Skip to main content

Jachimecki Zdzisław

Jachimecki Zdzisław

  • musicologist

Compositions

Królewna pieśń do słów Stanisława Brzozowskiego na głos z towarzyszeniem fortepianu (1902)

Fantazja symfoniczna (1912)

Kiedy spotykam Cię pieśń do słów Leopolda Staffa na głos z towarzyszeniem fortepianu (1918)

Jakże możecie kwiaty pieśń do słów Leopolda Staffa na głos z towarzyszeniem fortepianu (1918)

Publications

books

Józef Haydn 1732-1809, Drukarnia „Czasu”, Kraków 1910

Stanisław Moniuszko (1818-1872), Gebethner i Wolff, Warszawa 1911

Wpływy włoskie w muzyce polskiej. Napisał Zdzisław Jachimecki. Studya do historyi muzyki w Polsce, tom 1: 1540-1640, Akademia Umiejętności, Kraków 1911

Historia muzyki polskiej (w zarysie), Gebethner i Wolff, Warszawa 1920

Moniuszko, Warszawa 1921

Ryszard Wagner. Życie i twórczość, Gebethner i Wolff, Warszawa 1922

Fryderyk Chopin. Rys życia i twórczości, Drukarnia Narodowa, Kraków 1927

Muzyka polska od czasów najdawniejszych do roku 1930,, cz. I: Epoka Piastów i Jagiellonów, cz. II: Epoka królów elekcyjnych do upadku niepodległości 1572-1795, cz. III: 1796-1863, cz. IV: 1864-1914, cz. V: 1915-1930, w: Polska, jej dzieje i kultura, red. A. Brückner, 3 tomy, Warszawa 1928-32; część I, III-V: Kraków 1929-1932

Frédéric Chopin et son oeuvre, Delagrave, Paryż 1930

Na marginesie pieśni studenckiej z XV wieku. Wyjaśnienie utworu „Breve regnum erigitur” z rkp. nr 52 Biblioteki Krasińskich w Warszawie, Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1930

Eppur... si camminava! (A jednak... się maszerowało!). Epilog sprawy pieśni studenckiej z XV wieku Breve regnum erigitur, Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1931

Na drugim marginesie pieśni studenckiej z XV wieku „Breve regnum erigitur”. P. dr Marii Szczepańskiej odpowiedź rzeczowa, Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1931

Jeszcze trochę o „wpływologji muzycznej” w oświetleniu prof. dra Adolfa Chybińskiego. O „symfonji średniowiecznej” Mikałaja z Radomia i Polskiem Radjo; O różnicy między nauką i „nauką” prof. Chybińkiego i kilka smutnych, Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1935

Łacińska pieśń do św. Stanisława z XV wieku, Gebethner i Wolff, Kraków 1935

Pod jakim kątem patrzy prof. dr Adolf Chybiński na kwestię wpływologji muzycznej (wyjaśnienie enigmatyczności artykułu „Do kwestji wpływologji muzycznej” w Muzyce Polskiej zeszyt IV r. 1934), Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1935

W kole zagadnień Bogurodzicy, Drukarnia Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Lwów 1936

Mikołaj Gomółka i jego poprzednicy w historii muzyki polskiej, Czytelnik, Wiedza Powszechna, Warszawa 1946

Muzyka kościelna Moniuszki, Czytelnik, Wiedza Powszechna, Warszawa 1947

Bartłomiej Pękiel, Czytelnik, Wiedza Powszechna, Warszawa 1948

Muzyka polska w rozwoju historycznym od czasów najdawniejszych do doby obecnej,, tom 1, cz. I: Od Bogurodzicy do Chopina włącznie, Kraków 1948

Muzykologia i piśmiennictwo muzyczne w Polsce, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 1948

Chopin. Rys życia i twórczości, Instytut Wydawniczy „Sztuka”, Warszawa 1949

Muzyka polska w rozwoju historycznym od czasów najdawniejszych do doby obecnej,, tom 1, część II: Wiek XVIII do połowy wieku XIX, Kraków 1951

