Skip to main content

Mianowski Jarosław

Mianowski Jarosław

Navigation Publications
  • Musicologist

Publications

books

Semantyka tonacji w niemieckich dziełach operowych XVIII-XIX wieku, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000

Afekt w operach Mozarta i Rossiniego, Rhytmos, Poznań 2004

articles & papers

Związki słowno-muzyczne w Magnificat Bacha i Mozarta - analiza porównawcza, w: "Zeszyt Naukowy AM we Wrocławiu" nr 60, Wrocław 1992, s.93-104.

Tonalny ethos w pieśniach i symfoniach Gustawa Mahlera, „Muzyka” 1993, nr 1, Kraków 1993, s.3-38.

Teatr Mozartowski - galeria postaci kobiecych, w: "Zeszyt Naukowy AM w Poznaniu" nr 3, Poznań 1993, s.45-51.

III Symfonia Alfreda Schnittkego - mit o muzyce, „Monochord” nr 1, Poznań 1993, s. 35-43.

Konfiguracja tonalna w "Das Lied von der Erde" G. Mahlera jako funkcja filozoficznego przekazu utworu ,, w: "Zeszyt Naukowy AM w Bydgoszczy" nr 4, 1993, s. 45-69.

Idiom muzyki góralskiej w twórczości K. Szymanowskiego - folklor, folkloryzm, akulturacja, w: "Zeszyt Naukowy AM w Bydgoszczy" nr 5, Bydgoszcz 1993, s. 147-155.

Metafizyka II Symfonii G. Mahlera, w: "Zeszyt Naukowy AM we Wrocławiu" nr 61, Wrocław 1993, s.63-78.

Dramaturgiczna funkcja tonalności w ensemblach operowych Mozarta i Rossiniego, w: Twórczość Gioacchino Rossiniego, Poznań 1993

La funzione dramaturgica della tonalita negli ensemble lirici di Mozart e Rossini, w: Momenti di storia musicale fra Italia e Polonia. Contributi al Convegno nel Secondo Centenario della nascita di Gioacchino Rossini, Bologna 1993

Diabolus in musica. Negatywne kategorie wyrazowe w muzyce G. Mahlera, w: "Zeszyt Naukowy AM w Poznaniu" nr 7, Poznań 1994, s. 69-99.

Koncepcja tzw. historyczności wykonań muzyki dawnej wobec współczesnej socjologii kultury, w: "Zeszyt Naukowy AM w Poznaniu" nr 6, Poznań 1994, s. 89-93.

Syndrom arii koncertowych Mozarta, w: "Zeszyt Naukowy AM we Wrocławiu" nr 63, Wrocław 1994, s.63-77.

Topika "Winterreise" F. Schuberta - między metafizyką a algebrą, „Monochord” nr 4, Poznań 1994, s.19-24.

Der tonale Aspekt der Arien von Haendel und Mozart angesichts der Theorie der Affekten aus dem 18 Jahrhundert, w: Theatre, Musique et Arts dans les Cours Europeennes de la Renaissance et du Baroque, Warszawa 1997

Kretzschmar und seine Gedankenwelt in Polen, (z Janem Stęszewskim) w: Hermann Kretzschmar, Chemnitz 1998

Requiem czy wyzwanie. O Mszy Es-dur Schuberta, w: "Zeszyt Naukowy AM we Wrocławiu" nr 66, Wrocław 1998, s.53-58.

Czarodziejski flet – Muzyczna wieża Babel dla każdego, w: Czarodziejski flet [program operowy], Teatr Wielki, Poznań 1998

Miłość i ból! I świat, i marzenie! Niemiecka pieśń romantyczna, „Klasyka” nr 6, Poznań 1998, s. 16-24.

Muzyczny Wietnam. W poszukiwaniu ginącej tradycji, (z Ryszardem D. Goliankiem), „Klasyka” nr 11, Poznań 1998, s. 20-25.

W sidłach interpretacji czyli o alternatywnych wykonaniach muzyki dawnej, „Opcje” 1999 nr 6 (29), Katowice 1999, s.60-62.

O istocie formy sonatowej, w: Homines, Ars et Scientia pod red. J. Astriaba, A. M. Kempińskiego i H. Kostrzewskiej, Poznań 2000

Carmen – opera komiczna!, w: Carmen [program operowy], Teatr Wielki, Poznań 2000

Po naszemu? Oj tak, bracie. O narodowym micie Moniuszki i jego przykrych dla polskiej lultury konsekwencjach, w: Halka [program operowy], Teatr Wielki, Poznań 2000

O trzech kręgach moniuszkowskiej mitologii. Apologeci, krytycy i socrealiści, w: Opera polska w XVIII i XIX wieku pod red. M. Jabłońskiego, J. Stęszewskiego i J. Tatarskiej, Poznań 2000

Rossini mało znany, „Operomania” nr 1(1), Poznań 2001, s. 9-10

Die Rückkehr des Vampirs - zwischen deutscher romantischer Oper und postmoderner Soap-opera, w: „European Journal for Semiotic Studies. Signs, Music, Society” II, Wien 2001

Da Ponte-Mozart-Sellars. Opera w kulturze masowej?, w: Muzykologia wobec przemian kultury i cywilizacji, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2001

Przekleństwo interpretacji, czyli o alternatywnych wykonaniach muzyki dawnej, w: Na początku wieku. Rozważania o tradycji, Wydawnictwo PTPN, Poznań 2002

Z notatnika operowego fetyszysty, „Opcje” 2002, 4/5, Katowice 2002, s.36-39

The Curse of Interpretation – Alternative Interpretations of Ancient Music, w: Bach 2000. Music between Virgin Forest and Knowledge Society, Brno 2003

Vado, ma dove? Genotypes of Affections in Mozart’s Operas, w: Early Music - Contexts and Ideas, Kraków 2003

Mit Moniuszki. Między apologią i krytyką, „Operomania” nr 4(10), Poznań 2003, s. 4-7.

Don Giovanni między tekstami, „Operomania” nr 2(13), Poznań 2003, s. 2-5.

24 Präludien von Chopin und die Charakteristiken der Tonarten im XIX. Jahrhundert, w: Chopin and His Work in the Context of Culture, Warszawa 2003

Afekty w Rossiniowskich ansamblach, w: Muzyka wobec tradycji. Idee – dzieło – recepcja, Warszawa 2004

Rossini alla polacca czyli o obecności Polski w Europie w nie tak bardzo minorowym tonie, „Forum Muzykologiczne” 2004 nr 1, Warszawa 2004, s. 48-53.

W stronę fenomenu opery, „Operomania” nr 5(16), Poznań 2004, s. 10-12.

Undine. W okowach niemieckiego romantyzmu, w: Ondyna [program operowy], Teatr Wielki, Poznań 2004

Affektenlehre w perspektywie współczesnych teorii komunikacji. Między rozpoznaniem tradycji a adaptacją doktryny, w: Muzyka i jej konteksty, cz. I, Poznań 2005

Miłosierdzie Edypa, Fierrabras Schuberta, „Operomania” nr 4(24), Poznań 2006, s. 12-13.

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel: +48 785 370 000

Project support

The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Our social media


Join Our Newsletter


© All rights reserved. POLMIC
Go to top