Polmic - FB

aktualności

Mózg Festival 2016

12. Mózg FestivalStowarzyszenie Artystyczne Mózg  zaprasza na 12. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival”, który odbędzie się w dniach 15-17 września 2016 roku w Bydgoszczy.

Tegoroczna edycja „Mózg Festival” odbędzie się pod hasłem „Make Art no War”. Do udziału w przedsięwzięciu zaproszone zostaną wybitne indywidualności świata sztuki oraz młodzi twórcy z całego świata, gdyż jednym z założeń festiwalu jest jego wielokulturowość oraz prezentacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu wieloaspektowości kultur. Festiwal przybliży najnowsze techniki wykonawcze oraz połączenia interdyscyplinarne w nawiązaniu i poszanowaniu dla tradycji.

„Mózg Festival” jest jednocześnie spotkaniem artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance oraz audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. Na scenie pojawią się tacy wykonawcy, jak Piotr Buratyński, Zbyszek Chojnacki, Marek Pospieszalski, Hubert Zemler, Wacław Zimpel, Piotr Czerwiński, Joanna Duda, Qba Janicki. Festiwal wzbogacony zostanie o cykl filmowy „Films against war” oraz dyskusje z udziałem artystów, podczas których zostaną poruszone tematy „Czy sztuka może zatrzymać wojnę” oraz „Jaka jest rola artysty we współczesnym świecie?”

Bilety dostępne w "Mózgu” oraz w kasie MCK (wyłącznie na koncerty 16.09.2016). Przedsprzedaż: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (numer konta: 41 1160 2202 0000 0003 0574 0283 Stowarzyszenie Artystyczne "Mózg", 85-006 Bydgoszcz, ul. Gdańska 10). Wszystkie bilety dostępne również przed koncertami. Na pokazy filmowe, dyskusje, warsztaty i wykłady - wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowy program – na stronie: www.festiwal.mozg.pl

14. Dni Fryderyka Chopina

Chopiniana 2016To znamienne, że jednym z najlepiej rozpoznawalnych utworów Fryderyka Chopina jest jego Etiuda rewolucyjna. Etiudy pełne są pasji, a w wydaniu Chopina niewiele mają wspólnego z muzyczną wprawką dla początkujących pianistów. Właśnie etiudzie poświęcona będzie kolejna, czternasta już edycja festiwalu „Chopiniana”. Podczas dwóch weekendów: 2–4 i 9–11 września 2016 roku w Opactwie Pobenedyktyńskim w Płocku można będzie przyjrzeć się temu wyjątkowemu w twórczości Chopina gatunkowi w kontekście dzieł innych wybitnych kompozytorów w doborowych wykonaniach światowej sławy pianistów.

O wydanym zbiorze etiud Chopina op. 10 berliński krytyk Ludwig Rellstab pisał: „kto ma proste [palce], nie powinien ich grać, w każdym razie nie wtedy, kiedy w pobliżu nie ma chirurga”. Nikt przed Chopinem nie tworzył etiud tak trudnych i wymagających, a jednocześnie tak doskonałych. To za jego sprawą nastąpił przełom w historii tego gatunku – etiuda przestała być tylko dydaktycznym ćwiczeniem techniki. Stała się utworem artystycznym.

Podczas dwóch wrześniowych weekendów „Chopinianów” publiczność będzie miała okazję zapoznać się z wyjątkową różnorodnością tego gatunku. Pierwszy koncert poświęcony będzie poprzednikom Chopina. Na historycznych instrumentach, począwszy od wirginału, poprzez pianoforte Steina, po kopię fortepianu Pleyela z czasów Chopina, zagrają światowej sławy pianista Tobias Koch oraz Katarzyna Drogosz – muzycy specjalizujący się w wykonawstwie utworów dawnych na instrumentach z epoki. Dzień wcześniej poprowadzą oni prezentację i kurs gry na pianoforte. 9 września etiudy Chopina, Liszta i Rachmaninowa wykona natomiast Szymon Nehring – jedyny Polak wśród laureatów ostatniego Konkursu Chopinowskiego. Na zakończenie festiwalu, 11 września, zagra Clare Hammond – ceniona angielska pianistka, chętnie sięgająca po polski repertuar.

