Polmic - FB

aktualności

„Edward Pałłasz – Choral Works” (DUX) – premiera albumu!

DUXEdward Pałłasz – Choral Works to album, na którym Chór Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją maestro Janusza Siadlaka prezentuje bogaty i zróżnicowany dorobek Edwarda Pałłasza z dziedziny muzyki chóralnej. Krążek wydany przez wytwórnię DUX Recording Producers trafi do dystrybucji 4 grudnia 2020.

Pałłasz w kulturze polskiej jest swoistą muzyczną ikoną talentu jako czystego pierwiastka budującego twórcę – był bowiem w dziedzinie kompozycji autodydaktą, co w XX wieku nie było zbyt popularne. Mimo to swoją wyobraźnią i ogromnym talentem dotarł do osobistej perfekcji w kreowaniu złożonych, niezwykle interesujących dzieł muzycznych.

Muzyka a cappella w dorobku Pałłasza jest nośnikiem tradycji (czy to regionalnej – kaszubskiej, czy narodowej), ale również dowodem charakterystycznego i indywidualnego spojrzenia na kompozycję. Najnowszy album Chóru Filharmonii Częstochowskiej to swoisty przegląd chóralnej spuścizny kompozytora – znajduje się bowiem na niej i liryka do słów Osipa Mandelsztama i kaszubskie kolędy, a także muzyka sakralna.

Edward Pałłasz – Choral Works to trzecia z cyklu płyt monograficznych polskich kompozytorów współczesnych nagranych przez Chór Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Janusza Siadlaka wydanych nakładem DUX. Wcześniej ukazały się: Juliusz Łuciuk – Choral Works oraz Romuald Twardowski. Sacrum*Profanum, która została doceniona przez środowisko artystyczne nominacją do nagrody Fryderyki 2020.

Organizatorem wydawnictwa jest Instytut Rozwoju Sztuki, natomiast partnerami zadania jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Filharmonia Częstochowska.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.dux.pl/ 

Premiera interaktywnej opery sieciowej Michała Janochy „Jest na to czas i miejsce"

Janocha29 listopada 2020 o godz. 20.00 odbędzie się premiera interaktywnej opery sieciowej Michała Janochy Jest na to czas i miejsce, której forma zależy od wyobraźni widza!

Jest na to czas i miejsce to projekt łączący w sobie cechy opery, filmu interaktywnego, gry wideo oraz szeroko pojętej sztuki audio-wizualnej i intermedialnej. Przebieg opery ma formę rozgałęzionych wariantów. To od wyborów dokonanych przez widza zależy ciągłość zdarzeń, a przede wszystkim ich odbiór i znaczenie. Podczas kluczowych scen widz zostanie poproszony o dokonanie wyboru, lub o wejście w inny rodzaj interakcji z dziełem.

Libretto powstało w formie syntezy dzieł literackich Sofoklesa, Johanna Wolfganga von Goethego, George’a Orwella, Marry Shelley, Bruna Schulza, Franza Kafki i innych. Wspólne wątki i problematyka wykorzystanych utworów łączą się kreując treść opery. Podobnie cechy bohaterów, będących syntezą wielu osobowości, spotykają się we wspólnym punkcie tworząc operowe postaci „z wielu światów jednocześnie". Źródłem tekstu są również dialogi autora z chatbotem Mitsuku (Kuki by Pandorabots®) – sztuczną inteligencją, 5-krotnym laureatem nagrody Loebnera (nagrody na najbardziej humanoidalną SI). W Jest na to czas i miejsce widz będzie miał okazje wziąć w tym dialogu czynny udział. W operze występują: Zuzanna Caban, Marta Kosiorek, Piotr Sędkowski, Damian Żebrowski i Trans-for-Matha Ensemble – orkiestra specjalizująca się w wykonawstwie muzyki najnowszej, szczególnie kładąc nacisk na walor intermedialności, która została założona w 2018 w Poznaniu przez Michała Janochę i Dominika Puka.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”.

Opera zostanie zaprezentowana na stronie https://www.trans-for-matha.com/multimedia 

ZOBACZ: wydarzenie na FB

„Opusy online” – cykl trzech koncertów Barbary Kingi Majewskiej i Marcina Maseckiego

Teatr StudioCykl trzech koncertów online Marcina Maseckiego i Barbary Kingi Majewskiej, który rozpocznie się 29 listopada 2020 o godz. 18.00, prezentuje wybitne dzieła europejskiej literatury muzycznej w kontekstach niespodziewanych, czasem ryzykownych, zawsze uzasadnionych.

