Przybyszewska-Jarmińska Barbara
-
Musicologist
Publications
books
Marcin Mielczewski i muzyka pod patronatem polskich Wazów, Wydawnictwo Instytutu Sztuki PAN, Warszawa w druku
Kasper Förster junior. Tekst i muzyka w dialogach biblijnych, w serii Studia Instytutu Sztuki PAN I, IS PAN, Warszawa 1997
The History of Music in Poland, vol. III: The Baroque, part 1: 1595-1696, tłum. John Comber, Sutkowski Edition, Warszawa 2002
Historia muzyki polskiej, t. III: Barok, cz. I: 1595-1696, Sutkowski Edition, Warszawa 2006
Muzyczne dwory polskich Wazów, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2007
articles & papers
O jedność w różnorodności. Cztery religijne koncerty rondowe Marcina Mielczewskiego, [wersja anglojęz.: Towards Unity in Diversity: Four Religious Rondo Concerti by Marcin Mielczewski], „Polish Music Journal” 1.2.98, http://www.usc.edu/dept/polish_music/PMJ/issue/1.2.98/
Dramma per musica at the Court of the Polish Vasa Kings in the Foreign Accounts, w: Italian Opera inCentral Europe 1614-1780, vol. 3: Opera Subjects and European Relationships, Berlin 207, s. 205-217
Kacper Förster jun. Zarys biografii, „Muzyka” 1987 nr 3, s. 3-19
Katalog tematyczny utworów K. Förstera jun., „Muzyka” 1987 nr 3, wkładka s. 3-82
Ewangeliczna przypowieść o bogaczu i Łazarzu w dialogu „Vanitas vanitatum” Kacpra Förstera juniora, w: Kultura muzyczna północnych ziem Polski, t. 3: Muzyka w Gdańsku wczoraj i dziś, t. 1 (pod red. Janusza Krassowskiego i in.), Akademia Muzyczna, Gdańsk 1988
Tipi, forma e funzioni dei dialoghi latini di K. Förster jun., w: Tradizione e stile. Atti del II Convegno Internazionale di Studi sul Tema: La musica sacra in area Lombardo-Padana nella seconda metà del'600 (pod red. Alberto Colzani, Andrea Luppi, Maurizio Padoan), A.M.I.S., Como 1989
Sonaty Kaspra Förstera juniora, w: Kultura muzyczna północnych ziem Polski, t. 6: Muzyka w Gdańsku wczoraj i dziś, t. 2, Akademia Muzyczna, Gdańsk 1992, s. 135-150
O zagadkowych zmianach w tekstach utworów Kaspra Förstera jun. na przykładzie canzonetty „Cosi va chi serve donna”, „Muzyka” 1993 nr 2, s. 57-70
Autentyczne i wtórne przekazy muzyki XVII wieku jako źródło poznania praktyki wykonawczej epoki, w: Materiały z Ogólnopolskiej Sesji Naukowej „Muzyka baroku. Style, interpretacje, stylizacje”, Poznań 1993, Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu VI, Akademia Muzyczna, Poznań 1994, s. 83-88
Recepcja repertuaru kapeli Władysława IV Wazy w Europie Środkowej i Północnej w świetle „Iudicium Cribri musici” Marka Scacchiego, „Barok” I/2 1994, s. 95-102
Ocalałe źródła do historii muzyki w Polsce XVII stulecia ze zbiorów dawnej Stadtbibliothek we Wrocławiu, „Muzyka” 1994 nr 2, s. 3-10
The Sacred Dramatic Dialogue in the XVIIth Century Poland. Facts and Suppositions, „Musica Iagellonica” I 1995, s. 7-21
Musica moderna - the Ways of Dissemination in the Baltic Centres, in: Musica Baltica. Interregionale musikkulturelle Beziehungen im Ostseeraum. Konferenzbericht Greifswald-Gdansk 28. November bis 3. Dezember 1993 (hrsg. Ekkehard Ochs, Nico Schüler, Lutz Winkler), Deutsche Musik im Osten Bd. 8, Academia Verlag, Greifswald 1996, s. 414-426
Dawny i nowy styl w twórczości religijnej Giovanniego Francesca Aneria, kapelmistrza Zygmunta III Wazy, „Barok” III/1 (5) 1996, s. 173-189
