Skip to main content

Polony Leszek

Polony Leszek

Navigation Publications
  • Musicologist

Publications

books

W kręgu muzycznej wyobraźni. Eseje, artykuły, recenzje, PWM, Kraków 1980

Poetyka muzyczna Mieczysława Karłowicza , PWM, Kraków 1986

Polski kształt sporu o istotę muzyki, AM w Krakowie, Kraków 1991

Muzyka to język najdoskonalszy. Rozmowy z Martą Ptaszyńską, [wspólnie z Ewą Cichoń], PWM, Kraków 2001

Hermeneutyka i muzyka, AM w Krakowie, Kraków 2003

Czas opowieści muzycznej, AM w Krakowie, Kraków 2004

Kilar. Żywioł i modlitwa, PWM, Kraków 2005

Przestrzeń i muzyka, AM w Krakowie, Kraków 2007

Cieszę się darem życia. Rozmowy z Wojciechem Kilarem, [wspólnie z Klaudią Podobińską], PWM, Kraków [wyd. 2] 2007

Wciąż szukam tamtej trąbki. Rozmowy z Zygmuntem Koniecznym, [wspólnie z Witoldem Turdzą], PWM, Kraków 2007

Symbol i muzyka, AM w Krakowie, Kraków 2011

articles & papers

Muzyka i rzeczywistość, „Ruch Muzyczny” 1975 nr 2. Przedruk: "W kręgu muzycznej wyobraźni", PWM Kraków 1980

Muzyczne znaki, „Ruch Muzyczny” 1975 nr 5. Przedruk: "W kręgu…"

Czy muzyka jest językiem?, „Odra” 1975 nr 3

Struktura procesu dźwiękowego w Kwartecie smyczkowym Witolda Lutosławskiego,  w: Kwartet smyczkowy w polskiej muzyce współczesnej,red. J. Rychlik, PWSM, Kraków 1975

Podmiot liryczny Audycji Andrzeja Krzanowskiego wobec dylematów nowej muzyki,  w: Wokół słowa, sensu i struktury w muzyce, Zeszyty Naukowe Zd/sAiIM, nr 1, PWSM, Kraków 1976

”Ptaki” Marka Stachowskiego,  w: Wokół słowa…, PWSM, Kraków 1976

Kontrowersje wokół stylu chopinowskiego w świetle współczesnej myśli estetycznej, w: Muzyka fortepianowa, Prace Specjalne 10, PWSM Gdańsk 1976. Przedruk: "W kręgu"

O strukturze funkcji symbolicznej w muzyce,  „Res Facta” nr 8, PWM, Kraków 1977

Maurice Ravel: Trois poèmes de Stèphane Mallarmé,  w: Pieśń z orkiestrą lub zespołem kameralnym 1886-1976. Zeszyty Naukowe Zd/sAiIM nr 2, PWSM Kraków 1977. Przedruk: „Ruch Muzyczny” 1977 nr 6

O harmonice Mieczysława Karłowicza, „Muzyka” 1979 nr 1

Motywy i tematy-symbole w muzyce Karłowicza, w: Muzyka w Muzyce. Spotkania Muzyczne w Baranowie 1977, PWM, Kraków 1980

Program literacki i symbolika muzyczna w twórczości symfonicznej Mieczysława Karłowicza, w: Muzyka polska a modernizm, PWM, Kraków 1981

„Peleas i Melizanda” Debussy’ego, "Teatr Muzyczny", Gdynia 1982

Pragniemy żywej wody w słowie. Nad oratorium „Św. Franciszek z Asyżu” Juliusza Łuciuka, „Ruch Muzyczny” 1982 nr 5

„Polskie Requiem” Krzysztofa Pendereckiego, „Tygodnik Powszechny” 17 X 1982

O poetyce muzycznej Mieczysława Karłowicza,  w: Poetyka muzyczna, autorefleksja kompozytorska, red. E.Mizerska-Golonek, L.Polony, PWSM, Kraków 1983

