Chłopecki Andrzej
-
musicologist
Publications
articles & papers
Karlheinz Stockhausen. O nową gramatykę muzyki, Ruch Muzyczny 1974 nr 18, s. 3-5
Karlheinz Stockhausen. O muzyczną nadświadomość, „Ruch Muzyczny” 1974 nr 19, s. 12-15
„Pasja” Pendereckiego jako znak, „Ruch Muzyczny” 1975 nr 4, s. 3-5
Nad partyturą „Diabłów z Loudun”, „Ruch Muzyczny” 1975 nr 22, s. 3, 8-9
Chwytając muzykę za dźwięki, „Ruch Muzyczny” 1975 nr 24, s. 3-4
George Crumb. Musica humana – musica mundana, „Ruch Muzyczny” 1976 nr 10, s. 3-6, 15
Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego, „Ruch Muzyczny” 1979 nr 18, s. 3-5
Oaza. Lusławice 1980, „Ruch Muzyczny” 1980 nr 22, s. 4-5
Muzyka w muzyce u Karlheinza Stockhausena, w: Spotkania Muzyczne w Baranowie Sandomierskim 1976, PWM, Kraków 1980
Kąpiel z fal akustycznych albo przyjemności piątego zmysłu czyli jak słuchać muzyki, w: Nigdy nie jest za późno (pod red. S. Bratkowskiego), Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1980
Wspaniałości amatorstwa w muzyce, w: Nigdy nie jest za późno (pod red. S. Bratkowskiego), Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1980
Tadeusz Baird – autobiografia pisana muzyką, „Ekran” 1981 nr 9
Stretto, „Ruch Muzyczny” 1982 nr 1, s. 11-12
Największy przed Lutosławskim. Pytania o Szymanowskiego, „Ruch Muzyczny” 1982 nr 3, s. 3-4
Artystą się bywa, w: I Ty bądź artystą (pod red. Andrzeja Chłopeckiego), Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1982
Telewizor i babciny pokój, w: I Ty bądź artystą (pod red. Andrzeja Chłopeckiego), Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1982
Poradnik melomana, w: I Ty bądź artystą (pod red. Andrzeja Chłopeckiego), Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1982
Ta okropna nowa muzyka, w: I Ty bądź artystą (pod red. Andrzeja Chłopeckiego), Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1982
The Structure of a Crystal & All for Sale. On Witold Lutosławski’s and Krzysztof Penderecki’s Works, w: Polish Art Studies III, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 1982
La musique du pays lointain?, w: Presences Polonaises, Centre Georges Pompidou, Paris 1983
Dziewiątego grudnia osiemdziesiątego pierwszego, w: Mieczysławowi Tomaszewskiemu w 60-lecie urodzin, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1984
Największy przed Lutosławskim, w: Mieczysławowi Tomaszewskiemu w 60-lecie urodzin, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1984
W poszukiwaniu utraconego ładu. „Pokolenie” Stalowej Woli, „Ruch Muzyczny” 1985 nr 25, s. 14-16
Ekspresje holenderskie, „Ruch Muzyczny” 1985 nr 26, s. 13-15
Dedykacje w partyturach Witolda Lutosławskiego, w: Witold Lutosławski – Prezentacje-interpretacje-konfrontacje, Związek Kompozytorów Polskich, Warszawa 1985
Helenie i Hannie. Dwie pieśni Albana Berga do słów Theodora Storma, „Ruch Muzyczny” 1986 nr 1, s. 3-5
Helenie i Hannie. Dwie pieśni Albana Berga do słów Theodora Storma (2), „Ruch Muzyczny” 1986 nr 2, s. 20-21
W poszukiwaniu utraconego ładu, w: Przemiany techniki dźwiękowej, stylu i estetyki w polskiej muzyce lat siedemdziesiątych, Akademia Muzyczna w Krakowie / Związek Kompozytorów Polskich, Kraków 1986
Zapiski na półmetku, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 1, s. 9-10
Jak kroić, czyli o analizie, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 6, s. 4-5
O Regameyu poliwersyjnie, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 15, s. 10
The Paschal Triptych, „Polish Music” 1988 nr 4, s. 12-17
Cztery dominanty: Scelsi – po drugiej stronie dźwięku, Nancarrow – algorytmy dla pianisty o 88 palcach, Pärt – nowy renesans dla nowego wieku, Sikorski – siła piana, „Ruch Muzyczny” 1989 nr 24, s. 3-5
Mój sandomierski notes, „Ruch Muzyczny” 1989 nr 25, s. 9-11
O potrzebie legendy, „Ruch Muzyczny” 1989 nr 26, s. 5-6
Dni kultury – nowyj oblik?, „Muzykalnaja Żizn” 1989 nr 7 s. 3
Notizen aus Polen, „MusikTexte” 1989 Heft 32, s. 56
Efter Lutosławski, efter Penderecki – om den nye generation af polske komponister, „Dansk Musijk Tijdskrift” 1989/90 No. 5
