Skip to main content

Perz Mirosław

Perz Mirosław

  • Musicologist

Publications

books

Mikołaj Gomółka. Monografia, PWM, Warszawa 1969

Melodie na Psałterz polski Mikołaja Gomółki. Interpretacje i komentarze, PWM, Kraków 1988

articles & papers

„Colas Breugnon” Tadeusza Bairda, „Muzyka” 1956 nr 1, s. 83-93

Perz M., Górecka W., Nieznany polski rękopis muzyczny z przełomu XV/XVI wieku, „Ruch Muzyczny” 1959 nr 17/18, s. 3-8

Do historii kunsztu budowy organów w Polsce, „Ruch Muzyczny” 1960 nr 22, s. 8-10 i nr 23, s. 6-7

Nieznany polski utwór chóralny z II połowy XV wieku, „Poradnik Muzyczny” 1960 nr 9, s. 17-18

Handschrift Nr 1361 der Öffentlichen Städtischen Raczyński Bibliothek in Poznań als neue Quelle zur Geschichte der polnischen Musik in der II Hälfte des XV Jahrhundert, w: The Book of the First International Musicological Congress Devoted to the Works of Frederick Chopin, Warszawa 16th-22nd February 1960, red. Zofia Lissa, Warszawa 1963

Die Vor - und Frühgeschichte der Partitur in Polen, w: Festschrift der Akademie für Musik und Darstellende Kunst in Graz, red. E. Marckhl, Graz 1963

Kapela Zamoyskich i kolegiacka w Pilicy, w: "Z dziejów muzyki polskiej" VII, red. K. Pałubicki, Bydgoszcz 1964

Opracowanie muzyczne pieśni-legendy o św. Stanisławie, w: Średniowiecze. Studia o kulturze, tom 2, red. J. Woronczak, Wrocław 1965

Motety Marcina Leopolity, w: Studia Hieronymo Feicht septuagenario dedicata, red. Z. Lissa, Kraków 1967

Szesnastowieczne księgi głosowe z Olkusza i Sandomierza, „Muzyka” 1968 nr 4, s. 11-27

Nieznany polski traktat chorałowy Marka z Płocka (1518), „Muzyka” 1968 nr 4, s. 75-80

Ancienne musique polonaise et sa place dans la culture européenne, „Ruch Muzyczny” 1968 nr 17, s. 14-15

Cechy socjologiczne polskiej kultury muzycznej XVI stulecia, w: "Musica antiqua II", Bydgoszcz 1969

Rękopiśmienne partesy olkuskie, „Muzyka” 1969 nr 2, s. 18-44

Der niederländische Stil in Polen, w: Report of the Tenth Congress [of the International Musicological Society] Ljubljana 1967, red. D. Cvetko, Kassel 1970

Die Einflüsse der ausgehenden italienischen Ars nova in Polen, w: Ars nova italiana del Trecento. Secondo convegno internazionale 17-22 luglio 1969 sotto il patrocinio della Societa Internazionale Italiana, red. A. Gallo, Certaldo 1970

Strzępki nieznanej mszy Bartłomieja Pękiela, „Muzyka” 1970 nr 1, s. 81-84

Ze studiów w bibliotekach i archiwach włoskich, „Muzyka” 1970 nr 2, s. 93-105

Organalne Sanctus-Agnus z zaginionego rękopisu Lat.Q.I.201, „Muzyka” 1970 nr 3, s. 20-34

Quattro esempi sconosciuti del cantus planus binatim in Polonia, w: Memorie e contributi alla musica dal medioevo all’eta moderna offerti a Federico Ghisi nel settantesimo compleanno (1901-1971), tom II, Bologna 1971

A jednak Notre Dame?, „Ruch Muzyczny” 1971 nr 17, s. 6-7

Starosądecki urywek motetów średniowiecznych w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu, „Muzyka” 1971 nr 1, s. 77-82

Perz M., Zwolińska E., Do dziejów kapeli rorantystów w XVI wieku oraz biografii Krzysztofa Borka, „Muzyka” 1971 nr 2, s. 34-47

