Polmic - FB

aktualności

Smykowizje online #5 „Abstrakcja do kwadratu”

muzykajest.plCentrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Fundacja Muzyka jest dla wszystkich zapraszają na cykl interaktywnych działań multisensorycznych dla rodzin z dziećmi 3–6 lat „Smykowizje online”, realizowanych w scenografii wystaw i przestrzeni galerii U-jazdowskiego i innych miejsc, związanych ze sztuką. Najbliższe zajęcia „Abstrakcja do kwadratu” odbędą się online 9 maja 2020 o godz. 11.00.

Co to jest abstrakcja? Czy wszystkie obrazy i kształty da się nazwać? Czy trójkąt może być statkiem, a koło okiem krokodyla? Podczas najbliższych „Smykowizji online” odwiedzimy wystawę w Zamku Ujazdowskim „O wiele historii za dużo, by zmieścić w tak małym pudelku” duetu Bik Van der Pol. Wysłuchamy dziwnych historii, które opowiada wystawa i niezwykły Kwadrat. A w końcu wspólnie stworzymy abstrakcyjne dzieło sztuki.

Rodzice z dziećmi mogą wysłuchać części muzycznych i narracyjnych spotkania oraz wykorzystać przygotowane przez organizatorów materiały, kierując uwagę na bliskie percepcji dzieci podstawowe kształty: linię, kwadrat, prostokąt czy koło. Zespół EDU U–jazdowskiego wraz z Fundacją Muzyka jest dla wszystkich przygotował wiele sensorycznych niespodzianek i twórczych opowieści, do których współtworzenia zaprasza.

Oprawę muzyczną przygotowała kompozytorka Agnieszka Widlarz.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Od Wieniawskiego do Krzesanego – kolejny koncert internetowy Filharmonii Poznańskiej

FP8 maja 2020 roku podczas kolejnego koncertu internetowego Filharmonii Poznańskiej będziemy mieli okazję usłyszeć II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego w wykonaniu Bomsori Kim i Orkiestry Filharmonii Poznańskiej oraz Krzesanego Wojciecha Kilara w interpretacji Poznańskich Filharmoników pod dyrekcją Marka Pijarowskiego.

Koncert odbył się w berlińskim Konzerthausie 23 października 2018 roku, a transmitowała go między innymi ogólnoniemiecka stacja radiowa Deutschlandfunk Kultur.

Spośród dwóch koncertów skrzypcowych Henryka Wieniawskiego – należących do najlepszych jego utworów – częściej wykonywany jest właśnie II Koncert skrzypcowy, uważany za dzieło bardziej dojrzałe i indywidualne. Krzesany Wojciecha Kilara jest porywającym publiczność na wszystkich kontynentach przebojem. Samo słowo „krzesany”, oznacza charakterystyczną dla tańców podhalańskich grupę kroków tanecznych, w tym uderzanie piętą o piętę podczas wyskoku. Utwór powstał w 1974 roku i był wyraźnym przełomem w twórczości Wojciecha Kilara, którego wcześniejsze kompozycje bliższe były sonoryzmowi. Sam kompozytor o tym dziele mówił: „Krzesany ma tę zaletę, że broni się przed złymi wykonywaniami. Nie mogą mu one wiele zaszkodzić, bo posiada coś w rodzaju wieloobwodowego systemu zabezpieczeń w samochodach czy samolotach: jeden efekt zawiedzie, to mamy zaraz następny, itd.”. Na szczęście jednak utwór ten – wymagający bardzo dużej obsady – wykonują znakomite orkiestry.

Wydarzenie to przeżyć można będzie jeden raz – w piątek, wyłącznie od godz. 19.00 do zakończenia koncertu na stronie internetowej: www.filharmoniapoznanska.pl 

Justyna Kroschel

Nowa Muzyka w Starym Ratuszu: „W sieci dźwięków”

NCKNadbałtyckie Centrum Kultury we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Muzyki Elektroakustycznej, Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz De eM Studio zapraszają 7 maja 2020 o godz. 19:00 na koncert z cyklu „Nowa Muzyka w Starym Ratuszu” na platformie YouTube .

W tych trudnych dla nas wszystkich czasach artyści starają się nie rezygnować z propagowania muzyki współczesnej i zapraszają na kontynuację cyklu koncertowego „Nowa Muzyka w Starym Ratuszu”. Edycja ta będzie wyjątkowa ze względu na szereg internetowych prawykonań światowych, których będziemy mogli być świadkami.

