicologie et linquistique, “La Musique en Pologne”, 1977 nr 1, s. 6-30, przedruk: Muzykologia a lingwistyka (zagadnienia z pogranicza dyscypliny) w: Spotkania muzyczne w Baranowie I: Muzyka w kontekście kultury (red. Leszek Polony), PWM, Kraków 1978
La serva padrona, „Literatura na świecie” 1978 nr 5, s. 256-261
O estetyce Kurta Hubera – próba spojrzenia historycznego, w: Spotkania muzyczne w Baranowie I: Muzyka w kontekście kultury (red. Leszek Polony), PWM, Kraków 1978
Sulla “Introduzione ad un nuovo sistema d’harmonia” di Abramo Basevi, w: Contributi e ricerche su musica e teatro, AMIS, Istituto d’Filologia Latina e Medioevale, Bologna 1978
Tre arie di Antonio Vivaldi, [Materiały XXXIII Sagra Musicale Umbra], Perugia 1978
Domenico Scarlatti: „Narciso”, w: Narciso [program], Teatr Wielki, Warszawa 1978
Postface, w: C. Durutte Esthétique musicale. Résumé élémentaire de la technie harmonique et complement de cette technie suivi de l’exposé de la loi de l’enchaînement dans la mélodie, dans l’harmonie et dans leur concours Paris 1878, Reimpression: Meinkoff Reprint, Genève 1978
Drugi “Ruch Muzyczny” 1945-1949, „Ruch Muzyczny” 1977 nr 18, s. 2-7 w: Polskie powojenne czasopiśmiennictwo artystyczne. Materiały z sesji. Warszawa, 20-21 stycznia 1977, Zakład Narodowy imienia Ossolinskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1979 s. 67-79
Problem związków słowa i muzyki. Założenia wstępne, „Muzyka” 1979 nr 4, s. 17-34
Włoskie i klasyczne momenty argumentacji muzycznej Francesco Mireckiego, “Pagine” 1979 nr 3, s. 199-217
Problemy muzyczne w traktatach Wojciecha Tylkowskiego, w: Studia musicologica. Aesthetica – theoretica – historica [Księga pamiątkowa Zofii Lissy] (red. Elżbieta Dziębowska, Zofia Helman, Danuta Idaszak, Adam Neuer), PWM, Kraków 1979
Nietzsche jako kompozytor (kilka uwag po lekturze jego utworów), “Teksty” 1980 nr 3 (51), s. 95-106
Teorie harmoniczne Abramo Baseviego (1862-65), „Pagine” 1980 nr 4, Warszawa, s. 51-61
Traktat ornamentacji Diego Ortiza z 1553 roku, w: Spotkania muzyczne w Baranowie II: Muzyka w muzyce (red. Teresa Malecka i Leszek Polony), PWM, Kraków 1980
„Curler River” Benjamina Brittena, Teatr Wielki, Poznań 1980
Compositori polacchi – la generazione dei trentenni w: Europa musicale oggi. Aspetti della composizione, Teatro Comunale di Bologna, Bologna 1981
Les unités élementaires de signification considérés sous l’angle de relations entre le texte et la musique, „Polish Art Studies” 1982 nr 3, s. 113-127
Die Wende in Karol Szymanowskis Schaffen, w: Karol Szymanowski in seiner Zeit (red. Michał Bristiger, Roger Scruton, Petra Weber-Bockholdt), Wilhelm Fink Verlag, München 1984
Domenico Scarlatti fra le due epoche, w: Vita teatrale in Italia e Polonia fra Seicento e Settecento. Atti del VI Convegno di Studi promoso ed organizzato dall’Academia Polacca delle Scienze e della Fondazione Cini di Venezia (red. Michał Bristiger, Jerzy Kowalczyk, Jacek Lipińsk, PWN, Warszawa 1984
Niektóre zagadnienia organizacji tekstu słownego w wokalnych utworach muzycznych, w: Dzieło muzyczne. Teoria, historia, interpretacja [Księga pamiątkowa Józefa M. Chomińskiego] (red. Irena Poniatowska), PWM, Kraków 1984
Webern e Bach, Varèse e Hoene-Wroński: radici romantiche del pensiero musicale di due musicisti moderni, w: Webern e Varèse poli della musica moderna. Comporre arcano (red. Antonio Fiorenza), Sellerio Editore, Palermo 1985
Stefan Jarociński (1912-1980), w: Polish Musicological Studies t. II (red. Jan Stęszewski, Zofia Chechlińska, Elżbieta Szczepańska), PWM, Kraków 1986
Czarna książeczka i czerwona wstążeczka: o operze Benjamina Brittena „Śmierć w Wenecji”, w: Benjamin Britten „Śmierć w Wenecji” [program], Teatr Wielki, Poznań 1987
Zu den semantischen Erscheinungen in der Vokalmusik („die sekundäre Semantik”), w: Verbalisierung und Sinngehalt. Über semantische Tendenzen im Denken in und über Musik heute (red. Otto Kolleritsch), Universal Edition, Wien-Graz 1989