Treatment of Psalm Texts in Concertato Compositions by Musicians of Ladislaus IV Vasa, w: Musica Antiqua X: Acta Musicologica, Vol. 1, Filharmonia Pomorska, Bydgoszcz 1997
Muzyka staropolska czy muzyka w dawnej Polsce? Z badań nad kulturą muzyczną w Rzeczypospolitej XVII i XVIII w., w: Zmierzch kultury staropolskiej. Ciągłość i kryzysy (wieki XVII-XIX) (pod red. Urszuli Augustyniak i Adama Karpińskiego), Semper, Warszawa 1997, s. 56-64
La corte reale dei Vasa a Varsavia come un centro dell'educazione musicale, w: Actes du Congrès International „Théâtre, Musique et Arts dans les Cours Européennes de la Renaissance et du Baroque" (pod. red. Kazimierza Sabika), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1997
O jedność w różnorodności. Cztery religijne koncerty rondowe Marcina Mielczewskiego, „Muzyka” 1997 nr 3, s. 5-26
Nieznany zbiór religijnych utworów wokalno-instrumentalnych Marcina Mielczewskiego, w: Staropolszczyzna muzyczna. Księga konferencji, Warszawa 18-20 października 1996 (pod red. Jolanty Guzy-Pasiakowej, Agnieszki Leszczyńskiej, Mirosława Perza), Neriton, Warszawa 1998, s. 193-214
W poszukiwaniu dawnej świetności. Glosy do książki Anny i Zygmunta Szweykowskich «Włosi w kapeli królewskiej polskich Wazów», „Muzyka” 1998 nr 2, s. 91-115
W poszukiwaniu dawnej świetności. Glosy do książki Anny i Zygmunta Szweykowskich «Włosi w kapeli królewskiej polskich Wazów», „Muzyka” 1998 nr 2, s. 91-115
Monodia w polichóralności. Proza «Victimae paschali laudes» w realizacji Marcina Mielczewskiego, w: Affetti musicologici. Księga pamiątkowa z afektem ofiarowana Profesorowi Zygmuntowi Marianowi Szweykowskiemu w 70. rocznicę urodzin (pod red. Piotra Poźniaka), Katedra Historii i Teorii Muzyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Musica Iagellonica, Kraków 1999, s. 171-181
Muzyka i finanse. Nieznane źródła do dziejów życia muzycznego na dworze królewskim polskich Wazów, cz. I, „Muzyka” 1999 nr 1, s. 83-100
Marcin Mielczewski - życie i dorobek, w: Marcin Mielczewski. Studia (pod red. Zygmunta M. Szweykowskiego), Musica Iagellonica, Kraków 1999, s. 7-26
Marcin Mielczewski - katalog tematyczny utworów, w: Marcin Mielczewski. Studia (pod red. Zygmunta M. Szweykowskiego), Musica Iagellonica, Kraków 1999, s. 27-65
„Ante thorum” monogramisty M.M. z kolekcji Emila Bohna. Poszukiwanie archetypu jako metoda atrybucji utworu, w: Źródła muzyczne. Krytyka-analiza-interpretacja (pod red. Ludwika Bielawskiego, J. Katarzyny Dadak-Kozickiej), ZKP, IS PAN, Warszawa 1999, s. 171-189
Z moich doświadczeń w „muzykologii stosowanej", w: Muzykologia u progu trzeciego tysiąclecia. Teoria i praktyka (pod red. Ludwika Bielawskiego, J. Katarzyny Dadak-Kozickiej, Agnieszki Leszczyńskiej), Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Warszawa 2000
Annibale Stabile i początki włoskiej kapeli Zygmunta III Wazy, „Muzyka” XLVI 2001 nr 2, s. 91-99
Stabile, Marenzio, Gabussi e Pacelli, i primi maestri di cappella italiani alla corte polacca, „Hortus Musicus” II (7) Luglio-Settembre 2001, pp. 89-91
Motywy militarne w muzyce religijnej Kaspra Förstera juniora, „Barok” VIII/1 (15) 2001, s. 9-26
Muzyka na dworach XVII-wiecznej Rzeczypospolitej. Potrzeba czy zbytek?, „Biuletyn Historii Sztuki” 2001 nr 1-4, s. 163-174