Uwagi o treści pojęcia „muzyka polska”, „Muzyka” 1971 nr 3, s. 23-26

O popędliwym Mazurze, babie starej czyli o Marku z Płocka i jego traktacie muzycznym z 1518 r., „Ruch Muzyczny” 1971 nr 16, s. 12-13

Skarga żakowskich śpiewaków z 1582 r., „Ruch Muzyczny” 1971 nr 24, s. 26

Uzupełnienie inwentarza zawartości muzycznej rękopisu Kj 24, „Muzyka” 1972 nr 1, s. 103-104

Piąty motet Marcina Leopolity, „Ruch Muzyczny” 1972 nr 4, s. 16-17

O pewnym mruknięciu i Śwince (z) Zielonej, „Ruch Muzyczny” 1972 nr 7, s. 14-15

Materiały do dziejów muzyki i opery na dworze Stanisława Mateusza Rzewuskiego, w: Opera w dawnej Polsce na dworze Władysława IV i królów saskich. Studia i materiały, red. J. Lewański, Wrocław 1973

Organum, conductus i średniowieczny motet w Polsce. Źródła i problemy, „Muzyka” 1973 nr 4, s. 3-11

Organum, conductus und mittelalterliche Motette in Polen. Quellen und Probleme, w: Report of the Eleventh Congress [of the International Musicological Society], Copenhagen 1972, red. H. Glahn, S. Sarensen, P. Ryan, Copenhagen - London 1974

Inwentarz przemyski (1677), „Muzyka” 1974 nr 4, s. 44-69

Kilka uwag o źródłach i repertuarze polifonii retrospektywnej we Włoszech i w Polsce, "Pagine" II, Warszawa 1974

La funzione dell’Italia nella formazione della cultura musicale polacca, w: Primo incontro con la musica italiana in Polonia, Bologna 1974

Missarum quattuor vocibus liber primus Marci Schacchi Romani, "Pagine" II, Warszawa 1974

Trasformazioni dello stile e della pratica dell’organo nei secoli XVI e XVII in Polonia, w: Secondo incontro con la musica italiana e polacca, Bologna 1974

Wyznaczniki początków renesansu muzycznego w Polsce, "Pagine" II, Warszawa 1974

Notatki do dziejów kapeli zamojskiej w XVIII stuleciu, „Muzyka” 1975 nr 1, s. 76-79

Z inwentarza Jakuba Frelicha († 1578) - krakowskiego budowniczego lutni, „Muzyka” 1975 nr 1, s. 99-100

Notatki o Maksymilianie Koperskim i jego twórczości, „Muzyka” 1976 nr 4, s. 66-70

Poglądy na muzykę w Polsce XVI stulecia, w: Renasans: sztuka i ideologia, red. T. Jaroszewski, Warszawa 1976

Die Publikationen älterer Musik in Polen, w: Musica slavica. Beiträge zur Musikgeschichte Osteuropas, red. E. Arro, Wiesbaden 1977

Na marginesie polskich inwentarzy muzycznych II połowy XVII wieku oraz traktatu M. H. Schachta „Musicus Danicus”, „Muzyka” 1977 nr 3, s. 75-82

The Oldest Source of Polyphonic Musik in Poland - Fragments from Stary Sącz, w: Polish Musicological Studies, tom 1, red. Z. Chechlińska, J. Stęszewski, Kraków 1977

Koncepcja historii muzyki polskiej jako dyscypliny naukowej, w: Z zagadnień muzykologii współczesnej, red. A. Neuer, Warszawa 1978

Staropolskie opracowania polifoniczne tekstów o św. Stanisławie Biskupie, „Summarium” VII (1978), s. 103-118

Znajomość i recepcja laudy włoskiej w Polsce XV i XVI wieku, "Pagine" III, Kraków - Warszawa 1979

Czterysta lat gomółkowych „Melodii” 1580-1980 czyli o początkach polskiej deklamacji muzycznej, „Muzyka” 1980 nr 3, s. 3-22

La Chiesa e la musica in Polonia e nei paesi limitrofi (866-1600), w: The Common Christian Roots of the European Nations, tom II, Vaticano - Firenze 1982

