Helman Zofia
-
Musicologist
Publications
books
Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku, PWM, Kraków 1985
Roman Palester. Twórca i dzieło, Musica Iagellonica, Kraków 1999
articles & papers
Wpływ Chopina na wczesną twórczość Karola Szymanowskiego, w: The Book of the First International Musicological Congress devoted to the Works of Frederick Chopin, PWN, Warszawa 1963
Z zagadnień warsztatu twórczego Karola Szymanowskiego na materiale jego szkiców, w: Karol Szymanowski. Księga Sesji Naukowej poświęconej twórczości Karola Szymanowskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1964
Nieznana pieśń Karola Szymanowskiego, w: Studia Hieronymo Feicht septuagenario dedicata, PWM, Kraków 1967
Wydawnictwa muzyczne, w: Polska współczesna kultura muzyczna, PWM, Kraków 1968
Koncepcja modalna w twórczości Szymanowskiego, Muzyka 1969 nr 4, s. 36-63
Twórczość Karłowicza w oczach współczesnych, w: Z życia i twórczości Mieczysława Karłowicza, PWM, Kraków 1970
Zur Modalität im Schaffen Szymanowskis und Janáčeks, w: Colloquium Leoš Janáček et Musica Europea, Brno 1970
Dramaturgiczna funkcja harmoniki w „Tristanie” Wagnera, „Muzyka” 1972 nr 1, s. 16-29
Muzycy i muzyka polska w Paryżu w okresie międzywojennym, „Muzyka” 1972 nr 2, s. 80-104
Tematyka religijna w twórczości Szymanowskiego, w: Stan badań nad muzyką religijną w kulturze polskiej, Wydawnictwa Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1973
Harmonika Chopina w myśli teoretycznej XX wieku, w: Z badań nad Chopinem. Studia i rozprawy, z. 3, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, Warszawa 1973
Strukturalizm interwałowy w technice kompozytorskiej XX wieku, „Muzyka” 1975 nr 2, s. 33-46
Muzyka polska między dwiema wojnami, „Muzyka” 1978 nr 3, s. 17-34
Rola modelu stylistycznego w neoklasycznych utworach Igora Strawińskiego, w: Studia musicologica. Aesthetica – Theoretica – Historica, PWM, Kraków 1979
Apperzeptionsprobleme der neoklassischen Musik, w: Colloquia musicologica. Brno 1972-1973, fasc. I: Homo hodiernus musicam audit, Brno 1979
Vom nationalen Stil der polnischen Musik 1918-1939, w: Colloquia musicologica. Brno 1972-1973, fasc. II: Idea nationis et musica moderna, Brno 1979
La notion de classicisme en musique et la musique polonaise, w: Momenti di storia musicale tra Italia e Polonia, t. 1, AMIS, Bologna 1980
Zofia Lissa (1908-1980), „Zeitschrift für Musikpädagogik” 1982 nr 18 (Mai), s. 22-29
Intellekt und Phantasie in der Musik von Witold Lutosławski, „Muzikoloski Zbornik” XVIII (1982), s. 69-81
Karol Szimanowskij i polskaja muzyka mieżdu dwumja mirowymi wojnami, w: Karol Szimanowskij. Vospominanija, stat’i, publikacii (ed. Irina Nikolskaja, O. Krejnina), Moskwa 1984
Szymanowski und der Neoklassizismus, w: Karol Szymanowski in seiner Zeit (ed. Michał Bristiger, Roger Scruton, Petra Weber-Bockholdt), Wilhelm Fink Verlag, München 1984
Esthétique et poétique du néo-classicisme en musique, w: Polish Art Studies V, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 1984
„Głosy z oddali”, „Muzyka” 1984 nr 1-2, s. 5-18
Musikanschauungen in Polen in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts, w: Colloquium „Dvořák, Janáček and Their Time” (ed. Rudolf Pečman), Brno 1985
Od metody analitycznej Heinricha Schenkera do generatywnej teorii muzyki tonalnej, „Muzyka” 1986 nr 4, s. 43-58
„…tylko to jest ocalenie”. Zygmunt Mycielski – Pięć pieśni do słów Czesława Miłosza, w: Melos – Logos – Etos (pod red. Krystyny Tarnawskiej-Kaczorowskiej), Związek Kompozytorów Polskich, Warszawa 1987
In Memory of Aleksander Tansman, „Polish Music” 1987 nr 3-4, s. 10-19
Roman Palester: Hymnus pro gratiarum actione (Te Deum), w: Musicae sacrae ars et scientia. Roczniki teologiczno-kanoniczne, t. XXXIV, z. 7 (1987), Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1989
Muzyka na obczyźnie, w: Między Polską a światem. Kultura emigracyjna po 1939 roku (pod red. Marty Fik), Krąg, Warszawa 1992
Sprechintonation in der modernen Oper, w: Secondo Convegno Europeo di Analisi Musicale, Studi e Testi 1 (ed. Rossana Dalmonte, Mario Baroni), Università degli Studi di Trento, Trento 1992