Alban Berg: Schliesse mir die Augen beide do sł. T. Storma (1907, 1925), w: Forma i ekspresja w liryce wokalnej 1808-1909 (pod red. Mieczysława Tomaszewskiego), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1989
Verzweiflung nackter Klänge. Der polnische Komponist und Pianist Tomasz Sikorski, „MusikTexte” 1990 Heft 36, s. 5-9
Aus der Geschichte der schlecht anwesenden Musik. Andrzej Panufniks Rückkehr nach Polen, „MusikTexte” 1990 Heft 37, s. 54-57
Profanum patafizycznie UBUstwione. Akt I, „Ruch Muzyczny” 1991 nr 16, s. 1, 5
Profanum patafizycznie UBUstwione. Akt II, „Ruch Muzyczny” 1991 nr 17, s. 1, 4
Dialektischer Dialog. Das elfte Huddersfield Contemporary Music Festival, „MusikTexte” 1991 Heft 38, s. 68-69
Zeugnis zerfallender Werte. Witold Lutosławskis Abschied von der Moderne, „MusikTexte” 1991 Heft 42, s. 45-50
Festivals und Subkulturen. Das institutionengefüge der Neuen Musik in Mittel- und Osteuropa, w: Neue Musik im politischen Wandel. Fünf Kongressbeiträge und drei Seminarberichte (Hrsg. Hermann Danuser), Schott, Mainz 1991
Kompositorische Positionen in mittel- und osteuropäischer Musik. Ein Seminarbericht, w: Neue Musik im politischen Wandel. Fünf Kongressbeiträge und drei Seminarberichte (Hrsg. Hermann Danuser), Schott, Mainz 1991
O utopionej utopii, „Studio” 1992 marzec, s. 3
Gesichter der Postmoderne. Kompositorische Positionen in mittel- und osteuropäischer Musik, „MusikTexte” 1992 Heft 44, s. 32-39
Acht Blicke auf das Lachen John Cages, „MusikTexte” 1992 nr 46-47
Witold Lutosławski. 25th January 1913, „Polish Music” 1992 nr 3-4, s. 3-9
Tomasz Sikorski – The Despair of Naked Sounds, „Polish Music” 1992 nr 3-4, s. 22-25
Górecki. Piętnaście lat później, „Jazz Forum”, 1993 nr 4, s. 20-21
Lutosławski i piękno, „Jazz Forum” 1993 nr 5, s. 2-3
Kilar. Postmodernista z przekonania, „Jazz Forum” 1993 nr 7-8, s. 2-3
Penderecki sześćdziesięcioletni, „Jazz Forum” 1993 nr 11, s. 2-3
Postmodernistyczny Wojciech Kilar, „Opcje” 1994 nr 3
Mieczysław Tomaszewski – wydawca, w: Muzyka, słowo, sens. Mieczysławowi Tomaszewskiemu w 70 rocznicę urodzin, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1994
Krzysztof Meyer, Warszawska Jesień i problem recepcji, w: Krzysztof Meyer: do i od kompozytora (pod red. Macieja Jabłońskiego), Ars Nova, Poznań 1994
W gabinecie krzywych lutster, „Vivo” 1994 nr 1, s. 31-35
In a Hall of Mirrors or Ubu in Penderecki’s Opera, w: The music of Krzysztof Penderecki. Poetics and Reception, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1995
Die 4. Symphonie oder Witold Lutoslawskis Abschied von der Moderne / 4. Symfónia alebo rozlučka Witolda Lutoslawského z modernou, w: Musik als Botschaft / Hudba ako posolstvo, Festival Melos-Ethos, Bratislava 1995
Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów, w: Muzyka polska 1945-1995, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996
O recepcji polskiej muzyki 1945-1995, w: Muzyka polska 1945-1995, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996
W gabinecie krzywych luster, czyli Ubu w operze, w: Muzyka Krzysztofa Pendereckiego. Poetyka i recepcja. Studia eseje i materiały, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996
Postmodernisticky Bach, w: Stare v Novom / Das Alte im Neuen, Litera, Bratislava 1996
Zabobony gasnącego stulecia, „Dysonanse” 1997 wrzesień (wydanie specjalne), s. 7-20
Identitätskrise. Zum vierzigsten „Warschauer Herbst”, „MusikTexte” 1997 Heft 72, s. 74-76
Górecki – kompozytor kultowy, „Polish Culture” 1998 nr 1, s. 38
Wojciech Kilar: między awangardą i Hollywood, „Polish Culture” 1998 nr 2, s. 38
Surkonwencjonalna muzyka Pawła Szymańskiego, „Polish Culture” 1998 nr 3, s. 38
Paweł Mykietyn – nowa gwiazda polskiej muzyki, „Polish Culture” 1998 nr 4, s. 38
Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów w Paryżu, „Ruch Muzyczny” 1999 nr 15, s. 10-13
Postmuzyka w postświecie, „Ruch Muzyczny” 1999 nr 19, s. 10-12
Tadeusz Kaczyński: zostały teksty, „Ruch Muzyczny” 1999 nr 25, s. 8-9
Bach – Plac Centralny, „Fuga” 2000 nr 1, s. 8-12
Witolda Lutosławskiego tombeau dla epoki, „Fuga” 2000 nr 3, s. 5-9
