Polmic - FB

aktualności

II Międzynarodowy Festiwal Muzyki im. Józefa Świdra

sOd 7 do 11 grudnia 2016 roku potrwa II Międzynarodowy Festiwal Muzyki im. Józefa Świdra. Program Festiwalu obejmuje koncerty, sesje naukowe, warsztaty artystyczne oraz konkurs chóralny.

Festiwal powstał z inicjatywy Reprezentacyjnego Chóru Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia”. To jeden z najstarszych zespołów regionu, obecnie funkcjonujący przy Instytucie Muzyki tejże uczelni. Patron festiwalu był długoletnim, zasłużonym dyrektorem Instytutu Muzyki, wspierającym działalność chóru. Celem festiwalu jest promocja i upowszechnianie twórczości kompozytorskiej Józefa Świdra oraz kompozytorów związanych ze Śląskiem Cieszyńskim.

Koncerty festiwalowe zaplanowano w kilku miejscowościach Śląska Cieszyńskiego. Festiwal zainauguruje recital fortepianowy łotewskiej artystki Gleby Belyaev w Sali Kameralnej Uniwersytetu Śląskiego, a tego samego dnia w Sali Koncertowej PSM I i II st. w Cieszynie na Zamku odbędzie się koncert pt. „Józef Świder – muzyka na instrumenty dęte”, na którym zabrzmią utwory kompozytora wydane niedawno przez PWM. Utwory te nagrane zostały także na płycie.

Koncert finałowy uświetni natomiast polskie prawykonanie ostatniego utworu Józefa Świdra Singet dem Herrn ein Neues Lied na kwartet solistów, chór dziecięcy, chór mieszany i orkiestrę (11 grudnia, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach).

W ramach festiwalu odbędą się również wydarzenia o charakterze naukowym i dydaktycznym – Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kreacje wykonawcze współczesnego rynku kultury” (07.12.2016), Warsztaty międzynarodowe i seminarium dla dyrygentów (08-09.12.2016) oraz Międzynarodowy Konkurs Chóralny im. prof. Józefa Świdra (09-10.12.2016).

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

5. Dni Muzyki: Mieczysław Karłowicz

kW dniach 11 – 17 grudnia 2016 roku odbędą się „5. Dni Muzyki: Mieczysław Karłowicz”, organizowane przez Akademię Muzyczną w Krakowie w 140. rocznicę urodzin kompozytora.

Dni Muzyki to wydarzenie muzyczne i naukowe, które dedykowane jest zawsze określonemu twórcy – rodzimemu lub obcemu, prezentowanemu na tle epoki. Koncerty mają za zadanie nie tylko ukazać najpełniej twórczość bohatera Dni Muzyki, lecz także przybliżyć muzykę z danej epoki, utwory rówieśników, patronów lub kompozycje prezentujące pokrewną stylistykę.

W tym roku 5. edycja Dni Muzyki poświęcona została wybitnemu polskiemu twórcy okresu Młodej Polski Mieczysławowi Karłowiczowi. W ramach projektu naukowo-artystycznego oprócz koncertów symfonicznych, kameralnych oraz recitali odbywa się międzynarodowa sesja naukowa. W tym roku, dzięki uprzejmości i wsparciu Pani Rektor dr hab. Małgorzaty Janickiej-Słysz oraz dr Agnieszki Draus, sesja ta będzie wyjątkowo bogata, a jej rozpiętość tematyczna pozwoli na przybliżenie sylwetki Mieczysława Karłowicza w sposób kontekstowy i możliwie najpełniejszy. Wydarzeniom, odbywającym się w ramach projektu, towarzyszą też dwie wystawy fotografii. Pierwsza prezentować będzie oryginalne zdjęcia zrobione przez Mieczysława Karłowicza w Tatrach na początku XX wieku, druga to wystawa zdjęć Tatr autorstwa Krzysztofa Wojnarowskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.dnimuzyki.art.pl

Prapremiera „Pieśni do słów własnych” Klaudii Pasternak

p10 grudnia 2016 roku na Bielańskiej Scenie Kameralnej (Żeromskiego 29, Warszawa) o godz. 12.00 będzie miała miejsce prapremiera dzieła Klaudii Pasternak Pieśni do słów własnych.

