Skip to main content

Woźna-Stankiewicz Małgorzata

Woźna-Stankiewicz Małgorzata

Navigation Publications
  • Musicologist

Publications

books

Muzyka francuska w Polsce w II połowie XIX wieku. Analiza dokumentów jako podstawa źródłowa do badań nad recepcją, Musica Iagellonica, Kraków 1999

Recepcja muzyki francuskiej w Polsce w II połowie XIX wieku w kontekście idei estetycznych epoki, Musica Iagellonica, Kraków 2003

Lwowskie geny osobowości twórczej. Rozmowy z Krystyną Moszumańską-Nazar przeprowadziła Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Musica Iagellonica, Kraków 2007

articles & papers

Jan Kleczyński – pisarz, pedagog, kompozytor, [monografia] w: Szkice o kulturze muzycznej XIX wieku. Studia i materiały (red. Zofia Cechlińska) T.3., PWN, Warszawa 1976

Idee twórcze Oliviera Messiaena, „Muzyka” 1978 nr 4, s.11-42

O prawach ekspresji muzycznej Mathiasa Lussy’ego, „Pagine” 4, Kraków1980, s. 79-92

L’accueil de Guillaume de Machaut en Pologne, w: Guillaume de Machaut. Poète et compositeur (red. Paul Imbs), Klincksieck, Paris 1982

Das vokale Werk Messieans bis 1939, w: Karol Szymanowski in seiner Zeit (red. Michał Bristiger, Roger Scruton, Petra Weber-Bockholdt), Wilhelm Fink, München 1984

Rytm Oliviera Messiaena, w: Muzykologia krakowska 1911-1986 (red. Elżbieta Dziębowska), PWN, Kraków 1987

Fortepian w cyklach wokalnych Oliviera Messiaena, w: Muzyka Fortepianowa VIII (red. Janusz Karassowski), Akademia Muzyczna w Gdańsku, Gdańsk 1989

Klasyczne i romantyczne argumentacje w estetyce Karola Libelta, „Muzyka” 1989 nr 2, s.3-14

Medytacje muzyczne Oliviera Messiaena, „Chrześcijanin a współczesność” 1989 nr 4, s. 55-61

Poezja C. Mendèsa w pieśniach Paderewskiego i kompozytorów francuskich, w: Warsztat kompozytorski, wykonawstwo, koncepcje polityczne I. J. Paderewskiego (red. Wojciech M. Marchwica, Andrzej Sitarz), Musica Iagellonica, Kraków 1991

Wenecja Alfreda de Musset, „Muzyka” 1991 nr 3, s. 27-44

Fortepianowe arabeski, w: Muzyka Fortepianowa IX (red. Janusz Karassowski), Akademia Muzyczna w Gdańsku, Gdańsk 1992

Olivier Messiaen – trubadur XX wieku, w: Metamorfozy. Paryż ’50,’60, (red. Tomasz Chomiszczak), Wyd. Domu Kultury, Sanok 1992

„Peleas i Melizanda” Claude’a Debussy’ego, w: III Dni Muzyki Wokalnej im. Adama Didura. Materiały z sesji naukowej (red. Stefan Olbert), Wyd. Domu Kultury, Sanok 1992

La musique française et la culture polonaise du XIXe siècle, „Bulletin de la Société d’Histoire Moderne”, Paris 1992 nr 1, s. 23-25

Pierwsze krakowskie występy Adama Didura, w: V Dni Muzyki Wokalnej im. Adama Didura. Materiały z sesji naukowej (red. Stefan Olbert), Wyd. Domu Kultury, Sanoku 1994

Indické rytmy w hudobnom univerze Oliviera Messiaena, w: Hudba ako posolstvo. Hudba a totalita (red. Peter Važan), Melos-Etos, Bratislava 1995

Poprzednicy i konkurenci Adama Didura w roli Mefistofelesa, w: VI Dni Muzyki Wokalnej im. Adama Didura. Materiały z sesji naukowej (red. Stefan Olbert), Wyd. Domu Kultury, Sanok 1995

