Polmic - FB

aktualności

Nowy głos w Roku Lema. Startuje nabór organizacji pozarządowych do nowego programu Instytutu Muzyki i Tańca

IMiTInstytut Muzyki i Tańca we współpracy z Fundacją Jutropera uruchamia program artystyczno-społeczny „Nowy głos” skierowany do organizacji pozarządowych skupiających osoby z niepełnosprawnościami. Efektem programu będzie spektakl operowo-teatralny poświęcony twórczości Stanisława Lema w związku z przypadającą w tym roku 100. rocznicą urodzin pisarza. Nabór trwa od 7 kwietnia do 5 maja 2021 roku.

„W Roku Lema na nowo odkrywamy, jak wielkim był wizjonerem. Zapraszamy do współdziałania – wszyscy, którzy wezmą udział w programie: i artyści profesjonalni, i wielkie gwiazdy, i osoby, które po raz pierwszy staną na scenie, po warsztatach będą mogli wystąpić i współuczestniczyć w odszukiwaniu lemowskiej perspektywy spojrzenia na kondycję ludzką” – mówi Michał Znaniecki, reżyser i pomysłodawca programu. W programie mogą wziąć udział organizacje pozarządowe działające na terenie województw dolnośląskiego, małopolskiego i warmińsko-mazurskiego skupiające osoby z niepełnosprawnościami, zarówno artystów, jak i amatorów czy osoby bez doświadczenia w tym zakresie.

Wyłonione w konkursie organizacje wraz z zespołem realizatorów programu, w skład którego wchodzą m.in. Michał Znaniecki (scenariusz, reżyseria i kostiumy), Luigi Scoglio (scenografia), Karolina Jacewicz (projekcje multimedialne), Dariusz Albrycht (reżyseria świateł), Krzysztof Łochowicz i Rafał Kłoczko (kierownictwo muzyczne), wspólnie przygotują spektakl operowo-teatralny Nowy głos: L.E.M..

Spektakle będą mieć swoją premierę we wrześniu i październiku na scenach trzech miast: Ełku, Kłodzka i Nowego Sącza.

Regulamin – na stronie https://imit.org.pl/programy/departament-muzyki/4564 

9. Festiwal Prawykonań - kompozytorzy w pełnym blasku!

NOSPR„Zwykle ukryci za swoimi dźwiękami, oddający pole wykonawcom swoich dzieł, podczas Festiwalu Prawykonań to właśnie kompozytorzy są w centrum uwagi. Celebrujemy ich kreatywność i odwagę, by konfrontować nas z przyzwyczajeniami, prowokować, rzucać wyzwania i zaskakiwać” – zaznacza Ewa Bogusz-Moor. W 2021 roku Festiwal odbędzie się w zmienionej pod wpływem pandemii formule– z udziałem publiczności obecnej w sali koncertowej i transmisjami na żywo w Internecie. Będzie miał dwie odsłony: wiosenną od 18 do 25 kwietnia i jesienną, zaplanowaną na październik i listopad.

Podczas dziewiątej edycji wydarzenia organizowanego przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach zabrzmią po raz pierwszy nowe utwory Cezarego Duchnowskiego, Marty Śniady, Mikołaja Laskowskiego, Aleksandra Nowaka, Karola Nepelskiego i wielu innych znakomitych kompozytorów.

Jaki jest temat przewodni tegorocznego Festiwalu? W tym roku kompozytorzy podejmą wątki związane z teatralnością muzyki, skomplikowaną siatką powiązań między elementami i postaciami tworzącymi sceniczne widowisko. Na przykład Mikołaj Laskowski w swoim utworze przyjrzy się na nowo relacji między muzykiem i instrumentem. Bohaterem artystycznej instalacji View Barbary Kingi Majewskiej zostanie jeden z elementów scenograficznych – horyzont teatralny do opery Wagnera; instalacja będzie prezentowana w październiku w foyer NOSPR.