O dohumanizowaniu i dehumanizowaniu muzyki XX wieku, w: Muzyka w kontekście kultury. Studia dedykowane Mieczysławowi Tomaszewskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2001
Filharmonia i kompozytorska współczesność 1945-2000, w: 100 lat Filharmonii w Warszawie 1901-2001, Fundacja Bankowa im. Leopolda Kronenberga / Filharmonia Narodowa, Warszawa 2001
Styl późny XX-wiecznego modernizmu w twórczości kompozytorskiej, w: Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze, Akademia Muzyczna w Katowicach / Uniwersytet Śląski, Katowice 2002
The New Music of East-Central Europe: Between Thaw and Freeze, w: Studies in Penderecki – Penderecki and the Avant Garde, vol. II, Princeton, New Jersey 2003
Polish Music 1958-66: The Syndrom of the Couble Opening, w: Studies in Penderecki – Penderecki and the Avant Garde, vol. II, Princeton, New Jersey 2003
Lutosławski: A Project fulfilled / Un projet accompli, w: Composers and the Art. of their Time / Les Compositeurs et l’art. de leur Temps, Instytut Adama Mickiewicza, Warszawa 2003
Gelbe Heften, „MusikTexte” 2004 Heft 100, s. 87-88
Co dobrego spotkało nas w życiu muzycznym w Polsce w ostatniej dekadzie?, w: Duchowość Europy Środkowej i Wschodniej w muzyce końca XX wieku (pod red. Krzysztofa Droby, Teresy Maleckiej, Krzysztofa Szwajgiera), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2004
Jubiläen, Polemiken, Erschütterungen und neue Impulse. Die polnische Musikszene im Zeichen der deutsch-polnischen Zusammenarbeit, 2001-2004, w: Ansichten. Jahrbuch des Deutschen Polen-Instituts Darmstadt, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden 2005
Karol Szymanowski i Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej 1923-1939, "Ruch Muzyczny" 2007 nr 26, s. 8-13
lexicografic entries
Galliver David, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „efg”, PWM, Kraków 1987
Gibson Alexander, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „efg”, PWM, Kraków 1987
Gorski Konstanty, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „efg”, PWM, Kraków 1987
Heinze Bernard, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993
Helffer Claude, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993
Henck Herbert, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993
Hertz Alfred, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993
Iwaki Hiroyuki, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993
Jabłoński Marek, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993
Jacobs Paul, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993
Janowski Marek, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993
Janukowicz Zofia, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993
Kulenty Hanna, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Kaufmann Dieter, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Kayn Roland, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Kasprzyk Jacek, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Kontarsky Aloys Alfons Bernhard, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Kusewicki Sergiusz, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Kurtz Efrem, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Kulka Janos, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Krombholc Jaroslav, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Kraus Lili, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Kolish Rudolf, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Krips Joseph Henry, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Kraus Ernst Richard, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Krasner Louis, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Klien Walter, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Kegel Herbert, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Kaczyński Adam, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Katlewicz Jerzy, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Lachenmann Helmut, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Nørgård Per, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „n-pa”, PWM, Kraków 2002
Literature
Czym jest krytyka? Jaka jest praktyka?, "Ruch Muzyczny" 2007 nr 5, s. 8-12