Jachimecki Z., Poźniak W., Antoni Radziwiłł i jego muzyka do „Fausta”, Kraków 1957

Władysław Żeleński. Życie i twórczość (1837-1921), PWM, Kraków 1959

Chopin. La vita e le opere, Ricordi, Mediolan 1962

articles & papers

Ryszard Wagner w świetle listów do pani M. Wesendonk, „Przegląd Polski” XXXIX, 1905

Mozart. W 150 rocznicę urodzin, „Przegląd Polski” XL, 1906

Opery Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Przegląd Polski” XL, 1906

K. Loewe jako twórca muzyki do ballad Adama Mickiewicza, „Pamiętnik Literacki” VI, 1907

Muzyka w Polsce, w: Polska, obrazy i opisy, Lwów 1907

Mikołaj Gomółka i jego stosunek do współczesnych kompozytorów psalmów,, „Sprawozdania Akademii Umiejętności” XII [skrót pracy doktorskiej], 1907

„Stara Baśń” opera Władysława Żeleńskiego, „Przegląd Polski” XLI, 1907

Hugo Wolff, (szkic biograficzno- estetyczny), Kraków 1908

Beethoven w swojej korespondencji, „Przegląd Polski” XLII, 1908

Das „richtige” Datum des Briefes L. van Beethovens an die unterbliche Geliebte, „Zeitschrift der Internationalen Musikgesellschaft” IX, 1908

Hugo Wolf, „Przegląd Polski” XLII, 1908

Prądy i kierunki w dzisiejszej muzyce polskiej, „Ateneum Polskie” I, 1908

Zygmunt Noskowski, „Przegląd Polski” XLII, 1908

Adam Jarzębski jako kompozytor koncertów i kanzon, „Młoda Muzyka” II, 1909

Studia do historii tańca w Polsce, „Młoda Muzyka” II, 1909

Kontrapunkciści polscy w kapeli Władysława IV, „Młoda Muzyka” II, 1909

Karola Szymanowskiego kompozycje fortepianowe, „Młoda Muzyka” II, 1909

Chopin jako harmonista, „Przegląd Muzyczny” 1910 nr 5

Wyraz i technika kompozytorska w muzyce polskiej, „Przegląd Muzyczny” 1910 nr 20

Fryderyk Chopin, „Biblioteka Warszawska” LXX, 1910

Z uroczystości chopinowskich we Lwowie, „Przegląd Polski” XLIV, 1910

J. Haydn (1732-1809), „Przegląd Polski” XLIV, 1910

Zabytki muzyki polskiej w bibliotece Carskiej w Petersburgu, „Sprawozdania Akademii Umiejętności” XV, 1910

Zasadnicze różnice między współczesną muzyką niemiecką a francuską, „Przegląd Muzyczny” 1910 nr 1

C. Debussy, „Przegląd Muzyczny” 1910 nr 2

Nieznana piosenka francuska o królowej Marii Ludwice, „Przegląd Muzyczny” 1910 nr 24

Autobiografia R. Wagnera, „Przegląd Muzyczny” 1911 nr 7

Z muzyki dramatycznej w Niemczech i Francji, „Przegląd Muzyczny” 1911 nr 22-24

Kilka niekompletnych kompozycji wielogłosowych mistrzów polskich z XVI w., „Kwartalnik Muzyczny” 1911 nr 1

Muzyka kościelna polska w XVI stuleciu w świetle ostatnich badań, „Miesięcznik Kościelny” II, 1911 nr 8/9

O muzyce. Nowe plony muzyki polskiej, „Miesięcznik Literacki i Artystyczny” I, 1911 nr 1

R. Wagner, „Nauka i Sztuka” XII, 1911

Dwa tańce polskie, „Życie Polskie” VII, 1912

Kolekcja pieśni i psalmów polskich z XVI w. w Bibliotece Ordynacji Zamoyskiej, „Sprawozdania Akademii Umiejętności” XVII, 1912

„Rondo” na fortepian Mieczysława Karłowicza, „Sztuka” II, 1912

Pierwsze kompozycje Mieczysława Karłowicza, „Sztuka” II, 1912

Stefano Arteaga i Ryszard Wagner jako teoretycy dramatu muzycznego, „Przegląd Muzyczny” 1912 nr 11-15

