Jachimecki Zdzisław
-
musicologist
Compositions
Królewna pieśń do słów Stanisława Brzozowskiego na głos z towarzyszeniem fortepianu (1902)
Fantazja symfoniczna (1912)
Kiedy spotykam Cię pieśń do słów Leopolda Staffa na głos z towarzyszeniem fortepianu (1918)
Jakże możecie kwiaty pieśń do słów Leopolda Staffa na głos z towarzyszeniem fortepianu (1918)
Publications
books
Józef Haydn 1732-1809, Drukarnia „Czasu”, Kraków 1910
Stanisław Moniuszko (1818-1872), Gebethner i Wolff, Warszawa 1911
Wpływy włoskie w muzyce polskiej. Napisał Zdzisław Jachimecki. Studya do historyi muzyki w Polsce, tom 1: 1540-1640, Akademia Umiejętności, Kraków 1911
Historia muzyki polskiej (w zarysie), Gebethner i Wolff, Warszawa 1920
Moniuszko, Warszawa 1921
Ryszard Wagner. Życie i twórczość, Gebethner i Wolff, Warszawa 1922
Fryderyk Chopin. Rys życia i twórczości, Drukarnia Narodowa, Kraków 1927
Muzyka polska od czasów najdawniejszych do roku 1930,, cz. I: Epoka Piastów i Jagiellonów, cz. II: Epoka królów elekcyjnych do upadku niepodległości 1572-1795, cz. III: 1796-1863, cz. IV: 1864-1914, cz. V: 1915-1930, w: Polska, jej dzieje i kultura, red. A. Brückner, 3 tomy, Warszawa 1928-32; część I, III-V: Kraków 1929-1932
Frédéric Chopin et son oeuvre, Delagrave, Paryż 1930
Na marginesie pieśni studenckiej z XV wieku. Wyjaśnienie utworu „Breve regnum erigitur” z rkp. nr 52 Biblioteki Krasińskich w Warszawie, Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1930
Eppur... si camminava! (A jednak... się maszerowało!). Epilog sprawy pieśni studenckiej z XV wieku Breve regnum erigitur, Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1931
Na drugim marginesie pieśni studenckiej z XV wieku „Breve regnum erigitur”. P. dr Marii Szczepańskiej odpowiedź rzeczowa, Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1931
Jeszcze trochę o „wpływologji muzycznej” w oświetleniu prof. dra Adolfa Chybińskiego. O „symfonji średniowiecznej” Mikałaja z Radomia i Polskiem Radjo; O różnicy między nauką i „nauką” prof. Chybińkiego i kilka smutnych, Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1935
Łacińska pieśń do św. Stanisława z XV wieku, Gebethner i Wolff, Kraków 1935
Pod jakim kątem patrzy prof. dr Adolf Chybiński na kwestię wpływologji muzycznej (wyjaśnienie enigmatyczności artykułu „Do kwestji wpływologji muzycznej” w Muzyce Polskiej zeszyt IV r. 1934), Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1935
W kole zagadnień Bogurodzicy, Drukarnia Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Lwów 1936
Mikołaj Gomółka i jego poprzednicy w historii muzyki polskiej, Czytelnik, Wiedza Powszechna, Warszawa 1946
Muzyka kościelna Moniuszki, Czytelnik, Wiedza Powszechna, Warszawa 1947
Bartłomiej Pękiel, Czytelnik, Wiedza Powszechna, Warszawa 1948
Muzyka polska w rozwoju historycznym od czasów najdawniejszych do doby obecnej,, tom 1, cz. I: Od Bogurodzicy do Chopina włącznie, Kraków 1948