Klaudia Pasternak to współczesna kompozytorka młodego pokolenia. Nowo powstały utwór Pieśni do słów własnych na sopran, mezzosopran, baryton i orkiestrę smyczkową, skomponowany na zamówienie Mazowieckiego Teatru Muzycznego w Warszawie, to kompozycja wyjątkowa, odbiegająca od głównego nurtu twórczości kompozytorki, jakim jest muzyka nowa.

W warstwie muzycznej Pieśni odnaleźć można fascynację twórcami muzyki romantycznej i postromantycznej, powrotu do melodyjnych tematów, soczystej harmonii i emocjonalnego brzmienia smyczków. Kompozytorka stosuje ulubione tonacje koła kwintowego, jak es-moll czy Fis-dur. Każda z siedmiu pieśni ma swój niepowtarzalny wyraz, tematykę i styl, których wspólnym mianownikiem jest postać kompozytorki.

Cykl do słów Klaudii Pasternak zabrzmi w wykonaniu Magdaleny Krysztoforskiej-Beucher (sopran), Magdaleny Wachowskiej (mezzosopran), Jakuba Gąski (tenor), Marcina Bronikowskiiego (baryton), Orkiestry smyczkowej Mazowieckiego Teatru Muzycznego pod dyrekcją kompozytorki.

Prapremiera utworu odbędzie się w ramach programu „Kolekcje” – Priorytet „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Republika Dźwięku – Archipelag Andriessen

kW dniach 10–20 grudnia 2016 roku odbędzie się X jubileuszowa edycja przedsięwzięcia „Skup Dźwięków Nowych i Używanych – Republika Dźwięku”, obejmującego warsztaty improwizacji oraz koncert z udziałem grupy „Kawalerowie Błotni” i aktywnych uczestników warsztatów.

Projekt „Skup Dźwięków Nowych i Używanych - Republika Dźwięku – Archipelag Andriessen”, realizowany przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, ma na celu przygotowanie przez uczestników warsztatów pod okiem nauczycieli utworu, opartego na formie „De Staat” Luisa Andriessena, oraz wspólnego koncertu. Podczas pięciu otwartych spotkań warsztatowych uczestnicy zdobędą umiejętności twórczego współdziałania w grupie, wspólnej pracy nad przygotowaniem utworu, doświadczenie występu scenicznego oraz zapoznają się z różnymi aspektami muzyki współczesnej i warsztatem twórczym nauczycieli. W warsztatach mogą wziąć udział osoby pragnące rozszerzyć swoje doświadczenia o elementy improwizacji zespołowej.

Przygotowywany utwór stanowić będzie rodzaj wariacji „na temat” formy „De Staat” Luisa Andriessena. Wszystkie proporcje oryginału, jak i ogólny charakter faktury poszczególnych odcinków zostaną zachowane. Inna będzie dźwiękowość – w wyniku innego instrumentarium i innego języka muzycznego. Jak zwykle każdy uczestnik warsztatów wniesie swoje instrumenty lub dźwięki. Partytura powstanie z nałożenia na oryginalny tekst „De Staat” partytury graficznej przygotowanej przez Jerzego Kornowicza. Powstanie rodzaj „dynamicznej partytury”, która będzie w trakcie koncertu wyświetlana na monitorach. W ten sposób publiczność zostanie „wciągnięta” w narrację utworu.

Warsztaty i koncert mają otwarty charakter i są bezpłatne.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Nagranie koncertu dostępne jest pod linkiem: www.youtube.com

Czytaj więcej: Republika Dźwięku – Archipelag Andriessen

Premiera opery Andrzeja Kwiecińskiego „Personaggi: Euridice"

k11 grudnia 2016 roku w warszawskim Nowym Teatrze o godz. 20.30 odbędzie się premiera opery Andrzeja Kwiecińskiego Personaggi: Euridice.

„Punktem wyjścia do napisania tego dzieła był mit o Orfeuszu i Eurydyce – nie to jednak, co jest w nim powiedziane, lecz to, o czym milczy. Pomysł zrodził się przede wszystkim z mojej miłości do muzyki wczesnego baroku. Mitem orfickim zafascynowany zaś byłem od dawna, a przede wszystkim brakiem istnienia w nim głównej bohaterki. Bo przecież w barokowych utworach Eurydyka niemalże nie istnieje. Należy do wymiaru stworzonego z mirażu, iluzji, nawet jej śmierć jest dziełem przypadku. W moim utworze stara się wyrwać z tego nieistnienia", – tłumaczy kompozytor Andrzej Kwieciński.