M. Marini czy M. Mielczewski? Problematyczne atrybucje utworów z siedemnastowiecznych rękopisów proweniencji śląskiej, „Orfeo” III 2002 nr 1 (6), s. 1-9
Historia w źródłach muzycznych wyeksponowana i ukryta, czyli o siedemnastowiecznych mszach z rękopisów I-Rvat Capp. Sistina 107 oraz D-Bds Mus. 40073 wraz z PL-KJ Mus. 40300, „Muzyka” XLVII 2002 nr 3-4, s. 45-61
Muzyka europejska w Polsce – muzyka polska w Europie (czasy Wazów), w: Barok polski wobec Europy. Kierunki dialogu. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej w Radziejowicach, 13–15 maja 2002 (pod red. Aliny Nowickiej-Jeżowej, Ewy Bem-Wiśniewskiej), Anta, Warszawa 2003, s. 67-80
Początek opery, czyli uszczęśliwienie Orfeusza, w: Mit Orfeusza. Inspiracje i reinterpretacje w europejskiej tradycji artystycznej. Studia pod red. Sławomiry Żerańskiej-Kominek, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2003, s. 148-167
Ave florum flos Hyacinthe Marcina Mielczewskiego. Problemy z rekonstrukcją oryginalnego kształtu kompozycji zachowanej z tekstem niemieckojęzycznej kontrafaktury, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio L Artes, vol. I, 2003, s.109–127
Starania biskupa wrocławskiego Karola Habsburga o pozyskanie włoskich śpiewaków (1621-1622), w: Studia dedykowane Paolo Emilio Carapezzy na Jego sześćdziesiąte piąte urodziny przez przyjaciół sycylijskich i polskich, „Res Facta Nova” 6 (15) 2003, s. 127–134
Marcin Mielczewski - muzyk polskich Wazów, „Kronika Zamkowa” nr 2/46/2003 (Warszawa 2004), s. 61–71
Muzyka biskupów płockich w pierwszej połowie XVII wieku, w: Materiały Sesji Naukowej zorganizowanej przez Płockie Towarzystwo Muzyczne im. Wacława Lachmana, pt. Tradycje muzyczne Mazowsza Płockiego (Płock, 17 X 2003), [w druku]
Muzycy z Cappella Giulia i z innych rzymskich zespołów muzycznych w Rzeczypospolitej czasów Wazów, „Muzyka” XLIX 2004 nr 1, s. 33-52
„Missa super Iniquos odio habui” – warszawska msza w formie echa Luki Marenzia?, „Muzyka” XLIX 2004 nr 3, s. 3-39
Polychoral Compositions and/or Polychoral Performances. On Sacred Works by Marcin Mielczewski from Sources Originating from Gdańsk and Silesia, w: Musica Baltica. Im Umkreis des Wandels – von den „cori spezzati” zum konzertierenden Stil (pod red. Danuty Szlagowskiej), Akademia Muzyczna, Gdańsk 2004, s. 256-264
The Polish Contribution to Central European Musical Culture in the Seventeenth Century. The Case of Marcin Mielczewski, "Muzikološki Zbornik/Musicological Annual” XL (Musikalische Identität Mitteleuropas/Glasbena identiteta Srednje Europe. Bericht über das internationale Symposium vom 23. und 23. Oktober 2003 in Ljubljana (hrsg. I. Klemenči, Ljubljana 2004, s. 137-148
Z luterańskiego wyboru. Zachowany repertuar wokalno-instrumentalnej muzyki religijnej kapelistów polskich Wazów, „Polski Rocznik Muzykologiczny” III 2004, s. 21–32
Die Überlieferung der geistlichen Musik von Marcin Mielczewski († 1651) in Schlesien, Mähren und Sachsen, „Ständige Konferenz Mitteldeutsche Barockmusik in Sachsen, Sachsen-Anhalt und Thüringen e.V. Jahrbuch” 2004 [wyd. 2005], s. 261–271
„Nowa Jutrzenko kraju sarmackiego”. Hymn o błogosławionym Stanisławie Kostce z zapoznanego druku z 1632 roku, „Barok” XII/1 (23) 2005, s. 33-48
Edukacja muzyczna w Rzeczypospolitej XVII i XVIII wieku, „Edukacja Muzyczna” I 2005 nr 1, s. 95–115
Włoskie wesela arcyksiążąt z Grazu a początki opery w Polsce, „Muzyka” 2005 nr 3, s. 3–27