Musique en exil, w: Polish Art Studies XIV, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992
Roman Palester, w: Polish Art Studies XIII, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992
Les méthodes de recherches dans le domaine de l’opéra, w: Dramaturgie et collaboration des arts au théâtre. Actes du 4ème Séminaire International Paris-Fontainebleau-Versailles, 24 XI – 4 XII 1988 (ed. Irène Mamczarz), Leo S. Olschki Editore, Firenze 1993
Norma i indywiduacja w sonatach Chopina, w: Przemiany stylu Chopina. Studia et Dissertationes Instituti Musicologiae Universitatis Varsoviensis (pod red. Macieja Gołąba), seria B tom I, Musica Iagellonica, Kraków 1993
Dylemat muzyki polskiej XX wieku – styl narodowy czy wartości uniwersalne, w: Dziedzictwo europejskiej a polska kutura narodowa w dobie przemian. Studia et Dissertationes Instituti Musicologiae Universitatis Varsoviensis (pod red. Anny Czekanowskiej), seria B tom V, Musica Iagellonica, Kraków 1995
Das Werk von Grażyna Bacewicz und die polnische Musik des 20. Jahrhunderts, w: Die Frau in der polnischen Gegenwartskultur (ed. Walter Koschmal), Band 19, Böhlau Verlag, Köln – Weimar –Wien 1996
Deutschland–Frankreich–Polen. Die musikalischen Beziehungen in der Zeit zwischen den beiden Kriegen, w: Deutsche Musik im Wegekreuz zwischen Polen und Frankreich. Zum Problem musikalischer Wechselbeziehungen im 19. und 20. Jahrhundert (ed. Christoph-Hellmut Mahling, Kristina Pfarr), Bd 34, Hans Schneider, Tutzing 1996
Roman Palester – kantata „Wisła” do słów Stefana Żeromskiego, w: Muzyka polska 1945-1995 (pod red. Krzysztofa Droby, Teresy Maleckiej, Krzysztofa Szwajgiera), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996
Karol Szymanowski face à dilemme: opéra national ou universel?, w: L’Europe et son combat pour la liberté à travers le théâtre et l’opéra. Collection „Théâtre européen, opéra, ballet” N˚6 (ed. Irène Mamczarz), Klinksieck, Paris 1996
„Osiem pieśni polskich” Francisa Poulenca, „Muzyka” 1996 nr 4, s. 3-14
Die Oper als Musikwerk und als Theateraufführung, w: Festschrift Christoph-Hellmut Mahling zum 65. Geburtstag (ed. Axel Beer, Kristina Pfarr, Wolfgang Ruf), Hans Schneider, Tutzing 1997
Einheitlichkeit im Sonatenzyklus bei Frédéric Chopin und Robert Schumann, w: Schumann Forschungen Bd 6: Robert Schumann und die französische Romantik (ed. Ute Bär), Schott, Mainz 1997
Alte Musik als Inspirationsquelle neuer polnischen Musik, w: Warschauer Herbst und neue polnische Musik. Rückblicke – Ausblicke (ed. Volker Kalisch), Die Blaue Eule, Essen 1998
Zofia Lissa, w: 50 lat Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Muzykologii UW, Warszawa 1998
Orientalni inspiracii w muzici Szimanowskogo / Inspiracje orientalne w muzyce Szymanowskiego, w: Szimanowskij i Ukraina / Szymanowski a Ukraina, Kirowogradskij Muzej Muzicznoj Kultury im. K. Szimanowskogo, Kirowograd 1998
Schönberg jako teoretyk harmonii. Uwagi o „Strukturalnych funkcjach harmonii”, w: Affetti musicologici. Księga Pamiątkowa z afektem ofiarowana Profesorowi Zygmuntowi Marianowi Szweykowskiemu w 70. rocznicę urodzin, Musica Iagellonica, Kraków 1999
Zasada cykliczności w „Pięciu poematach Charles’a Baudelaire’a” Klaudiusza Debussy’ego, w: Muzykolog wobec dzieła muzycznego, Musica Iagellonica, Kraków 1999
„The Devils of Loudun” by Krzysztof Penderecki. Genre-Form-Style, w: Krzysztof Penderecki’s Music in the Context of the 20th Century Theatre. Studies, Essays and Materials (ed. Teresa Malecka), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1999
„Orpheus” de Stravinsky – le mythe restitué, w: Le Héros légendaire sur les scènes du théâtre et de l’opéra (ed. Irène Mamczarz), Leo S. Olschki Editore, Firenze 2001
Luigi Dallapiccola et Roman Palester, w: Music in the World of Ideas (ed. Helen Geyer, Maciej Jabłoński, Jan Stęszewski), Ars Nova, Poznań 2001
Modernistyczna poetyka „Pięciu pieśni” op. 13 Karola Szymanowskiego, w: Muzyka w kontekście kultury, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2001