Muzykologia i piśmiennictwo muzyczne w Polsce, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 1948
Chopin. Rys życia i twórczości, Instytut Wydawniczy „Sztuka”, Warszawa 1949
Muzyka polska w rozwoju historycznym od czasów najdawniejszych do doby obecnej,, tom 1, część II: Wiek XVIII do połowy wieku XIX, Kraków 1951
Jachimecki Z., Poźniak W., Antoni Radziwiłł i jego muzyka do „Fausta”, Kraków 1957
Władysław Żeleński. Życie i twórczość (1837-1921), PWM, Kraków 1959
Chopin. La vita e le opere, Ricordi, Mediolan 1962
articles & papers
Ryszard Wagner w świetle listów do pani M. Wesendonk, „Przegląd Polski” XXXIX, 1905
Mozart. W 150 rocznicę urodzin, „Przegląd Polski” XL, 1906
Opery Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Przegląd Polski” XL, 1906
K. Loewe jako twórca muzyki do ballad Adama Mickiewicza, „Pamiętnik Literacki” VI, 1907
Muzyka w Polsce, w: Polska, obrazy i opisy, Lwów 1907
Mikołaj Gomółka i jego stosunek do współczesnych kompozytorów psalmów,, „Sprawozdania Akademii Umiejętności” XII [skrót pracy doktorskiej], 1907
„Stara Baśń” opera Władysława Żeleńskiego, „Przegląd Polski” XLI, 1907
Hugo Wolff, (szkic biograficzno- estetyczny), Kraków 1908
Beethoven w swojej korespondencji, „Przegląd Polski” XLII, 1908
Das „richtige” Datum des Briefes L. van Beethovens an die unterbliche Geliebte, „Zeitschrift der Internationalen Musikgesellschaft” IX, 1908
Hugo Wolf, „Przegląd Polski” XLII, 1908
Prądy i kierunki w dzisiejszej muzyce polskiej, „Ateneum Polskie” I, 1908
Zygmunt Noskowski, „Przegląd Polski” XLII, 1908
Adam Jarzębski jako kompozytor koncertów i kanzon, „Młoda Muzyka” II, 1909
Studia do historii tańca w Polsce, „Młoda Muzyka” II, 1909
Kontrapunkciści polscy w kapeli Władysława IV, „Młoda Muzyka” II, 1909
Karola Szymanowskiego kompozycje fortepianowe, „Młoda Muzyka” II, 1909
Chopin jako harmonista, „Przegląd Muzyczny” 1910 nr 5
Wyraz i technika kompozytorska w muzyce polskiej, „Przegląd Muzyczny” 1910 nr 20
Fryderyk Chopin, „Biblioteka Warszawska” LXX, 1910
Z uroczystości chopinowskich we Lwowie, „Przegląd Polski” XLIV, 1910
J. Haydn (1732-1809), „Przegląd Polski” XLIV, 1910
Zabytki muzyki polskiej w bibliotece Carskiej w Petersburgu, „Sprawozdania Akademii Umiejętności” XV, 1910
Zasadnicze różnice między współczesną muzyką niemiecką a francuską, „Przegląd Muzyczny” 1910 nr 1
C. Debussy, „Przegląd Muzyczny” 1910 nr 2
Nieznana piosenka francuska o królowej Marii Ludwice, „Przegląd Muzyczny” 1910 nr 24
Autobiografia R. Wagnera, „Przegląd Muzyczny” 1911 nr 7
Z muzyki dramatycznej w Niemczech i Francji, „Przegląd Muzyczny” 1911 nr 22-24
Kilka niekompletnych kompozycji wielogłosowych mistrzów polskich z XVI w., „Kwartalnik Muzyczny” 1911 nr 1
Muzyka kościelna polska w XVI stuleciu w świetle ostatnich badań, „Miesięcznik Kościelny” II, 1911 nr 8/9
O muzyce. Nowe plony muzyki polskiej, „Miesięcznik Literacki i Artystyczny” I, 1911 nr 1
R. Wagner, „Nauka i Sztuka” XII, 1911
