Polmic - FB

aktualności

Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” 2016

KODY 2016Do muzyki wyrastającej z mowy odsyła tegoroczny Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”, którego tematem przewodnim będzie Inna mowa. W programie wydarzenia, które odbędzie się w dniach 11-14 maja 2016 roku w Lublinie, znajdą się niezapominane widowiska operowe i około-operowe.

Na tegorocznym Festiwalu nie zabraknie koncertów barokowych, a także premier zamówionych specjalnie na to wydarzenie. Całość zainuguruje koncert Ensemble Tourbillon z Olgą Pasiecznik. Podczas kolejnych wieczorów odbędą się polskie premiery oper love fail Davida Langa w wykonaniu Quince Contemporary Vocal Ensemble oraz Hiob ukraińskich kompozytorów Romana Grygoriva i Ilii Razumienko, a także premierowo zabrzmią koncerty Octopus zespołu wokalnego Theatre of Voices i Past and Present CocoRosie.

Ważnym punktem programu będą utwory napisane specjalnie na zamówienie Festiwalu „Kody”, m.in. RÊVE RAVE Jagody Szmytki z udziałem Wojtek Mazolewski Quintet, Ivy Snowstalkers of Ancient Apron Piotra Kurka z librettem Michała Libery czy performens dźwiękowy Żywioły z obiektami holenderskiego artysty dźwiękowego Hansa van Koolwijka i śpiewem Zespołu Muzyki Tradycyjnej OMIT „Rozdroża” pod kierunkiem Moniki Mamińskiej i Jana Bernada. Publiczność będzie miała także okazję zobaczyć instalacje, spotkać się z artystami i wziąć udział w tradycyjnych potańcówkach (Tęgie Chłopy, Gęsty Kożuch Kurzu, Zawołany Skład Weselny, Kapela Bornego z Podzamcza).

Wydarzenia odbywać się będą w Centrum Kultury w Lublinie, Bazylice oo. Dominikanów i w nowo otwartej przestrzeni Centrum Spotkania Kultur. Organizatorem festiwalu jest Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”.

Rezerwacja i sprzedaż biletów ruszają 11 kwietnia 2016 roku. Bilety dostępne będą w kasie Centrum Kultury w Lublinie (ul. Peowiaków 12) oraz na stronie: https://ekobilet.pl/ck-lublin

ZOBACZ: Program PDF

Oficjalna strona festiwalu: www.kody-festiwal.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Karol Mikuli – zapomniany uczeń Chopina

Karol MikuliAustriackie Forum Kultury zaprasza na koncert zatytułowany Karol Mikuli – zapomniany uczeń Chopina, zasłużony obywatel Austro-Węgier, który odbędzie się 13 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 przy ul. Próżnej 7/9. Po raz pierwszy w Warszawie zabrzmią Pieśni op. 16, 17 i 27 oraz Serenada As-dur op. 22 na klarnet i fortepian bohatera wieczoru. Wystąpią: Gabriela Machowska-Kopietz – fortepian, Witold Żołądkiewicz – baryton, Anna Gut – klarnet. Wstęp wolny.

Co Chopina łączyło ze Lwowem, skoro nigdy w tym mieście nie był? Łącznikiem był Karol Mikuli, uczeń Chopina w Paryżu. Mikuli, wieloletni dyrektor Konserwatorium Galicyjskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie wykształcił szereg pianistów i kompozytorów, dzięki czemu w roku 1910 Lwów stał się głównym miejscem obchodu Roku Chopinowskiego. Mikuli był też kompozytorem, autorem głównie utworów fortepianowych – tak jak Chopin – mazurków, polonezów, etiud. Całkowicie nieznane są za to jego pieśni.

Muzykolog Michał Piekarski natrafił na nie w bibliotece konserwatorium we Lwowie, gdy przygotowywał materiały do pracy doktorskiej poświęconej muzyce i muzykologii we Lwowie. – Pieśni Mikulego wykazują związek z ogólnoeuropejskim romantyzmem i są utworami najwyższej próby, stanowiąc precedens w tego rodzaju twórczości komponowanej na ziemiach polskich w XIX wieku. Podobnie jest z kameralistyką Mikulego. Jego serenada na klarnet i fortepian wskazuje w partii fortepianu na wpływ Chopina, z drugiej strony, zwłaszcza w partii klarnetu, na melodykę Bukowiny, skąd wywodził się Mikuli. – podkreśla Michał Piekarski, który od dawna zgłębia dzieje muzyczne „najmuzykalniejszego z polskich miast”.

Salon muzyczny Chóru PR w Willi Decjusza

Chór PR w Willi DecjuszaKoncert zapowiadający cykl „Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza” odbędzie się 10 kwietnia 2016 roku o godz. 17.00 w Krakowie. W wykonaniu Chóru Polskiego Radia i zespołu Agnieszki Budzińskiej-Bennett zabrzmią Psalmy pielgrzymów czyli Melodie na Psałterz polski przez Mikołaja Gomółkę uczynione.