Pieśni Karola Szymanowskiego w kontekście literackim i muzycznym jego czasów, w: Pieśń w twórczości Karola Szymanowskiego i jemu współczesnych (pod red. Zofii Helman), Musica Iagellonica, Kraków 2001
Karol Szymanowski and his Work, w: Composers and the Art of their Time, Adam Mickiewicz Institute, Warszawa 2001
Die musikalische Handlung „La mort de Don Juan” von Roman Palester, w: Musiktheater im Spannungsfeld zwischen Tradition und Experiment (1960 bis 1980) (ed. Christoph-Hellmut Mahling, Kristina Pfarr), Hans Schneider, Tutzing 2002
Dwie koncepcje historiografii muzycznej w pierwszej połowie XX wieku, „Muzyka” 2002, nr 3-4, s. 115-126
Der Mazurek nach Chopin. Das Vorbild und seine Transformation, w: Chopin 1849/1999. Aspekte der Rezeptions- und Interpretationsgeschichte (ed. Andreas Ballstaedt), Edition Argus, Schliengen 2003
Metamorfozy mitu Orfeusza w muzyce scenicznej XX wieku, w: Mit Orfeusza. Inspiracje i reinterpretacje w europejskiej tradycji artystycznej (pod red. Sławomiry Żerańskiej-Kominek), Wydawnictwo słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2003
Gra z tradycją w „Concertinie” na tematy dawnych tańców polskich Romana Palestra, w: Complexus effectuum musicologiae. Studia Miroslao Perz septuagenario dedicata (pod red. Tomasza Jeża), Rabid, Kraków 2003
Variations sur un thème de Chopin pour piano op. 22 de Serguei Rachmaninov, w: Chopin and his Work in the Context of Culture (ed. Irena Poniatowska), vol. 2, Polska Akademia Chopinowska / Narodowy Instytut Fryderyka Chopina / Musica Iagellonica, Kraków 2003
Uchodził za zaginiony... Odnaleziony list Chopina do Dominika Dziewanowskiego, „Ruch Muzyczny” 2003 nr 5, s. 32-36
critical & collective editions
Karol Szymanowski, Stabat Mater op. 53 na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę, w: Dzieła, t. 7, wstęp (s. 9-14), partytura (s. 17-71), komentarz rewizyjny (s. 72-73), PWM, Kraków 1965
Karol Szymanowski, Król Roger op. 46, w: Dzieła, t. 23 [wspólnie z Adamem Mrygoniem], wstęp (s. IX-XIV), partytura (s. 1-312), komentarz rewizyjny (s. 313-327), PWM, Kraków 1973
Karol Szymanowski, König Roger / King Roger op. 46, w: Gesamt-Ausgabe / Complete Edition, vol. 14, Einleitung / Preface (s. VI-VII), score (s. 1-312), Revisionsbericht / Editorial Notes (s. 313-343), PWM-Edition / Universal Edition, Kraków – Wien 1973
Karol Szymanowski, Agawe op. 38, Demeter op. 37bis na alt solo, chór żeński i orkiestrę do słów Zofii Szymanowskiej, w: Dzieła, t. 9, wstęp (s. 8-12), partytura (s. 18-73), komentarz rewizyjny (s. 75-76), PWM, Kraków 1975
Karol Szymanowski, Veni Creator op. 57 na sopran, chór mieszany i orkiestrę do słów Stanisława Wyspiańskiego, Litania do Marii Panny op. 59, dwa fragmenty na sopran, chór żeński i orkiestrę do słów Jerzego Lieberta, w: Dzieła, t. 8, wstęp (s. 8-12), partytura (s. 15-63), komentarz rewizyjny (s. 65-69), PWM, Kraków 1975
Karol Szymanowski, I Kwartet smyczkowy op. 37, II Kwartet smyczkowy op. 56, wstęp (s. IX-XII), partytura (s. 3-44), komentarz rewizyjny (s. 45-47), PWM, Kraków 1976
Karol Szymanowski, I Streichquartett / 1st String Quartet op. 37, II Streichquartett / 2nd String Quartet op. 56, w: Gesamt-Ausgabe / Complete Edition, vol. 6, Einleitung / Preface (s. VI-IX), score (s. 3-44), Revisionsbericht / Editorial Notes (s. 45-52), PWM-Edition / Universal Edition, Kraków – Wien 1978
Karol Szymanowski, Kantaten / Cantatas (Agave op. 38, Demeter op. 37bis, Stabat Mater op. 53, Veni Creator op. 57, Litanei an die Jungfrau Maria Litany to the Virgin Mary op. 59), w: Gesamt-Ausgabe / Complete Edition, vol. 4, Einleitung / Preface (s. VI-XI), score (s. 6-173), Revisionsbericht / Editorial Notes (s. 175-195), PWM-Edition / Universal Edition, Kraków – Wien 1979
Karol Szymanowski, Mandragora op. 43, Kniaź Patiomkin op. 51, w: Dzieła, t. 25, wstęp (s. XV-XXI), partytura (s. 3-134), komentarz rewizyjny (s. 139-148), PWM, Kraków 1990
Karol Szymanowski, Mandragora op. 43, Fürst Potemkin / Prince Potemkin op. 51, w: Gesamt-Ausgabe / Complete Edition, vol. 16, Einleitung / Preface (s. VI-XV), score (s. 3-134), Revisionsbericht / Editorial Notes (s. 135-160), PWM-Edition / Universal Edition, Kraków – Wien 1997