Francuska muzyka fortepianowa w polskim życiu muzycznym II połowy XIX wieku, w: Muzyka Fortepianowa X (red. Janusz Karassowski), Gdańsk 1995

Hudba a nábožnstvo v pol’skej estetike 19. storočia, w: Duchovná hudba v 19. storoči (red. Jana Lengova, Banská Bystrica), Nadácia Jána Levoslava Bellu, 1995

Les lettres cracoviennes de Józef Kremer sur la musique, „Musica Iagellonica” 1, Kraków 1995, s.125-139

Muzyka Konstantego Regameya na Ukrainie, „Ruch Muzyczny” 1995 nr 10, s. 14-15

Leitmotyw rytmiczny w twórczości Oliviera Messiaena, „Muzyka” 1995 nr 3, s. 83-91

Un nouveau buste de Paderewski, „Annales Paderewski” nr 19, Morges 1996, s. 24

La musique de Constantin Regamey en Pologne et en Ukraine (1993-1995), „Revue Musicale de Suisse Romande" 1996 nr 1

Leitmotiv rythmique dans l’oeuvre d’Olivier Messiaen, „Musica Iagellonica” 2, Kraków 1997, s.255-266

Ignacy Jan Paderewski – genialny pianista, wirtuoz-poeta, w: Muzyka Fortepianowa XI (red. Janusz Karassowski), Akademia Muzyczna w Gdańsku, Gdańsk 1998

Postacie rytmiczne Oliviera Messiaena, w: Dzieło muzyczne między inspiracją a refleksją (red. Janusz Karassowski), Akademia Muzyczna w Gdańsku, Gdańsk 1998

Doktor Elżbieta Dziębowska, w: Muzykolog wobec dzieła muzycznego. Zbiór prac dedykowanych Doktor Elżbiecie Dziębowskiej w siedemdziesiątą rocznicę urodzin (red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Zofia Dobrzańska-Fabiańska), Musica Iagellonica, Kraków 1999

Messiaenowska technika permutacji rytmicznych, w: Muzykolog wobec dzieła muzycznego. Zbiór prac dedykowanych Doktor Elżbiecie Dziębowskiej w siedemdziesiątą rocznicę urodzin (red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Zofia Dobrzańska-Fabiańska), Musica Iagellonica, Kraków 1999

Synteza rytmiczna Oliviera Messiaena, w: Affetti musicologici. Księga pamiątkowa z afektem ofiarowana profesorowi Zygmuntowi Marianowi Szweykowskiemu w 70. rocznicę urodzin (red. Piotr Poźniak), Musica Iagellonica, Kraków 1999

Między impresjonizmem a symbolizmem, czyli pierwsze polskie interpretacje muzyki Debussy’ego, „Res Facta Nova” 3, Poznań 1999, s.19-38

Polskie analizy języka muzycznego Oliviera Messiaena, w: Recepcja twórczości Oliviera Messiaena (red. Maria Zduniak), Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław 2001

Compositions of the Franco-Belgian School of Violin Music in the Concert Repertoire of 19th Century Poland, w: Henryk Wieniawski. Composer and Virtuoso in the Musical Culture of the XIX and XX Centuries (red. Maciej Jabłoński), Rhytmos, Poznań 2001

On the Trail of Creative Inspiration: „Harawi” by Olivier Messiaen, w: Music in the World of Ideas (red. Helen Geyer, Maciej Jabłoński, Jan Stęszewski), Ars Nova, Poznań 2001

The Poetry of Mendès in the Songs of Paderewski and French Composers, „Polish Music Journal”, Los Angeles, Vol.4, No.2, Winter 2001, www.usc.edu/dept/polish-music/PMJ/issues.html

Lwowska „Carmen” na scenie krakowskiej w zwierciadle krytyki, w: Musica Galiciana (red. Leszek Mazepa), t. VII, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2003

Tvorivé idey Oliviera Messiaena, „Slovenská Hudba” 2003 nr 2, s. 263-276

Information on Violin Schools and Virtuosi in the Polish 19th Century Historical Wirting on Music, w: Henryk Wieniawski and the 19th Century Violon Schools (red. Maciej Jabłoński, Danuta Jasińska), Towarzystwo Muzyczne Henryka Wieniawskiego, Poznań 2006