„Chopiniana” to nie tylko koncerty, ale także towarzyszące im wydarzenia, również o charakterze edukacyjnym. W tym roku w Płocku, już po raz czwarty w historii festiwalu, odbędzie się edukacyjna gra miejska dla młodzieży Nieznana etiuda. Współzawodniczące między sobą grupy uczestników będą miały za zadanie odnaleźć na terenie Płocka nieznaną dotąd etiudę Chopina. Aby skompletować wszystkie części utworu będą musiały zmierzyć się z zadaniami o trzech stopniach trudności. Podobnie jak etiudy są systematycznym i wszechstronnym sposobem zdobywania umiejętności wykonawczych, tak też i gracze będą mieli szansę zmierzyć się z określonym obszarem aktywności (ruchowej, medialnej, manualnej) kształcącej na coraz wyższym poziomie.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.chopiniana.pl

Czytaj więcej: 14. Dni Fryderyka Chopina

Festiwal „Emanacje” 2016

Emanacje4. Międzynarodowy Festiwal Muzyki „Emanacje” to łącznie 40 koncertów, które odbędą się na terenie Małopolski między 3 lipca a 4 września 2016 roku. Sercem przedsięwzięcia i centrum festiwalowym będzie Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Muzyka będzie rozbrzmiewać w rozmaitych miejscach: od sal koncertowych, poprzez zamki, dwory i pałace, po unikalne, drewniane wnętrza niewielkich kościołów. Tegoroczny festiwal po raz pierwszy przekroczy granice Małopolski – goszcząc na Rynku w Krośnie w kooperacji z Young Arts Festival & Masterclass. Po raz pierwszy odwiedzi również miasteczko Biecz we wschodniej Małopolsce. W ciągu wakacji muzycy zagrają też w Dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej oraz Szczawnicy i Tuchowie. Stałymi punktami na koncertowej mapie będą Zamek Królewski w Niepołomicach, Zamek w Wiśniczu, Kasztel w Szymbarku, Zamek Suski, drewniany Kościółek w Lipnicy Murowanej.

W programie zaplanowano recitale solowe, koncerty kameralne i symfoniczne, a także jazzowe. Wśród wykonawców znajdą się m.in.: laureaci Grammy – Youth Orchestra of the Americas i gitarzysta David Russell, wiolonczelista Gautier Capucon, zespół berlińskich filharmoników Scharoun Ensemble, Ensemble OPUS z Korei Południowej ze skrzypaczką So-Ock Kim, a także pianiści Ratimir Martinovic i Won-Sook Hur. Zaprezentują się też najlepsi polscy kameraliści młodego pokolenia: Chopin Piano Quintet, Trio im. Wiłkomirskich, Duo Bojanowicz/Koziak, kwartet Diverso, czy Surrealistic Five – który prawykona w Lusławicach nowopowstały Kwintet fortepianowy Hanny Kulenty z jej gościnnym udziałem (27 sierpnia). Dla fanów muzyki jazzowej przygotowano koncert Adama Bałdycha z norweskim Helge Lien Trio oraz drugą edycję Konkursu Skrzypków Jazzowych im. Zbigniewa Seiferta w mistrzowskiej, międzynarodowej obsadzie.

Nazwa Festiwalu nawiązuje do początków drogi twórczej patrona Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach i światowej sławy kompozytora związanego z Krakowem i Małopolską – Krzysztofa Pendereckiego. Kariera mistrza rozpoczęła się m.in. od potrójnego zwycięstwa w II Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich w 1959 roku. Wśród trzech zwycięskich utworów znalazły się Emanacje – kompozycja na dwie orkiestry smyczkowe 25-letniego wówczas Krzysztofa Pendereckiego. Nazwa przedsięwzięcia wykorzystuje również symbolikę promieniowania muzyką wykonywaną i współtworzoną w Lusławicach, umożliwiając obcowanie ze sztuką najwyższej jakości melomanom, mieszkańcom i gościom regionu w najpiękniejszych zakątkach Małopolski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny!

