Żerańska-Kominek Sławomira
-
Musicologist
Publications
books
Symbole czasu i przestrzeni w muzyce Azji Centralnej, PWM, Kraków 1987
Muzyka w kulturze. Wprowadzenie do etnomuzykologii, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1995
Żerańska-Kominek Sławomira, Lebeuf Arnold, The Tale of Crazy Harman. The Musician and the Concept of Music in the Turkmen Epic Tale, Harman Däli. Academic Publications Dialog, Warsaw 1997
Opowieść o Szalonej Harman i Aszyku zakochanym w Księżycu, Nomos, Kraków 1998
Muzykalne dzieci Wenus i inne studia z antropologii muzyki, DiG, Warszawa 2014
articles & papers
Pieśń ptaków – pieśń aniołów. Muzyka w Der Minne Regel Eberhardusa Cersne z Minden (1404), „Polski Rocznik Muzykologiczny” t. V, s. 43-55
Arabska średniowieczna kultura muzyczna, „Przegląd Orientalistyczny” 1972 nr 3, s. 268-272
Traktat Braci Czystości (Ikhwan as-Safa') „O muzyce”. Mało znane źródło do mediewistyki orientalnej, „Muzyka” 1973 nr 3, s. 49-64
Rytmika muzyki uzbeckiej z perspektywy badań nad bliskowschodnią praktyką i teorią muzyczną, „Muzyka” 1974 nr 3, s. 20-33
Zastosowanie procedury statystycznej dla rozwiązania wybranych problemów klasyfikacyjnych w etnomuzykologii, w: Ze studiów nad metodami etnomuzykologii, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1975
Arabska teoria rytmu, w: Studia etnomuzykologiczne, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1976
Specyfika badań nad makamem arabsko-tureckim, „Muzyka” 1978 nr 2, s. 33-41
Żerańska-Kominek S., Kostrubiec B., Wierzejewska J., Modelowanie struktury czasowo-przestrzennej bucharskiego szaszmakomu, „Muzyka” 1979 nr 3-4, s. 51-61
Uzbekskaja klassičeskaja muzyka w kul'turnoj tradicii Azii, w: Tradicii muzykal'nych kultur narodov bližnego i srednego vostoka i sovremennost', Sovetskij kompozitor, Moskwa 1980
Canon in Asian Music. Cognitive, Aesthetic and Philosophical Aspects, „Ethnologia Polona”, vol. 9, 1981, s. 55-64
Universal Symbols in Bukhara Shashmaqam, „Journal of the Journal of the Society for Asian Music”, vol. XIV-1, 1982, s. 74-93
Azjatyckie dzieło muzyczne: struktura i znaczenie makamu tadżycko - uzbeckiego, „Muzyka” 1984 nr 2, s. 17-31
Teoretyczne podstawy arabskiego systemu tonalnego, w: „Musica Medii Aevii”, vol. 7, red. J. Morawski, PWM, Kraków 1986
The Local Centers of Music Culture. The Transformations in the Music Culture of Poland's Lithuanian Minority, w: Problems of Local Development in Poland, red. P. Dutkiewicz, G. Gorzelak, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1986
The Sacred in the Classic Tadjik-Uzbek Music, „Rocznik Orientalistyczny” XLVII, PWN, Warszawa 1987
Tradycja muzyczna jako czynnik nowej integracji społecznej Litwinów w Polsce, w: Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1988
Lokalne ośrodki kultury muzycznej. Przemiany kultury muzycznej mniejszości litewskiej w Polsce, w: Problemy rozwoju lokalnego, red. P. Dutkiewicz, G. Gorzelak, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1988
Muzyka w przemianach tradycji etnicznej Litwinów w Polsce, w: Kultura muzyczna mniejszości narodowych w Polsce: Litwini, Białorusini, Ukraińcy, red. S. Żerańska-Kominek, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1990
Organizacja repertuaru w tradycyjnej muzyce Turkmenów, „Muzyka” 1990 nr 3, s. 11-41
Kultury muzyczne Azji Centralnej w badaniach etnomuzykologicznych, „Muzyka” 1990 nr 3, s. 5-11
