Polmic - FB

aktualności

Katowice | „Solidarni z Ukrainą": recital harfowy Veroniki Lemishenko

POLMICKolejny koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod hasłem „Solidarni z Ukrainą" odbędzie się 26 marca 2022 o godz. 20.00. W sali kameralnej Filharmonii Śląskiej wystąpi znakomita harfistka Veronika Lemishenko.

Veronika Lemishenko jest dyrektorką artystyczną Konkursu i Festiwalu Glowing Harp, organizowanego w Charkowie, członkinią Rady Dyrektorów Światowego Kongresu Harfowego. Artystka ta występowała na licznych międzynarodowych festiwalach, w tym podczas La Folle Journée i Camac Festival we Francji, HarpMasters Festspiele w Szwajcarii, Lisboa Harp Seminar w Portugalii i wielu innych. Jest także laureatką międzynarodowych konkursów harfowych we Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Ukrainie, Czechach, Bułgarii, Rosji, Grecji i Singapurze.

W jej wykonaniu zabrzmią dzieła Domenica Scarlattiego, Vasyla Barvinsky’ego, Myroslava Skoryka, Auguste’a Duranda, Paula Pattersona, Felixa Godefroida, a także Parafraza Ukraińskiego Hymnu Narodowego autorstwa Aldony Poczwardowskiej.

Koncert połączony będzie ze zbiórką środków na rzecz ofiar wojny w Ukrainie, prowadzoną przez wolontariuszy Stowarzyszenia Pokolenie w Katowicach.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/recital-harfowy-veroniki-lemishenko-solidarni-z-ukraina/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Beethoven, Skoryk, Bacewicz i Haydn

POLMIC26 marca 2022 o godz. 19.00 Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod batutą Victorii Zhadko, laureatki pierwszej nagrody na prestiżowym, międzynarodowym konkursie im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. W partii solowej zaprezentuje się Karolina Nowotczyńska, koncertmistrzyni i dyrektor Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. W interpretacji znakomitych muzyków zabrzmią dzieła Jurija Szewczenki, Ludwiga van Beethovena, Myrosława Skoryka, Grażyny Bacewicz i Josepha Haydna.

Koncert rozpocznie utwór Szewczenki Jesteśmy, będący parafrazą melodii hymnu państwowego Ukrainy Szcze ne wmerła Ukrajiny ni sława, ni wola. Wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia a-moll Skoryka zyskała popularność w wielu różnych opracowaniach. Wykonywano ją także podczas uroczystości żałobnych ku czci ofiar proeuropejskiego zrywu na Majdanie na przełomie 2013/2014.

Kilka z Symfonii londyńskich Haydna zawiera muzyczne „ekstrawagancje”, z których słynął kompozytor. Przedostatnia z Londyńskich – 103. Symfonia Es-dur rozpoczyna się tajemniczym „werblem” na kotłach, od którego przyjęła swe sławne miano. Także uderzenia w kotły w prostym rytmie rozpoczynają jedyny Skrzypcowy koncert op. 61 Beethovena.

Wdzięczny Koncert na orkiestrę smyczkową Bacewicz z roku 1948 wchodzi w ciekawy dyskurs z muzyczną przeszłością. Stefan Kisielewski pisał o nim żartobliwie: „taki współczesny Koncert brandenburski”.

Na najbliższy koncert dostępne będą bezpłatne bilety dla uchodźców z Ukrainy i towarzyszących im polskich opiekunów, którzy pomogliby w przekazaniu tej informacji oraz w dotarciu na koncert.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Wrocław | Równonoc

NFMProgram koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum 26 marca 2022 o godz. 18.00 przedstawia się fascynująco: znalazły się w nim bowiem utwory kompozytorów mniej rozpoznawalnych, a wartych uwagi słuchaczy. Wielką atrakcją będzie prawykonanie Koncertu fortepianowego „Equinox” Rudiego de Bouwa, którym pokieruje sam kompozytor.