Symfonia „Polska” Krzysztofa Meyera, „Ruch Muzyczny” 1983 nr 1

O Mieczysławie Karłowiczu w 75-lecie śmierci, „Tygodnik Powszechny” 12 II 1984

Le programme litteraire et la symbolique musicale dans l’oeuvre symphonique de Karłowicz, “Polish Art Studies VI”, Wrocław 1985

O co nam szło?, w: Przemiany techniki dźwiękowej, stylu i estetyki w polskiej muzyce lat 70, Materiały XVII Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej, wstęp i red. Leszek Polony, Sekcja Muzykologów ZKP, Akademia Muzyczna , Kraków 1986

Epizod na maskaradzie w świetle nowych źródeł i ustaleń, „Ruch Muzyczny” 1986 nr 12

O pisarstwie Stefana Kisielewskiego i humanizmie muzyki, w: Melos-Logos-Etos. Florian Dąbrowski, Stefan Kisielewski, Zygmunt Mycielski, Materiały sympozjum ZKP, red. Krystyna Tarnawska-Kaczorowska, Warszawa 1987

Treść i forma w muzyce według Konstantego Regameya, w: Oblicza polistylizmu. Konstanty Regamey, red. Krystyna Tarnawska-Kaczorowska, Sekcja Muzykologów ZKP, Warszawa 1988

„Powracające fale”, poemat symfoniczny op.9 Mieczysława Karłowicza, wstęp do partytury: Mieczysław Karłowicz. Dzieła VI, PWM, Kraków 1988

Hector Berlioz: „Les Nuits d’Été”, w: Cykle pieśni ery romantycznej, Dokumentacja sesji naukowej, red. Mieczysław Tomaszewski, AM w Krakowie, Kraków 1988

Mieczysław Karłowicz: „Śpi w blaskach nocy”, w: Forma i ekspresja w liryce wokalnej 1808-1909. Interpretacje, red. Mieczysław Tomaszewski. Dokumentacja sesji naukowej, AM w Krakowie, Kraków 1989

Fenomenologia muzyki Ernesta Ansermeta, w: Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. Teresa Malecka, AM w Krakowie, Kraków 1990

Sztuka odtwórcza Krystiana Zimermana , w: Psychologia muzyki. Problemy, zadania, perspektywy [materiały Międzynarodowego Seminarium Psychologów Muzyki, Radziejowice, 24-29 IX 1990], red. Kacper Miklaszewski, Maria Meyer-Borysewicz , AM w Warszawie, Warszawa 1991

„Ody Safickie” Marka Stachowskiego, „Ruch Muzyczny” 1988 nr 2. Przedruk: Krakowska Szkoła Kompozytorska 1888-1988, red. Teresa Malecka , AM w Krakowie, Kraków 1992

Polonica Webernowskie, [Listy Antona Weberna do Zdzisława Jachimeckiego], w: Ludomira Stawowy Webern, PWM, Kraków 1992

Posłowie, (o pisarstwie muzycznym Bohdana Pocieja), w: Bohdan Pociej Mahler, PWM, Kraków 1992

Mieczysław Karłowicz: Symfonia e-moll „Odrodzenie”, wstęp i redakcja edycji, Mieczysław Karłowicz. Dzieła IV, PWM, Kraków 1993

Mieczysław Tomaszewski jako estetyk muzyki  , w: Muzyka, słowo, sens - Mieczysław Tomaszewski w 70 rocznicę urodzin, Red. A.Oberc, AM w Krakowie, Kraków 1994

Jak Karłowicz ukończyłby Epizod na maskaradzie? - hipoteza hermeneutyczna, w: Muzyka, słowo, sens - Mieczysław Tomaszewski w 70 rocznicę urodzin, red. A.Oberc, AM w Krakowie, Kraków 1994