Dwa tańce polskie, „Życie Polskie” VII, 1912
Kolekcja pieśni i psalmów polskich z XVI w. w Bibliotece Ordynacji Zamoyskiej, „Sprawozdania Akademii Umiejętności” XVII, 1912
„Rondo” na fortepian Mieczysława Karłowicza, „Sztuka” II, 1912
Pierwsze kompozycje Mieczysława Karłowicza, „Sztuka” II, 1912
Stefano Arteaga i Ryszard Wagner jako teoretycy dramatu muzycznego, „Przegląd Muzyczny” 1912 nr 11-15
Stefano Arteaga i Ryszard Wagner jako teoretycy dramatu muzycznego, „Museion” II, 1912
Z najnowszych badań nad muzyką polską, „Wiedza i Postęp” II, 1912 nr 3-4
Tabulatura organowa z biblioteki klasztoru św. Ducha w Krakowie z roku 1548, Akademia Umiejętności, Kraków 1913
"Ariadna na Naxos" [Ryszarda Straussa], „Przegląd Muzyczny” 1913 nr 6
Ewolucja w twórczości Wagnera, „Przegląd Muzyczny” 1913 nr 11
Twórczość Marcina Mielczewskiego kompozytora 17 w., „Sprawozdania Akademii Umiejętności” XVIII, 1913 nr 6
Na marginesie tabulatury Jana z Lublina, „Kwartalnik Muzyczny” 1913 nr 4
Chwała Tobie, gospodynie, „Przegląd Muzyczny” 1913 nr 14/15
Rozwój kultury muzycznej w Polsce, „Przegląd Polski” XLVIII, 1914
Tabulatura organowa z drugiej połowy XVI wieku, polskiego pochodzenia, „Sprawozdania Akademii Umiejętności” XIX, 1914 nr 2
Muzyka na dworze króla Władysława Jagiełły 1424-1430, „Rozprawy Wydziału Filologicznego Akademii Umiejętności” LIV, Kraków 1915
Muzyka w Warszawie, „Rok Polski” I, 1916
Eine polnische Orgeltabulatur aus dem Jahre 1548, „Zeitschrift für Musikwissenschaft” II, 1919 nr 2
Polish Music, „The Musical Quarterly” VI, 1920
Karol Szymanowski, „The Musical Quarterly” VIII, 1922
Przegląd prac z zakresu muzyki polskiej, „Bulletin de la Société Union Musicologique” II, 1922
Muzyka w Krakowie, „Rocznik Ilustrowany Towarzystwa Sztuk Pięknych” I, 1923
Muzykologia w Polsce, „Polska Współczesna” II, 1923
Deux opéras polonais sur Napoleon, „La Revue Musicale” V, 1924
Moderne polnische Musik, w: Guido Adler Handbuch der Musikgeschichte, Frankfurt n. Menem 1924
Około najnowszej muzyki, „Czas” LXXVI, 1924
S. Moniuszko and Polish Music, „The Slavonic Review” II, Londyn 1924
O kilku nowych polskich kompozycjach kameralnych, „Kurier Literacko-Naukowy” II, 1925
Ronsard w starej i nowej muzyce, „Przegląd Muzyczny” 1925 nr 11
„Missa solemnis” Beethovena, „Przegląd Muzyczny” 1925 nr 15-16
Barwo-świetlna muzyka, „Kurier Poznański” XXI, 1926
Dusza i czyn artystyczny Mieczysława Karłowicza, „Śpiewak” VII, 1926
Dusza i czyn artystyczny Mieczysława Karłowicza, „Głos Narodu” XXXIII, 1926
Karol Szymanowski, „Śpiewak” VII, 1926 nr 10-12; VIII, 1927 nr 1
Nokturny Szopena, „Muzyka” 1926 nr 10-12
Pierwsza drukowana kompozycja Chopina z r. 1817-go, „Tygodnik Ilustrowany” LVIII, 1926 nr 47
Powstanie i losy „Fidelia”, „Śpiewak” VII, 1926 nr 2-3
Beethoven z perspektywy stu lat, „Śpiewak” VII, 1926 nr 5
Ze współczesnej muzyki italskiej, „Przegląd Muzyczny” 1926 nr 8
Karol Szymanowski. Rys dotychczasowej twórczości, „Przegląd Współczesny” VI, 1927 nr 60-62