Szczegółowy program oraz rezerwacja biletów – na stronie: www.emanacje.pl

Święto wiolonczeli w NFM

Święto wiolonczeliW środę 3 sierpnia 2016 roku o godzinie 19.00 na estradzie Sali Głównej KGHM Narodowego Forum Muzyki zagra czterdziestu wiolonczelistów. Organizowany przez NFM koncert specjalny Święto wiolonczeli odbędzie się w ramach realizowanej już po raz trzeci Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej.

Pomysłodawcą Akademii jest zespół Polish Cello Quartet, który tworzą czterej wybitni polscy wiolonczeliści młodego pokolenia: Tomasz Daroch, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec i Wojciech Fudala. Odbywająca się już po raz trzeci w Nysie Międzynarodowa Akademia Wiolonczelowa jest dużym wydarzeniem o charakterze edukacyjnym, ale ma również wymiar koncertowy. Jest to jedyne tego rodzaju przedsięwzięcie w Polsce oraz jedno z niewielu w Europie i skierowane jest do wiolonczelistów z całego świata.

W ramach Akademii Wiolonczelowej odbędzie się pięć koncertów. Podczas przedsięwzięcia formowana jest również 40-osobowa Orkiestra Wiolonczelowa złożona ze wszystkich uczestników i wykładowców MAW. W tym roku ten wyjątkowy, jedyny w Polsce zespół będzie można usłyszeć podczas koncertu Święto wiolonczeli. W programie znajdą się takie kompozycje jak: L. Forino – Preghiere per quattro violoncelli; A. TansmanDwa utwory na kwartet wiolonczelowy; P. Casals – Sardana; K. PendereckiAgnus Dei, P. Casals – Sant Martí del Canigó; D. Popper – Requiem; J. Klengel – Hymn.

ZOBACZ: Film orkiestry MAW

Szczegółowe informacje – na stronie: www.akademiawiolonczelowa.pl

Kurs Kompozytorski „Synthesis” – Koncert finałowy

Kurs SynthesisDom Pracy Twórczej w Radziejowicach oraz Fundacja Ogrody Muzyczne zapraszają na koncert finałowy w ramach Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego „Synthesis”, który odbędzie się w piątek 29 lipca 2016 roku o godz. 20.00 w Nowym Domu Sztuki.

Wystąpią: Zespół E-MEX Ensemble oraz Evelin Degen (flety), Joachim Striepens (klarnety) i Martin von der Heydt (fortepian). W programie znajdą się kompozycje uczestników kursu, który w tym roku odbywa się dniach 18-30 lipca. Wśród tegorocznych wykładowców znaleźli się: Wojciech Błażejczyk, Martin von der Heydt, Martin Bresnick, Joachim Striepens, Zygmunt Krauze, Mark Andre, Evelin Degen oraz Johannes Kreidler.

Od roku 2013 w radziejowickim pałacu odbywają się Międzynarodowe Letnie Kursy Kompozytorskie dla studentów i młodych kompozytorów. W czasie trwania kursów mają miejsce wykłady i indywidualne spotkania kursantów z wybitnymi artystami. Wykładowcami w ubiegłych latach byli między innymi: Mauricio Sotelo, Miguel Azguime, Mauro Lanza, Cezary Duchnowski, Agata Zubel, Paul Patterson oraz Chen Yi.

Organizatorem warsztatów jest Fundacja Ogrody Muzyczne, a przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zróżnicowane formy przekazu stosowane podczas kursów czynią je niezwykle efektywnymi, pozwalają na rozwijanie umiejętności kursantów, jednocześnie integrując środowisko młodych kompozytorów.

Od Chopina do Góreckiego – Źródła i inspiracje

Od Chopina do Góreckiego

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina zaprasza na XVII Festiwal i Kurs Muzyczny „Od Chopina do Góreckiego – Źródła i inspiracje”. W ramach przedsięwzięcia odbędą się dwa koncerty: 30 lipca 2016 roku o godz. 18.00 „Od Góreckiego do Chopina” oraz 1 sierpnia 2016 roku o godz. 18.00 – Koncert uczestników. Wstęp wolny!

