Morfologia rytmów mazurkowych na Mazowszu Polnym. Studium analityczne, „Muzyka” 1959 nr 4, s. 147-158, 1960 nr 2, s. 29-51
Pieśni kurpiowskie w twórczości Karola Szymanowskiego, w: Karol Szymanowski. Księga Sesji Naukowej poświęconej twórczości Karola Szymanowskiego (pod red. Zofii Lissy), Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1964
„Chmiel”. Szkic problematyki etnomuzycznej wątku, „Muzyka” 1965 nr 1, s. 3-33
Zur Genese und Chronologie des Mazurkarhythmus in Polen, [wspólnie z Zofią Stęszewską] w: The Book of the First International Musicological Congress Devoted to the Works of Frederick Chopin, PWN, Warszawa 1965
Die Apokope, eine Eigentümlichkeit im Volksliedervortrag, w: Festschrift für Walter Wiora (ed. Ludwig Finscher, Christoph-Hellmut Mahling), Bärenreiter, Kassel 1967
Sachen, Bewusstsein und Benennungen in ethnomusikologischen Untersuchungen. Am Beispiel der polnischen Folklore, „Jahrbuch für Volksliedforschung” 1972 nr 17, s. 131-170
Remarques concernant les recherches sur la tradition vivante des chants religieux polonis, w: Etat de recherches sur la musique religieuse dans la culture polonaise (pod red. Jerzego Pikulika), Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1973
Geige und Geigenspiel in der polnischen Volksüberlieferung, w: Die Geige in der europäischen Volksmusik (ed. Walter Deutsch, Gerlinde Haid), Schendl, Wiedeń 1975
Problem wartościowania kultur muzycznych, w: Spotkania muzyczne w Baranowie I: Muzyka w kontekście kultury (pod red. Leszka Polonego), PWM, Kraków 1978
Muzyka ludowa, w: Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. 2, Ossolineum, Wrocław 1981
Die künstleischen Anschaungen von Karol Szymanowski und die Musikkultur des tatravorlandes Podhale. Über die Umstände der Entstehung der „Harnasie”, w: Karol Szymanowski in seiner Zeit (ed. Michał Bristiger, Roger Scruton, Petra Weber-Bockholdt), Wilhelm Fink Verlag, München 1984
La formazione della scienza musicale moderna del Settecento, „Quadrivium” 1985 vol. XXVI, s. 25-33
Guido Adlers Musikgeschichtsbegriff, „Musicologica Austriaca” 1986 nr 6, s. 47-57
Chopins Mazurka Op.41 Nr 2 – Ausdruck des Heimwehs oder der nationalen Verpflichtung des Komponisten?, w: Festschrift Rudolf Bockholdt zum 60. Geburtstag (ed. Norbert Dubowy, Sören Meyer-Eller), Verlag Ludwig, Pffanenhofen 1990
Über charakteristische Rhytmen im Fünf- und Achtachteltakt, w: Musica privata. Die Rolle der Musik im privaten Leben. Festschrift für Walter Salmen (ed. Monika Fink, Rainer Gstrein, Günter Mossmer), Edition Helbling, Innsbruck 1991
Zur Geschichte des Terminus „ethnomusicology”, w: Von der Vielfalt musikalischer Kultur. Festschrift für Josef Kuckertz (ed. Rüdiger Schumacher), Verlag Ursula Müller-Speiser, Salzburg 1992
The Credibility of Oskar Kolberg’s Ethnomusicological Collection. A Contribution to the Problem of Historical Criticism, w: European Studies in Ethnomusicology: Historical Development and Recent Trends. Selected papers presented at the VIIth European Seminar in Ethnomusicology (ed. Max Peter Baumann, Artur Simon, Ulrich Wegner), vol. 4, Florian Noetzel Verlag, Wilhelmshaven 1992
Probleme der Theorienreduktion in der Musikwissenschaft. Einleitende Bemerkungen, w: Interdisciplinary Studies in Musicology (ed. Maciej Jabłoński, Jan Stęszewski), Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 1993
Polish National Character in Music: what is it?, w: Stereotypes and Nations (ed. Teresa Walas), International Cultural Centre, Kraków 1995
Lexikon der Juden in der Musik z perspektywy współczesnej i polskiej, w: Muzyka i totalitaryzm (pod red. Macieja Jabłońskiego, Janiny Tatarskiej), Ars Nova, Poznań 1996
Rasse und Musik. Totalitarismus im Denken über Musik, w: Interdisciplinary Studies in Musicology (ed. Maciej Jabłoński, Jan Stęszewski), Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 1997
Zur „Entdeckung” von Beständen der ehemaligen Berliner Preussischen Bibliothek in Polen, w: Die Beziehungen der Berliner Staatsbibliothek nach Polen. Reflexionen zur Zeit- Bestandsgeschichte (ed. Antonius Jammers), Reichert, Wiesbaden 1997
Volks- oder populäre Musik. Eine Fallstudie zur Musik des 17.Jahrhunderts, w: Historical Studies on Folk and Traditional Music (ed. Doris Stockmann, Jens Henrik Koudal), Danish Folklore Archives & Museum Tusculanum Press, Copenhagen 1997
Folkloryzm w twórczości Tadeusza Szeligowskiego, w: Tadeusz Szeligowski. Wokół twórcy i jego dzieła (pod red. Teresy Brodniewicz, Janusza Kempińskiego, Janiny Tatarskiej), Ars Nova, Poznań 1998
History Revisited. Zygmunt Mycielski on Music and Culture, w: Culture of the Time of Transformation. International Congress (ed. János Brendel, Stanisław Jakóbczyk), WiS Publishers, Poznań 1998