Wykonawcy traktują muzykę nie tylko jako źródło sensualnej przyjemności, lecz także jako intelektualne zadanie. Metodą jest tu badanie relacji muzyki z geografią, architekturą, historią taktyk wojennych. Biorąc za punkt wyjścia partytury, Majewska i Masecki odnajdują w klasycznych dziełach coś bardzo współczesnego: zapis świata wytrąconego ze stabilnej formy, w procesie płynnej przemiany. Chorał protestancki swobodnie przechodzi w piosenkę, która wytraca się w recytatywie, a madrygał wielogłosowy staje się monodią o operowej narracji.

Duet znakomitych artystów wykona w ramach cyklu również muzykę polską: Temu tylko pług a socha do sł. Marii Konopnickiej Ignacego Kossobudzkiego, Tenebrae i Lux in tenebris Jadwigi Sarneckiej, Trzy pieśni żołnierskie Karola Szymanowskiego, Benedictus ze zbioru Msze i śpiewy kościelne oraz Wyjazd na wojnę do sł. Jana Czeczota Stanisława Moniuszki.

Koncert będzie transmitowany na platformie https://www.vod.teatrstudio.pl/ 

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

#WybieramMuzykęWspółczesną

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich Oddział Wrocław zaprasza na cykl koncertów „Wybieram Muzykę Współczesną”, prezentujących szeroką paletę dokonań twórczych kompozytorów wrocławskich, który odbędzie się w dniach 28 listopada – 15 grudnia 2020. Wykonane zostaną utwory różnorodne stylistycznie, których autorami są artyści reprezentujący różne pokolenia, prądy kompozytorskie oraz oryginalne podejście do materii muzycznej.

Wykonawcami będą znani polscy muzycy: organista Piotr Rojek oraz akordeonista Rafał Łuc wraz ze swoim zespołem Kompopolex, odnoszącym sukcesy na scenie polskiej (zespół wystąpił np. podczas Międzynarodowego Festiwalu „Warszawska Jesień”).

Najbliższy koncert pt. ORGANY #ZKP będzie prezentował kompozycje młodszych pokoleniowo twórców. Kolegiata Św. Krzyża na Ostrowie Tumskim to miejsce wybitnie sprzyjające wykonywaniu muzyki współczesnej, nie tylko ze względu na doskonały instrument, ale również ze względu na umiejscowienie stołu gry na parterze (na poziomie miejsc siedzących publiczności).

W programie znalazły się utwory organowe kompozytorów wrocławskich: Kołysanka Leszka Wisłockiego, Conatus Krystiana Kiełba, Proxima Centauri Mateusza Ryczka i Autumnal Rosaria Ryszarda Klisowskiego. Ponadto w interpretacji Piotra Rojka usłyszymy trzy prawykonania światowe: Vigilio Katarzyny Dziewiątkowskiej, Air Constellation Grzegorza Wierzby i Irrestible Anny Porzyc.

Koncert ORGANY #ZKP odbędzie się w trybie online 28 listopada o godz. 18.00.

Koncert dofinansowany przez Gminę Wrocław i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Oddźwięki w sieci. Internetowa transmisja koncertów Sinfonii Varsovii

SVŚmiałe eksperymenty z materią muzyczną i pełne emocji zwroty ku tradycji – nadchodzące „Oddźwięki”, po raz pierwszy transmitowane na żywo w Internecie, będą okazją do przyjrzenia się różnorodnej muzyce XX i XXI wieku. 28 listopada 2020 o godz. 20.00 Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki wykona utwory Krzysztofa Pendereckiego, Eugeniusza Knapika, Bogusława Schaeffera, Marty Ptaszyńskiej, Barbary Buczek i samego dyrygenta.

Koncert będzie okazją, by spojrzeć na dzieła Krzysztofa Pendereckiego w szerszym kontekście, na tle utworów innych kompozytorów współczesnych, czy to przedstawicieli tych samych szkół, nurtów muzycznych, czy wręcz przeciwnie – sytuujących się na przeciwległym biegunie artystycznym.

