Skip to main content

Chłopecki Andrzej

Chłopecki Andrzej

  • musicologist

Publications

articles & papers

Karlheinz Stockhausen. O nową gramatykę muzyki, Ruch Muzyczny 1974 nr 18, s. 3-5

Karlheinz Stockhausen. O muzyczną nadświadomość, „Ruch Muzyczny” 1974 nr 19, s. 12-15

„Pasja” Pendereckiego jako znak, „Ruch Muzyczny” 1975 nr 4, s. 3-5

Nad partyturą „Diabłów z Loudun”, „Ruch Muzyczny” 1975 nr 22, s. 3, 8-9

Chwytając muzykę za dźwięki, „Ruch Muzyczny” 1975 nr 24, s. 3-4

George Crumb. Musica humana – musica mundana, „Ruch Muzyczny” 1976 nr 10, s. 3-6, 15

Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego, „Ruch Muzyczny” 1979 nr 18, s. 3-5

Oaza. Lusławice 1980, „Ruch Muzyczny” 1980 nr 22, s. 4-5

Muzyka w muzyce u Karlheinza Stockhausena, w: Spotkania Muzyczne w Baranowie Sandomierskim 1976, PWM, Kraków 1980

Kąpiel z fal akustycznych albo przyjemności piątego zmysłu czyli jak słuchać muzyki, w: Nigdy nie jest za późno (pod red. S. Bratkowskiego), Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1980

Wspaniałości amatorstwa w muzyce, w: Nigdy nie jest za późno (pod red. S. Bratkowskiego), Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1980

Tadeusz Baird – autobiografia pisana muzyką, „Ekran” 1981 nr 9

Stretto, „Ruch Muzyczny” 1982 nr 1, s. 11-12

Największy przed Lutosławskim. Pytania o Szymanowskiego, „Ruch Muzyczny” 1982 nr 3, s. 3-4

Artystą się bywa, w: I Ty bądź artystą (pod red. Andrzeja Chłopeckiego), Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1982

Telewizor i babciny pokój, w: I Ty bądź artystą (pod red. Andrzeja Chłopeckiego), Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1982

Poradnik melomana, w: I Ty bądź artystą (pod red. Andrzeja Chłopeckiego), Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1982

Ta okropna nowa muzyka, w: I Ty bądź artystą (pod red. Andrzeja Chłopeckiego), Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1982

The Structure of a Crystal & All for Sale. On Witold Lutosławski’s and Krzysztof Penderecki’s Works, w: Polish Art Studies III, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 1982

La musique du pays lointain?, w: Presences Polonaises, Centre Georges Pompidou, Paris 1983

Dziewiątego grudnia osiemdziesiątego pierwszego, w: Mieczysławowi Tomaszewskiemu w 60-lecie urodzin, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1984

Największy przed Lutosławskim, w: Mieczysławowi Tomaszewskiemu w 60-lecie urodzin, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1984

W poszukiwaniu utraconego ładu. „Pokolenie” Stalowej Woli, „Ruch Muzyczny” 1985 nr 25, s. 14-16

Ekspresje holenderskie, „Ruch Muzyczny” 1985 nr 26, s. 13-15

Dedykacje w partyturach Witolda Lutosławskiego, w: Witold Lutosławski – Prezentacje-interpretacje-konfrontacje, Związek Kompozytorów Polskich, Warszawa 1985

Helenie i Hannie. Dwie pieśni Albana Berga do słów Theodora Storma, „Ruch Muzyczny” 1986 nr 1, s. 3-5

Helenie i Hannie. Dwie pieśni Albana Berga do słów Theodora Storma (2), „Ruch Muzyczny” 1986 nr 2, s. 20-21

W poszukiwaniu utraconego ładu, w: Przemiany techniki dźwiękowej, stylu i estetyki w polskiej muzyce lat siedemdziesiątych, Akademia Muzyczna w Krakowie / Związek Kompozytorów Polskich, Kraków 1986

Zapiski na półmetku, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 1, s. 9-10

Jak kroić, czyli o analizie, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 6, s. 4-5

O Regameyu poliwersyjnie, „Ruch Muzyczny” 1987 nr 15, s. 10

The Paschal Triptych, „Polish Music” 1988 nr 4, s. 12-17

Cztery dominanty: Scelsi – po drugiej stronie dźwięku, Nancarrow – algorytmy dla pianisty o 88 palcach, Pärt – nowy renesans dla nowego wieku, Sikorski – siła piana, „Ruch Muzyczny” 1989 nr 24, s. 3-5