Nieuniknione są też nawiązania do literatury. Jesienią najmłodsi melomani ujrzą wideooperę Jerzego Kornowicza z librettem Michała Rusinka. Podczas koncertu finałowego festiwalu w wykonaniu znakomitej orkiestry Klangforum Wien pod batutą szwajcarskiego dyrygenta Titusa Engela zabrzmi m.in. nowy utwór Cezarego Duchnowskiego inspirowany twórczością Stanisława Lema.

Dofinansowano w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sprzedaż biletów na koncerty rozpoczyna się już w marcu. Program całego wydarzenia można znaleźć na stronie www.nospr.org.pl 

„Muzyka utrwalona. Fotografie dźwiękowe polskiej kultury muzycznej” – konferencja online

Muzyka utrwalonaW dniach 14–16 kwietnia 2021 odbędzie się Konferencja Naukowa „Muzyka utrwalona. Fotografie dźwiękowe polskiej kultury muzycznej" organizowana przez Pracownię Kultury Muzycznej i Folklorystyki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Obrady poświęcone będą fotografiom dźwiękowym kultury tradycyjnej, kultury wysokiej oraz zasobom archiwów fonograficznych. Usłyszymy referaty dotyczące zbiorów audiowizualnych, miejsc i sposobów ich zdeponowania oraz udostępniania, kwestii technicznych związanych z realizacją „fotografii dźwiękowych” (utrwalania nagrań oraz przywracania do obiegu kulturowego materiałów archiwalnych).

Zaproszenie do udziału w konferencji przyjęli teoretycy muzyki, muzykolodzy, etnomuzykolodzy, historycy, archiwiści, reżyserzy dźwięku, pomysłodawcy i realizatorzy audycji radiowych i telewizyjnych dokumentujących różne przejawy muzykowania w Polsce. O muzyce utrwalonej opowiedzą przedstawiciele Instytutu Muzyki i Tańca, Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina z Warszawy, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza z Poznania, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika z Torunia, Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskeigo w Bydgoszczy, Polskiego Radia Pomorza i Kujaw.

Izabela Zymer reprezentująca Związek Kompozytorów Polskich i Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC wygłosi referat pt. Nagrania koncertowe polskiej muzyki współczesnej w zbiorach Biblioteki-Fonoteki ZKP – POLMIC.

Konferencji towarzyszyć będzie koncert online „Z dźwiękowej fotografii...”, prezentujący cymelia ze zbiorów fonoteki bydgoskiej Akademii oraz wywiady z prof. Marcinem Gmysem – Dyrektorem Radia Chopin.

Obrady toczyć się będą za pośrednictwem platformy ClickMeeting, ale można je także śledzić w czasie rzeczywistym na profilu Facebook Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

Program: http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/muzyka-utrwalona-fotografie-dzwiekowe-polskiej-kultury-muzycznej/ 

„Spektrum 421 – Pandemic Media Space”

Spektrum 421„Spektrum 421 – Pandemic Media Space” to nowy projekt Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, Ukraińskiego Towarzystwa Muzyki Elektroakustycznej i Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Prezentacja rezultatów tego międzynarodowego przedsięwzięcia, łączącego w warunkach pandemii wielostronnie kreatywnych twórców, odbędzie się 13 kwietnia o godz. 18.00.

Pandemia Covid-19 skonsolidowała kompozytorów i artystów wizualnych z Polski i Ukrainy, którzy wspólnie stworzyli platformę „Pandemic Project” www.pandemic-media-space.com. Zawiera ona algorytm Connection Interpretation Algorytm i generator MIDI, które konwertują ekologiczne, geolokalizacyjne i medyczne dane statystyczne na specyficzne typy informacji muzycznej. Narzędzie to umożliwia więc przetwarzanie informacji o świecie w globalny instrument muzyczny.

13 kompozytorek i kompozytorów z Polski i Ukrainy wykorzystało dane dotyczące naszej planety do stworzenia swoich nowych utworów algorytmicznych. I właśnie 13 kwietnia usłyszymy te nowatorskie kompozycje autorstwa Yuriego Bulki, Konrada Gęcy, Oleny IInytskiej, Michała Janochy, Alisy Kobzar, Ostapa Kostiuka, Artura Lisa, Piotra Madeja, Pawła Malinowskiego, Ostapa Manulyaka, Danyla Pertsova, Teoniki Rożynek i Moniki Szpyrki.