Koncert rozpocznie Entrata Pendereckiego, pochodząca z lat 90-tych XX wieku fanfara na instrumenty dęte i kotły. W muzyczny dialog z Entratą wejdzie utwór Analogies na 4 waltornie, 4 trąbki, 4 puzony, 4 perkusje Bogusława Schaeffera – wszechstronnego artysty, kompozytora, dramaturga, muzykologa i grafika, „ojca nowej muzyki polskiej”. Niekwestionowanym wydarzeniem listopadowych „Oddźwięków” będzie przywrócenie do muzycznego obiegu Dikolon Barbary Buczek (Buczkówny), wybitnej, lecz zapomnianej uczennicy Schaeffera. Z tego samego okresu pochodzą dwie kolejne pozycje listopadowego programu, napisane z myślą o Polskiej Orkiestrze Kameralnej, poprzedniczce Sinfonii Varsovii, i Jerzym Maksymiuku. Pierwsza z nich to La novella d’inverno (Winter’s Tale) Marty Ptaszyńskiej. Inspiracją dla jej powstania było malarstwo surrealistów – artystka za pomocą dźwięków odmalowuje barwne krajobrazy. Druga to Wyspy Eugeniusza Knapika, przedstawiciela „pokolenia stalowolskiego”. Wyspy są próbą uchwycenia pejzażu dźwiękowego morza, zapisem chwili, kiedy na horyzoncie pojawia się i znika ląd otoczony wodą. Na koncercie zabrzmi także enigmatyczne Huis Clos Bassema Akiki, który tego wieczoru wystąpi w podwójnej roli, jako dyrygent i kompozytor. Utwór powstał w tym roku podczas wiosennego lockdownu na zamówienie Sinfonii Varsovii.

Wydarzenie będzie transmitowane w internecie na kanale YouTube i fanpage’u Sinfonii Varsovii na Facebooku.

Natalia Daca

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Festiwal Młodzi Muzycy Młodemu Miastu 2.0 online

MMMMPo 40 latach hibernacji Festiwal Młodzi Muzycy Młodemu Miastu znów zagości w Stalowej Woli w dniach 27–28 listopada 2020. Koncerty odbędą się bez udziału publiczności i będą transmitowane w sieci oraz rejestrowane.

Reaktywowany Festiwal stanowi ważną część historii miasta Stalowa Wola, jak i znaczący punkt we współczesnej historii muzyki, bowiem festiwal MMMM, odbywający się w latach 1975–1980, wykreował młode pokolenie kompozytorów zwanych „Pokoleniem Stalowej Woli”. Do reaktywacji Festiwalu MMMM 2.0 zostali zaproszeni muzycy, Ambasadorzy Stalowej Woli: Ewa Strusińska, Marcin Albert Steczkowski i Aleksandra Kopp, jak również kompozytorzy którzy tworzyli podczas pierwszych edycji Festiwalu MMMM – Eugeniusz Knapik i Aleksander Lasoń.

Program edycji online obejmuje koncerty z udziałem znanych polskich artystów – Zygmunta Krauze i proMODERN – oraz koncert finałowy Konkursu Kompozytorskiego „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu 2.0”, podczas którego wystąpi Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble. Jeden z najlepszych zespołów, specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej, zaprezentuje zwycięskie utwory autorstwa Viacheslava Kyrylova, Krystiana Neściora, Jakuba Pawlaka, Kamila Polaka i Filipa Sporniaka; ogłoszone zostaną wyniki Konkursu i wręczone nagrody.

Szczegółowy program – na stronie http://mmmmfestiwal.pl/ 

Filharmonia Poznańska | Nie znacie? To posłuchajcie!

pFilharmonia Poznańska im. Tadeusza Szeligowskiego zaprasza 27 listopada 2020 o godz. 19.00 na koncert internetowy, który jest… podwójnie jubileuszowy: w roku 2020 obchodzimy 95. rocznicę śmierci, pochodzącego spod kaliskiego Szczypiorna, Romana Statkowskiego oraz 200. rocznicę urodzin Michała Bergsona.

Roman Statkowski napisał dwuaktową operę Filenis, z librettem osnutym na tle dramatu Hermana Erlera, w 1897 roku. Na warszawską premierę czekała jednak aż siedem lat. Udało się ją wystawić dopiero rok po międzynarodowym sukcesie, gdy w 1903 roku zdobyła pierwszą nagrodą na międzynarodowym konkursie w Londynie. Filenis, jak i druga opera tego kompozytora – Maria (powstała według powieści poetyckiej Antoniego Malczewskiego o tym samym tytule) – należą do najwybitniejszych osiągnięć artystycznych Romana Statkowskiego.

Podczas najbliższego koncertu artyści odkryją dla publiczności także postać Michała Bergsona, polskiego kompozytora żydowskiego pochodzenia. Rodzina Bergsonów, wśród której było wielu znakomitych kupców i bankierów, przez wiele pokoleń odgrywała znaczącą rolę w kształtowaniu oblicza Warszawy. Bezpośrednią inspiracją dla umieszczenia muzyki Michała Bergsona w programie koncertu było odkrycie rękopisu Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 w londyńskim antykwariacie i zakupienie go przez Filharmonię Poznańską. Odkrywcą był światowej sławy brytyjski pianista Jonathan Plowright, który ten koncert wykona i który – z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza – nagrał płytę z muzyką Michała Bergsona. Wydany przez DUX album, zatytułowany Michał Bergson, Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 / Music from the opera Luisa di Monfort, ukazał się na początku listopada i jest kolejną światową premierą fonograficzną w dyskografii Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.