Zur Frage der Beziehung Musikwissenschaft – Naturwissenschaften, „Musicologica Austriaca” 1999 nr 18, s. 333-338
Zygmunt Mycielski, kompozytor, pisarz, myśliciel autorytet, w: Zygmunt Mycielski. Dziennik 1950-1959 (pod red. Zofii Mycielskiej-Golik), Iskry, Warszawa 1999
Gdy (etno)muzykolog mówi „polska pieśń ludowa”, co właściwie ma na myśli?, w: Muzyka w kontekście kultury. Studia dedykowane Profesorowi Mieczysławowi Tomaszewskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin (pod red. Małgorzaty Janickiej-Słysz, Teresy Maleckiej, Krzysztofa Szwajgiera), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2001
Polnische geistliche Gesänge in mündlicher Überlieferung als Forschungsaufgabe, w: Kirchenmusik - geistliche Musik - religiöse Musik. Bericht der Konferenz Chemnitz 28-30. Oktober 1999 anläßlich des 70. Geburtstages von Klaus Wofgang Niemöller (ed. Helmut Loos, Klaus-Peter Koch), Studio Verlag, Sinzig 2002
Polnische Volks- und Populäre Musik und das Schaffen von Fryderyk Chopin. Gibt es eine Lösungmöglichkeit für das alte Problem?, w: Chopin and his Work in the Context of Culture (ed. Irena Poniatowska), vol. 1, Polska Akademia Chopinowska / Narodowy Instytut Fryderyka Chopina / Musica Iagellonica, Kraków 2003
Wzór czy model, a może wzór i model? Do problemów języka muzykologii, w: Muzyka wobec tradycji. Idee, dzieło, recepcja (pod red. Szymona Paczkowskiego), Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2004
Tańce polskie z Vietoris-Codex. II połowa XVII wieku. Źródła do historii muzyki polskiej, [wspólnie z Zofią Stęszewską], z. I, PWM, Kraków 1960
Muzyczne Silva Rerum XVII wieku. Źródła do historii muzyki polskiej, [wspólnie z Jerzym Gołosem], z. XVI, PWM, Kraków 1970
Analyse und Klassifikation von Volksmelodien, [wspólnie z Doris Stockmann], PWM, Kraków 1973
Polish Musicological Studies, [wspólnie z Zofią Chechlińską, Elżbietą Szczepańską], vol. 1-2, PWM, Kraków 1977-1986
Rocznik Chopinowski, [wspólnie z Zofią Chechlińską], nr 12-20, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, Warszawa 1979-1988
Chopin Studies, [wspólnie z Zofią Chechlińską], nr 1-4, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, Warszawa 1986-1994
Polskie śpiewy religijne społeczności katolickich. Studia i materiały, [wspólnie z Bolesławem Bartkowskim, Karolem Mrowcem], t. I, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin 1990
Interdisciplinary Studies in Musicology, [wspólnie z Maciejem Jabłońskim], t. 1-3, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 1993-1997
Polska edukacja muzyczna wobec przemian systemowych, [wspólnie z Maciejem Jabłońskim], Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 1997
Florian Dąbrowski. Pisma o muzyce, [wspólnie z Maciejem Jabłońskim], Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 1998
Opera polska w XX wieku, [wspólnie z Maciejem Jabłońskim, Haliną Lorkowską], Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 1999
Witold Lutosławski. Człowiek i dzieło w perspektywie kultury muzycznej XX wieku, [wspólnie z Janem Astriabem, Maciejem Jabłońskim], Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 1999
Muzykologia na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w latach 1974-1999. Tradycje, działalność i dokumentacja, [wspólnie z Maciejem Jabłońskim, Danutą Jasińską], Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999
Mickiewicz i muzyka. Słowa, dźwięki, konteksty, [wspólnie z Teresą Brodniewicz, Maciejem Jabłońskim], Ars Nova, Poznań 2000
Opera polska w XVIII i XIX wieku, [wspólnie z Maciejem Jabłońskim, Janiną Tatarską], Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 2000
Music in the World of Ideas, [wspólnie z Helen Geyer, Maciejem Jabłońskim], Ars Nova, Poznań 2001
Chopin and his Work in the Context of Culture, [wspólnie z Ireną Poniatowską], vol. 1-2, Polska Akademia Chopinowska / Narodowy Instytut Fryderyka Chopina / Musica Iagellonica, Kraków 2003
Niby Dziennik ostatni 1981-1987 Zygmunta Mycielskiego, [opr. wspólnie z Barbarą Zwolską-Stęszewską], Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2012
Szweykowski Zygmunt M., Stęszewski Jan, Macmillan Publishers Limited, London 2001
Chechlińska Zofia, Stęszewski Jan, PWM, Kraków 2007
Podlipniak Piotr, Walter-Mazur Magdalena (red.), Jan Stęszewski: Rzeczy, świadomość, nazwy. O muzyce i muzykologii [publikacja jubileuszowa], Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2009
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail:
tel: +48 785 370 000
The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.