Dadak-Kozicka J. Katarzyna
-
Musicologist
Publications
books
Śpiewajże mi jako umiesz, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992
Folklor sztuką życia. U podstaw antropologii muzyki, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 1996
articles & papers
Epika mongolska jako przedmiot studiów i interpretacji, „Muzyka” 1972 nr 3, s. 65-80
Z doświadczeń nad analizą i kształtowaniem programu badawczego słowiańskich pieśni żniwnych, „Muzyka” 1974 nr 3, s. 12-19
Problemy analizy melodyki, w: Ze studiów nad metodami w etnomuzykologii (pod red. Anny Czekanowskiej, Ludwika Bielawskiego), Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1975
Oskar Kolberg – nowator i prekursor, „Ruch Muzyczny” 1976 nr 18, s. 3-4
Środowisko rodzinne muzyków – próba typologii, „Komunikaty Instytutu Kultury” 1981
Kodalyowska idea muzyki jako swoistego języka – rola muzyki ludowej, w: Zeszyty Naukowe nr 8, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1982
Antropologiczna perspektywa wiedzy o muzyce i jej znaczenie dla kształcenia muzycznego, w: Zeszyty Naukowe nr 8, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1982
Folklor w kształceniu nauczycieli wychowania muzycznego, w: Zeszyty Naukowe nr 2, Instytut Kultury, Warszawa 1984
W stronę Kodálya, „Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME” 1985 nr 1
Folklor a edukacja muzyczna. Miedzy amatorstwem a profesjonalizmem, „Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME” 1985 nr 3
Uwagi o strukturze wykształcenia ogólnomuzycznego uczniów szkół muzycznych w świetle wyników badań Testami Wykształcenia Ogólnomuzycznego (TWOM), w: Zeszyty Naukowe nr 11, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1985
On the Values of Folk Music in the Polish Adaptation of the Kodály Concept, „Bulletin of the International Kodály Society” 1987 nr 2
O polskiej adaptacji idei Kodálya, „Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME” 1988 nr 2
Nauczane folkloru w średnich szkołach muzycznych czyli wstęp do kodalyowskiej edukacji integralnej, „Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME” 1989 nr 1
The Knowledge of Musical Folklore and Attitude Towards Music, „Bulletin of the International Kodály Society” 1990 vol. 1
Idea Kodálya w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, w: Zoltan Kodály i jego pedagogika muzyczna (pod red. Mirosławy Jankowskiej, W. Jankowskiego), Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990
The Attitude of Polish Teenagers Towards Music, w: VII European Seminar in Ethnomusicology. Pre-publication of conference papers (ed. Max Peter Baumann, Ulrich Wegner, Artur Simon), Internationales Institut für vergleichende Musikstudien und Dokumentation, Berlin 1990
Levels of Formal Organisation of Spring Carols from North-East Poland, w: Probleme der Volksmusikforschung (ed. Hartmut Braun), Verlag Peter Lang, Bern 1990
Poczucie rodzimości a postawy wobec muzyki w świetle koncepcji Kodálya, „Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME” 1992 nr 1
Inspiracje w folklorze i folklor jako inspiracja, w: Inspiracje w muzyce XX wieku (pod red. Alicji Martackiej-Kościelny), Związek Kompozytorów Polskich, Warszawa 1993
Współodczuwanie muzyki jako szansa porozumienia, w: Komunikacja międzykulturowa (pod red. A. Tyszki), Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1994
Norwid o powadze sztuki, „Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME” 1995 nr 2
Sztuka i tradycja wobec edukacji przyszłości, „Ruch Muzyczny” 1995 nr 18, s. 6-7
Folklor muzyczny w polskiej adaptacji Kodálya. O zagadnieniu rodzimości sztuki, w: Oskar Kolberg – prekursor antropologii kultury (pod red. Ludwika Bielawskiego, J. Katarzyny Dadak-Kozickiej), Instytut Sztuki PAN, Warszawa 1995