Libretto Personaggi: Euridice (w języku włoskim) oparte jest na Georgikach Wirgiliusza oraz Metamorfozach Owidiusza. W pracy nad tematem „Personaggi: Euridice” do Kwiecińskiego dołączyła ceniona francuska pisarka i reżyserka teatralna Nathalie Gendrot. „Wspólnie doszliśmy do wniosku, że skoro Eurydyka nie istnieje, to tę jej bezosobowość najlepiej oddawać będzie chór. Bo przecież chór, choć tak naprawdę złożony z wielu uczestników, jest właśnie taką bezosobową masą. Nie ma on jednak nic wspólnego z antycznym chórem komentującym, biorącym czynny udział w akcji. Tutaj jest jedynie personifikacją tego niebytu”, – podkreśla Kwieciński.

Pierwszymi wykonawcami dzieła będą Chór Polskiego Radia oraz Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Szymona Bywalca.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Konferencja „Archiwa muzyczne i spuścizny kompozytorskie w zbiorach bibliotek polskich”

kW dniach 1-2 grudnia 2016 roku odbędzie się konferencja „Archiwa muzyczne i spuścizny kompozytorskie w zbiorach bibliotek polskich”, zorganizowana przez Sekcję Bibliotek Muzycznych SBP – Polska Grupa Narodowa IAML oraz Gabinet Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.

Celem Konferencji jest zaprezentowanie wachlarza zagadnień, z jakim spotykają się muzyczni bibliotekarze i archiwiści sprawujący pieczę nad spuściznami muzycznymi. Podczas konferencji muzykolodzy będą dzielić się doświadczeniami na temat sposobów organizowania zbiorów, zasad ich gromadzenia, metod opracowania archiwów muzycznych i spuścizn kompozytorskich, a także szukać rozwiązań dla zorganizowanego budowania informacji na ich temat.

Konferencja odbędzie się w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, w której – jako wydzielona część Gabinetu Zbiorów Muzycznych – od blisko 60 lat istnieje i wciąż się rozwija Archiwum Kompozytorów Polskich, gromadzące pełną dokumentację źródeł polskiej współczesnej twórczości muzycznej.

W programie pierwszego dnia Konferencji zaplanowano Koncert dedykowany Panu Andrzejowi Spózowi, Kierownikowi Biblioteki, Muzeum i Archiwum Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. S. Moniuszki, Honorowemu Członkowi Zarządu Sekcji Bibliotek Muzycznych SBP, z okazji Jego 80. urodzin.

Miejsce obrad: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, ul. Dobra 56/66, Sala im. S. B. Lindego (316, poziom 3).

Program Konferencji – na stronie: www.buw.uw.edu.pl

69. sesja „Musica Moderna”

mW dniach 3–8 grudnia 2016 roku rozpocznie się 69. sesja „Musica Moderna”, czyli organizowana od ponad 30 lat przez Akademię Muzyczną w Łodzi seria wydarzeń poświęconych muzyce współczesnej. Organizatorzy zaplanowali kilka koncertów wypełnionych najnowszą twórczością, m.in. łódzkich kompozytorów, wykłady oraz dyskusje.

Inauguracja artystyczna tej sesji „Musica Moderna” odbędzie się podczas zakończenia AŻ Festiwalu (3 grudnia). Repertuar koncertu wpisuje się w projekt całorocznych działań akademickiej orkiestry i chóru, a złożą się na niego m.in. twórczość kompozytorów związanych z Akademią Muzyczną oraz Koncert fortepianowy Grażyny Bacewicz – patronki łódzkiej Uczelni. „Dźwiękowe oblicza” – stały punkt programu sesji, w tej edycji poświęcony będzie głównie muzyce kameralnej łódzkich twórców (5 grudnia).

Gościem sesji będzie prof. dr hab. Marek Chołoniewski. Kompozytor, autor instalacji audiowizualnych i projektów przestrzennych wygłosi wykład, a następnie zaprezentuje swoją muzykę podczas koncertu „Cymatic Brain” (6 grudnia).