Włoskie „szkoły” polichóralności z perspektywy dworów polskich Wazów i austriackich Habsburgów, „Polski Rocznik Muzykologiczny” IV 2005, s. 57–75
From the Luteran Selection: The Surviving Repertory of Vocal-Instrumental Religious Music of the Composers of the Polish Vasas, „Musicology Today” II 2005, s. 59–71
On the trail of Luca Marenzio's works composed in Poland: „Missa super Iniquos odio habui”, „De Musica” XI: „Nuove Pagine” II 2005, http://free.art.pl/demusica/de_mu_11/np_01.html
From the Luteran Selection: The Surviving Repertory of Vocal-Instrumental Religious Music of the Composers of the Polish Vasas, „Musicology Today” II 2005, s. 59-71
Odpisy oraz opracowania kompozycji Marcina Mielczewskiego i innych muzyków polskich Wazów w siedemnastowiecznej kolekcji muzykaliów kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu, „Muzyka” LI 2006 nr 1–2, s. 117-146
Muzyka środowisk protestanckich w badaniach muzykologów polskich po 1989 roku. Przegląd publikacji, „Barok” 2006, wydanie specjalne niemieckojęzyczne [w druku]
Musik protestantischer Kreise in der Forschung polnischer Musikwissenschaftler nach 1989. Publikationenübersicht, „Barock“ (Deutsch-polnische Kulturkontakte im 16.-18. jahrhundert. Sondernummer), Warszawa 2006, s. 258-270
Odpisy oraz opracowania kompozycji Marcina Mielczewskiego i innych muzyków polskich Wazów w siedemnastowiecznej kolekcji muzykaliów kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu, „Muzyka” LI 2006 nr 1-2, s. 117-146
Italian “Schools” of Polychorality from he Perspective of the Courts of the Polish Vasas and the Austrian Habsburgs, “Musicology Today” 2006 (Poland in Europe: Musical Source – Repertoire – Style), s. 53-74
Musiken på Vasadynastoiernas hov (1587-1668) och dess mottagande i Sverige [Music at the Royal Court of the „Polish“ Vasas (1587-1668) and its Reception in Sweden], „Barok“ (Specialnummer), Warszawa 2007, s. 111-125
Moja droga na Śląsk, w: Muzyczne oblicza Śląska. Materiały z konferencji, Wrocław 19 czerwca 2008 (pod red. Agnieszki Drożdżewskiej, Grzegorza Joachimiaka), Wrocław-Lublin 2008, s. 13-17
Muzika pri dvorach Reèi Pospolitoï XVII st. Potreba èi rozkiš?, "Studìi Mistocrovocnavèi", è 3 (23), Kjïv 2008 (wyd. 2009), s. 44-55
Rękopiśmienna księga partytur D-W Cod. Guelf. 34.7 Aug. 2o jako źródło muzyki instrumentalnej Franciszka Liliusa oraz innych twórców związanych w XVII wieku z Rzeczpospolitą, „Muzyka” LIII 2008 nr 4, s. 139-150
Kompozytorzy krytykami. Pytając o motywacje uczestników słynnych sporów wokół siedemnastowiecznej „musica moderna”, w: Krytyka muzyczna. Teoria, historia, współczesność (pod red. Michała Bristigera, Rafała Ciesielskiego, Jolanty Guzy-Pasiak, Barbary Literskiej), Zielona Góra 2009, s. 43-53
Niezauważona „Fantazja” na 4 instrumenty Francesca Maffona. Rękopis GB-Och Mus. 372-376 jako ślad misji dyplomatycznej Pawła Działyńskiego do królowej Anglii Elżbiety I w 1597 roku?, „Polski Rocznik Muzykologiczny” VII 2009, s. 103-122
”Taniec polski” w siedemnastowiecznych przekazach literackich, w: Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Piotrowi Poźniakowi w 70. rocznicę urodzin (pod red. Zofii Fabiańskiej, Jakuba Kubienieca, Andrzeja Sitarza, Piotra Wilka), Kraków 2009, s. 227-239