Muzyka w przemianach tradycji etnicznej Litwinów w Polsce, w: Kultura muzyczna mniejszości narodowych w Polsce: Litwini, Białorusini, Ukraińcy, red. S. Żerańska-Kominek, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1990
The Classification of Repertoire in Turkmen Traditional Music, „Journal of the Society for Asian Music”, vol. XXI-2, 1991, s. 90-109
Some Methodological Points Concerning the Concept of Maqam. A Case Study of the Turkmen Mukam, w: Regionale maqam - Traditionen in Geschichte und Gegenwart, Jürgen Elsner & Gisa Jänichen, Berlin 1992
Mode: process and/or structure. Analytical Study of Turkmen mukam Gökdepe, w: Studi e testi 1. Secondo Convegno Europeo di Analisi Musicale, red. R. Dalmonte e M. Baroni, Universita degli Studi di Trento, Trento 1992
The Turkmen Bakhshy: Shaman and/or Artist, w: European Studies in Ethnomusicology: Historical Developments and Recent Trends, red. M. P. Baumann, International Institute for Traditional Music, Berlin 1992
Turkmenskij bachsi: šaman i/ili artist, „Turkmenistan ylymdar akademijasynyng habarlary” (Izvestija Akademii Nauk Turkmenistana) 1992 nr 4, s. 68-75
Żerańska-Kominek S., Niewiadomska-Bugaj M., Musical Self-Image and cultural Change: Lithuanian Minority in Poland Case Study, „Behavioral Science” 1993, vol. 38, s. 273-292
Asian Musical Work, w: From Idea to Sound. Proceedings of the International Musicological Symposium held at Castle Nieborów in Poland. September 4-5, 1985, 1993
Żerańska-Kominek S., Łabęcka-Koecherowa M., Turkmeński bachszy - bard Azji Środkowej, „Przegląd Orientalistyczny” 1993 nr 3-4, s. 137-150
Koncepcje i metody etnomuzykologii węgierskiej, „Muzyka” 1993 nr 3-4, s. 15-32
The yol (road) of music: anthropological concept of Asian musical work, w: Proceedings of International Conference for Music Perception and Cognition, red. I. Deliege, Liege 1994
The Turkmen musical tradition and the Soviet culture, w: Lux Oriente - Begegnugen der Kulturen in der Musikforschung. Festschrift Robert Günther zum 65. Geburstag, red. K. W. Niemöller, U. Pätzold, Chung Kyo-chul, Gustav Bosse Verlag, Kassel 1995
Guillaume André Villoteau i „paradygmat piśmienności” w etnomuzykologii, „Muzyka” 1996 nr 1, s. 41-53
André Guillaume Villoteau and the „literacy paradigm” in ethnomusicology, w: Musica Antiqua Europae Orientalis. Acta Musicologica X, vol. 1, Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego, Bydgoszcz 1997
Koncepcja wędrówki (yol) w turkmeńskiej tradycji muzycznej, „Muzyka” 1997 nr 2, s. 7-23
Żerańska-Kominek S., Niewiadomska-Bugaj M., An Attempt of an Objective Classification of Performance Styles in Turkmen Music, „East European Meetings in Ethnomusicology” 1997, vol. 4, s. 67-91
The Concept of Journey (Yol) in Turkmen Music Tradition, „Ethnomusicology” 1998, vol. 42 no. 2, s. 265-283
Antropologiczne ujęcie analizy muzycznej, „Muzyka” 2000 nr 4, s. 113-131
Bielawskiego teoria czasu, „Muzyka” 2000 nr 3 , s. 3-19
The Perfect Musician in Mersenne’s Les Préludes de l’Harmonie Universelle, w: Musica Antiqua. Acta Musicologica XII, Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego, Bydgoszcz 2000
Karol Darwin a problem pochodzenia muzyki, „Muzyka” 2001 nr 1, s. 43-62
Piękno muzyki świata w ujęciu Marcjana Kapelli, w: The Peculiarity of Man, vol. 7, Materiały z konferencji Tradycyjne i współczesne systemy wartości. Przeciwieństwo trzecie: „Piękno i brzydota” et variae, Warszawa - Kielce 2002
Żerańska-Kominek S., Niewiadomska-Bugaj M., Percepcja tożsamości pieśni ludowej, „Muzyka” 2003 nr 1, s. 19-35