W sobotę 30 lipca w Sali Koncertowej Fryderyka Chopina wystąpią: Andrzej Dutkiewicz – fortepian, Rozalia Kierc (16 lat) – fortepian, Robert Morawski – fortepian, Radosław Pujanek – skrzypce, Justyna Baran – skrzypce, Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka, Tomasz Strahl – wiolonczela, Olga Łosakiewicz-Marcyniak – wiolonczela, Adam Bogacki – kontrabas. W programie wieczoru: Fryderyk Chopin Introdukcja i Polonez C-dur op. 3 na fortepian i wiolonczelę, Mikołaj GóreckiElegia na wiolonczelę i kwintet smyczkowy, Andrzej Dutkiewicz – Tango mon amour na wiolonczelę i fortepian, Fryderyk Chopin – Koncert fortepianowy f-moll op. 21 w wersji na fortepian i kwintet smyczkowy.

Założeniem festiwalu i kursu muzycznego jest przybliżenie kultury polskiej, a w szczególności współczesnej muzyki polskiej jak największej liczbie młodych muzyków z całego świata, którzy pragnęliby poznać bliżej kraj Chopina, jego historię, kulturę, tradycję oraz osiągnięcia artystyczne polskich twórców. W ciągu szesnastu edycji festiwal gościł utalentowaną młodzież muzyczną z całego świata: od Australii, Indonezji, Azji, Indii, Kuwejtu, Izraela, krajów Bliskiego Wschodu, obu Ameryk po wiele krajów Unii Europejskiej.

Więcej informacji – na stronie: www.chopin.edu.pl

IV Międzynarodowy Bałtycki Konkurs Pianistyczny

BałtyckiW dniach 28 września - 3 października 2016 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się IV Międzynarodowy Bałtycki Konkurs Pianistyczny. Inicjatywa zorganizowania na terenie Gdańska imprezy o tak dużym zasięgu jest wyrazem dążenia środowiska pianistycznego do stworzenia na Pomorzu jednego z wiodących ośrodków polskiej kultury muzycznej.

Dla melomanów i sympatyków fortepianu będzie to rzadka okazja zetknięcia się ze sztuką wykonawczą 30 artystów reprezentujących 15 krajów (Armenia, Austria, Belgia, Chorwacja, Francja, Japonia, Kazachstan, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Niemcy, Polska, Rosja, Ukraina, Wielka Brytania) oraz różne tradycje i szkoły pianistyczne. Na konkursowej estradzie pojawią się też studenci gdańskiej Akademii Muzycznej, którzy z pewnością liczyć będą na przychylność publiczności.

Konkursowe konfrontacje będzie można śledzić podczas trzech etapów przesłuchań w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej. Międzynarodowe jury wyłoni trójkę finalistów, którzy wystąpią 2 października z Polską Filharmonią Kameralną Sopot pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego. Nagrody dla zwycięzców zechcieli ufundować: Marszałek Województwa Pomorskiego – Mieczysław Struk, Prezydent Miasta Gdańska– Paweł Adamowicz oraz Rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Muzycznej w Gdańsku – Maciej Sobczak. Objęli oni również konkurs honorowym patronatem.

Organizatorzy zapraszają melomanów na konkursowe wydarzenia, a wśród nich: Koncert Inauguracyjny (28 września), podczas którego wystąpi Kanji Kozuta z Japonii – triumfator poprzedniej edycji imprezy, oraz przesłuchania trzech etapów konkursowej rywalizacji, a także Koncert Laureatów, planowany w dniu 3 października o godz. 19.00. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centum Informacji Muzycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.ibpc.amuz.gda.pl oraz profilu FB

Więcej...

XI Festiwal Goldbergowski

XI Festiwal GoldbergowskiW dniach 26 sierpnia – 4 września 2016 roku odbędzie się jedenasta edycja Festiwalu Goldbergowskiego. W programie znajdzie się siedem koncertów, które odbywać się będą we wnętrzach franciszkańskiego kościoła Św. Trójcy w Gdańsku.