Le unità elementari del significato nel campo delle relazioni fra testo e musica, “Rivista italiana di musicologia” 1990 nr 1, s. 3-17
Sztuczne dzieło cudowności, [o Gioacchino Rossinim], “Ruch Muzyczny” 1992 nr 7, s. 1, 6
Osservazioni sulla relazione di Jean-Jacques Nattiez, w: Secondo Convegno europeo di analisi musicale (ed. Rossana Dalmonte, Mario Baroni), Università degli Studi di Trento Dipartimento di Storia della Civiltà Europea, Trento 1992
Wstęp, w: Carl Dahlhaus, Hans Heinrich Eggebrecht Co to jest muzyka?, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1992
Philosophisches Denkmodell von J. Hoene-Wroński und seine musiktheoretischen Auswirkungen, w: „Interdisciplinary Studies in Musicology“ 1 (red. Jan Stęszewski, Maciej Jabłoński), Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 1993
Refleksje na temat muzyki G. Rossiniego i jej przesilenia w „Semiramidzie”, w: Twórczość Gioacchino Rossiniego. W dwusetną rocznicę urodzin. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej. Poznań, 28-29 lutego 1992 (red. Maciej Jabłoński), Ars Nova, Poznań 1993
Las unidades elementale del significado el campo de las relaciones entre texto y musica, „Revista del Instituto Superior de Musica. Universidad Nacional del Litoral” nr 4, Santa Fe 1995, s. 39-51
O filozofii muzyki Aleksieja F. Łosiewa (1893-1988), „Res Facta Nova” 2001 nr 4 (13), s. 103-114, przedruk: La questione principale della filosofia della musica secondo Aleksej F. Losev (1898-1988) w: Il pensiero musicale degli anni venti e trenta. Atti del Convegno Arcavacata di Rende 1-4 Aprile 1993, (red. Michał Bristiger, Nadia Capogreco, Giorgio Reda) Centro Editoriale F. Librario, Università degli Studi della Calabria, Calabria 1996, s. 259-272
Franciszek Mirecki und seine Ansichten über Musik, w: Deutsche Musik im Wegekreuz zwischen Polen und Frankreich. Zum Problem musikalischer Wechselbeziehungen im 19. und 20. Jahrhundert. Bericht der Tagung (red. Christoph-Hellmut Mahling, Kristina Pfarr), Mainzer Studien zur Musikwissenschaft, Bd 34, Hans Schneider, Tutzing 1996
W stronę Karola Szymanowskiego, w: Szymanowski i jego Europa. Festiwal Muzyczny Polskiego Radia, Polskie Radio, Warszawa 1997
Epoka, którą pragniemy zachować w pamięci, w: Mieczysław Karłowicz – pokrewieństwo z wyboru. II Festiwal Muzyczny Polskiego Radia, Polskie Radio, Warszawa 1998
„Odys płaczący” Tadeusza Szeligowskiego i Romana Brandstaettera. Próba charakterystyki, w: Artes atque humaniora. Studia Stanislao Mossakowski sexagenario dicata (red. Hanna Samsonowicz przy współpracy Marii Dłutek), Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1998
The Notion of Musical Prose in the Aesthetics of Mario Pilo, w: Contexts of Musicology vol. 2 [Księga pamiątkowa Jana Stęszewskiego] (red. Maciej Jabłoński, Danuta Jasińska, Bożena Muszkalska, Ryszard J. Wieczorek), Ars Nova, Poznań 1998
Rękopisy Karola Rathausa z teorii i praktyki muzyki filmowej, „Muzyka” 1999 nr 4, 95-110
Boris de Schloezer (1881-1969) – świadek epoki, „Res Facta Nova” 1999 nr 3 (12), s. 83-89
Dziewiętnastowieczne aspekty myśli muzycznej Antona Weberna i Edgara Varèse’a, w: Muzykolog wobec dzieła muzycznego [Księga pamiątkowa Elżbiety Dziębowskiej] (red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Zofia Dobrzańska-Fabiańska), Musica Iagellonica, Kraków 1999
Chopin 1999, w: Chopin 1999 – źródła i konteksty. III Festiwal Muzyczny Polskiego Radia, Polskie Radio, Warszawa 1999
Między elegią a zamilknięciem. O komponowaniu tekstów poetyckich Paula Celana, w: Muzyka i totalitaryzm (red. Maciej Jabłoński, Janina Tatarska) Ars Nova, Poznań 1996; przedruk: Elegia ed ammutalimento nella poesia di Paul Celan e nelle musiche ad essa ispirate, „Avidi Lumi” 9 [czerwiec] 2000, s. 5-14 [tamże wersja ang. i arab.]