Stefano Arteaga i Ryszard Wagner jako teoretycy dramatu muzycznego, „Museion” II, 1912

Z najnowszych badań nad muzyką polską, „Wiedza i Postęp” II, 1912 nr 3-4

Tabulatura organowa z biblioteki klasztoru św. Ducha w Krakowie z roku 1548, Akademia Umiejętności, Kraków 1913

"Ariadna na Naxos" [Ryszarda Straussa], „Przegląd Muzyczny” 1913 nr 6

Ewolucja w twórczości Wagnera, „Przegląd Muzyczny” 1913 nr 11

Twórczość Marcina Mielczewskiego kompozytora 17 w., „Sprawozdania Akademii Umiejętności” XVIII, 1913 nr 6

Na marginesie tabulatury Jana z Lublina, „Kwartalnik Muzyczny” 1913 nr 4

Chwała Tobie, gospodynie, „Przegląd Muzyczny” 1913 nr 14/15

Rozwój kultury muzycznej w Polsce, „Przegląd Polski” XLVIII, 1914

Tabulatura organowa z drugiej połowy XVI wieku, polskiego pochodzenia, „Sprawozdania Akademii Umiejętności” XIX, 1914 nr 2

Muzyka na dworze króla Władysława Jagiełły 1424-1430, „Rozprawy Wydziału Filologicznego Akademii Umiejętności” LIV, Kraków 1915

Muzyka w Warszawie, „Rok Polski” I, 1916

Eine polnische Orgeltabulatur aus dem Jahre 1548, „Zeitschrift für Musikwissenschaft” II, 1919 nr 2

Polish Music, „The Musical Quarterly” VI, 1920

Karol Szymanowski, „The Musical Quarterly” VIII, 1922

Przegląd prac z zakresu muzyki polskiej, „Bulletin de la Société Union Musicologique” II, 1922

Muzyka w Krakowie, „Rocznik Ilustrowany Towarzystwa Sztuk Pięknych” I, 1923

Muzykologia w Polsce, „Polska Współczesna” II, 1923

Deux opéras polonais sur Napoleon, „La Revue Musicale” V, 1924

Moderne polnische Musik, w: Guido Adler Handbuch der Musikgeschichte, Frankfurt n. Menem 1924

Około najnowszej muzyki, „Czas” LXXVI, 1924

S. Moniuszko and Polish Music, „The Slavonic Review” II, Londyn 1924

O kilku nowych polskich kompozycjach kameralnych, „Kurier Literacko-Naukowy” II, 1925

Ronsard w starej i nowej muzyce, „Przegląd Muzyczny” 1925 nr 11

„Missa solemnis” Beethovena, „Przegląd Muzyczny” 1925 nr 15-16

Barwo-świetlna muzyka, „Kurier Poznański” XXI, 1926

Dusza i czyn artystyczny Mieczysława Karłowicza, „Śpiewak” VII, 1926

Dusza i czyn artystyczny Mieczysława Karłowicza, „Głos Narodu” XXXIII, 1926

Karol Szymanowski, „Śpiewak” VII, 1926 nr 10-12; VIII, 1927 nr 1

Nokturny Szopena, „Muzyka” 1926 nr 10-12

Pierwsza drukowana kompozycja Chopina z r. 1817-go, „Tygodnik Ilustrowany” LVIII, 1926 nr 47

Powstanie i losy „Fidelia”, „Śpiewak” VII, 1926 nr 2-3

Beethoven z perspektywy stu lat, „Śpiewak” VII, 1926 nr 5

Ze współczesnej muzyki italskiej, „Przegląd Muzyczny” 1926 nr 8

Karol Szymanowski. Rys dotychczasowej twórczości, „Przegląd Współczesny” VI, 1927 nr 60-62

Barwo-świetlna muzyka, „Śpiewak” VIII, 1927 nr 9

Część muzyczna „Bogurodzicy”, „Sprawozdania Akademii Umiejętności” XXXI, 1927 nr 1

