Polmic - FB

news

„Wieczór z serenadą”

w„Wieczór z serenadą” to koncert, który zostanie zaprezentowany w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej 20 października 2017 roku o godz. 19.00. W wykonaniu orkiestry smyczkowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej oraz Jakuba Haufy zabrzmi m. in. kompozycja Krzysztofa Pendereckiego.

Dyrygentem, który poprowadzi orkiestrę smyczkową Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej oraz wystąpi z nią jako skrzypek, będzie Jakub Haufa. Ten znakomity artysta od 2003 roku jest I koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Varsovia, z którą występuje na całym świecie, realizując nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne.

W programie „Wieczoru z serenadą” zostaną wykonane kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego i Edwarda Williama Elgara. Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową to kompozycja, która pokazuje nam awangardystę Pendereckiego przyodzianego w archaiczny muzyczny strój, w którym jak się okazuje, jest mu wyjątkowo do twarzy. Koncert zakończy kompozycja Edvarda Griega – Suita Z czasów Holberga op. 40. Dzieło zostało skomponowane specjalnie na uroczyście obchodzoną w całej Skandynawii 200-tną rocznicę urodzin Ludviga Holberga - największego komediopisarza Północy, Norwega z pochodzenia, tworzącego na przełomie XVII i XVIII wieku.

W dniu koncertu o godz. 18.00 w sali kameralnej Filharmonii red. Piotr Matwiejczuk (Polskie Radio Program II) poprowadzi spotkanie, które będzie wprowadzeniem do koncertu.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmonia.olsztyn.pl

Austria meets Poland 3

aAustrian Culture Forum in Warsaw invites to three concerts  „Austria meets Poland 3” that will take place between October 17 and 19, 2017 in Kielce, Łódź and Warsaw.

In 2012, the excellent saxophonists Cornelia Högl-Egretzberger and Alicja Wołyńczyk created an international project "Austria meets Poland", which started thanks to the cooperation with the Austrian Culture Forum in Warsaw. The Polish-Austrian saxophone trio commissioned music of four Austrian composers. The compositions were composed of by the young generation: Julia Schreitl, Viola Falb, Christoph Siman and Alexander Kral, and performed in Austria and Poland by saxophone trio composed of Dorota Samsel, Alicja Wołyńczyk and Cornelia Högl. The concerts were very warmly received, so the idea for the next edition of the project was formed. In 2015, two saxophone-piano duos – Polish and Austrian – prepared music specially written for this occasion, the music of Austrian and Polish composers. Compositions of Christoph Siman and Alexander Kral were performed by the Polish duo, while the works of Łukasz Godyla and Marcin Tadeusz Łukaszewski – by the Austrian duo. 

The third edition of the project will include three commissioned premieres: Anna Maria Huszcza's Sonore for alto saxophone, flute and piano, Viola Falb's Synergie for alto saxophone, accordion and piano, and Julia Schreitl's Kreistanz for alto saxophone, accordion and piano. We will also hear works of such contemporary composers as Max Nagl, Krzysztof Penderecki, Guy Lacour, Graham Fitkin and Florian Bramböck. Among the performers there will be Polish Trio (Alicja Wołyńczyk – saxophone, Adam Sychowski – piano, Jarosław Gałuszka – accordion) and Austrian Trio (Cornelia Högl-Egretzberger – saxophone, Cordula Bösze – flute, Stefan Schön –piano).

Admission free.

See: Facebook event.

 

 

"Pictures from Conrad" Festival / "The Diminishing Parts of Peace"

c

The third concert of the "Pictures from Conrad" Festival, organised by the Polish Society of Contemporary Music, will take place on October 17, 2017 at 1:00 p.m. at The Oskar Kolberg Music School Complex in Radom.

The aim of the festival is to present contemporary works inspired by Joseph Conrad's novels. The concert on October 17 will premiere The Diminishing Parts of Peace by Adrian Williams along with recitation of Poland Revisited.

The list of performers will feature Grzegorz Ociepka (recitations) and the Chamber Ensemble of the Polish Society of Contemporary Music under the direction of Sławek A. Wróblewski. Before the concert, at 12.00 p.m., there will be a meeting with composer Adrian Williams and actor Grzegorz Ociepka, who will talk about their inspirations, literature and music.

Tickets: 8 PLN, available before the concert. Early reservations recommended (phone +48 36 266 65, e-mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.).

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

SEEFacebook Event.

World premiere of the religious opera "Moses" by Anton Rubinstein

mOn October 15, 2017 The Polish Sinfonia Iuventus Orchestra will premiere the religious opera Moses, Op. 112 by Anton Rubinstein. The event, organised under patronage of the Ministry of Culture and National Heritage and the Polish National Commission for UNESCO, will take place at 7 p.m. at the Warsaw Philharmonic.

It is not common for an audience to witness a modern premiere of a composition by a prominent author, created more than a century ago. And that is precisely the one-of-a-kind event that will take place in Warsaw in October. Thanks to the efforts of Maestro Michail Jurowski, the world-renowned Russian bandmaster, the principal guest conductor of Polish Orchestra Sinfonia Iuventus, the forgotten score was found, arranged, and a performance of the religious opera Moses by Anton Rubinstein (1829-1894) was prepared.