Bachowska kadencja, w: Bach tysiąclecia. IV Festiwal Muzyczny Polskiego Radia, Polskie Radio, Warszawa 2000
Stefan Jarociński (16.VIII.1912-7.V.1980), w: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 1949-1999 (red. Lech Sokół), Warszawa 2000
Pielgrzym miłości w kraju Hafiza i Emira: „Achmed” Władysława Tarnowskiego, w: Opera polska w XVIII i XIX wieku (red. Maciej Jabłoński, Jan Stęszewski, Janina Tatarska), Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2000
Die Musik von Fryderyk Chopin in zwei Sichtweisen der zwanziger Jahre des XX. Jahrhunderts: Lucien Bourguès – Alexandre Denéréaz (1921) und Leonid L. Sabaneev (1925-1927), [tekst wygłoszony podczas Il Kongresu Chopinowskiego, Warszawa,10-17 października 1999] w: Myśl muzyczna. Studia wybrane, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2001
„Libertà, marito e trono fur miei beni...” – odzyskana „L'Andromaca” Antonio Bioniego (1730), Materiały z sesji muzykologicznej polsko-włoskiej „Wątki włoskie w muzyce europejskiej” (Warszawa, 4-5 września 1997) oraz konferencji „Opera Subjects and European Relationships” (Warszawa 19-21 października 2001) w: Myśl muzycz, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2001
Muzyka Lutosławskiego, que me veut-tu?, w: Witold Lutosławski. V Festiwal muzyczny Polskiego Radia, Polskie Radio, Warszawa 2001
Lektura „The Treatise on Harmony” Ezry Pounda, w: Muzyka w kontekście kultury [Księga pamiątkowa Mieczysława Tomaszewskiego] (red. Małgorzata Janicka-Słysz, Teresa Malecka, Krzysztof Szwajgier), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2001
La filosofia della Musica di Giuseppe Mazzini. Parallelismi col pensiero musicale polacco, “De musica/Nuove Pagine” 1 (6) 2003
Muzyka włoska z polskiego okna, [przekład tekstu przemówienia wygłoszonego podczas uroczystości przyznania doktoratu honoris causa Uniwersytetu w Palermo 22 listopada 2004 roku], “De Musica” Vol. IX 2004
critical & collective editions
Tarquinio Merula, Satiro e Corisca. Dialogo musicale, (1626). Tekst: B. Cuarini, Il Pastor Fido, akt II, scena 6, [restytucja zaginionej partytury] Ms.