Muzyka jako współodczuwanie. Folklor inspiracją dla nowej edukacji, w: Wychowanie muzyczne. Stan badań a praktyka edukacyjna (pod red. Andrzeja Białkowskiego), Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1995
Solmizacja relatywna – klucz do języka czy do mowy muzycznej?, „Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME” 1996 nr 3/4, s. 50-57
Kolędy wiosenne w cyklu dorocznym i ich symbolika, „Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME” 1997 nr 3
O odkrywaniu folkloru i sztuce mitologizacji, w: Muzyka polska w okresie zaborów, Instytut Sztuki PAN / Związek Kompozytorów Polskich, Warszawa 1997
Mowa muzyczna a język muzyczny. O możliwościach i ograniczeniach solmizacji relatywnej, w: Myślenie muzyczne a metoda solmizacji relatywnej (pod red. Mirosławy Jankowskiej, W. Jankowskiego), Akademii Muzycznej w Warszawie, Warszawa 1997
Muzyka jako portret człowieka i narodu, „Ruch Muzyczny” 1998 nr 17, s. 6-8
Interpretacja jako wyraz wspólnoty. Rozważania o muzyce obrzędowej, w: Interpretacja muzyki, red. L. Bielawski, K. Dadak-Kozicka, Związek Kompozytorów Polskich - Instytut Sztuki PAN, Warszawa 1998
Pionowy wymiar antropologii muzyki, „Muzyka” 1999 nr 2, s. 115-132
Christmas Carols or the Art of Greetings, w: Following Zoltan Kodály in Poland, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1999
Źródło i tekst w antropologii muzyki. Rozważania o integralności dzieła folkloru, w: Źródła muzyczne - Krytyka, analiza, interpretacja, red. L. Bielawski, K. Dadak-Kozicka, Związek Kompozytorów Polskich - Instytut Sztuki PAN, Warszawa 1999
Muzyka tradycyjna jako inicjacja w kolejne etapy życia, w: Człowiek – muzyka – psychologia (pod red. W. Jankowskiego i in.), Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2000
Wobec tradycji – poufałość oraz bojaźń i drżenie, w: Muzykologia u progu III tysiąclecia, Instytut Sztuki PAN / Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2000
Spektakl i widowisko – dwie formy edukacji przez sztukę, w: Powszechna edukacja muzyczna a wyzwania współczesności (pod red. Andrzeja Białkowskiego), Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2000
Music-making as an expression of the truth about man and his community, „Bulletin of the International Kodály Society” 2001 vol. 26, s. 13-18
Muzyka jako wyraz przemian kultury w świetle twórczości Zoltana Kodálya, w: Muzykologia wobec przemian kultury i cywilizacji (pod red. Ludwika Bielawskiego, J. Katarzyny Dadak-Kozickiej, Agnieszki Leszczyńskiej), Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2001
O trzech odmianach antropologii muzyki, w: Muzyka w kontekście kultury (pod red. Małgorzaty Janickiej-Słysz, Teresy Maleckiej, Krzysztofa Szwajgiera), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2001
O muzyce która płynie w człowieku, w: Semantyka milczenia 2 (pod red. Kwiryny Handke), Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, Warszawa 2002
O wymiarach i przejawach integracji przez muzykę, w: Integrujące wartości muzyki (pod red. J. Katarzyny Dadak-Kozickiej, W. Jankowskiego), Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2002
Dzieło Zoltana Kodálya. O mocy muzyki i odpowiedzialności artysty, wprowadzenie do Zoltan Kodály o edukacji muzycznej. Pisma wybrane (pod red. Mirosławy Jankowskiej), Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2002
Aktualność Kodálya, „Wychowanie muzyczne w szkole” 2003 nr 2, s. 56-63
O wielkiej i małej tradycji muzycznej, w: Complexus effectuum musicologiae. Studia Miroslao Perz septuagenario dedicata (pod red. Tomasza Jeża), Rabid, Kraków 2003