Sens miły uszom. Cechy doskonałej muzyki wokalnej i śpiewu według Wacława Sierakowskiego, w: Slovo a hudba ako strukturalno-architektonicky celok hudobneho myslenia 17.-18. storočia (red. Irena Mednanska), Suzvuk, Prešov 2006

François-Joseph Fétis et la présence de ses ouvrages musicologiques en Pologne jusqu’au début du XXe siècle, „Revue Belge de Musicologie” LX, 2006, s. 115-130

Funkcja prasy lokalnej w życiu muzycznym XIX-wiecznego miasta (na przykładzie Krakowa), „Kamerton” nr 50, 2006, s. 210-231

Problém tradície w autoreflexii pol’ských skladatel’ov 20. storočia (Tadeusz Baird, Wojciech Kilar, Krzysztof Meyer), „Slovenská Hudba” XXXIII, 2007, nr 1, s. 93-110

Cnoty osiemnastowiecznego wirtuoza, w: Donum natalicum. Studia Thaddaeo Przybylski octogenario dedicata (red. Zofia Fabiańska, Alicja Jarzębska, Andrzej Sitarz), Musica Iagellonica, Kraków 2007

Józefa Kremera poglądy na muzykę w kontekście kultury muzycznej XIX wieku, w: Józef Kremer (1806-1875) (red. Jacek Maj), Universitas, Kraków 2007

Muzykolog Zdzisław Jachimecki – humanista kochający muzykę, w: K pocte Alexandra Moyzesa a L’udowíta Rajtera. Zborník z muzikologickiej konferencie s medzinárodnou účast’ou „Podiel osobností na vývoji profesionálnej hudobnej kultúry” (red. L’ubomír Chalupka), STIMUL, Bratislava 2007

Postawy artystyczne w XX wieku i problem tradycji w autorefleksji Bairda, Kilara i Meyera, w: Idee modernizmu i postmodernizmu w poetyce kompozytorskiej i w refleksji o muzyce (red. Alicja Jarzębska, Jadwiga Paja-Stach), Musica Iagellonica, Kraków 2007

Sztuka wokalna Stanisławy Szymanowskiej, w: Karol Szymanowski w perspektywie kultury muzycznej przeszłości i współczesności (red. Zbigniew Skowron), Musica Iagellonica, Kraków 2007

Artistic attitudes in the 20 th century and the problem of tradition in the auto-reflection of Baird, Kilar and Meyer, „Musica Jagellonica” 4, 2007, s. 113-141

20 lat festiwalu muzyki współczesnej „Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich”, w: 20. Jubileuszowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, (red. Jerzy Stankiewicz), ZKP, Kraków 2008

Patriotyczne i religijne publikacje Ottona Mieczysława Żukowskiego, w: Muzykolog wobec świadectw źródłowych i dokumentów. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Piotrowi Poźniakowi w 70. rocznicę urodzin, (red. Zofia Fabiańska, Jakub Kubieniec, Andrzej Sitarz, Piotr Wilk), Musica Iagellonica, Kraków 2009

Encyklopedystka z urodzenia, w: 21. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (red. Jerzy Stankiewicz), ZKP, Kraków 2009

Kapelmistrz wojskowy Jan Nepomucen Hock i jego krakowskie występy, w: Muzyka jest zawsze współczesna. Studia dedykowane Profesor Alicji Jarzębskiej, red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Andrzej Sitarz, "Musica Iagellonica", Kraków 2011

Muzyka jest zawsze współczesna, w: Muzyka jest zawsze współczesna. Studia dedykowane Profesor Alicji Jarzębskiej, red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Andrzej Sitarz, "Musica Iagellonica", Kraków 2011

Pierwsza podróż Zdzisława Jachimeckiego do Italii, „Res Facta Nova" 12 (Poznań), 2011

Popularisation of knowledge about Chopin in Kraków and the provinces during the first decades of the 20th century, "Musica Iagellonica" VI, 2012

