Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Koncerty symfoniczne dedykowane Ukrainie

FNMuzycy Filharmonii Narodowej, głęboko poruszeni dramatem Ukrainy, wraz z maestrą Agnieszką Duczmal, dedykują koncerty w dniach 25 i 26 lutego 2022 roku o godz. 19.30 i 18.00 Ukrainie i jej Obywatelom w szczególnie trudnych dla nich dniach.

Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej wykonają dzieła Césara Francka i Wolfganga Amadeusa Mozarta. W roli solistów wystąpią Joanne Lunn (sopran), Justyna Ołów (mezzosopran), Gwilym Bowen (tenor) i Wojciech Gierlach (bas).

Symfonia d-moll, arcydzieło pochodzącego z Belgii, lecz związanego głównie z Paryżem Césara Francka, wzbudziła w chwili premiery (1888, dwa lata przed śmiercią autora) znaczące kontrowersje – krytycy znad Sekwany zarzucali jej zbytnią „niemieckość”, w czym było sporo przesady, ale też istotnie: tradycyjna, cykliczna forma symfoniczna nie była tam wówczas popularna. Choć podjęta przez Francka próba przełamania tych uprzedzeń okazała się fiaskiem, historia oddała jego natchnionej, pełnej melodycznej urody i harmonicznego bogactwa symfonii sprawiedliwość i do dziś należy ona do chętnie słuchanego filharmonicznego kanonu.

Niewiele jest w dziejach muzyki dzieł tak uwielbianych, tak wzruszających i zarazem tak tajemniczych, jak Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta. Czy swą niedokończoną mszę żałobną kompozytor rzeczywiście tworzył z myślą o własnej śmierci, w przeczuciu jej bliskości? Nie dowiemy się tego pewnie nigdy, ale wiek XIX tak właśnie pragnął widzieć to dzieło. Łacińską mszę żałobną dokończyć miał uczeń Mozarta, F.X. Süssmayr. Przez ponad dwa stulecia dzieło obrosło mnogimi komentarzami, i naukowymi, i czysto spekulacyjnymi (dokonano też wielu alternatywnych dokończeń), a zarazem wciąż tak samo porusza swych słuchaczy, należąc do najważniejszych pozycji koncertowego i fonograficznego repertuaru.

Piotr Maculewicz

Więcej o koncertach – na stronie http://filharmonia.pl/ 

Andrzejowi Chodkowskiemu na urodziny

Chodkowski Andrzej90-te urodziny obchodzi dzisiaj, 25 lutego 2022 roku, Andrzej Chodkowski, ważna postać polskiej muzykologii, zasłużony członek Związku Kompozytorów Polskich. Jubilat był dwukrotnie wiceprezesem (1969-71 i 1981-85), a także prezesem ZKP (1989-1993).

W swoich pracach badawczych zajmował się głównie historią muzyki XVIII i XIX wieku. Był twórcą niezwykle popularnej Małej Encyklopedii Muzyki (PWN 1968) i jej następczyni Encyklopedii muzyki (PWM 1995).

We wdzięcznej pamięci radiowych melomanów pozostaną Jego znakomite cykle audycji w Programie 2 Polskiego Radia Ludwiga van Beethovena opera omnia i Wolfganga Amadeusza Mozarta dzieła wszystkie.

Pamiętają go też na pewno studenci muzykologii i teorii muzyki na Uniwersytecie Warszawskim, w Akademii Muzycznej w Warszawie i w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Był zawsze wykładowcą rzetelnym, a zagadnienia historii i teorii muzyki przedstawiał przejrzyście i precyzyjnie.

Ad multos annos, Andrzeju!

Mieczysław Kominek

Prezes Związku Kompozytorów Polskich

Tarnów | Premiera utworu Dariusza Swoszowskiego

SwoszowskiPrawykonanie najnowszego dzieła Dariusza Swoszowskiego odbędzie się 21 lutego 2022 roku o godz. 18.00 podczas koncertu perkusyjnego w wykonaniu Pawła Swoszowskiego pt. „W świecie rytmu” w sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Tarnowie.