Koncert rozpocznie wykonanie Melodii Myroslava Skoryka. Ten krótki, śpiewny i nieco melancholijny utwór jest motywem przewodnim dramatu wojennego Vysokyy pereval z 1982 roku. Następnie wysłuchamy Koncertu fortepianowego „Equinox” Rudiego de Bouwa. Kompozytor i dyrygent przyszedł na świat w 1970 roku, a kształcił się w Luksemburgu i Liège. Jego dorobek obejmuje dzieła fortepianowe, kameralne i przeznaczone na większe składy, w tym na smyczki. Artysta często pojawia się we Wrocławiu, by pokierować NFM Orkiestrą Leopoldinum, a prawykonanie jego najnowszego dzieła będzie dużą atrakcją tego koncertu.

Ostatnim utworem w programie koncertu jest Suita austriacka op. 51 Sergiusza Bortkiewicza. Ten urodzony w 1877 roku w Charkowie kompozytor polskiego pochodzenia w 1922 roku osiadł w Wiedniu. Austria stała się jego drugim domem, a wyrazem jego sympatii dla tego kraju jest przystępna i eklektyczna suita z 1939 roku, będąca hołdem złożonym austriackiej kulturze.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Bielawa, Kiełczyn, Strzegom | Polski Impresariat Muzyczny: „Z klasyką przez Polskę” – koncerty Jakuba Kuszlika

NIMiTWracają koncerty „Z klasyką przez Polskę”! Zainauguruje tegoroczny cykl pianista Jakub Kuszlik, laureat IV nagrody w XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Muzyka polskich twórców w jego interpretacji zabrzmi 24 marca o godz. 18.00 w Teatrze Robotniczym w Bielawie, 25 marca o godz. 18.00 w rewitalizowanym pałacu w Kiełczynie oraz 26 marca 2022 o godz. 17.00 w Sali Widowiskowej Strzegomskiego Centrum Kultury.

Jakub Kuszlik jest wybitnie utalentowanym absolwentem klasy fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń w bydgoskiej Akademii Muzycznej. Jest zdobywcą wielu laurów w konkursach pianistycznych, stypendystą Fundacji Czarneckich i Prezydenta Miasta Bydgoszczy. Koncertował w Polsce i za granicą, między innymi w USA, Japonii, Wietnamie, Niemczech, Włoszech, Grecji, Norwegii i Islandii. W 2018 pianista wystąpił z wielkim sukcesem w Lincoln Center w Nowym Jorku.

Podczas koncertów organizowanych przez Polski Impresariat Muzyczny pianista wykona dzieła wybitnych polskich kompozytorów: Fryderyka Chopina I Ignacego Jana Paderewskiego.

Projekt „Z klasyką przez Polskę” jest realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, finansowany z środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej: https://nimit.pl/ 

Nie żyje Andrzej Cwojdziński…

POLMIC23 marca 2022 roku w wieku 94 lat zmarł dyrygent, kompozytor i pedagog Andrzej Cwojdziński, wieloletni dyrektor i kierownik artystyczny Filharmonii Koszalińskiej, członek Związku Kompozytorów Polskich od 1957 roku. Uroczystości pogrzebowe odbędą się 26 marca; nabożeństwo żałobne odprawione zostanie o godz. 10.00 w Katedrze pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Koszalinie.