Festiwal Goldbergowski został zainicjowany w 2006 roku, w 250. rocznicę śmierci genialnego gdańskiego klawesynisty, a jednocześnie ulubionego ucznia Bacha – Johanna Gottlieba Goldberga (1727-1756). Jako jedyny na polskiej mapie wydarzeń kulturalnych promuje muzykę gdańskich mistrzów minionych epok, zapraszając do jej wykonania najbardziej renomowane zespoły muzyki dawnej. Koncepcja artystyczna festiwalu, od początku jego powstania, jest autorstwem klawesynistki Aliny Ratkowskiej, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie tegorocznej edycji, oprócz utworów gdańskich twórców, znajdzie się muzyka Bacha, Beethovena, Mozarta i mało komu znanego elbląskiego kompozytora Johanna Benjamina Grossa. Jego kwartet zabrzmi podczas koncertu inauguracyjnego w wykonaniu austriackiego Quatuor Mosaïques. Dzień później Magdalena Tomsińska z towarzyszeniem Anny Mikołajczyk zaprezentuje utwory z gdańskiej Tabulatury Lutniowej, któremu to manuskryptowi lutnistka poświęciła swoją pracę badawczą, a jej efektem jest m.in. nagranie płytowe kompletnego zbioru. Na kolejnym koncercie w interpretacji solistów i Kölner Akademie wykonana zostanie Pasja oratoryjna według Św. Mateusza autorstwa działającego w Gdańsku kompozytora Johanna Valentina Medera.

Drugi koncertowy weekend rozpocznie się 1 września występem młodego francuskiego klawesynisty Orlando Bassa, laureata pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu im. P. Bernardi w Bolonii w 2015 roku. Podczas tego występu usłyszeć będzie można klawesynowe kompozycje Bacha, Buxtehudego, a także samego patrona Festiwalu. Kolejnego dnia odbędzie się planowany od wielu lat koncert kanadyjskiego consortu gambowego Les Voix Humaines, który zaprezentuje publiczności Kunst der Fuge Bacha. Dzień później w interpretacji wybitnego polskiego akordeonisty Klaudiusza Barana można będzie natomiast usłyszeć Wariacje Goldbergowskie.

Podczas koncertu finałowego, w niedzielę 4 września, soliści wraz z Goldberg Baroque Ensemble pod kierunkiem Andrzeja M. Szadejko zaprezentują kantaty ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej, które w większości zabrzmią po raz pierwszy po kilkuset latach od swoich pierwszych prezentacji. W przerwie, fundatorom piszczałek odbudowywanych wielkich organów kościoła Św. Trójcy, rozdane zostaną certyfikaty „Patrona piszczałek”.

ZOBACZ: Program koncertów

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.goldbergfestival.pl

Ars Cameralis 2016

Ars CameralisXIII edycja Letniego Festiwalu Krakowskiej Opery Kameralnej „Ars Cameralis” 2016 potrwa od 24 lipca do 28 sierpnia. Spektakle prezentowane będą w siedzibie KOK, w zabytkowych wnętrzach kościołów Krakowa i Małopolski oraz w krakowskim Centrum Kultury Żydowskiej.

Całość zainauguruje wykonanie Pieśń nad Pieśniami Króla Salomona – udramatyzowanego oratorium opartego na tekście biblijnym ze Starego Testamentu. Widowisko odbędzie się 24 lipca w ramach obchodów jubileuszu 800-lecia Opactwa ss. Benedyktynek w Staniątkach, a całość zostanie powtórzona 20 sierpnia w Kościele XX. Misjonarzy na Stradomiu.

Festiwal będzie także okazją do obejrzenia widowiska muzycznego Krakowiany, Krakowiany (7 sierpnia, Centrum Kultury Żydowskiej, ul. Meiselsa 17), misterium scenicznego Ich geh’ und suche (Chodzę i szukam z tęsknym pragnieniem) Johanna Sebastiana Bacha oraz widowiska muzycznego w języku jidysz Chatskele, Chatskele!.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Więcej informacji – na stronie: www.kok.art.pl oraz profilu FB