W tradycji biblijnej wybór psalmów stanowi zamkniętą grupę. Tworzą ją powstałe po niewoli babilońskiej tzw. psalmy pielgrzymów czy też modlitwy, noszące miano „pieśni stopni” lub „psalmów gradualnych”. Śpiewali je bowiem pątnicy udający się do świątyni jerozolimskiej, wstępujący do niej właśnie po stopniach (łac. gradus). Ale w psalmach tych pobrzmiewa także radość z powrotu do własnego kraju (psalm 126 – Gdy z okrutnej Babilony), wdzięczność za ratunek od wrogich mocy (psalm 124 – By był Pan nie tak łaskaw na nasze zdrowie) oraz bezbrzeżna ufność w boską opiekę nad wiernymi wyznawcami. Tę właśnie tematykę przybliżą publiczności piękne tłumaczenia psalmów autorstwa Jana Kochanowskiego.

W tłumaczeniach Psałterza Kochanowski nie posługiwał się Wulgatą, lecz korzystał z wielu źródeł i wzorów łacińskich (jak np. z przekładu G. Buchanana czy też prozaicznej parafrazy Jana van den Campen), polskich (np. przekładu Jakuba Lubelczyka z roku 1558), jak też zapisanych w innych językach narodowych. Te wierszowane parafrazy Kochanowskiego wykorzystał w swoich Melodiach Mikołaj Gomółka – urodzony ok. 1535 roku słynny śpiewak i instrumentalista na dworze króla Zygmunta Augusta, później na służbie u biskupa Piotra Myszkowskiego w Krakowie. Druk Melodii z 1580 roku obejmuje wszystkie 150 psalmów w postaci krótkich kompozycji, nawiązujących do popularnych w owych czasach gatunków muzycznych jak villanella, frotolla, bergamaska, chaconne czy passamezzo. Główną jednak cechą Melodii Gomółki jest renesansowa jedność słowa i dźwięku wynikającej z obowiązującej wówczas estetyki imitazione della natura – podkreśla Agnieszka Budzińska-Bennett.

Te niezwykłe w dziejach polskiej muzyki i literatury dzieło wykona prowadzony przez Szymona Wyrzykowskiego Chór Polskiego Radia, któremu towarzyszyć będą artyści grający na instrumentach z epoki: Agnieszka Budzińska-Bennett (harfa gotycka) i Marc Lewon (lutnia renesansowa, gitara renesansowa). Agnieszka Budzińska-Bennett jest również autorem koncepcji programu. Słowo wprowadzające wygłosi Marcin Majchrowski (Program 2 Polskiego Radia).

„Missa Latina” – koncert poświęcony pamięci Jana Pawła II

Zdzisław SzostakFilharmonia Łódzka zaprasza na koncert oratoryjny poświęcony pamięci Jana Pawła II, który odbędzie się 9 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Bazylice Archikatedralnej św. Stanisława Kostki w Łodzi. W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej i Chóru FŁ pod batutą José Maria Florêncio zabrzmi Msza łacińska Zdzisława Szostaka, który będzie gościem honorowym wydarzenia.

Missa Latina była wykonana przez Orkiestrę Symfoniczną i Chór FŁ wraz z solistami już kilkakrotnie. Po raz pierwszy w Polsce zabrzmiała w FŁ w roku 2005, pod dyrekcją samego kompozytora. Kolejne wykonania odbyły się: w Bazylice NSJ w Warszawie (2006), w Archikatedrze Łódzkiej (2007) i ponownie w sali koncertowej FŁ (2010). Zdzisław Szosyak związał swoje losy z łódzkim zespołem w 1971 roku, obejmując na wiele lat stanowisko zastępcy dyrektora ds. artystycznych i stałego dyrygenta. Ukończona w 2003 roku Msza łacińska inspirowana jest chorałem gregoriańskim, barokową polifonią, muzyką romantyzmu, impresjonizmu i modernizmu; zawiera także autocytaty z muzyki filmowej.

Wydarzenie wspierają Narodowe Centrum Kultury (w ramach projektu Chrzest966) i Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna SA. Wstęp wolny.

Ruszyło Radio Merkury Klasyka

Merkury Klasyka4 kwietnia 2016 roku wystartowało nowe radio serwujące muzykę poważną – Merkury Klasyka, dostępne na stronie: www.merkuryklasyka.pl.