Urodzony 28 stycznia 1928 r. w Jaworznie od 1947 Andrzej Cwojdziński studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem Artura Malawskiego dyrygenturę (dyplom w 1953) oraz kompozycję (dyplom w 1955). Po studiach pełnił kolejno funkcje dyrektora, dyrygenta i kierownika artystycznego Filharmonii w Lublinie, dyrektora i kierownika artystycznego Filharmonii w Koszalinie, kierownika artystycznego Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz Kołobrzeskich Wieczorów Wiolonczelowych. Kilkakrotnie sprawował kierownictwo Światowego Festiwalu Chórów Polonijnych w Koszalinie oraz Koszalińskich Koncertów Organowych. Jako dyrygent występował gościnnie w NRD, Czechosłowacji, Bułgarii, Rumunii, Jugosławii i na Węgrzech. Wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Aktorskiej w Krakowie, na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W latach 1991-99 piastował funkcję profesora w Akademii Muzycznej w Gdańsku i w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Słupsku. Wraz z małżonką Gabrielą Cwojdzińską zainicjowali i prowadzili Diecezjalne Studium Organistowskie. Profesor Cwojdziński przez wiele lat uczył podstaw muzyki i dyrygentury w Wyższym Seminarium Duchownym w Koszalinie.

Za zasługi w rozwoju kultury otrzymał wiele nagród i odznaczeń, w tym Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, Złoty Krzyż Zasługi i Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Cześć Jego pamięci!

Opole | Muzyka pokoju

POLMIC„Muzyka Pokoju” to nie tylko tytuł koncertu, który odbędzie się 25 marca 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Opolskiej. To również życzenie, by muzyka była nie tylko wyrazem solidarności, ale także faktycznie przyczyniła się do tak bardzo potrzebnych dla uzyskania pokoju zmian w myśleniu i działaniu.

Wieczór rozpocznie Uwertura koncertowa „Campana”, napisana w 2021 roku przez ukraińskiego kompozytora, Mykhailo Shveda. Następnie zabrzmią dwa dzieła stworzone przez wybitnych kompozytorów-pianistów epoki romantycznej: Koncert fortepianowy a-moll op. 7 Clary Schumann oraz I Koncert fortepianowy Es-dur Franza Liszta.

Wieczór zakończy III Symfonia c-moll op. 14Witolda Maliszewskiego, powstała w 1907 roku. Pewnym novum jest tu część trzecia, gdzie Maliszewski (w miejscu tradycyjnego scherza) umieścił Temat z wariacjami, charakteryzujący się szczególnie barwną instrumentacją i ambitnym podejściem do warstwy rytmicznej.

Dzieła zaprezentuje Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod batutą Przemysława Neumanna; w roli solistki wystąpi gruzińska pianistka Mariam Batsashvili.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/ 

Katowice | Filharmonia Śląska: Stabat Mater

POLMIC25 marca 2022 roku o godz. 19.00 Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta oraz znakomici soliści – Maria Domżał, Natalia Skrycka i Adam Kutny – zaproszą na koncert o ogromnym ładunku emocjonalnym. Słynne Stabat Mater Karola Szymanowskiego oraz ekspresyjna Symfonia „Mathis der Maler” Paula Hindemitha zabrzmią w szczególnym kontekście, który nakreśli pierwszy punkt programu – Adagio z III Symfonii Krzysztofa Pendereckiego, będące hołdem filharmoników śląskich dla tego wielkiego kompozytora.

Dwa lata po śmierci Krzysztofa Pendereckiego i w przededniu uroczystości pogrzebowych (zapowiedzianych na 29 marca) pozwólmy wybrzmieć muzyce tego artysty. Liryczna i niezwykle barwna brzmieniowo III część III Symfonii będzie znakiem pamięci o twórcy, który pozostawił po sobie niezaprzeczalnie ogromny ślad w historii polskiej i światowej muzyki.

Stabat Mater, które zwieńczy koncert 25 marca, jest centralnym dziełem Szymanowskiego. Sakralne skojarzenia z cierpieniem Marii, która opłakuje śmierć syna, łączą się w nim z wątkiem narodowym. Tekst oratorium zabrzmi w języku polskim. Ekspresja kompozycji opiera się na głęboko ujmującym połączeniu żalu, buntu i wyciszenia, aż do hymnicznego zakończenia, przywodzącego na myśl żarliwe wyznanie wiary. Sześcioczęściowe dzieło przekazuje archetypiczny obraz cierpiącej matki i przedstawia go w sposób niezwykle uniwersalny. Wpływ na Stabat Mater miała m.in. góralska sztuka o tematyce sakralnej. Stąd też wziął się wybór polskiego przekładu słów, który nadał utworowi jeszcze bardziej emocjonalnego klimatu.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/szymanowski-stabat-mater-domzal-skrycka-kutny-shemet 