Transmisja na żywo odbędzie się na stronie www.sme.amuz.krakow.pl 

„ODnowa” – koncert z okazji 120. rocznicy urodzin Mariana Hemara

HemarMuzeum II Wojny Światowej w Gdańsku zaprasza na koncert „ODnowa” z okazji 120. rocznicy urodzin Mariana Hemara, podczas którego odbędzie się premiera pieśni do słów tego wybitnego poety oraz satyryka. Występowi orkiestry, solistów i oktetu wokalnego towarzyszyć będą wizualizacje przygotowane w oparciu o materiały archiwalne. Wydarzenie zostanie wyemitowane 11 kwietnia 2021 o godz. 17.30 w mediach społecznościowych Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku oraz na antenie TVP Historia.

Marian Hemar był poetą lirycznym, niedościgłym satyrykiem, twórcą sztuk teatralnych, błyskotliwych skeczy i monologów, największym „szlagiermacherem” przedwojennym, autorem ponad 3000 piosenek do najlepszych międzywojennych kabaretów. Bawił i wychowywał, nie stronił od kulturalnego żartu i mądrego, satyrycznego komentarza, a jednocześnie był bezkompromisowym patriotą, do końca życia oddanym ojczyźnie. Muzyka rozrywkowa ubiegłego wieku, która była domeną Mariana Hemara, coraz częściej powraca do nas w nowych, uwspółcześnionych opracowaniach. Mnogość utworów do słów Hemara, śpiewanych przed wojną, a dziś już niestety zapomnianych, skłoniła Muzeum do podjęcia wyzwania edukacyjnego – przypomnienia ich współczesnemu odbiorcy.

Do opracowania aranżacji muzycznych zaangażowano uznanych twórców i równocześnie studentów, absolwentów i wykładowców Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którzy pracowali pod okiem tamtejszego wykładowcy Kamila Cieślika. Ponadto podczas koncertu odbędzie się premiera pieśni do kilku wierszy Hemara autorstwa Agnieszki Zimny, Dawida Ludkiewicza i Piotra Pudełki. Utwory zaprezentują soliści (Maria Malinowska, Jakub Kornacki, Karol Drozd, Marta Burdynowicz), Oktet wokalny Art'n'Voices i Orkiestra Kameralna Discantus pod dyrekcją Sabriny Stachel.

Dzięki współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym oraz Narodowym Archiwum Cyfrowym koncert wzbogacą specjalnie przygotowane wizualizacje.

W kwietniu 2021 ukaże się również płyta z piosenkami Mariana Hemara – kolejny autorski projekt Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://muzeum1939.pl/ 

33. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

KMFKMotywem przewodnim 33. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów, który odbędzie się w dniach 10–18 kwietnia 2021, są starożytne cywilizacje — w głównej mierze antyczna kultura Grecji i Rzymu, ale nie zabraknie także innych odwołań, m.in. do południowoamerykańskiej kultury Nazca.

Prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Anglii, Chin, Grecji, Japonii, Niemiec, Ukrainy, Włoch i USA. Usłyszymy 23 prawykonania światowe oraz jedno prawykonanie polskie, w tym Ecotopia 4 na orkiestrę kameralną Michaela Gatonski i Koncert na flet i orkiestrę kameralną Ryszarda Osady, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wystąpią znakomici muzycy i zespoły, w tym Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca i AdAstra Piano Trio. Tradycyjnie usłyszmy również Koktajl elektroniczny — prezentację Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Podczas festiwalu odbędą się dwie sesje naukowe: „Antyczność w muzyce” oraz „Muzyka i natura” (przeniesiona z ubiegłego roku) z udziałem wybitnych teoretyków muzyki i muzykologów; referaty wygłoszą m. in. Teresa Malecka, Jerzy Stankiewicz, Magdalena Dziadek i Agnieszka Draus. Całość dopełnią dwa wykłady nawiązujące do antyku w twórczości kompozytorów współczesnych: Iwony Glinki oraz Athanasiosa Trikoupisa z Uniwersytetu w Janinie w Grecji.