Paweł Swoszowski – perkusista i pedagog – jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dr. hab. Krzysztofa Jaguszewskiego. Współracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Filharmonią Śląską im. H. M. Góreckiego, Filharmonią Gorzowską, Filharmonią Warmińsko-Mazurską im. F. Nowowiejskiego, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa oraz Młodzieżową Orkiestrą Crushed Sounds Big Band.

Podczas najbliższego koncertu artysta prawykona czteroczęściowe dzieło Dariusza Swoszowskiego Dźwięki historii Tarnowa. Kompozycja ta oraz jej wykonanie są częścią projektu pod tym samym tytułem. Usłyszymy w interpretacji Pawła Swoszowskiego również utwory na perkusję solo Attraction Emmanuela Séjourné i Rebonds B Iannisa Xenakisa.

Projekt zrealizowano w ramach stypendium artystycznego przyznanego przez Gminę Miasta Tarnowa.

Wstęp na koncert jest wolny (obowiązują obostrzenia sanitarne).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje http://zsmuz.tarnow.pl/ 

Katowice | Multimedialny wieczór organowy

FSSolistą „Multimedialnego wieczoru organowego” 20 lutego 2022 o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej będzie Julian Gembalski, laureat I nagród w konkursach improwizacji organowej w Weimarze, a także wielu innych nagród, m.in. nagrody Orfeusza XXXVIII Festiwalu „Warszawska Jesień”, nagrody im. Wojciecha Korfantego, czy im. Stanisława Ligonia. W jego wykonaniu zabrzmią dzieła Georga Muffata, Johanna Sebastiana Bacha, Césara Francka oraz improwizacje organowe.

Twórczość Muffata jest spotem stylów obecnych w kompozycjach niemieckich, francuskich i włoskich XVII wieku. Cykl Apparatus musico-organisticus jest największym zbiorem muzyki organowej wydanym w tamtym czasie i cieszącym się wówczas ogromną popularnością. W wykonaniu Juliana Gembalskiego zabrzmi siódma toccata ze zbioru, w tonacji C-dur.

Preludium chorałowe Vor deinen Thron tret’ich Bacha, które usłyszymy jako drugie, opiera się na hymnie autorstwa Marcina Lutra. Kompozycja ta łączy się w sposób szczególny z ideą człowieczeństwa. Zapisane w nutach tempo 72 ósemek na minutę to odwołanie do rytmu bicia serca. W minucie mieści się zatem 9 taktów, co z kolei budzi skojarzenia z pełnym wdechem i wydechem w stanie głębokiego spoczynku. Preludium chorałowe Bacha pełne jest wyrazistej ekspresji, a jego konstrukcja czyni je jednym z największych osiągnięć zachodniej tradycji muzycznej. Usłyszymy również Passacaglię c-moll BWV 582 Bacha i następnie III Chorał a-moll Francka.

Wieczór zwieńczą improwizacje Juliana Gembalskiego: Toccata i fuga w stylu barokowym, Wariacje chorałowe oraz Sonata romantyczna.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/multimedialny-wieczor-organowy-gembalski/ 

Kraków i Warszawa | „Scena Muzyki Polskiej”: Sepia Ensemble

NIMiTSepia Ensemble na nowo odkrywa polskie perły muzyki współczesnej! Usłyszymy je 20 lutego 2022 o godz. 18.00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie i 22 lutego 2022 o godz. 18.30 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Koncerty współorganizowane są przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W programie znajdą się utwory niesłusznie zapomniane przez czas, chociaż stanowiły ważne kamienie milowe w polskiej literaturze muzycznej, jak np. Swinging Music Kazimierza Serockiego. Trzon programu stanowią kompozycje oparte na jedynej w swoim rodzaju instrumentacji – czymś, co z pewnością można nazwać niepowtarzalnym zjawiskiem kompozytorskim na skalę światową. Tradycja twórczości na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę została zapoczątkowana przez polski zespół Warsztat Muzyczny, a następnie podtrzymywana przez zespół Nonstrom. Sepia Ensemble staje się kolejnym ogniwem przypominającym te niesamowicie oryginalne kompozycje z lat 60′ i 70′ XX wieku.