Wrocław | Pieśni księżniczki

NFMWielką atrakcją koncertu NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Giancarla Guerrera 25 marca 2022 o godz. 19.00 będzie polskie prawykonanie nowej wersji Sześciu pieśni księżniczki z baśni Karola Szymanowskiego w opracowaniu na głos i orkiestrę Bruna Dozza. Partię solową zaśpiewa w tym utworze znakomita sopranistka Iwona Sobotka, należąca do najbardziej cenionych i rozpoznawalnych polskich śpiewaczek naszych czasów.

Koncert rozpocznie się wykonaniem Interludium – krótkiego, późnego dzieła Witolda Lutosławskiego, które miało w założeniu kompozytora oddzielać od siebie dwa inne jego utwory: Łańcuch II i Partitę. Jest pozbawione jakichkolwiek kontrastów, utrzymane w cichej dynamice i powolnym tempie. Wykreowany w nim fantastyczny, oniryczny nastrój sprawia, że uznawane jest za jedno z najwybitniejszych w dorobku Lutosławskiego.

Sześć pieśni księżniczki z baśni Szymanowskiego powstały w 1915 roku do tekstów siostry kompozytora, Zofii. Długie, arabeskowe wokalizy głosu solowego tworzą nierzeczywisty, baśniowy i egzotyczny klimat. Poszczególne ogniwa otrzymały tytuły: Samotny księżyc, Słowik, Złote trzewiczki, Taniec, Pieśń o fali i Uczta. Spośród tych miniatur Szymanowski opracował w 1933 roku na głos i orkiestrę pierwszą, drugą i czwartą. Trzecia, piąta i szósta doczekały się wersji orkiestrowej dopiero w czasach nam współczesnych – przygotował je włoski kompozytor Dozza.

Wysłuchamy też Sieben frühe Lieder Albana Berga i Metamorfozy symfoniczne na temat Carla Marii von Webera Paula Hindemitha.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 

Kraków i Warszawa | „Scena Muzyki Polskiej”: Michał Francuz

NIMiT19 marca o godz. 18.00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie i 22 marca 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie wystąpi Michał Francuz – wszechstronny i charyzmatyczny koncertujący pianista, kameralista oraz pedagog. Koncert współorganizowany jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Ignacy Feliks Dobrzyński, Władysław Żeleński i Mieczysław Wajnberg. Kompozytorzy, edukatorzy, artyści o niebywale wysokim poziomie pianistycznym i kameraliści. Historia ich twórczości jest przykładem niechlubnej tendencji wypierania spuścizny niektórych polskich kompozytorów. Michał Francuz przypomni niewątpliwe klejnoty muzyczne tych twórców, tak różnych i jednocześnie zbliżonych do siebie, jeśli nie stylistyką, to artyzmem i kunsztem kompozytorskim.

Program recitalu został skonstruowany chronologicznie: Dwa mazurki op. 37 i Dwa nokturny op. 24 Feliksa Dobrzyńskiego poprzedzą II Sonatę op. 20 Władysława Żeleńskiego, zaś IV Sonata op. 56 Mieczysława Wajnberga zamyka recital z poczuciem pewnego niedopowiedzenia… Jak miał powiedzieć Mozart „Muzyka nie jest w nutach, ale w ciszy pomiędzy”.

Informacja o biletach: https://filharmoniakrakow.pl/public/repertuar/scena-muzyki-polskiej-17-3-2-2 

                                   https://filharmonia.pl/repertuar/-scena-muzyki-polskiej-376500617-393693693-200910235-185890319