Barwo-świetlna muzyka, „Śpiewak” VIII, 1927 nr 9
Część muzyczna „Bogurodzicy”, „Sprawozdania Akademii Umiejętności” XXXI, 1927 nr 1
La premiere composition imprimée de Chopin, „La Revue Musicale” VIII, 1927 nr 5
Myśli o muzyce Beethovena, „Muzyka” 1927 nr 3-5
Erik Satie, „Muzyka” 1927 nr 4
Karol Szymanowski: rys dotychczasowej twórczości, Skład Główny w Księgarni Jagiellońskiej, Kraków 1927
Z dziejów pieśni „Bogurodzica”, „Muzyka” 1927 nr 10
Spuścizna artystyczna Marcina Leopolity w muzykologii polskiej, „Przegląd Muzyczny” 1928 nr 10-11
S. Moniuszko, „The Musical Quarterly” XIV, 1928
Polskie opery o Napoleonie, „Muzyka” 1929 nr 1
Nie uwzględnione dotychczas źródło melodii Bogurodzicy, „Muzyka” 1930 nr 2
Symbolismus in der Motivik der ersten gregorianischen Credo, [w księdze pamiątkowej Guido Adlera], Wiedeń 1930
Średniowieczne zabytki polskiej kultury muzycznej,, cz. I: Łacińskie historiae, hymny i sekwencje Kościoła Polskiego, „Muzyka Kościelna” V, 1930 nr 3-6
Pismo o elekcji Zygmunta Augusta w r. 1530, „Miscellanea Biblioteczne” I, II, Kraków 1930
Twórczość chóralna i liryczna współczesnych kompozytorów polskich, w: Księga pamiątkowa VI Ogólnopolskiego Zjazdu Śpiewaków i Śląskich Uroczystości Moniuszkowskich w Katowicach, Katowice 1930
Z zagadnień o istocie twórczości muzycznej, „Kurier Codzienny” V, 1930
Polska muzyka i polscy muzykologowie, „Muzyka” 1931 nr 1
Od pierwszej do ostatniej muzyki do „Fausta”..., „Głos Narodu” XXXIX, 1932
Uwagi z powodu wydania kompozycji „Tamburitta” Adama Jarzębskiego w zeszycie nr XI Wydawnictwa Dawnej Muzyki Polskiej, Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1932
Rzut oka na współczesny teatr włoski., Pogadanka wygłoszona dnia 31 marca 1933 r. w Kollegjum Wykładów Naukowych, Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1933
Droga twórcza R. Straussa, „Muzyka” 1934 nr 6/7
Przemówienie na uroczystości otwarcia Wydziału muzykologicznego w Państwowem Konserwatorjum Muzycznem w Warszawie dnia 20 lutego 1934, Drukarnia „Głosu Narodu”, Kraków 1934
Losy muzykologii na terenie stolicy, „Muzyka” 1934 nr 3
Nie wydany dotychczas „Polonez B-dur” Fryderyka Chopina, „Sprawozdania Polskiej Akademii Umiejętności” XXII, 1934 nr 1
Obrona autentyczności „Poloneza Ges-dur” Fryderyka Chopina..., „Sprawozdania Polskiej Akademii Umiejętności” XXII, 1934 nr 1
Kompozycje Fryderyka Chopina z okresu dziecięctwa i lat chłopięcych, „Instytut Fryderyka Chopina” I, Warszawa 1937
Karol Szymanowski w zaraniu sławy, „Kurier Literacko-Naukowy” XIV 1937, XV 1938
R. Wagner i Polska, „Ilustrowany Kurier Codzienny” XVIII, 1937
Stanisław Niewiadomski i jego znaczenie dla polskiej kultury muzycznej, „Wiek Nowy” XXXVII, 1937
Pierwszy zarys libretta opery „Król Roger - Pasterz” Karola Szymanowskiego, „Przegląd Muzyczny” 1939
„Jeszcze Polska” i „Hej, Slovane”, „Życie Słowiańskie” I, 1946 nr 1
