Skip to main content

Przerembski Zbigniew

Przerembski Zbigniew

Navigation Publications
  • Musicologist
ethnomusicologist; b. 3rd February 1952 in Szczecin. He graduated from the University of Warsaw (Institute of Musicology). In 1979 he completed a MA thesis titled Preferencje muzyczne górali podhalańskich (Musical Preferences of the Highlanders of Podhale) under the supervision of Professor Anna Czekanowska. In 1979-80 he was a programming consultant at the Warsaw Philharmonic. Since 1981 he has been working at the Department of Musicology of the Institute of Art, Polish Academy of Sciences (PAN). As the Institute's research fellow he wrote a PhD thesis titled Style i formy melodyczne polskich pieśni ludowych (Styles and melodic forms of Polish folk songs) under Professor Ludwik Bielawski (1991) and a habilitation thesis titled Dudy w dawnej Polsce (Bagpipes in Old-time Poland) (2006). Since 2006 Zbigniew Przerembski has also been working at the University of Wrocław, currently heading the Section of Systematic Musicology of the Department of Musicology. His research focuses on Polish and European folk music and the history of traditional music, in particular the analysis, classification and typology of styles and forms, musical instruments, and performative practice. He published 5 books and over 200 texts on the subject. He is also a member of the editorial team working on the series Polska pieśń i muzyka ludowa. Źródła i materiały (Polish Folk Song and Music. Sources and Materials) published by the Institute of Art PAN (Kaszuby, Warmia i Mazury, Podlasie, Wielkopolska).
He is a member of the Scientific Council of the Folk Artists’ Association, Musicologists’ Section of the Polish Composers’ Union, International Council for Traditional Music (Canberra, Australia), International Biographical Centre in Cambridge (England) and the American Biographical Institute in Raleigh (North Carolina, USA). He also sits on juries of many folk festivals.
 
updated: February 2015 (ab)

Publications

books

Style i formy melodyczne polskich pieśni ludowych, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 1994

Dudy. Dzieje instrumentu w kulturze staropolskiej, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2006

Dudy. Instrument mało znany polskim ludoznawcom, Instytut Sztuki PAN, Towarzystwo Naukowe Warszawskie, Warszawa 2007

articles & papers

Z badań nad preferencjami muzycznymi górali podhalańskich, "Muzyka" 1981 nr 3-4

Regionalne zróżnicowanie kulminacji melodycznej w polskich pieśniach ludowych, "Muzyka" 1986 nr 2

Do interpretacji skali góralskiej, "Muzyka" 1987 nr 2

Innovations dans la construction des cornemuses de Podhale, in: Studia instrumentorum musicae popularis, vol. 9, ed. E. Emsheimer, E. Stockmann, Musikmuseet, Stockholm 1989

O niektórych archaicznych cechach śpiewów Górali podhalańskich, "Muzyka" 1989 nr 4

Innowacje w budowie dud żywieckich, w: Instrumenty muzyczne w polskiej kulturze ludowej, red. L. Bielawski, P. Dahlig, A. Kopoczek, Instytut Sztuki PAN, Ludowy Instytut Muzyczny, Warszawa-Łódź 1990

Style i formy melodyczne polskich pieśni ludowych, "Muzyka" 1991 nr 1

About the Religious Music Folklore, "Polish Art Studies" 1991 nr 13

Regionalna zmienność wysokości śpiewu ludowego w Polsce, "Muzyka" 1993 nr 3-4

Innowacje w budowie liry korbowej w Polsce, "Muzyka" 1993 nr 3-4

Melodic form of Polish folk ballads. A comparative approach, in: Historische Volksmusikforschung, ed. D. Stockmann, A. Erler, Edition Re, Göttingen 1994

O metodzie badania melodyki w pieśniach ludowych. Struktura linii melodycznej jako kryterium analizy i klasyfikacji pieśni ludowych, w: V Conferentia Investigatorum Musicae Popularis Russiae Rubrae Regionumque Finitimarum. Materiały, red. B. Łukaniuk, Wyższij Muzicznij Institut im. M. Łysenka, Lwów 1994

Problematyka struktury linii melodycznej w pieśniach narracyjnych, w: VI Conferentia Investigatorum Musicae Popularis Russiae Rubrae Regionumque Finitimarum. Materiały, red. B. Łukaniuk, Wyższij Muzicznij Institut im. M. Łysenka, Lwów 1995

Kulminacja melodyczna a warstwy historyczne¬go rozwo¬ju pieśni ludowych, w: Oskar Kolberg. Prekursor antropologii kultury, red. L. Bielawski, K. Dadak-Kozicka, K. Lesień-Płachecka, Instytut Sztuki PAN, Akademia Muzyczna im. F. Chopina, Warszawa 1995

Z dziejów praktyki lirniczej na ziemiach Rzeczypospolitej, "Muzyka" 1996 nr 3

Dudy podhalańskie - budowa i cechy muzyczne (wybrane aspekty), w: VIII Conferentia Investigatorum Musicae Popularis Russiae Rubrae Regionumque Finitimarum. Materiały, red. B. Łukaniuk, Wyższij Muzicznij Institut im. M. Łysenka, Lwów 1997

Bernard Garaj: Gajdy a gajdošská tradícia na Slovensku, "Muzyka" 1998 nr 3

Sceny muzyczne na kaflach gotyckich i renesansowych w Polsce, "Muzyka 1999 nr 2

Siesieńki na Krupówkach – przemieszanie czy synteza tradycji?, w: Muzykologia u progu trzeciego tysiąclecia. Teoria i praktyka, Akademia Muzyczna im. F. Chopina, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2000