Zabrzmią też znane melomanom od lat Grave. Metamorfozy Witolda Lutosławskiego na wiolonczelę i fortepian i 3 miniatury Krzysztofa Pendereckiego na klarnet i fortepian.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://filharmoniakrakow.pl/public/repertuar/scena-muzyki-polskiej-17-2-2 

http://filharmonia.pl/repertuar/-scena-muzyki-polskiej-376500617-393693693-200910235 

Katowice | „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”: Kwartet Śląski i Piotr Sałajczyk

NOSPR„Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”: kolejnym gościem NOSPR w ramach tego cyklu koncertowego będzie wirtuoz fortepianu dr hab. Piotr Sałajczyk, wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. 19 lutego 2022 o godz. 18.00 wraz z Kwartetem Śląskim zaprezentuje dzieła Eugeniusza Knapika, Gustava Mahlera i Henryka Mikołaja Góreckiego.

II Kwartet smyczkowy Eugeniusza Knapika ma dedykację: „Kwartetowi Śląskiemu z okazji Jubileuszu 40-lecia działalności koncertowej”. Jak podkreśla prymariusz zespołu, Arkadiusz Kubica: „Rozmiar i waga tego dzieła usprawiedliwiają czas oczekiwania na nie. Już na 25-lecie naszej działalności prosiliśmy prof. Knapika o nowy kwartet, ale ciągle coś stało na drodze, a to „rektorowanie”, a to kolejne opery, ale pytając o nowy kwartet zawsze dostawaliśmy odpowiedź: „pomysł już mam i wiem, że będzie trudne”. Pomysł doczekał się swojej realizacji w 2019 roku i miał swoją premierę w NOSPR 25 maja tegoż roku i mogę tylko dodać: nie było łatwo. Utwór zakrojony jest na ok. 35–40 minut, jest bardzo wymagający pod każdym względem – zarówno technicznym, jak i emocjonalnym. Wszystkie właściwości języka kompozytorskiego Knapika z roku 1980 są w nim rozbudowane i spotęgowane, a do tego umiejętność operowania różnorodnymi technikami przez kompozytora wzbudza szacunek i podziw”.

Po Kwartecie Knapika usłyszymy niedokończony Kwartet fortepianowy 18-letniego Gustava Mahlera i I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha” op. 62 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-michal-szymanowski 

Warszawa | Sinfonia Iuventus pod batutą Marka Pijarowskiego: Weber, Mozart i Dvořák

POSI19 lutego 2022 o godz. 19.00 Sinfonia Iuventus wystąpi na estradzie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie pod batutą Marka Pijarowskiego, prezentując utwory Carla Marii von Webera, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antonína Dvořáka. Znakomita polska skrzypaczka Aleksandra Kuls – laureatka VI Międzynarodowego Konkursu im. Tadeusza Wrońskiego – została też uhonorowana specjalną nagrodą Dyrektora Sinfonii Iuventus, którą jest udział w omawianym koncercie, w partii solowej utworu Mozarta. Partnerką laureatki będzie w nim ceniona solistka i kameralistka, altowiolistka Katarzyna Budnik.

Sinfonia concertante Es-dur na skrzypce i altówkę Mozarta powstała pod koniec młodzieńczego, salzburskiego okresu działalności kompozytora, opromienionego już europejską sławą. Sam tytuł wskazuje na gatunek łączący cechy symfonii i koncertu, tu jednak z przewagą elementów tego drugiego. Dwa instrumenty żywo ze sobą dialogują, a całe dzieło przepełnia nastrój pogody i beztroski.

Opera (a właściwie rozbudowany singspiel z mówionymi dialogami) Wolny strzelec Carla Marii von Webera z roku 1821 stać się miała jednym z kamieni milowych w dziejach muzyki, dając teatralno-muzyczny wyraz wielu cechom młodego romantyzmu. Jednym z jego emblematów stała się szybko efektowna i barwnie orkiestrowana uwertura, antycypująca motywy oraz tajemniczy nastrój opery.