Ważnym punktem programu festiwalowego jest 4. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Tegoroczne jury przyznało nagrodę główną utworowi A Horny Faun’s Rampage na orkiestrę kameralną kompozytora z Korei Pd. Jongsunga Oh (ur. 1987). Nagrodzony utwór zostanie prawykonany podczas koncertu inaugurującego festiwal w Filharmonii Krakowskiej 10 kwietnia.

Ze względów epidemiologicznych wszystkie wydarzenia odbędą się bez udziału publiczności; będą transmitowane online na oficjalnym kanale na YouTube Krakow International Festival of Composers, a jeden z koncertów będzie transmitowany z Patras w Grecji.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Marcel Chyrzyński, Dyrektor generalny i artystyczny

Strona z programem: http://festiwal.zkp.krakow.pl 

Nowy album Jerzego Maksymiuka i Sinfonii Varsovii „Perfekcjonista / Perfectionist”

SVBez Polskiej Orkiestry Kameralnej, a tym samym Jerzego Maksymiuka, nie powstałaby Sinfonia Varsovia. By uczcić 85. urodziny wybitnego Dyrygenta oraz historię jego wieloletniej przyjaźni z orkiestrą powstała płyta Perfekcjonista. Premiera albumu odbędzie się 9 kwietnia 2021, w dniu urodzin Artysty. Tego samego dnia o godz. 12.00 podczas spotkania w salonie Państwa Maksymiuków Maestro opowie o płycie i okolicznościach jej powstania. Wydarzenie będzie transmitowane na żywo na Facebooku i kanale YouTube Sinfonii Varsovii.

Na płycie znalazły się utwory przeznaczone na orkiestrę smyczkową i solistów. W ich interpretacji Jerzy Maksymiuk i Sinfonia Varsovia nie dążą jedynie do perfekcji wykonawczej. Interesuje ich przede wszystkim ujawnienie emocji, które dzięki precyzyjnemu prowadzeniu orkiestry i indywidualnym umiejętnościom oraz wrażliwości wykonawców stają się dostępne słuchaczowi.

Pierwsze dwa utwory to preludia Claude’a Debussy’ego w opracowaniu Jerzego Maksymiuka: w tej interpretacji usłyszymy lekkość i transparentność, które ze starannością wydobywa z partytury dyrygent. Kolejna kompozycja to Fantazja na temat Thomasa Tallisa Ralpha Vaughana Williamsa. Dzięki bogatej fakturze jest ona idealnym utworem dla dyrygenta uwielbiającego zagłębiać się w szczegóły i szlifować detale, jakim z całą pewnością jest Maksymiuk. Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika, kolejna pozycja na płycie, powstał w 1972 roku. Utwór o bardzo charakterystycznym brzmieniu jest polem do popisu zarówno dla solisty (Jakuba Haufy, koncertmistrza Sinfonii Varsovii), jak i orkiestry, którzy w każdej części muszą wykazać się innymi umiejętnościami technicznymi i nieco odmienną wrażliwością. Liście gdzieniegdzie spadające, numer 7 na płycie, to utwór skomponowany w 2011 roku na fortepian i orkiestrę kameralną przez samego Jerzego Maksymiuka, który wykonał także partię fortepianu. Na koniec kompozycja Wojciecha Kilara, Orawa. Mimo swojej prostoty, nie jest dziełem łatwym do zadyrygowania. Dyrygent mierzył się z nią ponad stukrotnie, a na płycie Perfekcjonista mamy okazję posłuchać jego ostatniej próby.

Płyta będzie dostępna w salonach Empik (dostępna również w preorderze), na stronie www.sinfoniavarsovia.org  oraz w wybranych serwisach streamingowych.