"De Musica", www.free.art.pl/demusica, (strona internetowa pod red. Michała Bristigera)
„Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej”, Kraków, nr 1 (1967), nr 2 (1968), nr 3 (1969), nr 4 (1970), nr 5 (1971), nr 6 (1972), nr 7 (1973), nr 8 (1977), nr 9 (1982)
„Biblioteka «Res Facta»”,, [seria], Kraków: nr 1 (1970), nr 2 (1974), nr 3 (1978), nr 4 (1985), nr 5 (1988)
„Pagine. Polsko-włoskie materiały muzyczne. Argomenti musicali polacco-italiano.”, Warszawa: nr 1 (1972), nr 2 (1974), Kraków-Warszawa: nr 3 (1979), nr 4 (1980), nr 5 (1989)
Domenico Scarlatti, Narciso, [restytucja partytury i opracowanie muzykologiczne], Centralna Biblioteka Nutowa PWM, Warszawa 1978
Karol Szymanowski in seiner Zeit, [wspólnie z Rogerem Scruton i Petrą Weber-Bockholdt], Wilhelm Fink Verlag, München 1984
Vita teatrale in Italia e Polonia fra Seicento e Settecento. Atti del VI Convegno di Studi promoso ed organizzato dall’Academia Polacca delle Scienze e della Fondazione Cini di Venezia, [wspólnie z Jerzym Kowalczykiem i Jackiem Lipińskim], PWN, Warszawa 1984
Del Buono, Sonate, w serii: “Constellatio musica” zeszyt 1, PWM, Kraków 1989
„Constellatio Musica“, [seria], PWM, zesz.1, Kraków 1989
„Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej”, Poznań nr 1 [10] (1994), 2 [11] (1997), nr 3 [12] 1999, 4 [13] (2001), 5 [14] (2002), 6 [15] (2003), 7 [16] (2004)
Il pensiero musicale degli anni venti e trenta. Atti del Convegno Arcavacata di Rende 1-4 Aprile 1993, [wspólnie z Nadią Capogreco i Giorgio Reda], Centro Editoriale F. Librario, Università degli Studi della Calabria, Calabria 1996
Poznańskie Studia Operowe, [seria], [wspólnie z Maciejem Jabłońskim, Dobrochną Ratajczakową i Janem Stęszewskim], Polskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk. Wydział Nauk o Sztuce, Prace Komisji Muzykologicznej, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 1999
lexicografic entries
Serocki Kazimierz, w: Dutton Dictionary of Contemporary Music (red. John Vinton), E.P. Dutton, New York 1974
reviews, notes, reports
Peters-Jahrbuch. Aufsätze zur Musik, Hrsg. von Eberhardt Klemm, 1 (1978), 2 (1979) [recenzja], „Muzyka“ 1984 nr 3, s. 107-109
II Festiwal Muzyczny Polskiego Radia, „Mandragora” 4 (15) 2000
O Festiwalach Muzycznych Polskiego Radia mówią Michał Bristiger i Elżbieta Markowska, „Ruch Muzyczny” nr 10, 2001
Socrealizm? Dyskusja redakcyjna, Michał Bristiger, Andrzej Mencwel, Stefan Morawski, Wojciech Tomasik, Władysław Malinowski, „De Musica” Vol. III 2002
Recenzja w postępowaniu Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie o nadanie tytułu Doktora Honoris Causa Panu Placido Domingo 30 kwietnia 2003 roku, „De Musica” Vol. IV 2003
„Don Giovanni" w Warszawie, „Zeszyty Literackie” nr 2 (82) 2003, s. 162-165, przedruk: „De Musica” Vol. IV 2003
Zaproszenie do podróży, [Podróż do Reims G. Rossiniego], „De Musica” Vol. IV 2003
Komentarze zamieszczone w programie koncertu „De Musica”, [I koncert „De Musica”], „De Musica” Vol. IV 2003
Wmyślanie się w muzykologię. Dyskusja redakcyjna, [nad tekstem Macieja Jabłońskiego] Irena Poniatowska, Jan Stęszewski, Dobrochna Ratajczakowa, Michał Bristiger, „De Musica” Vol. V 2003
Koncert „De Musica” w ramach projektu Jabłonna Janusza Palikota, [Program i objaśnienia - II koncert „De Musica”], „De Musica” Vol. VIII 2004
Literature
Jarociński Stefan, Bristiger Michał, PWM, Kraków 1979
Dziębowska Elżbieta , Bristiger Michał, PWM, Kraków 1998
Michał Bristiger: The selected bibliography of writings (in chronological order), Ars Nova, Poznań 2001
Bielawski Ludwik , Słowo o Michale Bristigerze / A Word on Prof. Michał Bristiger, „Muzyka” 2002 nr 3-4, s. 3-10
Sokół Lech , Laudacja [Przemówienie wygłoszone w czasie uroczystości wręczenia księgi pamiątkowej Music in the Worls of Ideas profesorowi dr hab. Michałowi Bristigerowi z okazji osiemdziesiątych urodzin, Poznań, 7 października 2001 roku], „Zeszyty Literackie” nr 1 (77) 2002 s. 61-63
Kłoczowski Piotr , Profesor i syreny, „Zeszyty Literackie” nr 1 (77) 2002 s. 59-60
Sokół Lech (oprac.) , Michał Bristiger, „Zeszyty Literackie” nr 1 (77) 2002 s. 64-65
Sieradz Halina (oprac.), Publikacje Michała Bristigera, „Zeszyty Literackie” nr 1 (77) 2002 s. 65-69
Mycielski Zygmunt, List do Michała Bristigera, „Zeszyty Literackie” nr 1 (77) 2002
Muzyka jako utopia - z prof. Michałem Bristigerem rozmawia Tomasz Cyz, „Tygodnik Powszechny” 2003 nr 22