Usłyszymy m. in. Abstract Objects 5 (2020) Krzysztofa Gawlasa na syntezator modularny i komputerową projekcję dźwięku, Die polnischen Reisen (2020) Henrika von Colera na elektronikę i nagrania terenowe , Trzy mazurki „In tempore pestis” (2020) Edwarda Sielickiego na dźwięki elektroniczne, Isolation Music no. 2 (2020) Mehmeta Cana Özera na komputer, BoBaSoLo (2020) Bożeny Boba-Dyga na głos, małe instrumenty perkusyjne i elektronikę, ACHOUSMATIC / An acousmatic exploration of a multi-habit-set-up during the lockdown (2020) Lorenza Brusciego na elektronikę, taśmę, daną lokalizację, improwizowaną eksplorację behawioralną, mikrofony binauralne i głośniki. Ponadto zabrzmi nowa wersja utworu Dariusza Mazurowskiego Planety trojańskie (2014–2020) na elektronikę na żywo i komputer.

Przedsięwzięcie będzie wyjątkowe również ze względu na to, że wszystkie utwory zaprezentują sami kompozytorzy.

Po premierze koncert będzie cały czas dostępny na kanale Nadbałtyckiego Centrum Kultury bit.ly/YTNMwSR dla wszystkich, którzy nie mogli obejrzeć go w terminie, albo chcą to przeżyć jeszcze raz.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Pomoc dla sektora kultury

MKiDNPrzygotowane przez rząd rozwiązania rekompensujące straty związane z zawieszeniem działalności w sektorze kultury zakładają wsparcie państwa dla twórców i artystów, a także firm i organizacji pozarządowych zajmujących się kulturą, których działalność nie może być kontynuowana w okresie obowiązywania stanu epidemii, wzrost środków na pomoc socjalną dla artystów oraz dodatkowe wsparcie na rozwój nowych form udostępniania kultury w sieci.


1) Tarcza Antykryzysowa:
a) Dla osób na umowach cywilonoprawnych – trzykrotne świadczenie postojowe w wysokości 2080 zł, zwolnione z podatku: https://www.gov.pl/web/tarczaantykryzysowa/umowa-cywilnoprawna 
b) Dla przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą:
https://www.gov.pl/web/tarczaantykryzysowa

2) Utworzenie specjalnego programu „Kultura w sieci”:

https://www.gov.pl/web/kultura/kultura-w-sieci--rusza-program-mkidn-finansowania-zmian-formy-upowszechniania-dzialalnosci-tworczej 

3) Wielokrotne zwiększenie pomocy socjalnej MKiDN:

https://www.gov.pl/web/kultura/pomoc-socjalna-dla-tworcow-i-artystow 

4) Zwiększenie środków (o 55 mln zł, do 390 mln zł) i zmiany w regulaminach Programów Ministra:

https://www.gov.pl/web/kultura/zmiany-w-zakresie-zasad-realizowania-projektow-wprogramach-mkidn-2020 

5) Zwiększenie puli stypendiów Ministra z 1,5 mln zł do – co najmniej - 6,5 mln zł: https://www.gov.pl/web/kultura/stypendia 

6) Program NCK „Kultura-Interwencje” z budżetem 10 mln zł – rozstrzygany zaraz po ogłoszeniu wyników programu „Kultura w sieci”

https://www.nck.pl/dotacje-istypendia/dotacje/programy-dotacyjne-nck/kultura-interwencje 

Czytaj więcej: Pomoc dla sektora kultury

#zostańwdomu i zaśpiewaj z nami – projekt edukacyjny on-line Filharmonii Śląskiej

FSWszystkie dzieci, które spragnione są kontaktu z muzyką, radości jaką niesie i tęsknią za wspólnym śpiewaniem, Filharmonia Śląska zaprasza do udziału w internetowym programie „#zostańwdomu i zaśpiewaj z nami!” Zajęcia odbywają się od 26 kwietnia 2020 co tydzień w niedziele o godz. 11.00 zarówno na Facebooku, jak i na kanale YouTube Filharmonii Śląskiej.

Chór Filharmonii Śląskiej, Barbara Badura oraz Adam Żaak, jako niesamowity Bimsala Tralalala, zabiorą dzieci i ich rodziców w muzyczną podróż. Podczas spotkania uczestnicy poznają m. in. tajniki pracy w chórze, dowiedzą się, jak prawidłowo przygotować się do śpiewania oraz razem z chórem wspólnie wykonają piosenkę – a to wszystko bez wychodzenia z domu.