Moses was created in 1885–1891 with the libretto by Salomon Hermann Mosenthal. It tells, in eight evocative images, the entire story of the prophet. The piece maintains an expressive, neo-Romantic style and features a number of magnificent arias and ensembles, and in particular some enchanting group scenes that depict the dramatic episodes described in the Biblical Pentateuch. It has never been publicly performed in full on stage, although it has been prepared for a performance in Prague, at the Neues Deutsches Theater in 1892.

The long-awaited premiere of the concerto version of the opera conducted by Michail Jurowski will take place at the Warsaw Philharmonic on October 15, 2017, and will be recorded. The title part features the baritone Stanisław Kuflyuk, born in Ukraine, with close ties to Poland for years, and with world-wide recognition. His mother, Jochebed, will be portrayed by the famous Małgorzata Walewska – a star of the MET, the Royal Opera House, and other prestigious stages. We will also witness the performance of Evelina Dobračeva (Asnath, daughter of Moses), a star of e.g. the Bolshoi Theatre in Moscow, and Torsten Kerl (the Pharaoh; he shall also be the voice of God Himself), a German tenor who often takes on Wagnerian and Straussian parts. This is but a fragment of the immense cast – aside from a plethora of other excellent soloists, the highlighted group parts will be performed by the National Philharmonic Choir and the Artos Children’s Choir.

Tickets: www.eBilet.plwww.bilety24.pl, and at the ticket office of the Warsaw Philharmonic.

Cracow Accordion Concerts 2017

smaThe programme of the Cracow Accordion Concerts, held in October 2017, includes the 4th Concert of the Premieres of Accordion Pieces and the concerts of Young Accordionists Scene.

The existing and specially commissioned solo and chamber music for accordion will be performed as part of the 4th edition of the Concert of the Premieres of Accordion Pieces. Works by such composers as Zbigniew Bargielski, Bożena Boba-Dyga, Piotr Peszat, Szymon Strzelec, Rafał Wnuk and Maciej Zimka will be performed by Wiesław Ochwat, Maciej Zimka (accordions), Bożena Boba-Dyga (soprano, voice), Piotr Lato (clarinet), Aleksandra Lelek (cello) and Miłosz Mączyński (guitar).

The Young Accordionist Scene is a new project, which main goal is to promote accordion graduates of Polish academies. Concerts withis this series will be held on October 15 and 29 at 7 p.m. at the "Kontakt" Movement and Dance Space (40 Szpitalna Street, Cracow). This year we will hear solo recitals by Mateusz Dudek and Piotr Krzaczkowski – two award-winning graduates of the Cracow Academy of Music. The programme will include classical music transcriptions as awell as original solo accordion compositions of Maciej Zieliński, Wiesław Cienciała, Jacek Kopiec and Wiaczesław Siemionow.

sma

Admission free. The concerts are co-funded by the Ministry of Culture and National Heritage within the programme 'Collections', priority 'Composing Commissions' operated by the Institute of Music and Dance.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

MagDuś Duo concerts of the "Artist-in-Residence" programme

MagDuś Duo is the ensemble in residence at the Institution of Promotion and Dissemination of Music "Silesia" in the 2017/2018 season. Their concerts will take place in Katowice on October 14 (The Goldstein Villa), November 26 (Karol Szymanowski Academy of Music) and December 3 (Town House of Culture "Koszutka").

m
MagDuś Duo consists of young artists, graduates of the Karol Szymanowski Academy of Music in Katowice: saxophonist Bartłomiej Duś and pianist Magdalena Duś. In 2013 they won the second prize at the 18th Kiejstut Bacewicz International Chamber Music Competition in Łódź, and a year later the audience award and the second prize at the "Salieri - Zinetti" International Chamber Music Competition in Verona. In 2012 Claccis Clips publishing company issued their debut album Malinconico with works by 20th century French composers.

The Institute of Music and Dance "Artist-in-Residence" programme is dedicated to young Polish performers and to Polish musical institutions as well as other types of institutions that hold a regular concert schedule. It invites solo instrumentalists and singers, as well as ensembles of up to nine musicians, who represent a variety of stylistic line-ups. The programme is open to Polish musical artists of up to 35 years of age who have graduated from artistic educational establishments.

Madia patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Detailed information: http://www.silesia.art.pl

The Met: Live in HD | Mozart's "Die Zauberflöte"

mWolfgang Amadeus Mozart's Die Zauberflöte will be transmitted live from the Metropolitan Opera on October 14, 2017 at the Praha Cinema in Warsaw.