Młoda Polska w muzyce. Estetyka – poetyka - styl, w: Stulecie Młodej Polski. Studia pod redakcją Marii Podrazy-Kwiatkowskiej, Universitas, Kraków 1995

Zapomniana legenda fortepianu, [O Klarze Haskil], „Studio” nr 5 (29), maj 1996

Powikłania ideologii estetycznych w powojennym pięćdziesięcioleciu, w: Muzyka polska 1945-1995. Materiały sesji naukowej, red. Krzysztof Droba, Teresa Malecka, Krzysztof Szwajgier, AM w Krakowie, Kraków 1996

Twórczość Marka Stachowskiego. Przyczynek do syntezy, w: Muzyka polska 1945-1995. Materiały sesji naukowej, red. Krzysztof Droba, Teresa Malecka, Krzysztof Szwajgier, AM w Krakowie, Kraków 1996

Der Einfluss der deutschen Neuromantik auf das Schaffen von Mieczysław Karłowicz,  w: Deutsche Musik im Wegekreuz zwischen Polen und Frankreich. Zum Problem Musikalischer Wechselbeziehungen im XIX und XX Jahrhundert (Bericht der Tagung Musikwissenschaftlichen Institut der Johannes Gutenberg, Universität Mainz, 20-24 XI), Tutzing 1996

Dramat samotności. O osobowości Mieczysława Karłowicza, „Studio" nr 7 (43), lipiec 1997.

„Smutna Opowieść” Mieczysława Karłowicza. Muzyczne studium młodopolskiej melancholii, wstęp do partytury: Mieczysław Karłowicz "Smutna opowieść", poemat symfoniczny, PWM, Kraków 2000

Zwischen Liebestraum und Todesvision. Zwei Lieder von Franz Liszt nach F.Freiligraths Gedichten (Między marzeniem miłosnym a wizją śmierci. Dwie pieśni Franciszka Liszta do słów F.Freiligratha), w: Pieśń europejska między romantyzmem a modernizmem, red. Mieczysław Tomaszewski, AM w Krakowie, Kraków 2000

Andrzej Krzanowski - bard pokolenia stalowowolskiego, w: Muzyczny świat Andrzeja Krzanowskiego. Materiały sesji naukowej - Kraków 27 X 1998, red. J.Pater, AM w Krakowie, Kraków 2000

Aktualność Karłowicza, w: Koncerty symfoniczne w 125. rocznicę urodzin Mieczysława Karłowicza, Filharmonia im. K Szymanowskiego w Krakowie, 7/8 grudnia 2001.

„Tasso” Liszta czyli muzyczne ucieleśnienie mitu herosa, w: Muzyka sztuką przezwyciężania czasu. Witoldowi Rudzińskiemu w 90. urodziny, red. Mieczysława Demska-Trębacz, AM w Warszawie, Warszawa 2003

Pojęcie znaku i symbolu w muzyce w myśli klasyków hermeneutyki muzycznej: Kretzschmara i Scheringa, w: Filozofia muzyki. Studia, red. Krzysztof Guczalski, Musica Iagellonica, Kraków 2003

Apolacypse or Hope? Remarks on “Labirynt czasu", Pięć wykładów na koniec wieku, w: Studies in Penderecki, vol.II: Penderecki and the Avant Garde, ed. Ray Robinson, Prestige Publications, Inc. Princeton, New Jersey 2003

Pytanie Heideggera, w: Wielkość i piękno filozofii. Studia, red. J.Lipiec, Collegium Columbinum, Kraków 2003

Muzyczne ikony niewidzialnego. Z rozważań o symbolu w muzyce, w: Ikony niewidzialnego, red. M.Lis, Zbigniew M.Solski, Uniwersytet Opolski, Opole 2003

Polish Controversies about the Essence of Music after Second World War , w: Studies in Penderecki, vol.II: Penderecki and the Avant Garde, ed. Ray Robinson, Prestige Publications, Inc. Princeton, New Jersey 2003