Cecilianismo: uno stile o un caso di eterna tendenza della musica religiosa. Riflessioni basate su esempi polacchi, „Rivista internationale di musica sacra” V/3-4 (1984), s. 393-399

Zur Textunterlegungspraxis in der Mehrstimmigkeit des 14. und 15. Jahrhunderts und über einige in Polen neu- und wiedergefundene Quellen dieser Zeit, w: Musik und Text in Mehrstimmigkeit des 14. und 15. Jahrhunderts, red. U. Günther, L. Finscher, Kassel 1984

The Lvov Fragments. A Source for Works by Dufay, Josquin, Petrus de Grudencz, Petrus de Domarto in 15th Century Poland, „Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis” XXXVI/1 (1986), s. 26-51

Krakowsko-śląskie „nowości” muzyczne XIV-XV wieku, w: Empiria w badaniach muzyki. XV Ogólnopolska konferencja muzykologiczna 23-25.X.1981, red. A. Rakowski, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Warszawa 1986

Il carattere internationale delle opere di Mikołaj Radomski, „Musica Disciplina” XLI (1987), s. 153-159

Muzykalne anioły Hermana Hana, w: Musicae sacrae ars et scientia. Księga ku czci Ks. Prof. Karola Mrowca, red. S. Dąbek, I. Pawlak, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” XXXIV, zeszyt 7: Muzykologia, 1987, s. 173-183

Polish-Spanish Musik Miscellanea of the 16th and 17th Centuries, w: Espańa en la música de occidente. Actas del Congreso International celebrado en Salamanca, 29 de octubre - 5 de noviembre de 1985, tom, red. E. C. Rodicio, I. F. de la Cuesta, J. López-Calo, Madrid 1987

La musica sacra lombarda sul „mare protestantarum” (1600 ca.). Osservazioni sul repertorio dell’intavolatura di Pelplin, w: La musica sacra in Lombardia nella prima meta del Seicento. Atti del convegno internationale di studi Como, 31 maggio - 2 giugno 1985, red. A. Colzani, A. Lupi, M. Padoan, Como 1988

Sztuka sekretnej chromatyki w „Melodiach” Mikołaja Gomółki, „Muzyka” 1988 nr 4, s. 3-28

Le polifonie primitive nell’Europa Orientale, w: Le polifonie primitive in Friuli e in Europa. Congresso internationale, red. C. Corsi, P. Pietrobello, Roma 1989

Na tropie śpiewnika krakowskiego c. 1470. Rzecz o fragmencie Biblioteki Jagiellońskiej nr 8a, „Muzyka” 1989 nr 1, s. 3-35

Sulle tracce del „canzioniere di Cracovia” del 1470 circa. Il frammento n. 8a della Biblioteca Jagellonica a Cracovia ( = PL-Kj8a), w: Studi in onore di Giuseppe Vecchi, red. I. Cavallini, Modena 1989

La topografia, tradizione o stile? Introduzione teorica al discorso sulla musica sacra del medio Barocco, w: Tradizione e stile: atti del II convegno internazionale di studi „La musica sacra in aerea lombardo-padana nella seconda meta del ‘600, red. A. Colzani, A. Lupi, M. Padoan, Como 1989

Fragmenty lwowskie. Źródło dzieł Dufaya, Josquina, Piotra de Domarto i Piotra z Grudziądza w Polsce XV w., „Muzyka” 1989 nr 3, s. 3-46

Bakfark i Lindner w Poznaniu, „Muzyka” 1989 nr 3, s. 92-94

Sprostowania i uzupełnienia dotyczące fragmentu Biblioteki Jagiellońskiej nr 8a (PL-Kj8a), „Muzyka” 1990 nr 2, s. 107-110

Wawelska przeszłość muzyczna - mity i domniemana rzeczywistość, „Muzyka” 1990 nr 4, s. 3-15

Polish Contributions to the Problem of Polyphonic Repertories in the 14th and 15th Centuries, w: Atti del XIV congresso della Societa Internazionale di Musicologia. Trasmissione e recezione delle forme di cultura musicale. I Round Tables, red. A. Pompilio, Torino 1990