Met Music Director Emeritus James Levine conducts Tony Award winner Julie Taymor’s production of Mozart’s masterpiece, Die Zauberflöte. Golda Schultz makes her Met debut as Pamina with Kathryn Lewekas the Queen of the Night, Charles Castronovoas the fairy tale prince Tamino, Markus Werbaas the bird-catching Papageno, Christian Van Hornas Sprecher, and René Papeas Sarastro. The holiday presentation of The Magic Flute, an abridged staging sung in English for families, was the first Live in HD performance to be transmitted. This is the first time the full-length German opera will be seen in the series.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

More information: http://www.kinopraha.pl

Koncert w 100-lecie fatimskiego objawienia

f13 października 2017 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zostanie zaprezentowana Symfonia Misterium „Fatima” Henryka Jana Botora.

Utwór został zamówiony przez Stowarzyszenie Artystyczne Cantores Varmienses z okazji przypadającej w tym roku 100. Rocznicy Objawień w Fatimie i po raz pierwszy został wykonany w dniu 14 maja 2017 roku w Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej w Olsztynie. W pięcioczęściowym utworze na głos solowy, chór i orkiestrę  wystąpią: Hanna Maria Zajączkiewicz (sopran), Zosia Hiszpańska (sopran), Magdalena Kowalewska (recytacja), Chór Cantores Varmienses oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Całość zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Benedykt Błoński.

Introdukcja utworu oparta jest na motywach gregoriańskiego hymnu Ave Maris Stella. Muzyka tej części podkreśla delikatność postaci Maryi, ale też uwydatnia Jej potęgę. W II części Modlitwa Anioła wykorzystane są dwie modlitwy, których Anioł Stróż Portugalii nauczył dzieci: Łucję, Franciszka i Hiacyntę. W części III Objawienia w Cova da Iria zawarte są fragmenty słów Maryi z różnych miesięcy, w których dokonywały się objawienia pomiędzy majem a październikiem 1917 roku. Piekło jest przeciwieństwem szczęścia, radości, miłości, światła... Bóg każdą duszę chce uratować przed potępieniem, dlatego posłał Maryję do Fatimy. IV część utworu autor zatytułował Wizja piekła. Ostatnia część Cud słońca – Ave Maria da Fatima symbolizuje cud słońca jaki doświadczyli Łucja, Franciszek, Hiacynta oraz ludzie, którzy licznie przybyli na pola w Cova da Iria w dniu 13 października 1917 roku. Twierdzi się, że Cud ten był największym cudem po Zmartwychwstaniu Jezusa. Część piąta kończy się pasterskimi dzwoneczkami i melodią pasterskiej fujarki grającej Ave Maria da Fatima (nawiązanie do części I).

Bilety w cenie 40 zł normalny i 30 zł ulgowy do nabycia w kasie ( pon. – pt. godz. 10–18) oraz poprzez stronę internetową Filharmonii www.bilety.filharmonia.olsztyn.pl 

Beckett i inni. Chain Ensemble w Nowym Teatrze

bTowarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zaprasza na kolejny koncert w ramach projektu „Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze”. 22 października 2017 roku w Nowym Teatrze o godz. 19.00 będzie miał miejsce koncert „Beckett i inni”.

Twórczość Samuela Becketta to niewątpliwie jedno z najważniejszych literackich źródeł inspiracji dla muzyki XX i XXI wieku. Jego teksty wykorzystała m.in. Agata Zubel w trzech kompozycjach, w tym w Not I – utworze, dzięki któremu wrocławska kompozytorka i wokalistka zyskała szeroki międzynarodowy rozgłos, oraz w zamieszczonych w programie koncertu What is the Word (2012) i Cascando (2007). Odmienny w nastroju jest jej niewykonany jeszcze w Polsce Chapter 13 (2015) do tekstu zaczerpniętego z Małego księcia Antoine’a Saint-Exupéry’ego.

Po twórczość irlandzkiego autora kilkakrotnie sięgał György Kurtág (ur. 1926), jeden z najsłynniejszych żyjących kompozytorów. 32 muzyczne aforyzmy …Pas à pas – nulle part… (1993–1998) do poetyckich tekstów Becketta, wydobywające maksimum ekspresji z oszczędnych gestów, należą do najwybitniejszych osiągnięć węgierskiego twórcy.

Twórczość radiowa Witolda Lutosławskiego to nadal mało znana część jego dorobku. Dzięki inicjatywie Chain Ensemble składających się na nią pozycji będzie można wysłuchać na kolejnych koncertach zespołu w Nowym Teatrze. Przegląd ten zainaugurują Trzy fragmenty na flet i harfę (1953). Pierwszy z nich – Allegro molto – to ilustracja do słuchowiska „Magia” wg Teokryta, zaś drugi i trzeci – Andante con moto i Presto – to muzyka do słuchowiska „Odys na Itace" wg Odysei Jana Parandowskiego.

Przewodnikami w krótkim przeglądzie XX-wiecznych inspiracji literackich w nowej muzyce będą wraz z Chain Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Bauera znakomici soliści: niemiecki baryton Frank Wörner i Agata Zubel.

Koncert współfinansuje m. st. Warszawa. Bilety w cenie 20 zł do nabycia w kasach Nowego Teatru oraz na http://bilety.nowyteatr.org/