For Many or for the Chosen Few? Zdzisław Jachimecki's Project for Musicological Studies at the Jagiellonian University Before 1939, „Musicology Today" 2012

Coroczne umacnianie tradycyjnych więzi, czyli Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich 1989-2012, w: 25. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej, red. Jerzy Stankiewicz, Związek Kompozytorów Polskich, Zarząd Oddziału Krakowskiego, Kraków 2013

Muzykolog Józef Reiss – prelegent perfekcyjny, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska", sectio L „Artes", vol. XI, 2, Lublin 2013

The Beginnings of Musicology at the Jagiellonian University in the Context of Teaching and Popularizing Music History in Kraków at the Turn of the 20th Century, „Musica Iagellonica” vol. 7, 2013

Plejada pianistów koncertujących w Krakowie na przełomie XIX i XX wieku: genealogia artystyczna, repertuar koncertów, znaczenie, w: Musica Galiciana XIV, red. Grzegorz Oliwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2014

Początki muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim a nauczanie i propagowanie historii muzyki w Krakowie na przełomie XIX i XX wieku, w: Sto lat muzykologii polskiej : historia - teraźniejszość – perspektywy, red. Łopatowska-Romsvik Dagmara, Patalas Aleksandra, "Musica Iagellonica", Kraków 2016

Wykłady z historii muzyki w ramach Powszechnych Wykładów Uniwersyteckich w latach 1904-1939, w: Almanach muzykologii krakowskiej : 1911-2011, red. Woźna-Stankiewicz Małgorzata, Dobrzańska-Fabiańska Zofia, Sitarz Andrzej, "Musica Iagellonica", Kraków 2016

Kronika muzykologii w Uniwersytecie Jagiellońskim : 1911-2011, w: Almanach muzykologii krakowskiej : 1911-2011, red. Woźna-Stankiewicz Małgorzata, Dobrzańska-Fabiańska Zofia, Sitarz Andrzej, "Musica Iagellonica", Kraków 2016

Pianiści na falach eteru w przededniu 10-lecia Radia Kraków i III Konkursu Chopinowskiego, w: Musica Galiciana XV, red. Grzegorz Oliwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016

Małgorzata Sieradz: „Kwartalnik Muzyczny” (1928-1950) a początki muzykologii polskiej. Warszawa 2015 Instytut Sztuki PAN, ss. 688, „Muzyka” 2016 nr 1

Muzyczna codzienność w plenerach galicyjskiego Krakowa, „Polski Rocznik Muzykologiczny” XVI, Kraków 2016

Antypody muzycznych salonów w 2. połowie XIX wieku. Krakowskie parki wypełnione muzyką, w: Władysław Żeleński i krakowski salon muzyczny: tożsamość kulturowa w czasach braku państwowości, red. Grzegorz Mania, Piotr Różański, Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, Kraków-Skarbona 2017

Elżbieta Dziębowska – mentor i przyjaciel (16 IV 1929 – 4 IV 2016), „Muzyka" 2017 nr 1

Moniuszkowski wątek w interpretacji muzyki Władysława Żeleńskiego: na łamach prasy krakowskiej i w repertuarze koncertów (1872-1902), w: Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko-Żeleński, red. Grzegorz Mania, Piotr Różański, Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, Kraków-Skarbona 2019

Bibliografia prac Ferdynanda Hoesicka, w: Ferdynand Hoesick junior. Studia, red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, "Musica Iagellonica", Kraków 2020

Jakiej muzyki mógł słuchać w Krakowie student Uniwersytetu Jagiellońskiego Ferdynand Hoesick?, w: Ferdynand Hoesick junior. Studia, red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, "Musica Iagellonica", Kraków 2020

critical & collective editions

Muzykolog wobec dzieła muzycznego. Zbiór prac dedykowanych Doktor Elżbiecie Dziębowskiej w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, [wspólnie z Zofią Dobrzańską-Fabiańską], Musica Iagellonica, Kraków 1999

Młoda Muzykologia, Musica Iagellonica, Kraków 2009

Muzyka jest zawsze współczesna. Studia dedykowane Profesor Alicji Jarzębskiej, [wspólnie z Andrzejem Sitarzem], Musica Iagellonica, Kraków 2011