Barbara Jop

Koncert Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej online

OiFPSpotkanie z muzyką symfoniczną w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz pianisty Pawła Kowalskiego pod batutą Moniki Wolińskiej odbędzie się wirtualnie 9 kwietnia 2021 o godz. 19.00 na kanale YouTube.

Sacra rappresentazione Raj utracony na motywach poematu Johna Miltona Krzysztof Penderecki napisał na okoliczność 200. rocznicy ogłoszenia niepodległości Stanów Zjednoczonych. Koncert rozpocznie liryczne Adagietto pełniące w tym dziele funkcję orkiestrowego intermezza. Mieczysław Tomaszewski określa Adagietto jako przykład twórczości retrowersywnej – muzyki „zwróconej wstecz, lecz bez cienia wątpliwości – własnej, osobistej, przeżytej, pozbawionej stylizacyjnego cudzysłowu”.

Do prowadzenia dialogu z przeszłością zaproszą nas muzycy, wykonując Koncert fortepianowy d-moll nr 20 KV 466 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Porywająca dramaturgia partytury, nieskazitelność formy i piękno tematów sprawiły, że jest to jeden z ukochanych utworów publiczności na całym świecie.

Jako ostatnia tego wieczoru zabrzmi III Symfonia a-moll op. 56 „Szkocka” Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego, będąca odzwierciedleniem wrażeń, jakie chłonął podczas podróży do Szkocji w 1829 roku. Usłyszymy dźwiękową reminiscencję wizyty w zrujnowanej kaplicy pałacu Holyrood w Edynburgu i echa skocznych ludowych melodii w radosnym scherzu oraz wzruszającą (domniemaną) „modlitwę królowej Marii Stuart” w cytacie z własnego opracowania Ave Maria. Przypomnijmy, że kompozytor zadedykował symfonię księżniczce Wiktorii, przyszłej królowej Zjednoczonego Królestwa.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/koncert-symfoniczny-8/ 

Międzynarodowa Konferencja „Puzon w muzyce polskiej XX i XXI wieku – inspiracje i perspektywy”

Am ŁódźMiędzynarodowa Konferencja „Puzon w muzyce polskiej XX i XXI wieku – inspiracje i perspektywy” będzie miała miejsce w łódzkiej Akademii Muzycznej w dniach 9–10 kwietnia 2021, ale wszystkie wykłady, koncerty i lekcje mistrzowskie z gośćmi z zagranicy odbędą się online; nagrania zostaną udostępnione na platformie YouTube Akademii.

Konferencja powstała z inicjatywy dwóch pedagogów Akademii Muzycznej w Łodzi: Roberta Żelazko i Dariusza Sprawki. Gośćmi Konferencji będą światowej klasy puzoniści ze Szwecji, Niemiec i Polski: Hakan Björkman (Swedish Radio Symphony Orchestra, Yamaha Artist), Tomer Maschkowski (Deutsche Symphony Orchestra Berlin, Yamaha Artist), Maciej Łakomy (Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu), Tomasz Hajda (Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, NOSPR w Katowicach), Dariusz Sprawka (Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi) i Robert Żelazko (Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi).

W programie Konferencji zaplanowane są warsztaty, wykłady, koncerty i lekcje mistrzowskie online, cieszące się bardzo dużą popularnością wśród studentów, którzy w obecnej sytuacji nie mają możliwości wyjazdu na kursy zagraniczne. Wydarzenie poświęcone jest polskiej muzyce XX i XXI wieku na puzon. Temat będzie szeroko omawiany podczas paneli dyskusyjnych i wykładów, a wykonań XX- i XXI-wiecznych utworów na puzon posłuchać będzie można podczas konferencyjnego koncertu. W jego programie znajdą się kompozycje zarówno na puzon solo, jak i zespoły puzonowe. Każdy z pedagogów oprócz wykładu będzie udzielał otwartych lekcji mistrzowskich, podczas których będzie można dowiedzieć się więcej na temat techniki wykonawczej, sposobów samodoskonalenia, aspektów psychologicznych gry na instrumencie oraz radzenia sobie ze stresem.

Szczegóły – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/puzon-w-muzyce-polskiej-xx-i-xxi-wieku