La premiere composition imprimée de Chopin, „La Revue Musicale” VIII, 1927 nr 5

Myśli o muzyce Beethovena, „Muzyka” 1927 nr 3-5

Erik Satie, „Muzyka” 1927 nr 4

Karol Szymanowski: rys dotychczasowej twórczości, Skład Główny w Księgarni Jagiellońskiej, Kraków 1927

Z dziejów pieśni „Bogurodzica”, „Muzyka” 1927 nr 10

Spuścizna artystyczna Marcina Leopolity w muzykologii polskiej, „Przegląd Muzyczny” 1928 nr 10-11

S. Moniuszko, „The Musical Quarterly” XIV, 1928

Polskie opery o Napoleonie, „Muzyka” 1929 nr 1

Nie uwzględnione dotychczas źródło melodii Bogurodzicy, „Muzyka” 1930 nr 2

Symbolismus in der Motivik der ersten gregorianischen Credo, [w księdze pamiątkowej Guido Adlera], Wiedeń 1930

Średniowieczne zabytki polskiej kultury muzycznej,, cz. I: Łacińskie historiae, hymny i sekwencje Kościoła Polskiego, „Muzyka Kościelna” V, 1930 nr 3-6

Pismo o elekcji Zygmunta Augusta w r. 1530, „Miscellanea Biblioteczne” I, II, Kraków 1930

Twórczość chóralna i liryczna współczesnych kompozytorów polskich, w: Księga pamiątkowa VI Ogólnopolskiego Zjazdu Śpiewaków i Śląskich Uroczystości Moniuszkowskich w Katowicach, Katowice 1930

Z zagadnień o istocie twórczości muzycznej, „Kurier Codzienny” V, 1930

Polska muzyka i polscy muzykologowie, „Muzyka” 1931 nr 1

Od pierwszej do ostatniej muzyki do „Fausta”..., „Głos Narodu” XXXIX, 1932

Uwagi z powodu wydania kompozycji „Tamburitta” Adama Jarzębskiego w zeszycie nr XI Wydawnictwa Dawnej Muzyki Polskiej, Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1932

Rzut oka na współczesny teatr włoski., Pogadanka wygłoszona dnia 31 marca 1933 r. w Kollegjum Wykładów Naukowych, Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1933

Droga twórcza R. Straussa, „Muzyka” 1934 nr 6/7

Przemówienie na uroczystości otwarcia Wydziału muzykologicznego w Państwowem Konserwatorjum Muzycznem w Warszawie dnia 20 lutego 1934, Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1934

Losy muzykologii na terenie stolicy, „Muzyka” 1934 nr 3

Nie wydany dotychczas „Polonez B-dur” Fryderyka Chopina, „Sprawozdania Polskiej Akademii Umiejętności” XXII, 1934 nr 1

Obrona autentyczności „Poloneza Ges-dur” Fryderyka Chopina..., „Sprawozdania Polskiej Akademii Umiejętności” XXII, 1934 nr 1

Kompozycje Fryderyka Chopina z okresu dziecięctwa i lat chłopięcych, „Instytut Fryderyka Chopina” I, Warszawa 1937

Karol Szymanowski w zaraniu sławy, „Kurier Literacko-Naukowy” XIV 1937, XV 1938

R. Wagner i Polska, „Ilustrowany Kurier Codzienny” XVIII, 1937

Stanisław Niewiadomski i jego znaczenie dla polskiej kultury muzycznej, „Wiek Nowy” XXXVII, 1937

Pierwszy zarys libretta opery „Król Roger - Pasterz” Karola Szymanowskiego, „Przegląd Muzyczny” 1939

„Jeszcze Polska” i „Hej, Slovane”, „Życie Słowiańskie” I, 1946 nr 1

Kto był pierwszym nauczycielem Karola Szymanowskiego?, „Ruch Muzyczny” 1946 nr 8/9