Mój sandomierski notes, „Ruch Muzyczny” 1989 nr 25, s. 9-11

O potrzebie legendy, „Ruch Muzyczny” 1989 nr 26, s. 5-6

Dni kultury – nowyj oblik?, „Muzykalnaja Żizn” 1989 nr 7 s. 3

Notizen aus Polen, „MusikTexte” 1989 Heft 32, s. 56

Efter Lutosławski, efter Penderecki – om den nye generation af polske komponister, „Dansk Musijk Tijdskrift” 1989/90 No. 5

Alban Berg: Schliesse mir die Augen beide do sł. T. Storma (1907, 1925), w: Forma i ekspresja w liryce wokalnej 1808-1909 (pod red. Mieczysława Tomaszewskiego), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1989

Verzweiflung nackter Klänge. Der polnische Komponist und Pianist Tomasz Sikorski, „MusikTexte” 1990 Heft 36, s. 5-9

Aus der Geschichte der schlecht anwesenden Musik. Andrzej Panufniks Rückkehr nach Polen, „MusikTexte” 1990 Heft 37, s. 54-57

Profanum patafizycznie UBUstwione. Akt I, „Ruch Muzyczny” 1991 nr 16, s. 1, 5

Profanum patafizycznie UBUstwione. Akt II, „Ruch Muzyczny” 1991 nr 17, s. 1, 4

Dialektischer Dialog. Das elfte Huddersfield Contemporary Music Festival, „MusikTexte” 1991 Heft 38, s. 68-69

Zeugnis zerfallender Werte. Witold Lutosławskis Abschied von der Moderne, „MusikTexte” 1991 Heft 42, s. 45-50

Festivals und Subkulturen. Das institutionengefüge der Neuen Musik in Mittel- und Osteuropa, w: Neue Musik im politischen Wandel. Fünf Kongressbeiträge und drei Seminarberichte (Hrsg. Hermann Danuser), Schott, Mainz 1991

Kompositorische Positionen in mittel- und osteuropäischer Musik. Ein Seminarbericht, w: Neue Musik im politischen Wandel. Fünf Kongressbeiträge und drei Seminarberichte (Hrsg. Hermann Danuser), Schott, Mainz 1991

O utopionej utopii, „Studio” 1992 marzec, s. 3

Gesichter der Postmoderne. Kompositorische Positionen in mittel- und osteuropäischer Musik, „MusikTexte” 1992 Heft 44, s. 32-39

Acht Blicke auf das Lachen John Cages, „MusikTexte” 1992 nr 46-47

Witold Lutosławski. 25th January 1913, „Polish Music” 1992 nr 3-4, s. 3-9

Tomasz Sikorski – The Despair of Naked Sounds, „Polish Music” 1992 nr 3-4, s. 22-25

Górecki. Piętnaście lat później, „Jazz Forum”, 1993 nr 4, s. 20-21

Lutosławski i piękno, „Jazz Forum” 1993 nr 5, s. 2-3

Kilar. Postmodernista z przekonania, „Jazz Forum” 1993 nr 7-8, s. 2-3

Penderecki sześćdziesięcioletni, „Jazz Forum” 1993 nr 11, s. 2-3

Postmodernistyczny Wojciech Kilar, „Opcje” 1994 nr 3

Mieczysław Tomaszewski – wydawca, w: Muzyka, słowo, sens. Mieczysławowi Tomaszewskiemu w 70 rocznicę urodzin, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1994

Krzysztof Meyer, Warszawska Jesień i problem recepcji, w: Krzysztof Meyer: do i od kompozytora (pod red. Macieja Jabłońskiego), Ars Nova, Poznań 1994

W gabinecie krzywych lutster, „Vivo” 1994 nr 1, s. 31-35

In a Hall of Mirrors or Ubu in Penderecki’s Opera, w: The music of Krzysztof Penderecki. Poetics and Reception, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1995

Die 4. Symphonie oder Witold Lutoslawskis Abschied von der Moderne / 4. Symfónia alebo rozlučka Witolda Lutoslawského z modernou, w: Musik als Botschaft / Hudba ako posolstvo, Festival Melos-Ethos, Bratislava 1995

Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów, w: Muzyka polska 1945-1995, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996

O recepcji polskiej muzyki 1945-1995, w: Muzyka polska 1945-1995, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996

W gabinecie krzywych luster, czyli Ubu w operze, w: Muzyka Krzysztofa Pendereckiego. Poetyka i recepcja. Studia eseje i materiały, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996

Postmodernisticky Bach, w: Stare v Novom / Das Alte im Neuen, Litera, Bratislava 1996