Nagranie wyemitowane zostanie na kanale YouTube Filharmonii Poznańskiej.

Anna Plenzler

Debiutancki album Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa „ReViolation” trafia do dystrybucji

ReVIOLAtionTytuł debiutanckiego albumu Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa ReViolation oznacza „altówkową rewolucję”. Krążek wydany przez wytwórnię Naxos Records trafi do dystrybucji 27 listopada 2020.

Altówka w świadomości wielu profesjonalnych muzyków i melomanów wciąż zajmuje dalsze miejsce na podium w swoistej hierarchii instrumentów smyczkowych. Krzysztof Komendarek-Tymendorf pragnie udowodnić (i czyni to nader przekonująco!), jak wszechstronne stanowi ona medium: podążając za wypowiedzią prof. Piotra Reicherta, tylko grę znakomitego altowiolisty wyróżnia sprawność skrzypka i głębia tonu wiolonczeli.

Równocześnie tytułowa „rewolucja” dotyczy propagowania wciąż nieznanego szerokiej publiczności repertuaru. W przypadku pierwszego solowego albumu artysty mowa o sonatach Fiodora Drużynina oraz Mieczysława Wajnberga – dziełach, które muzyk poznał dogłębnie w ramach przygotowania swojej rozprawy doktorskiej. Jako pierwszy w Polsce dokonał również rejestracji fonograficznej wspomnianych utworów (jest autorem opracowania ich smyczkowania i aplikatury). ReViolation należy również rozumieć jako reinterpretację prezentowanego na płycie programu. Dla Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa oznacza ona niezwykle istotną artystyczną wolność: każde dzieło odkodowuje indywidualnie przez pryzmat własnych doświadczeń, co niejednokrotnie owocuje intrygującą – nieraz kontrowersyjną – interpretacyjną koncepcją. Wybrany przez artystę repertuar, w tym Capriccio „Hommage à Paganini” op. 55 belgijskiego geniusza wiolinistyki Henriego Vieuxtempsa, stanowi znakomitą okazję do zaprezentowania tej interpretacyjnej wizji oraz ukazania pełnej palety brzmieniowych i technicznych możliwości instrumentu. Na płycie nie mogło zabraknąć również polskiego akcentu w postaci Kaprysu polskiego Grażyny Bacewicz. Wieńczący album utwór to prawdziwa wirtuozowska perełka, wymagająca od wykonawcy pokonania szeregu problemów technicznych przy równoczesnym zachowaniu tanecznego, folklorystycznego charakteru w neoklasycznym duchu.

Słowu „reviolation” blisko do „revelation” – „rewelacji”, w znaczeniu zgodnym ze Słownikiem Języka Polskiego „czegoś nowego, niezwykłego i bardzo interesującego”. Znajdujący się na płycie repertuar oraz jego twórcze odczytanie przez Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa bez wątpienia spełniają te kryteria.

Agnieszka Nowok-Zych

Patronat medialny nad albumem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

https://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.551432 

Polish Music Experience – online

PolishMisucExp„Polish Music Experience – online" to przedsięwzięcie Stowarzyszenia Artystycznego „Porta Musicae”, którego celem jest popularyzacja polskich kompozytorów i artystów w Polsce oraz za granicą. W ramach projektu w trzy niedziele listopada i pierwszą sobotę grudnia 2020 roku (8.11, 22.11, 29.11 i 5.12), odbędą się cztery koncerty transmitowane na żywo w sieci, co tydzień o godz. 18.00.

Do udziału w koncertach zaproszeni zostali znani krakowscy muzycy, laureaci konkursów międzynarodowych i organizatorzy festiwali: Maciej Zimka i Wiesław Ochwat (8.11), Bartosz Sałdan oraz Cracow Duo: Kalinowski & Szlezer (22.11), Gajusz Kęska i Messages Quartet (29.11) oraz Trio Legend (5.12). W ich wykonaniu usłyszymy m. in. utwory F. Chopina, J. Zarębskiego, A. Tansmana, A. Panufnika, Z. Bargielskiego, M. J. Papary, S. S. Strzelca, M. Zimki, K. Kruka, M. Chyrzyńskiego, W. Widłaka. Odbędą się również światowe premiery kompozycji Hype! Tomasza Jakuba Opałki i Kwartetu smyczkowego „Particulae lucis” Andrzeja Karałowa, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Transmisje koncertów są możliwe dzięki współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie oraz Filharmonią im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Koncerty transmitowane będą z Sali Kameralnej im. Marka Stachowskiego na Akademii Muzycznej w Krakowie.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie http://www.portamusicae.art.pl/