Przyczynek do syntezy twórczości Marka Stachowskiego, w: Kazimierz Płoskoń Marek Stachowski. Katalog tematyczny utworów, AM w Krakowie, Kraków 2004

Muzyka w perspektywie hermeneutycznej, w: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S.Balbus, A.Hejmej, J.Niedźwiedź, Universitas, Kraków 2004

Mityczny czas muzyki , w: Mity, mitologie, mityzacje, nie tylko w literaturze, wstęp i red. L.Wiśniewska , Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005

Symbole chrześcijaństwa w „Missa pro pace” Wojciecha Kilara, w: Liturgia w świecie widowisk, red. ks. H. Sobeczko, Z.Solski, Uniwersytet Opolski. Wydział Teologiczny, Opole 2005

Die Sage des Geviertes und der Götterfunken. Über die hermeneutischen Aspekte des musikalischen Raumes, w: Beethoven 3.Studien und Interpretationen, Hg. Mieczysław Tomaszewski, Magdalena Chrenkoff, Kraków 2006

Poloneza czas zacząć. O muzyce Wojciecha Kilara do "Pana Tadeusza" w filmowej adaptacji Wajdy, w: Amoenitates vel Lepores Philologiae, praca zbior., red. R.Laskowski, R.Mazurkiewicz, IJP PAN, Wydawnictwo Lexis, Kraków 2007

Tryptyk symfoniczny „Z księgi nocy”. Próba interpretacji hermeneutycznej, w: Marek Stachowski i jego muzyka, praca zbior., red. Leszek Polony, AM w Krakowie, Kraków 2007

Autobiograficzne rysy twórczości Mieczysława Karłowicza, w: Oblicza Narcyza. Obecność autora w dziele, red. M.Cieśla-Korytowska, I.Puchalska, M.Siwiec, WUJ, Kraków 2008

Pojęcie przestrzeni w myśli muzykologicznej, w: Czas przestrzeni, red. Krystyna Wilkoszewska, Kraków 2008

Die Wahrnehmung von Ort und Raum in der „Großen” C-Dur-Symphonie von Schubert, w: Beethoven 4. Studien und Interpretationen, Hg. Mieczysław Tomaszewski, Magdalena Chrenkoff , Kraków 2009

Antynomie doświadczenia muzycznego w "Czarodziejskiej górze" Thomasa Manna, w: Persefona czyli dwie strony rzeczywistości, red. M.Cieśla-Korytowska, M.Sokalska, Kraków 2010

Muzyka jako gra bycia. Wokół refleksji George’a Steinera o muzyce, Estetyka i krytyka. Nr 19 (2/2010). Uniwersytet Jagielloński

Muzyka jako projekcja świata. Symbol w polu pojęć pokrewnych w myśleniu muzykologicznym, Estetyka i krytyka. Nr 20 (1/2011), Uniwersytet Jagielloński

Kisielowe spory o muzykę po latach, w: Dysonanse. Twórczość Stefana Kisielewskiego (1911-1991),  red. A.Hejmej, K.Hawryszków, K.Cudzich-Budniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011

Wojciech Kilars 1.Konzert für Klavier und Orchester , w: Beethoven 5. Studien und Interpretationen, Hrsg. von M.Tomaszewski und M.Chrenkoff , AM w Krakowie, Kraków 2012

Mit heroiczny w muzyce Beethovena, w: Prace Herkulesa – człowiek wobec wyzwań, prób i przeciwności, red. M.Cieśla-Korytowska, O.Płaszczewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012

O Wandern, Wandern, meine Lust. Symbole wędrówki w późnych sonatach fortepianowych Schuberta, Teoria muzyki, Studia, interpretacje, dokumentacje. Rocznik I, 2012 Nr 1, Akademia Muzyczna w Krakowie