Projekt „#zostańwdomu i zaśpiewaj z nami" przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 3 do 10 lat. Wspaniała zabawa nie tylko pozwoli spędzić przyjemnie czas, ale i rozwinie kreatywność, umiejętności, a może… rozbudzi nową pasję?

Drodzy Rodzice, zachęcamy do wprowadzenia swoich pociech w magiczny świat muzyki! Niezależnie od tego, czy będzie to Wasza pierwsza przygoda z Filharmonią Śląską, czy też uczestniczyliście już w audycjach z cyklu „Akademia Muzycznego Smaku”, nie musicie już rezygnować z rodzinnych spotkań z dźwiękami – wystarczy być z Filharmonią w niedzielne przedpołudnia!

By nie zapomnieć o żadnym z odcinków, już dziś zapiszcie się do wydarzenia na Facebooku, które przypomni o zbliżającej się emisji:

https://www.facebook.com/events/155697979217194/ 

Marta Szybiak

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o projekcie: https://filharmonia-slaska.eu/zostanwdomu-i-zaspiewaj-z-nami/ 

OrgaNove Horyzonty – koncerty online

Ars pro ArteW czasie, gdy kultura i sztuka przeniosły do przestrzeni internetowej, Fundacja Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE wraz z Centrum Kultury i Promocji w Krościenku n. Dunajcem oraz Parafią pw. Wszystkich Świętych zapraszają na spotkania online z muzyką organową i wokalno-organową, zatytułowane „OrgaNove Horyzonty” w kolejne soboty: począwszy od 18 kwietnia do 9 maja 2020 o godz. 19:00.

Na stronach internetowych Fundacji www.arsproarte.pl, CKiP w Krościenku n.D. www.ckipkroscienko.pl oraz ich profilach na Facebook zamieszczone zostaną fragmenty koncertów online zarejestrowanych w samym sercu pięknych Pienin, w pustym kościele Chrystusa Dobrego Pasterza w Krościenku n.D. Przewodnikami po świecie muzyki będą: krakowski wirtuoz organów Marek Stefański oraz pochodząca z Krościenka sopranistka Milena Sołtys-Walosik.

Cykl czterech mini koncertów, utrwalonych dzięki życzliwości akustyka Szczepana Sołtysa, jest kontynuacją „OrgaNovej kwarantanny”, czyli miniatur muzyki organowej, która gościła w sieci internetowej każdego dnia Wielkiego Tygodnia. W programie koncertów znajdą się m. in. Ave Maria Michała Lorenca i autorskie opracowania Marka Stefańskiego utworów Johanna Sebastiana Bacha Meine Seele erhebt den Herren (Wielbi dusza moja Pana), Johanna Ludwiga Krebsa Luebster Jesu wir sind hier (Ukochany Jezu, oto jesteśmy), Johanna Gottfrieda Walthera Vater unser im Himmelreich (Ojcze nasz, który jestes w Niebie).

Stwórzmy wspólnie wirtualną muzyczną społeczność, w oczekiwaniu na czas, kiedy będziemy mogli spotkać się i delektować sztuką jak kiedyś, będąc razem! Niech piękno i harmonia podnoszą ducha i dają nadzieję!

Agnieszka Radwan-Stefańska

https://www.facebook.com/arsproarte 

17. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego na utwór na kwartet smyczkowy

OchlewskiW roku jubileuszu 75-lecia działalności Polskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza 17. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego, którego tematem jest utwór na kwartet smyczkowy.

Konkurs kierowany jest do młodych kompozytorów mających obywatelstwo polskie. Udział mogą brać w nim osoby pełnoletnie, które do dnia 23 października 2020 roku nie ukończą 30. roku życia.

Termin nadsyłania prac mija 23 października 2020 roku.

Oceny utworów oraz wyboru zwycięskiej kompozycji dokona Jury w składzie: prof. dr hab. Eugeniusz Knapik, dr hab. Arkadiusz Kubica, dr hab. Iwona Lindstedt, Joanna Wnuk-Nazarowa i dr Daniel Cichy. Przewidywane jest wyłonienie jednej zwycięskiej kompozycji.

Nagrodami w Konkursie są:

  • nagroda pieniężna w wysokości 10 000 złotych;
  • wydanie drukiem zwycięskiego utworu przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne;
  • publiczne wykonanie nagrodzonej kompozycji.

Regulamin i informacje na temat Konkursu znajdują się na stronie www.pwm.com.pl/ochlewski 

VI Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki”

SCOrkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia ogłasza VI Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sinfonietta per Sinfonietta: hommage à Krzysztof Penderecki”, poświęcony pamięci Maestro związanego z Orkiestrą od samego początku jej istnienia.