The Careers of Italian Musicians Employed by the Polish Vasa Kings (1587-1668), „Musicology Today” VI 2009, s. 26-43
critical & collective editions
Kasper Förster jun., Sonata a 3 in G, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1993
Kasper Förster jun., Dialogo de Divite et paupere Lazaro, Źródła do historii muzyki polskiej XXXIV, PWM, Kraków 1994
Kasper Förster jun., Dialogi Davidi cum Philisteo, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1995
Kasper Förster jun., Repleta est malis anima nostra, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1995
Marco Scacchi, Cantate Domino, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1995
Franciszek Lilius, Exultabit cor meum, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1996
Franciszek Lilius, Laudate Dominum in sanctis eius, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1996
Marcin Mielczewski, Laetatus sum, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1996
Marcin Mielczewski, Plaudite manibus, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1996
Marcin Mielczewski, Sub tuum praesidium, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1996
Marco Scacchi, Beatus Laurentius, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1996
Marco Scacchi, Omnes gentes plaudite manibus, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1996
Kasper Förster jun., Confitebor tibi Domine, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1997
Kaspar Förster jun., Dialogus de Judith et Holoferne, Sub Sole Sarmatiae, Musica Iagellonica, Kraków 1997
Kasper Förster jun., Sonata La Sidon, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1997
Marcin Mielczewski, Ante thorum huius Virginis, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1997
Marcin Mielczewski, Confitemini Domino, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1997
Marcin Mielczewski, Currite populi, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1997
Marcin Mielczewski, Ingredimini omnes, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1997
Marcin Mielczewski, Iubilate Deo, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1997
Marcin Mielczewski, Laudate Dominum in sanctis eius, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1997
Marcin Mielczewski, O lumen Ecclesiae, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1997
Marcin Mielczewski, Salve Virgo Puerpera, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1997
Marcin Mielczewski, Victimae paschali laudes, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1997
Marcin Mielczewski, Audite gentes et exsultate, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1998
Marcin Mielczewski, Beata Dei Genitrix, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1998
Marcin Mielczewski, Benedictus sit Deus, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1998
Marcin Mielczewski, Credidi a 12, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1998
Marcin Mielczewski, Dixit Dominus primi toni, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1998
Marcin Mielczewski, Gaudete omnes et exsultate, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1998
Marcin Mielczewski, Iste cognovit, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1998
reviews, notes, reports
Pietro Vinci, Il primo libro di madrigali a cinque voci (1561), opr. Maria Rosaria Adamo i Paolo Emilio Carapezza, Florencja 1985, „Muzyka” 1987 nr 1, s. 81-85