W ramach współpracy z Filharmonią Łódzką odbędzie się kameralny koncert, podczas którego zostaną wykonane kompozycje Tadeusza WieleckiegoObraz wielokrotny i Artura ZagajewskiegoStaloocy (7 grudnia). W koncercie wezmą udział muzycy z cenionego zespołu „Kwartludium”, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki najnowszej. Na zakończenie sesji studenci wydziałów wykonawczych podczas koncertów „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy” prezentować będą premierowo utwory tytułowych „młodych” – studentów klas kompozycji (8 grudnia).

Wydarzeniom artystycznym 69. sesji „Musica Moderna” towarzyszyć będzie spotkanie z dyrektorem Instytutu Muzyki i Tańca Andrzejem Kosowskim oraz prezentacja ministerialnego programu, którego celem jest popularyzacja nowych dzieł muzycznych.

Więcej informacji – na stronie: http://www.amuz.lodz.pl

Czytaj więcej: 69. sesja „Musica Moderna”

Finał 11. Festiwalu Gorczyckiego

gJedenasty festiwal – jedenaście miast, siedemnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Mozarta. 4 grudnia 2016 roku odbędzie się finał najważniejszego festiwalu muzycznego na Śląsku – Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego.

Finał tegorocznego Festiwalu, zainaugurowanego 19 listopada w Chorzowie, będzie miał miejsce 4 grudnia. W ciągu dwóch tygodni podczas 17 koncertów w 11 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) prezentuje muzykę polską na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci.

W przededniu 225. rocznicy śmierci W. A. Mozarta – 4 grudnia w Operze Śląskiej w Bytomiu 11. Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego dobiegnie końca. Maestro Paul McCreesh i uwielbiana przez publiczność Sinfonietta Cracovia wykonają słynną Symfonię Jowiszową Mozarta oraz Symfonię Żałobną Haydna, a gwiazdą wieczoru będzie genialna chorwacka sopranistka Renata Pokupić. W jej wykonaniu zabrzmi bodajże najwspanialsza osiemnastowieczna aria koncertowa – Scene di Berenice Haydna.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Generacje XX

g4 grudnia 2016 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert „Generacje XX”.

Jest to impreza cykliczna organizowana już po raz dwudziesty: pierwsza edycja odbyła się w 2003 roku. Generacje prezentują różne nurty w nowej muzyce polskiej oraz postawy twórcze różnych pokoleń.

Tegoroczne, jubileuszowe „Generacje” zapowiadają się niezwykle atrakcyjnie. Dochowują wierności ideom przyświecającym „ojcom-założycielom”. Program wyróżnia duża różnorodność pokoleń – różnice wiekowe sięgają prawie pięćdziesięciu lat! Jest najwybitniejszy kompozytor polski i jest rozpoczynający wielką karierę trzydziestolatek. Jest pozostająca trochę w cieniu ważna kompozytorka i prawie czterdziestolatek o ustabilizowanej pozycji, prezentujący dzisiejszego wieczoru prawykonanie utworu powstałego ze wsparciem programu „Zamówienia kompozytorskie”. Trzeba zwrócić uwagę na to dobre współdziałanie Związku Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Polskiego Radia i Ministerstwa.

Dwudzieste „Generacje”, choć podtrzymują założycielskie idee, mają też inną propozycję: piękny utwór słowackiej kompozytorki Jany Kmiťovej, dokładnie w tym roku czterdziuestolatki. To efekt długiej już współpracy i przyjaźni Związku Kompozytorów Polskich, a dokładniej Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC z Oľgą Smetanovą, wieloletnim dyrektorem Słowackiego Centrum Informacji Muzycznej, obecnie sekretarza Generalnego ISCM. To zresztą nie do końca jest nowość, bo odbyły się już „Generacje” polsko-holenderskie i polsko-niemieckie. Tegoroczne „Generacje” można nazwać „polsko-słowackimi”.

Podczas koncertu w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Wojciecha Michniewskiego odbędą się premiery dzieł Wojciecha Błażejczyka (Kolonia karna na orkiestrę symfoniczną, aktora, dwa głosy żeńskie do tekstu Franza Kafki) oraz Michała Moca (Fjör-ður na orkiestrę).

Koncert zorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Związek Kompozytorów Polskich, Waves Bratislava o. z., Związek Artystów Wykonawców STOART ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Wydarzenia artystyczne” oraz programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”.

Wstęp wolny.

ZOBACZ: program PDF