Pieśń w twórczości Karola Szymanowskiego i jemu współczesnych, Musica Iagellonica, Kraków 2001
The Songs of Karol Szymanowski and his Contemporaries, [wspólnie z Teresą Chylińską, Alistair Wightman], Polish Music Center at University of South California, Los Angeles 2002
lexicografic entries
Albeniz Isaac, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „ab”, PWM, Kraków 1979
Bellini Vincenzo, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „ab”, PWM, Kraków 1979
Boito Arrigo, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „ab”, PWM, Kraków 1979
Debussy Claude, [wspólnie ze Stefanem Jarocińskim] w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „cd”, PWM, Kraków 1984
Gliński Mateusz, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „efg”, PWM, Kraków 1987
Baird Tadeusz, w: Komponisten der Gegenwart (Hg. Hanns-Werner Heister, Walter-Wolfgang Sparrer), edition text + kritik, München 1992-
Górecki Henryk Mikołaj, w: Komponisten der Gegenwart (Hg. Hanns-Werner Heister, Walter-Wolfgang Sparrer), edition text + kritik, München 1992-
Meyer Krzysztof, w: Komponisten der Gegenwart (Hg. Hanns-Werner Heister, Walter-Wolfgang Sparrer), edition text + kritik, München 1992-
Moszumańska-Nazar Krystyna, w: Komponisten der Gegenwart (Hg. Hanns-Werner Heister, Walter-Wolfgang Sparrer), edition text + kritik, München 1992-
Palester Roman, w: Komponisten der Gegenwart (Hg. Hanns-Werner Heister, Walter-Wolfgang Sparrer), edition text + kritik, München 1992-
Rudziński Zbigniew, w: Komponisten der Gegenwart (Hg. Hanns-Werner Heister, Walter-Wolfgang Sparrer), edition text + kritik, München 1992-
Serocki Kazimierz, w: Komponisten der Gegenwart (Hg. Hanns-Werner Heister, Walter-Wolfgang Sparrer), edition text + kritik, München 1992-
Hauptmann Moritz, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993
Hegel Georg, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993
Hindemith Paul, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993
Huberman Bronisław, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993
Austriacka muzyka, w: Encyklopedia Muzyki (pod red. Andrzeja Chodkowskiego), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Niemiecka muzyka, w: Encyklopedia Muzyki (pod red. Andrzeja Chodkowskiego), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Szwajcarska muzyka, w: Encyklopedia Muzyki (pod red. Andrzeja Chodkowskiego), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Szymanowski Karol, w: Encyklopedia Muzyki (pod red. Andrzeja Chodkowskiego), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Krenz Jan, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Laks Szymon, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997
Polen. 20. Jahrhundert, w: Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Zweite, neubearbeitete Ausgabe (Hg. Ludwig Finscher), Sachteil 7, Bärenreiter / Metzler, Kassel / Stuttgart 1997
Meyer Krzysztof, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „m”, PWM, Kraków 2000
Nowak-Romanowicz Alina, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 18, Macmillan Publishers Limited, London 2001
Palester Roman, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 18, Macmillan Publishers Limited, London 2001
Perz Mirosław, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 19, Macmillan Publishers Limited, London 2001
Poźniak Włodzimierz, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 20, Macmillan Publishers Limited, London 2001
Reiss Józef, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 21, Macmillan Publishers Limited, London 2001
Szczepańska Maria, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition (ed. Stanley Sadie), vol. 24, Macmillan Publishers Limited, London 2001
Palester Roman, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „n-pa”, PWM, Kraków 2002
Literature
Paja Jadwiga, Helman Zofia, PWM, Kraków 1993
Szweykowski Zygmunt M., Helman(-Bednarczyk) Zofia, Macmillan Publishers Limited, London 2001