Between Hermeneutical Symbol and Cognitive Metaphor. Towards a Critique of Musicological Pansemiosis, w: Music: Function and value. Preceedings of the 11th International Congress on Musicological Signification, ed. Teresa Malecka, Małgorzata Pawłowska, AM w Krakowie, Kraków 2013

Mieczysław Karłowicz: Smutna opowieść op.13. Poemat symfoniczny, wstęp oraz redakcja edycji, Mieczysław Karłowicz. Dzieła X, PWM, Kraków 2013

Mieczysław Karłowicz: Koncert A-dur na skrzypce i orkiestrę op.8, redakcja edycji, Mieczysław Karłowicz. Dzieła V , PWM, Kraków 2013

”Pokolenie 33” na przełomie tysiącleci. Między sonoryzmem, nowym romantyzmem i postmodernizmem, Teoria muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje. Rocznik II, 2013, nr 3, Akademia Muzyczna w Krakowie

Romantyczne Edeny Muzyki. Z dziejów pojęcia doskonałości w estetyce muzycznej XVIII i XIX wieku, w: Olimp – ideał, doskonałość, absolut, red. M. Cieśla-Korytowska, I.Puchalska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014

Mieczysław Karłowicz: Odwieczne pieśni op.10. Poemat symfoniczny, wstęp i redakcja edycji, Mieczysław Karłowicz, Dzieła VII, PWM, Kraków 2014

Mieczysław Karłowicz: Stanisław i Anna Oświecimowie op.12. Poemat symfoniczny, wstęp i redakcja edycji, Mieczysław Karłowicz. Dzieła IX, PWM, Kraków 2014

Musik als Spiel des Seins. Georg Steiners Nachdenken über Musik, [w jęz. ang.] w: Music als a Message of Truth and Beauty, AM w Krakowie, Kraków 2014

Przemiana smutku w nadzieję i radość. O kategorii konsolacji w muzyce, w: Drogi nadziei, red. Zofia Zarębianka, Katarzyna Dybel, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Kraków 2015

Mieczysław Karłowicz: Epizod na maskaradzie op.14. Poemat symfoniczny, wstęp i redakcja edycji, Mieczysław Karłowicz. Dzieła XI, PWM, Kraków 2015

The Heroic Myth in the Music of Beethoven, [w jęz. ang.] w: Beethoven 6.Studien und Interpretationen, Hg. Mieczysław Tomaszewski, Magdalena Chrenkoff, AM w Krakowie, Kraków 2015

Dzieło muzyczne a żywe doświadczenie muzyki, w: Nowa muzykologia, red. Maciej Jabłoński, Małgorzata Gamrat, Wydawnictwo PTPN, Poznań 2016

Mieczysław Karłowicz: Juwenilia op. 5 i bez opusu, wstęp i redakcja edycji, Mieczysław Karłowicz. Dzieła XII , PWM, Kraków 2016

Wydania źródłowo-krytyczne – w drodze do kompozytorskiej idei. Z doświadczeń nad wydaniem „Dzieł” Mieczysława Karłowicza, w: Idea-zapis-brzmienie. Międzynarodowa Konferencja Naukowa w 70-lecie istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego , PWM, Kraków 2017

Nowe spojrzenia na muzykę Karłowicza, Teoria muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje. Rocznik VI, 2017 Nr 10, Akademia Muzyczna w Krakowie

critical & collective editions

Muzyka w kontekście kultury. Spotkania muzyczne w Baranowie 1976, PWM, Kraków 1978

Muzyka w muzyce. Spotkania Muzyczne w Baranowie 1977, [wspólnie z Teresą Malecką], PWM, Kraków 1980

Przemiany techniki dźwiękowej, stylu i estetyki w polskiej muzyce lat 70, ZKP-AM w Krakowie , Kraków 1986

Marek Stachowski i jego muzyka, AM w Krakowie, Kraków 2007

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel: +48 785 370 000

Project support

The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Our social media


Join Our Newsletter


© All rights reserved. POLMIC
Go to top