The Melodic Form of Polish Folk Ballads, "Transcultural Music Review" 2000 nr 5

Ludowa muzyka instrumentalna w Konińskiem, w: Folklor muzyczny z okolic Konina, z. 6, red. K. Pydyński, Centrum Kultury i Sztuki w Koninie, Rhytmos, Konin-Poznań 2001

O dawnych dudziarzach Podhala, w: Duda i Kozieł, t. 5, red. J. Jaskulski, Muzeum Instrumentów Muzycznych, Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu, Stowarzyszenie Muzyków Ludowych w Zbąszyniu, Poznań-Zbąszyń 2001

Do dziejów tańca zbójnickiego. Ćwiczenia toporkami realizacją postulatu unarodowienia gimnastyki w polskim ruchu sokolim na początku XX wieku, "Wychowanie Fizyczne i Sport" 2002 nr 3

Katalog słowackich ballad, "Twórczość Ludowa" 2002 nr 3

Dudziarz na Podhalu (1919-1939), w: Duda i Kozieł, t. 6, red. J. Jaskulski, Muzeum Instrumentów Muzycznych, Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu, Stowarzyszenie Muzyków Ludowych w Zbąszyniu, Poznań-Zbąszyń 2002

Muzyka w krakowskich uroczystościach grunwaldzkich 1910 roku, "Studia Historyczne" 2003 z. 2

"Visio macaronica" muzyki góralskiej, w: Europejski repertuar muzyczny na ziemiach Polski, red. E. Wojnowska, L. Bielawski, K. Dadak-Kozicka, Związek Kompozytorów Polskich, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2003

Concerning the Problems of Computer Analysis in Investigations of Melodics of Folk Songs, "Musica Iagellonica" 2004 vol. 3

The multicultural nature of mountain-folk music in Poland, "Musicology Today" 2004 vol. 1

Wystawy ludoznawcze jako źródło w badaniach kultury muzycznej, "Polski Rocznik Muzykologiczny" 2004 t. III

O najdawniejszych kolekcjach ludowych instrumentów muzycznych w Polsce, w: 30 lat Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych, Szydłowiec 2005

O stylu gry i repertuarze polskich dudziarzy, "Polski Rocznik Muzykologiczny" 2005 t. IV

Ludowa kultura muzyczna - tradycja modyfikowana, "Muzyka" 2006 nr 1-2

On the Playing Style and Repertory of Polish Bagpipe Players, "Musicology Today" 2006 vol. 3

Charakterystyka instrumentów dudowych. Zarys problematyki, "Polski Rocznik Muzykologiczny" 2006 t. V

Muzykalni zbójnicy, w: Mity i rzeczywistość zbójnictwa na pograniczu polsko-słowackim w historii, literaturze i kulturze, red. M. Madejowa, A. Mlekodaj, M. Rak, Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Targu, Nowy Targ 2007

Przemiany we współczesnych zainteresowaniach folklorem – nurt retrospektywny, w: Rodzina, tradycja, regionalizm. Oświata i kultura na Podbeskidziu, t. 4, red. D. Czubala, M. Miczka- Pajestka, Wydawnictwo Naukowe ATH, Bielsko-Biała 2007

O źródłach, funkcjach i niedostatkach festiwali folklorystycznych w Polsce, w: Znaczenie i funkcje festiwali folklorystycznych we współczesnej kulturze, red. B. Lewandowska, S. Trebunia-Staszel, Biuro Promocji Zakopanego, Zakopane 2009

The muzykant as a product of nature and of culture, "Interdisciplinary Studies in Musicology" 2009 vol. 8

Współczesna praktyka folklorystyczna: problemy funkcji, repertuaru, stylu wykonawczego, instrumentarium muzycznego, w: Przekaz tradycji ludowej we współczesnej kulturze, Biuro Promocji Zakopanego, Zakopane 2010

Problematyka transkrypcji muzyki ludowej w polskich badaniach etnomuzykologicznych, "Etnomuzyka" 2010 nr 6

O sygnałowych funkcjach ludowych instrumentów muzycznych, w: Instrumentarium Muzyki Ludowej, Biuro Promocji Zakopanego, Zakopane 2011

Współczesna praktyka folklorystyczna: problemy funkcji, repertuaru, stylu wykonawczego, instrumentarium muzycznego, w: Przekaz tradycji ludowej we współczesnej kulturze, zbiór prac pod red. B. Lewandowskiej, S. Trebuni-Staszel, Biuro Promocji Zakopanego, Zakopane 2011

O sygnałowych funkcjach ludowych instrumentów muzycznych, w: Instrumenty muzyczne w tradycji ludowej i folkowej, zbiór prac pod red. Z. J. Przerembskiego, Biuro Promocji Zakopanego, Zakopane 2011

Dźwiękiem w niepogodę, czyli o dawnych sposobach na burzę, gradobicie etc., "Wieś Radomska" 2011 nr 9

Wędrowni muzykanci na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej, w: Droga w języku i kulturze. Analizy antropologiczne, red. J. Adamowski, K. Smyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011

Okrężne u hrabiego Marchockiego – z najstarszych przekazów o udziale muzyki w obrzędach dożynkowych, "Polski Rocznik Muzykologiczny" 2011 t. IX

Tematyka muzyczna w dekoracjach zamku malborskiego, "Studia Zamkowe" 2012 t. 4

Do typologii i historii instrumentów dudowych polskich Karpat, w: Szlakiem karpackich tradycji ludowych, red. B. Lewandowska, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012

critical & collective editions

Instrumenty muzyczne w tradycji ludowej i folkowej, praca zbiorowa pod red. Z. J. Przerembskiego, Biuro Promocji Zakopanego, Zakopane 2011

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel: +48 785 370 000

Project support

The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Our social media


Join Our Newsletter


© All rights reserved. POLMIC
Go to top