Tycjana Wenus z lutnistą i fletem, w: Complexus effectuum musicologiae. Studia Miroslao Perz septuagenario dedicata, red. T. Jeż, Rabid, Kraków 2003
Portret wenusjańskiego artysty w balladzie Roberta Henrysona Orpheus and Eurydice, w: Mit Orfeusza. Inspiracje i reinterpretacje w europejskiej tradycji artystycznej, red. S. Żerańska-Kominek, Słowo / Obraz - Terytoria, Gdańsk 2003
Orfeusz odrodzony. Koncepcja muzyka doskonałego w teorii Marina Mersenne’a, „Barok” 2003 nr 19, s. 31-55
Opętanie i natchnienie. Muzyk między nocą a dniem, w: Mariusz S. Ziółkowski, Arkadiusz Sołtysiak (red.) Między drzewem życia a drzewem poznania. Księga ku czci Profesora Andrzeja Wiercińskiego, Warszawa – Kielce 2003
Dwa listy Françoisa de Sermes, w: Muzyka wobec tradycji. Idee - dzieło - percepcja. Księga ku czci prof. Ireny Poniatowskiej, red. S. Paczkowski, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2004
From modern science to postmodern art: ethnomusicology in transition, “Svensk Tidskrift för Musikforskning” vol. 86, 2004, s. 91-101
Motywy muzyczne w ikonografii “dzieci planet”, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2005, s. 107-133
The Orpheus-Type Myth in Turkmen Musical Tradition, “Musicology Today” 2005, s. 125-139
New Approach to Classification of Folk Songs, w: Traditional Music and Research in the Baltic Area. New Approaches in Ethnomusicology, red. R. Astrauskas, Lithuanian Academy of Music and Theatre. Department of Ethnomusicology, Publishing House Ciklonas, Vilnius 2005
Music in the Iconography of Venus’ Children, w: Time and Astronomy in Past Cultures. Proceedings of the Conference. Toruń, March 30-April 1, 2005, red. Arkadiusz Sołtysiak, Warszawa-Toruń 2006
The Venusian Triad: Love, Music and Death, “Interdyscyplinary Studies in Musicology 6”, Poznań 2007, s. 51-59
Problem orientalizmu w muzyce Karola Szymanowskiego, w: Karol Szymanowski w perspektywie kultury muzycznej przeszłości i współczesności. Studia pod redakcją Zbigniewa Skowrona, Musica Iagellonica - Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Kraków - Warszawa 2007
Music in Der Minne Regel by Eberhard Cersne of Minden (1404), “Musicology Today” 2007, s. 5-17
Birdsong and the Origins of Music, “Revista De Etnografie Şi Folclor” / “Journal of Ethnography and Folklore”, Romanian Academy, Bucharest, No 1-2/2008, s. 5-25
Opowieść Darwisza Ali o tym, jak Arystoteles wynalazł harfę czang, w: Jolanta Sierakowska-Dyndo i Sylwia Surdykowska Posłuchaj fletu trzcinowego…, Wydawnictwa UW, Warszawa 2008
The Lament of the Phoenix. The mythical precursor of music, w: Musica Antiqua Europae Orientalis XIV, red. Irena Poniatowska, Cezary Nelkowski, Bydgoszcz 2008 [2006], s. 19-25
The Problem of Orientalism in the Music of Karol Szymanowski, w: Karol Szymanowski: Works-Reception-Context, “Musicology Today” 2008. s. 39-57
Death as the beginning of life. Weeping as the beginning of music, w: Piotr Dahlig (red.) Traditional Musical Cultures in Central-Eastern Europe. Ecclesiastical and Folk Transmission, Uniwersytet Warszawski – Instytut Muzykologii, Warszawa 2009
‘Democritus’ hypothesis’ of the origins of music, “Interdyscyplinary Studies in Musicology”, Poznań 2009, s. 57-69
Orpheus in Mersenne: The Concept of the Ideal Musician, “Polish Studies on Baroque Music. Musicology Today” 2009, s. 196-215
Tales and Fables of the Chang (harp) in Darvish Ali’s Risaleimusiqi, “Asian Music” 2009, vol. 40-2, s. 33-52