Antonín Dvořák krótko po swych pięćdziesiątych urodzinach przyjął zaproszenie z USA, by poprowadził konserwatorium w Nowym Jorku. Reminiscencje muzyki przedstawicieli różnych narodowości Ameryki Północnej pojawiły się w kompozycjach „nowojorskich”, do których należy też IX Symfonia e‑moll op. 95. Autor przyznawał, że unikał cytatów. Nawet dodany w ostatniej chwili przed premierą tytuł „Z Nowego Świata” wskazuje raczej na to, że symfonia była „pisana w Ameryce”, niż że „przedstawia Amerykę”.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Katowice | Filharmonia Śląska: Turski, Gershwin i Strawiński

POLMICOrkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej 18 lutego 2022 o godz. 19.00 zaprasza na koncert muzyki Igora Strawińskiego, George’a Gershwina i Zbigniewa Turskiego. Podczas wieczoru przepełnionego bogactwem brzmienia oraz ukazującego rozmaite oblicza symfoniki filharmoników poprowadzi Jacek Rogala. W jazzującym Koncercie fortepianowym Gershwina wraz z nimi na estradzie pojawi się znakomity solista, Paweł Kowalski.

Twórczości Zbigniewa Turskiego nie sposób zamknąć w ramy jednego kręgu estetycznego. Kompozytor ten wypracował własny styl, stojąc na uboczu obowiązujących nurtów XX wieku. Jego utwory charakteryzuje czytelna konstrukcja i ścisła forma, a przy tym interesujące rozwiązania harmoniczne i melodyczne. 18 lutego wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej zabrzmi jego Mała uwertura.

W Koncercie fortepianowym F-dur George’a Gershwina usłyszymy połączenie elementów jazzu, muzyki amerykańskiej czasów neoklasycyzmu, a nawet wpływy europejskiego późnego romantyzmu. Ukoronowaniem wieczoru będzie I Symfonia Es-dur Igora Strawińskiego. Powstała ona podczas praktyk kompozytora u Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w latach 1905–1907, we wczesnym okresie twórczości kompozytora „tysiąca i jednego stylu”, a więc usłyszymy w Symfonii tej wpływy muzyki późnego romantyzmu.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/gershwin-strawinski-kowalski-rogala-orkiestra-symfoniczna/ 

Nowy Jork | Amerykańska premiera Sinfonietty Macieja Bałenkowskiego

Balenkowski17 lutego 2022 o godz. 19.30 w Carnegie Hall Orkiestra Kameralna Nowego Jorku prawykona I Sinfoniettę „Time is ticking" Macieja Bałenkowskiego na orkiestrę smyczkową.

Wykonanie jest powiązane z przyznaniem polskiemu kompozytorowi w 2018 roku nagrody „Respighi Prize" przez Orkiestrę Kameralną Nowego Jorku. Patronat honorowy nad The Respighi Prize obejmuje rodzina wybitnego włoskiego kompozytora Ottorina Respighiego – Elsa i Gloria Pizzoli, a także Potito Pedarra – muzykolog, znawca twórczości kompozytora. Nagroda przyznawana jest co w roku w 4 kategoriach: kategoria solowa, fortepian, kompozycja i dyrygentura. W roku 2018 została przyznana po raz siódmy – po raz pierwszy w historii Polakowi. Celem nagrody jest umożliwienie młodym kompozytorom oraz wykonawcom zaistnienia na deskach jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych na świecie – Carnegie Hall w Nowym Jorku. Udział w konkursie był dofinansowany przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu „Kultura polska na świecie”.

Koncert był pierwotnie zaplanowany na 2020 rok, ale z powodu pandemii odbędzie właśnie w lutym 2022 roku.

Chamber Orchestra of New York pod dyrekcją Salvatore'a di Vittoria zaprezentuje również Lullaby for strings George'a Gershwina, Ancient Airs i Dances No. 3 Ottorina Respighiego oraz The Four Seasons of Buenos Aires Astora Piazzolli. W roli solisty w utworze Piazzolli zaprezentuje się amerykańska skrzypaczka Elena Urioste.

Dodatkowe informacje - na stronie https://www.carnegiehall.org/Calendar/2022/02/17/Chamber-Orchestra-of-New-York-0730PM