Skip to main content

Jurdziński Kazimierz

Jurdziński Kazimierz

  • Composer, Performer

composer, organist and teacher; b. 13th July 1894 in Łódź; d. 17th April 1960 in Łódź. In 1913 he began learning to play the organ in the class of Mieczysław Surzyński at the Music Conservatory in Warsaw. He obtained his diploma in 1914.

In 1914-21 he was in Russia, interned as a son of a Prussian citizen. He settled in Kazań, where he gave, among others private piano lessons and ran a choir. From 1917 he occasionally traveled to Moscow to study composition and the early classical counterpoint with Mikhail Ippolitov-Ivanov and to piano with Alexander Goldenweiser. After returning to Poland in 1921, he resumed his studies at the Music Conservatory in Warsaw. He studied composition with Roman Statkowski and piano with Henryk Melcer. He obtained a diploma in composition in 1932 in the class of Karol Szymanowski.

In the years 1926-39 he was a conductor of the "Lutnia" choir and other Warsaw choirs, in 1932-34 he was teaching solfeggio, music theory and he was a choir director at the Warsaw Opera School, and in 1934-1939 he taught piano and organ at the Fryderyk Chopin Music School.

He spent World War II in Warsaw, where he gave private music lessons and acted as an organist at the Church of Fathers Pallottines. In 1945 he settled in Łódź and became involved in the organization of the State Higher School of Music. From 1946 he taught music theory and organ at this institution. Until 1949 he was the dean of the Faculty of Composition and Theory of Music and from 1957 the head of the Department of Theory of Music. In 1958 he received the title of professor. From 1948 he worked simultaneously at the State Higher School of Theater in Łódź. From 1955 he also cooperated with the State Higher School of Music in Warsaw.

Kazimierz Jurdziński was a laureate of the Music Award of the city of Łódź in 1956.

updated: 2020 (ac)

Compositions

Salve Regina na chór męski (1914)

Ave Maria na chór mieszany (1914)

Ballada na skrzypce i fortepian (1915)

Poemat na skrzypce i fortepian (1915)

Nocturne na fortepian (1916)

Trois impromptus na fortepian (1916-21)

Dlaczegóż teraz na głos z fortepianem (1917)

Valse fantaisie na fortepian (1918)

Prosti na głos z fortepianem (1918)

Niszczij na głos z fortepianem (1918)

Elegia na skrzypce i fortepian (1921)

Tajemnica na głos z fortepianem (1921)

Fuga C-dur na organy (1922)

Ave Maria na chór mieszany (1922)

Komar na chór mieszany (1922)

O słodkie usta na głos z fortepianem (1922)

Sonata na organy (1927)

O głosie w martwej puszczy na głos z fortepianem (1927-28)

O Jerusalem na głos z fortepianem (1927-28)

Chorał organowy nr 1 (1928)

Cztery szkice na kwartet smyczkowy (1930)

Allegro symfoniczne (1931)

Fuga podwójna na orkiestrę (1931)

Białe róże na chór mieszany (1931)

Sześć pieśni kurpiowskich na chór mieszany (1931)

Św. Katarzyna Genueńska na dwa głosy solowe, chór i orkiestrę (1932)

Pieśń tułacza na chór męski (1932)

Dziesięć pieśni mazowieckich na chór mieszany (1932)

Pieśń strzelców na chór męski (1934)

Hymn strzelców na chór męski (1934)

Pięć pieśni śląskich na chór mieszany (1934)

Chorał organowy nr 2 (1935)

Pięć pieśni ludowych białoruskich na fortepian (1935)

Sześć motetów i psalm na chór męski (1935)

Ojczyzno na chór męski (1935)

Sonata na fortepian nr 2 (1936)

Modlitwa na głos i organy (1936)

Trzy pieśni kujawskie na chór mieszany (1937)

Msza ku czci św. Andrzeja Boboli na chór męski i organy (1938)

Passacaglia na organy solo (1939)

Sześć utworów na organy opartych na motywach pieśni przygodnych (1939)

Legenda na organy (1940)

Wariacje na organy bez pedału (1940)

Chorał organowy nr 3 (1942)

Berceuse i Prélude na organy (1943)

Elegia na organy (1943)

Błogosławiony mąż, psalm na dwa głosy solowe, chór i orkiestrę (1943)

Trzy tria na organy (1943-45)

Intermezzo na skrzypce, organy i fortepian (1945)

Offertorium na skrzypce, organy i fortepian (1945)

Trzy utwory na skrzypce i organy (1945)

Poemat na skrzypce i fortepian (1945)

Medytacje na organy (1945)

Preludium na organy (1945)

Nokturn na altówkę i fortepian (1946)

Tryptyk na altówkę i fortepian (1946)

Wariacje na organy (1946)

Toccata na organy (1947)

Tryptyk kurpiowskii na fortepian (1948)

Koncert organowy (1949)

Melodia na skrzypce i fortepian (1950)

Sześć preludiów na fortepian (1951)

Dwie etiudy na fortepian (1951)

Kwartet smyczkowy nr 2 (1952)

Dwie etiudy na fortepian (1952)

Nokturn na głos z fortepianem (1952)

Gość na głos z fortepianem (1952)

Chwila na głos z fortepianem (1952)

Trącam o ciebie struno na głos z fortepianem (1952)

Zdrada na głos z fortepianem (1952)

Marsz młodych na chór i orkiestrę (1953)

Suita pieśni na trzy głosy solowe, chór i orkiestrę (1954)

Cztery pieśni kurpiowskie na chór mieszany (1954)

Sonata na klarnet i fortepian (1955)

Kłócili się hrabia z popem na chór mieszany (1956)

Divertimento na dwa klarnety i fagot (1957)

Sonata na obój, klarnet i fagot (1957)

Suita tatarska na fortepian (1957-58)

Sonata na dwa fortepiany (1958)

Koncert na sopran i orkiestrę (1958)

Sonata per viola e pianoforte (1959)

Trzy pieśni na głos z fortepianem do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1959)

Pięć pieśni na sopran, alt i fortepian (1959)

Literature

Paciorkiewicz Tadeusz, Wspomnienie o Kazimierzu Jurdzińskim, „Ruch Muzyczny” 1960 nr 10-11, s. 25

Cieślak Lucjan, Kazimierz Jurdziński, Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Łodzi, Łódź 1976

Marczyńska Jadwiga, Jurdziński Kazimierz, PWM, Kraków 1993

Szoka Marta, Jurdziński Kazimierz, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2001

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel: +48 785 370 000

Project support

The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Our social media


Join Our Newsletter


© All rights reserved. POLMIC
Go to top