Franco Piperno, Gli „eccelentissimi musici della città di Bologna". Con uno studio sull'antologia madrigalistica del cinquecento, Florencja 1985, „Muzyka” 1987 nr 2, s. 107-112
John Caldwell, Editing Early Music, Oksford 1985, „Muzyka” 1988 nr 1 s. 137-141
Francesco Caffi, Storia della musica sacra nella già cappella ducale di S. Marco in Venezia (dal 1318 al 1797), red. Elvidio Surian, Florencja 1987, „Muzyka” 1989 nr 1, s. 73-76
Giandomenico Martoretta, Il secondo libro di madrigali cromatici a quattro voci (1552), opr. Maria Antonella Balsano, Florencja 1988, „Muzyka” 1989 nr 1, s. 76-78
Tekst i muzyka w dialogach biblijnych Kaspra Förstera jun., autoreferat doktoratu, „Muzyka” 1992 nr 1, s. 75-80
Concetta Assenza, Giovan Ferretti tra canzonetta e madrigale, Florencja 1989, „Muzyka” 1992 nr 2 s. 99-102
Anthony F. Carver, Cori spezzati, Cambridge 1988, „Muzyka” 1992 nr 2 s. 102-107
Andrea Gabrieli e il suo tempo. Atti del Convegno Internazionale (Venezia 16-18 Settembre 1985), red. Francesco Degrada, Florencja 1987, „Muzyka” 1992 nr 3 s. 87-90
Ogólnopolska Konferencja ZKP, Toruń 1992, „Muzyka” 1993 nr 1 s. 140-142
Alina Żórawska-Witkowska, Muzyczne podróże królewiczów polskich, Warszawa 1992, „Muzyka” 1994 nr 4 s. 130-133
Johann Adolf Hasse und Polen. Materialien der Konferenz Warszawa, 10-12 Dezember 1993, red. Irena Poniatowska, Alina Żórawska-Witkowska, Warszawa 1995, „Muzyka” 1996 nr 3 s. 131-135
Marco Scacchi, Virgo clemens, virgo pia, Pro Musica Camerata Edition, Warszawa 1996
Red. Tim Carter, Zygmunt M. Szweykowski, Musica Practica, t. I-III, Musica Iagellonica, Kraków 1993, 1994, 1995; red. Zygmunt M. Szweykowski, Musica Practica, t. IV, Musica Iagellonica, Kraków 1997, „Muzyka” 1998 nr 2, s. 159-163
Anna i Zygmunt Szweykowscy, Włosi w kapeli królewskiej polskich Wazów, Kraków 1997, „Barok” V/2 (10) 1998, s. 225-227
Danuta Idaszak, Źródła muzyczne Gniezna. Katalog tematyczny. Słownik muzyków. W serii Studia et Dissertationes Instituti Musicologiae Universitatis Varsoviensis. Seria A. Tom III, Musica Iagellonica, Kraków 2001, „Muzyka” XLVIII 2003 nr 3, s. 131-134
Marco Bizzarini, Marenzio. La carriera di un musicista tra Rinascimento e Controriforma. Rodengo Saiano 1998, „Muzyka” XLVIII 2003 nr 4, s. 145-153
Marco Bizzarini, Marenzio. La carriera di un musicista tra Rinascimento e Controriforma. Rodengo Saiano 1998 („Muzyka” XLVIII 2003 nr 4, s. 145-153, [skrócona wersja], „De Musica” VI: „Nuove Pagine” 1 2003, http://free.art.pl/demusica/de_mus_6/np_01.html
Aleksandra Patalas (opr.), Catalogue of Early Music Prints from the Former Preußische Staatsbibliothek in Berlin, Kept at the Jagiellonian Library in Cracow / Katalog starodruków muzycznych ze zbiorów byłej Pruskiej Biblioteki Państwowej w Berlinie, przechowywanych w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, Kraków 1999, „Muzyka” L 2005 nr 2, s. 133-137
Johann Ephraim Eggert, Choral-Lieder zu dem Glocken-Spiel der Altstädtschen Ober-Pfarr-Kirche zu St. Catharinen ausgesetzt mit Variationes, Danzig 1784, facsimile, edycja, wstęp i komentarze Danuta Popinigis, Dariusz Kaczor, Gdańsk 2006, „Muzyka“ LII 2007 nr 4, s. 146-148
Literature
Dziębowska Elżbieta, Przybyszewska-Jarmińska Barbara, PWM, Kraków 2004