Kto był pierwszym nauczycielem Karola Szymanowskiego?, „Ruch Muzyczny” 1946 nr 8/9
Henryk Opieński - wspomnienie pośmiertne, „Ruch Muzyczny” 1946 nr 19
Henryk Opieński - wspomnienie pośmiertne, „Teatr Ludowy” II, 1947 nr 6
Czy istotnie kompromitacja krytyków? Głos na temat pieśni Ignacego Marcelego Komorowskiego, „Ruch Muzyczny” 1947 nr 1
Ofiarna twórczość w służbie społeczeństwa, „Ruch Muzyczny” 1947 nr 13/14
Znaczenie muzyki i muzykologii w społeczeństwie, „Ruch Muzyczny” 1947 nr 21-22
Operetka Karola Szymanowskiego, „Odrodzenie” IV, 1947
Z listów Karola Szymanowskiego, „Odrodzenie” IV, 1947
Czy znasz ten kraj? - Ballada „Mignon” Goethego w kompozycji Beethovena, Spontiniego, Liszta, Schumanna i Moniuszki, „Ruch Muzyczny” 1948 nr 7
F. Smetana w 125. rocznicę urodzin, „Życie Słowiańskie” IV, 1949
F. Smetana w 125. rocznicę urodzin, „Wiedza i Życie” XVIII, 1949 nr 8/9
Poezje Adama Mickiewicza w utworach polskich i obcych kompozytorów, „Wiedza i Życie” XVIII, 1949 nr 4
Fryderyk Chopin, „Wiedza i Życie” XVIII, 1949 nr 11
Problem organizacji muzykologii, „Ruch Muzyczny” 1949 nr 1/2
Problem organizacji studiów muzykologicznych, „Kwartalnik Muzyczny” 1949 nr 25
Chopin w Warszawie, w: Warszawa, miasto Chopina, red. Z. Jachimecki i M. Idzikowski, Warszawa 1950
Władysław Żeleński. Życie i twórczość (1837-1921), „Rocznik Krakowski” XXXII, zeszyt 5, 1952
Operetka Karola Szymanowskiego, „Muzyka” 1952 nr 3/4
Monbar czyli Flibustierowie, „Pamiętnik Teatralny” I, 1952 nr 2/3
Zagadnienie genezy libretta i aspektu społecznego opery Stanisława Moniuszki „Halka”, „Pamiętnik Teatralny” II, 1953 nr 2-6
Chopin. Rys życia i twórczości, w: „Z pism Zdzisława Jachimeckiego” II [przedruk], PWM, Kraków 1957
Antoniego Radziwiłła muzyka do „Fausta”, w: Z. Jachimecki i W. Poźniak Antoni Radziwiłł i jego muzyka do „Fausta”, Kraków 1957
Ryszard Wagner. Życie i twórczość, w: „Z pism Zdzisława Jachimeckiego” IV [przedruk], PWM, Kraków 1958
Moniuszko, w: „Z pism Zdzisława Jachimeckiego” III [przedruk], PWM, Kraków 1961
critical & collective editions
Wspomnienia Karola Kurpińskiego w podróży roku 1823, „Przegląd Naukowy i Literacki” 1911 nr 3-12
Wacław z Szamotuł , In te Domine speravi,, Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej IX, 1930
Rozprawy i notatki muzykologiczne, Wydawnictwo Koła Muzykologów U.U.J. i Kuratora Koła, 2 zeszyty, Kraków 1934; 1935/36
Trzy polonezy z lat najmłodszych Fryderyka Chopina,, z pierwodruku i rękopisów oprac. i wydał Z. Jachimecki, Kraków 1947
Fryderyk Chopin. Wybór listów, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1949
Warszawa, miasto Chopina,, red. Z. Jachimecki i M. Idzikowski, Warszawa 1950
Karola Kurpińskiego dziennik podróży 1823, Kraków 1954
Literature
Winowicz Krystyna (opr.), Troski i spory muzykologii polskiej 1905-1926. Korespondencja między Adolfem Chybińskim i Zdzisławem Jachimeckim, PWM, Kraków 1983
Duszyk Krystyna, Dziębowska Elżbieta, Jachimecki Zdzisław, t. „hij”, PWM, Kraków 1993