Był maj w marzeniu moim sennym… Ogród miłości jako symbol odnowienia życia, w: Muzyka w ogrodzie - ogród w muzyce, Słowo / Obraz-Terytoria, Gdańsk 2010
Mahfum-e safar (yol) darmusighi-je sonnati-je torkmani, „Faslname-je Mahoor”, vol. 13, nr. 49, 2010 s. 11-31
Darvish Ali’s Treatise on music as a Historical source, w: Historical Sources and Source Critique. Proceedings of the 17. Meeting of the ICTM Study Group on Historical Sources of Traditional Music held in Stockholm, Sweden, May 2008, red. Susanne Ziegler, “Svenskt Visarkiv” 2010, ss. 307-317
Il giardino d’amore, w: Atlante Storico della Musica nel Medioevo, red. Vera Minazzi, Jaca Book, Milano 2011
O tym, jaki powinien być muzyk. Pouczenie Kejkāwūsa ibn Eskandara, w: Muzyka jest zawsze współczesna. Studia dedykowane Profesor Alicji Jarzębskiej, Musica Iagellonica, Kraków 2011
The Changes in the Musical Culture of the Lithuanian Minority in Poland in the Past Twenty Years, w: Musical Traditions Discovery, Inquiry, Interpretation, and Application. XXVI European Seminar in Ethnomusicology, red. Pal Richter, HAS RCH, Budapest 2012
Donna Musica: Trzy portrety w Ikonologii Cesarego Ripy, "Barok” XIX/1 (37) 2012, s. 83-101
I was filled with joy in May... The Garden of Love as a Symbol of the Revival of Life, “Logos in der Musik” 2012, s. 567-585
The Türkmen Gökdepe Mukamy. An Analytic Study, w: Musik im Orient. Zwischen Maqam und Epengesang, red. Hendrik Boeschoten, Reinhard Wiesend, Mainz 2012
Bird-Like Angels Making Music in Mary's Garden: Gentile da Fabriano’s Madonna and Child with Saints, “Music in Art” XXXVII/1-2 2012, ss. 9-22
O dyskusji Zofii Lissy z Romanem Ingardenem. Panel poświęcony prof. Zofii Lissie, „Przegląd Muzykologiczny” 2013, s. 213-217
Towards an Analysis of Oral Music, w: Analiza muzyczna. Historia – theoria – praxis, red. Ann Granat-Janki, Vol. III, Wrocław 2014
The portrait of the Venerean artist in Robert Henryson’s Orpheus and Eurydice, w: The Peculiarity of Man, red. naukowa Ryszard Stefański, Toruń-Kielce 2014
An odalisque with a tamburin. Music in the orientalist representations of the harem, w: Musics, Politics and Ideology in the Visual Arts. Ikonografia Muzyczna. Studia i materiały, t. III, Instytut Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2015 (w druku)
critical & collective editions
Studia nad kulturą muzyczną Azji Centralnej, „Muzyka” 1990 nr 3
Kultura muzyczna mniejszości narodowych w Polsce: Litwini, Białorusini, Ukraińcy, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1990
Mit Orfeusza. Inspiracje i reinterpretacje w europejskiej tradycji artystycznej, Słowo / Obraz-Terytoria, Gdańsk 2003
Muzyka w ogrodzie - ogród w muzyce, Słowo / Obraz-Terytoria, Gdańsk 2010
lexicografic entries
Chińska muzyka sakralna, w: Encyklopedia Katolicka, vol. 3, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin 1977
Etiopska muzyka sakralna, w: Encyklopedia Katolicka, vol. 4, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin 1983
Grecka muzyka obrzędowa, w: Encyklopedia Katolicka, vol. 6, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin 1993
Turkmenistan: Traditional Music, w: The New Grove Dictionary of Music & Musicians. Second Edition, red. Stanley Sadie, vol. 25, Macmillan Publishers Limited, London 2001
Music of Turkmenistan, w: The Garland Encyclopaedia of World Music, vol. 6: The Middle East, red. V. Danielson, S. Marcus, D. Reynolds, Routlege, New York - London 2002