Celem przedsięwzięcia jest promocja młodych kompozytorów oraz poszerzenie repertuaru na orkiestrę smyczkową. Przedmiotem Konkursu jest skomponowanie utworu zatytułowanego Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki na orkiestrę smyczkową i perkusję w składzie nieprzekraczającym ilości osób: 6-5-4-4-1 / perk. 3, o czasie trwania od 7 do 12 minut.

Uczestnikami Konkursu mogą być osoby poniżej 40 roku życia. Każdy uczestnik może zgłosić do Konkursu nie więcej niż dwa utwory.

Materiały na Konkurs w formie plików elektronicznych należy przesłać za pośrednictwem internetowego Formularza zgłoszenia, który dostępny jest pod adresem: tiny.cc/sinfonietta Przesyłanie jakichkolwiek materiałów / dokumentów w formie papierowej nie jest wymagane ani dopuszczane.

Termin składania internetowych aplikacji wraz z pracami upływa dnia 30 czerwca 2020 roku o godz. 23:59.

Do Jury Konkursu zaproszone są uznane autorytety w dziedzinie kompozycji: Joanna Wnuk-Nazarowa, Eugeniusz Knapik, Marcel Chyrzyński i Jurek Dybał. Funkcję Honorowej Przewodniczącej Jury Konkursu pełni Pani Elżbieta Penderecka.

Nagrodą w Konkursie jest premierowe wykonanie zwycięskiego utworu Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki w trakcie Sinfonietta Festival w Krakowie, kolejne wykonania w sezonie artystycznym 2020 / 2021 oraz profesjonalna rejestracja audiowizualna wykonania premierowego. W związku z trwającą pandemią koronawirusa Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany formy nagrody.

Informacje o laureatach Konkursu i nagrodzonych utworach podane zostaną na stronie Organizatora: www.sinfonietta.pl do dnia 7 lipca 2020 roku.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Regulamin i Kartę zgłoszenia

Weź udział w konkursie „The Science of Fiction” i skomponuj utwór dla Klangforum Wien

IAMKonkurs „The Science of Fiction”, zorganizowany z okazji przypadającej w 2021 roku setnej rocznicy urodzin Stanisława Lema, to okazja do współpracy z jednym z najważniejszych zespołów nowej muzyki. Dwoje polskich kompozytorów mają szansę wziąć udział w następnym roku w warsztatach z Klangforum Wien w Austrii oraz usłyszeć dokonane przez zespół prawykonanie swojego utworu na specjalnym koncercie poświęconym pamięci Lema.

Organizatorem Projektu jest Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Klangforum Wien. Projekt skierowany jest do kompozytorów mających obywatelstwo polskie, urodzonych po 1 stycznia 1979 roku.

Nagrodą w projekcie dla każdego z dwojga wybranych kompozytorów będzie zamówienie przez IAM utworu o czasie trwania 7-10 minut na zespół (w składzie wybranym dowolnie przez kompozytora) Klangforum Wien na podstawie umowy o dzieło zawartej przez IAM z każdym z kompozytorów: kwota wynagrodzenia - 30 000 PLN. Maksymalny do wykorzystania skład zespołu stanowi: flet, obój, 2 klarnety, fagot, saksofon, waltornia, trąbka, 2 puzony, 3 skrzypiec, altówka, 2 wiolonczele, kontrabas, 2 x perkusja, fortepian, akordeon, harfa. Klangforum Wien natomiast zorganizuje próby i warsztaty dla każdego z kompozytorów oraz zapewni udział twórców w koncercie zespołu w jednym z krajów europejskich (poza Polską) w 2021 roku. IAM pokryje koszty podróży na terenie Europy i zakwaterowania związanych z udziałem każdego kompozytora w próbach i warsztatach oraz koncercie.

W celu wzięcia udziału w konkursie wymagane jest wysłane w wersji elektronicznej zgłoszeń zawierających nagrania własnego utworu lub utworów (w formacie mp3) i krótką pisemną wypowiedź wyjaśniającą zainteresowanie współpracą z Klangforum Wien.

Termin nadsyłania zgłoszeń do projektu upływa 1 lipca 2020 roku. Zgłoszenia powinny zostać wysłane na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Regulamin dostępny jest na stronie: https://iam.pl/pl/zmierz-sie-z-geniuszem-stanislawa-lema-i-skomponuj-utwor-dla-klangforum-wien