Zabobony gasnącego stulecia, „Dysonanse” 1997 wrzesień (wydanie specjalne), s. 7-20

Identitätskrise. Zum vierzigsten „Warschauer Herbst”, „MusikTexte” 1997 Heft 72, s. 74-76

Górecki – kompozytor kultowy, „Polish Culture” 1998 nr 1, s. 38

Wojciech Kilar: między awangardą i Hollywood, „Polish Culture” 1998 nr 2, s. 38

Surkonwencjonalna muzyka Pawła Szymańskiego, „Polish Culture” 1998 nr 3, s. 38

Paweł Mykietyn – nowa gwiazda polskiej muzyki, „Polish Culture” 1998 nr 4, s. 38

Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów w Paryżu, „Ruch Muzyczny” 1999 nr 15, s. 10-13

Postmuzyka w postświecie, „Ruch Muzyczny” 1999 nr 19, s. 10-12

Tadeusz Kaczyński: zostały teksty, „Ruch Muzyczny” 1999 nr 25, s. 8-9

Bach – Plac Centralny, „Fuga” 2000 nr 1, s. 8-12

Witolda Lutosławskiego tombeau dla epoki, „Fuga” 2000 nr 3, s. 5-9

O dohumanizowaniu i dehumanizowaniu muzyki XX wieku, w: Muzyka w kontekście kultury. Studia dedykowane Mieczysławowi Tomaszewskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2001

Filharmonia i kompozytorska współczesność 1945-2000, w: 100 lat Filharmonii w Warszawie 1901-2001, Fundacja Bankowa im. Leopolda Kronenberga / Filharmonia Narodowa, Warszawa 2001

Styl późny XX-wiecznego modernizmu w twórczości kompozytorskiej, w: Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze, Akademia Muzyczna w Katowicach / Uniwersytet Śląski, Katowice 2002

The New Music of East-Central Europe: Between Thaw and Freeze, w: Studies in Penderecki – Penderecki and the Avant Garde, vol. II, Princeton, New Jersey 2003

Polish Music 1958-66: The Syndrom of the Couble Opening, w: Studies in Penderecki – Penderecki and the Avant Garde, vol. II, Princeton, New Jersey 2003

Lutosławski: A Project fulfilled / Un projet accompli, w: Composers and the Art. of their Time / Les Compositeurs et l’art. de leur Temps, Instytut Adama Mickiewicza, Warszawa 2003

Gelbe Heften, „MusikTexte” 2004 Heft 100, s. 87-88

Co dobrego spotkało nas w życiu muzycznym w Polsce w ostatniej dekadzie?, w: Duchowość Europy Środkowej i Wschodniej w muzyce końca XX wieku (pod red. Krzysztofa Droby, Teresy Maleckiej, Krzysztofa Szwajgiera), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2004

Jubiläen, Polemiken, Erschütterungen und neue Impulse. Die polnische Musikszene im Zeichen der deutsch-polnischen Zusammenarbeit, 2001-2004, w: Ansichten. Jahrbuch des Deutschen Polen-Instituts Darmstadt, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden 2005

Karol Szymanowski i Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej 1923-1939, "Ruch Muzyczny" 2007 nr 26, s. 8-13

lexicografic entries

Galliver David, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „efg”, PWM, Kraków 1987

Gibson Alexander, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „efg”, PWM, Kraków 1987

Gorski Konstanty, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „efg”, PWM, Kraków 1987

Heinze Bernard, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993

Helffer Claude, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993

Henck Herbert, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993

Hertz Alfred, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993

Iwaki Hiroyuki, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993

Jabłoński Marek, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993

Jacobs Paul, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993

Janowski Marek, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993

Janukowicz Zofia, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993

Kulenty Hanna, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Kaufmann Dieter, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Kayn Roland, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Kasprzyk Jacek, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Kontarsky Aloys Alfons Bernhard, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Kusewicki Sergiusz, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Kurtz Efrem, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Kulka Janos, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Krombholc Jaroslav, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Kraus Lili, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Kolish Rudolf, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Krips Joseph Henry, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Kraus Ernst Richard, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Krasner Louis, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Klien Walter, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Kegel Herbert, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Kaczyński Adam, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Katlewicz Jerzy, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Lachenmann Helmut, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Nørgård Per, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „n-pa”, PWM, Kraków 2002

Literature

Czym jest krytyka? Jaka jest praktyka?, "Ruch Muzyczny" 2007 nr 5, s. 8-12

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel: +48 785 370 000

Project support

The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Our social media


Join Our Newsletter


© All rights reserved. POLMIC
Go to top