Praeteritum perfectum et imperfectum operis musici. Alcune osservazioni sull’oggetto e le condizioni fondamentali della musicologia e dell’analisi della musica, „Quadrivium Bologna” 1991, s. 11-16

Kontrafaktury ballad w rękopisie Krasińskich (PL-Wn8054), „Muzyka” 1992 nr 4, s. 89-111

Interpretacje muzycznego sacrum w kontekście polskiej tradycji, w: , red. B. Bartkowski, S. Dąbek, A. Zoła, Lublin 1992

Le canzone di Cesare Borgo, w: Seicento inesplorato. L’evento musicale tra prassi e stile. Un modello di interdipendenza. Atti del III convegno internazionale sulla musica in area lombardo-padana nel secolo XVII, Lenno-Como, 23-25 giugno 1989, red. A. Colzani, A. Lupi, M. Padoan, Como 1993

The Structure of the Lost Manuscript from the National Library in Warsaw, No.378 (WarN 378), w: From Ciconia to Sweelinck. Donum natalicium Willem Elders, red. A. Clement, E. Jas, Amsterdam 1994

Uwagi o biografii muzycznej, w: Życie artysty. Problemy biografiki artystycznej. Materiały Seminarium Metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów, 27-29 października 1994, red. M. Poprzęcka, Warszawa 1995

Giovanni Pierluigi da Palestrina czyli między nudą i świętością doskonałości, „Canor” V, 1995 nr 3, s. 3-9

Śladem Adama z Wągrowca (zm. 1629), „Muzyka” 1996 nr 3, s. 3-18

Muzykologia w teoretycznym modelu dyscypliny naukowej, w: Historia a system. Materiały Seminarium metodologicznego Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Nieborów 24-26 października 1996, red. M. Poprzęcka, Warszawa 1997

W poszukiwaniu muzycznej paraleli krakowskiego przypadku Wita Stwosza, w: Sztuka około 1500. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk listopad 1996, red. T. Hrankowska, Warszawa 1997

O twórczości organowej Adama z Wągrowca i projekcie jej edycji, w: Staropolszczyzna muzyczna. Księga konferencji, Warszawa, 18-20 października 1996, red. J. Guzy-Pasiakowa, A. Leszczyńska, M. Perz, Warszawa 1998

Mikołaj Radomski (c. 1365?-1450?) - jeden z najwybitniejszych kompozytorów staropolskich, w: Z ziemi radomskiej i dla niej, red. G. Łuszkiewicz, Radom 1998

On the Systematics and Programme of Musicological Cognition, w: Contexts of Musicology, tom 2, red. M. Jabłoński, D. Jasińska, Bożena Muszkalska, R. J. Wieczorek, Poznań 1998

O Adamie z Wągrowca i jego twórczości, „Ziemia Wągrowiecka” 1998 nr 2, s. 27-30

Teoria źródła muzycznego, w: Źródła muzyczne. Krytyka - analiza - interpretacja. XXVIII Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich, Gdańsk 7-8 maja 1999, red. L. Bielawski, J. K. Dadak-Kozicka, Warszawa 1999

Rezonanse wyznaniowe w muzyce XVI-XVII wieku, w: Sztuka i dialog wyznań w XVI i XVII wieku. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Wrocław, listopad 1999, red. J. Harasimowicz, Warszawa 2000

Danziger Fragen zum europäischen Musikerbe, w: Musica Baltica. Danzig und die Musikkultur Europas, red. D. Popinigis, Gdańsk 2000

O naturze zabytków muzycznych i polskiej tradycji ich pielęgnacji, w: Spotkania w Willi Struvego 1998-2001. Wykłady o dziedzictwie kultury, red. K. J. Kwiecińska, Warszawa 2001

O muzyce w Polsce na przełomie XIV i XV wieku, w: Polska około roku 1400. Państwo, społeczeństwo, kultura, red. W. Falkowski, Warszawa 2001

Sekrety pieśni Wacława z Szamotuł „Ach, mój niebieski Panie”, w: Anabasis. Prace ofiarowane profesor Krystynie Pisarkowej, Kraków 2003

critical & collective editions

Gomółka Mikołaj, Melodie na psałterz polski. Edycja krytyczna,, zeszyt 1-3, Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej XLVII-XLIX, Kraków 1963-67