Almanach muzykologii krakowskiej: 1911-2011, [wspólnie z Zofią Dobrzańską-Fabiańską, Andrzejem Sitarzem], Musica Iagellonica, Kraków 2016

Ferdynand Hoesick junior. Studia, Musica Iagellonica, Kraków 2020

lexicografic entries

Ingarden Roman, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „hij”, PWM, Kraków 1993

Kleczyński Jan, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Kremer Józef, w: Encyklopedia Muzyczna PWM, (część biograficzna red. Elżbieta Dziębowska) t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Libelt Karol, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „klł”, PWM, Kraków 1997

Chailley Jacques, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), Suplement „cd”, PWM, Kraków 2001

Coeuroy André, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), Suplement „cd”, PWM, Kraków 2001

Nikolska Irina, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „n-pa”, PWM, Kraków 2002

Kleczyński Jan, w: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, wyd.2 (red. Ludwig Finscher), Personenteil, t. 10, Bärenreiter, Kassel-Bassel-London 2003

Kleczyński Jan Babtysta, w: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, wyd.2 (red. Ludwig Finscher), Personenteil, t. 10, Bärenreiter, Kassel-Bassel-London 2003

Saint-Saëns Camille, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „s-sł”, PWM, Kraków 2007

Jachimecki Zdzisław, w: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, wyd. 2 (red. Ludwig Finscher), Supplement, Bärenreiter, Kassel-Bassel-London 2008

Jarociński Stefan, w: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, wyd. 2 (red. Ludwig Finscher), Supplement, Bärenreiter, Kassel-Bassel-London 2008

Reiss Józef, w: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, wyd. 2 (red. Ludwig Finscher) Supplement, Bärenreiter, Kassel-Bassel-London 2008

reviews, notes, reports

Praktyka archiwalna studentów muzykologii, „Akcenty” 1974, październik-listopad, s. 2

Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej, Nr 4-7, „Muzyka” 1974 nr 2, s. 80-86

Spotkania muzyczne w Baranowie, 6-16 wrzesień 1976, „Muzyka” 1977 nr 2, s.107-112

Letnie kursy muzykologiczne dla Włochów i cudzoziemców: „Muzyka świecka w epoce renesansu. Zródła i rozwój madrygału w XVI wieku”, Romeno 6-18 lipiec 1976, „Pagine” 3, Kraków-Warszawa 1979, s. 294-295

Robert Sherlaw Johnson: Messiaen. London 1975 J. M. Dent, „Muzyka” 1980 nr 4, s. 93-103

„Kolej Transyberyjska”. Nowa opera Antoine’a Duhamela, „Ruch Muzyczny” 1984 nr 9, s. 24-26

Praska Wiosna 1990, „Ruch Muzyczny” 1990 nr 14, s. 7

VII Sympozjum Młodych Muzykologów w Bratysławie, „Muzyka” 1991 nr 2, s.119-121

„Melos-Etos” po raz pierwszy, „Ruch Muzyczny” 1991 nr 25, s. 4

Sympozjum „Hudba a totalita”, Bratysława 17 października 1991, „Muzyka” 1992 nr 3, s.109-110

III Dni Muzyki Wokalnej im. Adama Didura, „Ruch Muzyczny” 1992 nr 11, s. 2

„Lwowscy Wirtuozi” w Krakowie, „Ruch Muzyczny” 1995 nr 12, s. 20-21

VII Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, „Ruch Muzyczny” 1995 nr 16, s. 18-20

Po latach o Janie Kleczyńskim, „Ruch Muzyczny” 1995 nr 25, s. 34-35

U Strawińskiego w Uściługu, „Ruch Muzyczny” 2005 nr 22, s. 28-29

Kongres Messiaenowski w Birmingham, „Ruch Muzyczny” 2008 nr 17/18, s. 16-17

O Konstantym Regameyu w Zurychu, „Ruch Muzyczny” 2008 nr 16, s. 24

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel: +48 785 370 000

Project support

The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Our social media


Join Our Newsletter


© All rights reserved. POLMIC
Go to top