Henryk Opieński - wspomnienie pośmiertne, „Ruch Muzyczny” 1946 nr 19

Henryk Opieński - wspomnienie pośmiertne, „Teatr Ludowy” II, 1947 nr 6

Czy istotnie kompromitacja krytyków? Głos na temat pieśni Ignacego Marcelego Komorowskiego, „Ruch Muzyczny” 1947 nr 1

Ofiarna twórczość w służbie społeczeństwa, „Ruch Muzyczny” 1947 nr 13/14

Znaczenie muzyki i muzykologii w społeczeństwie, „Ruch Muzyczny” 1947 nr 21-22

Operetka Karola Szymanowskiego, „Odrodzenie” IV, 1947

Z listów Karola Szymanowskiego, „Odrodzenie” IV, 1947

Czy znasz ten kraj? - Ballada „Mignon” Goethego w kompozycji Beethovena, Spontiniego, Liszta, Schumanna i Moniuszki, „Ruch Muzyczny” 1948 nr 7

F. Smetana w 125. rocznicę urodzin, „Życie Słowiańskie” IV, 1949

F. Smetana w 125. rocznicę urodzin, „Wiedza i Życie” XVIII, 1949 nr 8/9

Poezje Adama Mickiewicza w utworach polskich i obcych kompozytorów, „Wiedza i Życie” XVIII, 1949 nr 4

Fryderyk Chopin, „Wiedza i Życie” XVIII, 1949 nr 11

Problem organizacji muzykologii, „Ruch Muzyczny” 1949 nr 1/2

Problem organizacji studiów muzykologicznych, „Kwartalnik Muzyczny” 1949 nr 25

Chopin w Warszawie, w: Warszawa, miasto Chopina, red. Z. Jachimecki i M. Idzikowski, Warszawa 1950

Władysław Żeleński. Życie i twórczość (1837-1921), „Rocznik Krakowski” XXXII, zeszyt 5, 1952

Operetka Karola Szymanowskiego, „Muzyka” 1952 nr 3/4

Monbar czyli Flibustierowie, „Pamiętnik Teatralny” I, 1952 nr 2/3

Zagadnienie genezy libretta i aspektu społecznego opery Stanisława Moniuszki „Halka”, „Pamiętnik Teatralny” II, 1953 nr 2-6

Chopin. Rys życia i twórczości, w: „Z pism Zdzisława Jachimeckiego” II [przedruk], PWM, Kraków 1957

Antoniego Radziwiłła muzyka do „Fausta”, w: Z. Jachimecki i W. Poźniak Antoni Radziwiłł i jego muzyka do „Fausta”, Kraków 1957

Ryszard Wagner. Życie i twórczość, w: „Z pism Zdzisława Jachimeckiego” IV [przedruk], PWM, Kraków 1958

Moniuszko, w: „Z pism Zdzisława Jachimeckiego” III [przedruk], PWM, Kraków 1961

critical & collective editions

Wspomnienia Karola Kurpińskiego w podróży roku 1823, „Przegląd Naukowy i Literacki” 1911 nr 3-12

Wacław z Szamotuł , In te Domine speravi,, Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej IX, 1930

Rozprawy i notatki muzykologiczne, Wydawnictwo Koła Muzykologów U.U.J. i Kuratora Koła, 2 zeszyty, Kraków 1934; 1935/36

Trzy polonezy z lat najmłodszych Fryderyka Chopina,, z pierwodruku i rękopisów oprac. i wydał Z. Jachimecki, Kraków 1947

Fryderyk Chopin. Wybór listów, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1949

Warszawa, miasto Chopina,, red. Z. Jachimecki i M. Idzikowski, Warszawa 1950

Karola Kurpińskiego dziennik podróży 1823, Kraków 1954

Literature

Winowicz Krystyna (opr.), Troski i spory muzykologii polskiej 1905-1926. Korespondencja między Adolfem Chybińskim i Zdzisławem Jachimeckim, PWM, Kraków 1983

Duszyk Krystyna, Dziębowska Elżbieta, Jachimecki Zdzisław, t. „hij”, PWM, Kraków 1993

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel: +48 785 370 000

Project support

The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Our social media


Join Our Newsletter


© All rights reserved. POLMIC
Go to top