Sources of Polyphony up to c. 1500. Facsimiles, Antiquitates Musicae in Polonia, tom XIII, Warszawa - Graz 1973

Sources of Polyphony up to c. 1500. Transcriptions, Antiquitates Musicae in Polonia, tom XIV, Warszawa - Graz 1976

Gomółka Mikołaj , Melodie na psałterz polski. Faksymile pierwodruku, Kraków 1981

Gomółka Mikołaj, Melodie na psałterz polski przekładania Jana Kochanowskiego,, wydanie nowe zmienione, przygotował do wydania M. Perz, oprac. krytyczne tekstu J. Woronczak, Kraków 1983

Radomski Mikołaj, Magnificat i inne utwory, Kraków 1987

Petrus Wilhelmi de Grudencz Magister Cracoviensis, Opera Musica, Kraków 1993

Staropolszczyzna muzyczna. Księga konferencji. Warszawa, 18-20 października 1996,, red. J. Guzy-Pasiakowa, A. Leszczyńska, M. Perz, Warszawa 1998

Adam z Wągrowca, Utwory organowe z intawolatury żmudzkiej (Ms LT-Vn 105-67). Edycja synoptyczna,, opr. I. Bieńkowska, M. Perz, Warszawa 1999

reviews, notes, reports

W sprawie domniemanego traktatu Macieja z Warszawy, „Muzyka” 1970 nr 3, s. 77

Max Lütolf: Die mehrstimmigen Ordinarium Missae-Sätze vom ausgehenden 11. bis zur Wende des 13. zum 14. Jahrhundert, tom I-II, Bern 1970, [recenzja], „Muzyka” 1971 nr 3, s. 133-136

Jürg Stenzl: Die vierzig Clausulae der Handschrift Paris Bibliothčque Nationale Latin 15139 (Saint Victor - Clausulae), Bern und Stuttgart 1970, [recenzja], „Muzyka” 1971 nr 3, s. 136-138

Martin Staehelin: Der Grüne Codex der Viadrina. Eine wenig beachtete Quelle zur Musik des späten 15. und frühen 16. Jahrhunderts in Deutschland, Mainz 1970, [recenzja], „Muzyka” 1971 nr 4, s. 116-118

Na marginesie pracy Barbary Frydrychowicz „Augustiański fragment organowy i jego środowisko macierzyste”, „Muzyka” 1972 nr 1, s. 101-102

Uzupełnienie inwentarza zawartości muzycznej rękopisu Kj 24, „Muzyka” 1972 nr 1, s. 103-104

O dacie organów Józefa Janiczka w Borku Wielkopolskim, „Muzyka” 1977 nr 3, s. 116-117

Międzynarodowy kongres muzykologiczny w Cividale del Friuli, [sprawozdanie], „Muzyka” 1981 nr 1, s. 95-97

Międzynarodowe sympozjum w Wolfenbüttel, [sprawozdanie], „Muzyka” 1981 nr 1, s. 97-98

W sprawie „cieszyńskiego” Patrem, „Muzyka” 1981 nr 2, s. 103-104

IV Międzynarodowy kongres muzykologiczny w Certaldo 19-21 VII 1984: „L’Europa e la musica del trecento”, [sprawozdanie], „Muzyka” 1985 nr 2, s. 161-162

II Międzynarodowe kolokwium muzykologiczne w Novacella / Neustift „1380-1430: ein internationaler Stil?" 23-28 VII 1984, [sprawozdanie], „Muzyka” 1985 nr 2, s. 162-164

W spawie dokumentacji fantazji Mikołaja Zieleńskiego, „Muzyka” 1991 nr 3, s. 83-84

Literature

Jeż Tomasz (red.), Complexus effectuum musicologiae. Studia Miroslao Perz septuagenario dedicata, Rabid, Kraków 2003

Dobrzańska-Fabiańska Zofia, Perz Mirosław, t. „pe-r”, PWM, Kraków 2004

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel: +48 785 370 000

Project support

The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Our social media


Join Our Newsletter


© All rights reserved. POLMIC
Go to top