O zamieraniu i odradzaniu kultur muzycznych na przykładach folkloru północno-wschodniej Polski, w: Europejski repertuar muzyczny na ziemiach Polski (pod red. Elżbiety Wojnowskiej, Ludwika Bielawskiego, J. Katarzyny Dadak-Kozickiej), Związek Kompozytorów Polskich / Biblioteka Narodowa, Warszawa 2003
Rodzimość muzyki według XIX-wiecznych folklorystów, „Polski Rocznik Muzykologiczny 2004”, s. 113-132
Transformations of Multi-ethnic Musical Cultures of North-Eastern Poland, w: Musicology Today. European Context of Polish Music Culture (pod red. Zofii Helman), Związek Kompozytorów Polski, Warszawa 2004
Styl pieśni – styl życia. Rozważania ilustrowane przykładami folkloru Podlasia, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2005, s. 201-222
Obrzęd i spektakl – dwa sposoby edukacji przez sztukę, w: Edukacja muzyczna. Tożsamość i praktyka, red. A. Białkowski, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2006
Sekcja Muzykologów ZKP na progu III tysiąclecia, w: Nowa dekada. Związek Kompozytorów Polskich 1995-2005, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Warszawa 2006
Jan Karłowicz – twórca naukowych podstaw polskiej antropologii kultury, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2006, s. 241-258
Szymanowski and Kodály on Music in the Life of Man and the Nation, w: 'Warsaw Autumn' as a Realization of Karol Szymanowski's Vision of Modern Polish Music, Związek Kompozytorów Polskich, Warszawa 2007
Ewolucja rodzimości w postawie twórczej Karola Szymanowskiego, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2007-2008, s. 79-96
Long-sounding notes and ornamentation as characteristic qualities of musical expression in Slavic harvest songs and as a relict of a contemplative culture, w: Traditional Musical Cultures in Central-Eastern Europe, red. P. Dahlig, Uniwersytet Warszawski - Instytut Muzykologii, Warszawa 2009
Kategoria twórczości w edukacji muzycznej, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2009, s. 55-72
Twórca wobec ojczyzny i obczyzny, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2010, s. 165-171
Ku integralnej edukacji przez sztukę, „Aspiracje”, Jesień 2010, s. 30-34
'Music For Everyone' According to Kodály and Szymanowski, „Bulletin of the International Kodály Society”, Spring 2011, vol. 36 no. 1, s. 12-19
Początek powojennej batalii o muzykę w świetle dokumentów z Walnych Zebrań ZKP, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2011, s. 183-216
Obudzić muzykę w dziecku. O integrującej mocy symboliki, w: Nowe drogi rozwoju edukacji muzycznej w Polsce, red. A. Białkowski, Instytut Muzyki i Tańca, Warszawa 2012
Władysław Skierkowski – zapomniany odkrywca folkloru kurpiowskiego, „Aspiracje”, Wiosna 2012, s. 24-29
Desakralizacja folkloru – przejawy muzyczne i kulturowe, „Pro Musica Sacra”, 2013 nr 11, s. 41-52
Usłyszeć muzykę, która płynie, w: Muzyczne związki w sztuce dla dziecka, red. G. Leszczyński, Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2014
critical & collective editions
Oskar Kolberg – prekursor antropologii kultury, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 1995
Interpretacja muzyki, Instytut Sztuki PAN / Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1998
Źródła muzyczne – krytyka, analiza i interpretacja, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 1999
Muzykologia u progu trzeciego tysiąclecia, Instytut Sztuki PAN / Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2000
Muzykologia wobec przemian kultury i cywilizacji, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2001
Integrujące wartości muzyki, Akademia Muzyczna w Warszawie / Uniwersytet Śląski, Warszawa – Cieszyn 2001
Europejski repertuar muzyczny na ziemiach Polski, Związek Kompozytorów Polskich / Biblioteka Narodowa, Warszawa 2003
Literature
Bielawski Ludwik, Dadak-Kozicka Katarzyna, PWM, Kraków 2001