Będzie to miejsce transmisji koncertów i festiwali, takich jak Brzmienie Dawnego Poznania czy Poznań Baroque. To tutaj będzie można usłyszeć przesłuchania nadchodzącego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Na antenie Merkury Klasyka nadawane będą także audycje Radia Merkury dotyczące muzyki poważnej: wieczorne Klasyki Muzyczne oraz obie audycje niedzielne: Poranek i Klasyka na bis. Dla osób, które nie doczekały końcówki wieczornych programów, Klasyki będą powtarzane następnego dnia pomiędzy godziną 11.00 a 13.00. Już niebawem na stronie Radia Merkury Klasyka można będzie znaleźć szereg informacji ze świata muzyki oraz kalendarium muzyków Poznania. Nie zabraknie także wywiadów z artystami z całego świata.

Łódź stolicą kameralistów

XIX Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. K. BacewiczaMiędzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza ma już 55 lat i jest najstarszym polskim konkursem poświęconym kameralistyce. Jego 19. edycja rozpocznie się w Akademii Muzycznej w Łodzi 10 kwietnia 2016 roku i trwać będzie 8 dni. Program konkursu to w największym skrócie ponad 60 godzin muzyki kameralnej: od Haydna i Beethovena po Poulenca, Szostakowicza i Pendereckiego.

Do konkursu zgłosiło się ponad 100 zespołów – w sumie blisko 250 młodych artystów. Są to muzycy z 23 krajów świata: Japonii, Chin, Korei Południowej, Tajwanu, Australii, Chile, Kazachstanu, Izraela, Ukrainy, Litwy, Rosji, Białorusi, Czech, Bułgarii, Grecji, Niemiec, Holandii, Belgii, Hiszpanii, Francji, Serbii oraz z Polski. W pierwszym etapie przesłuchań zespoły wystąpią w trzech kategoriach: duet śpiew z fortepianem, duet instrumentalny z fortepianem oraz trio, kwartet i kwintet fortepianowy. W finale zwycięzcy zostaną wyłonieni spośród wszystkich ansambli, które zagrają w II etapie. Uczestników oceniać będzie jury w międzynarodowym składzie, najwyższa nagroda to 8 tysięcy złotych dla każdego członka zwycięskiego zespołu. Przewidziana jest również nagroda za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora. Dodatkowe nagrody w postaci koncertów przyznały również cztery filharmonie (Krakowska, Łódzka, Łomżyńska i Opolska).

Uczestników oceniać będzie jury w międzynarodowym składzie, złożone z uznanych artystów kameralistów. Będą to: Łukasz Błaszczyk – skrzypce (Polska), Mario Caroli– flet (Włochy), Nicholas Cox – klarnet (Wielka Brytania), Witold Holtz – fortepian (Polska), Katarzyna Jankowska-Borzykowska – fortepian (Polska), Kimihiko Kitajima – fortepian (Japonia), Katalin Kokas– skrzypce (Węgry), Urszula Kryger – śpiew (Polska), Zdzisław Łapiński – wiolonczela (Polska), Jadwiga Rappé – śpiew (Polska) i rektor łódzkiej Akademii Muzycznej Cezary Sanecki (fortepian) jako przewodniczący.

Konkurs rozpocznie się w niedzielę 10 kwietnia o godz. 18.00 galowym koncertem w wykonaniu wybitnych polskich kameralistów, m.in. dotychczasowych laureatów i tegorocznych jurorów. Wystąpią: Urszula Kryger – mezzosopran i Katarzyna Jankowska-Borzykowska – fortepian oraz trio w składzie: Marcin Sikorski – fortepian, Łukasz Błaszczyk – skrzypce i Rafał Kwiatkowski – wiolonczela.W programie pieśni Johannesa Brahmsa i Richarda Straussa oraz Trio op. 70 „Geister Trio” Ludwiga van Beethovena. Inauguracja i Koncert Laureatów odbędą się w Sali koncertowej Akademii przy ul. Żubardzkiej 2a, przesłuchania konkursowe w Sali kameralnej przy al. 1 Maja 4. Na koncerty i przesłuchania wstęp wolny.

Patronat honorowy nad Konkursem im. Kiejstuta Bacewicza objęli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński, Wojewoda Łódzki prof. Zbigniew Rau, Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień i Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Zapowiedź Konkursu

Szczegóły na stronie: www.amuz.lodz.pl

Czytaj więcej: Łódź stolicą kameralistów

Nie żyje dr Elżbieta Dziębowska (1929-2016)

Elżbieta Dziębowska4 kwietnia 2016 roku zmarła dr Elżbieta Dziębowska – muzykolog, wykładowca uniwersytecki, wieloletnia redaktor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego; w czasie II wojny światowej harcerka i łączniczka w batalionie „Parasol” oraz uczestniczka Powstania Warszawskiego, ps. „Dewajtis”.

Dr Dziębowska urodziła się 16 kwietnia 1929 roku w Warszawie. Jako 15-letnia dziewczyna brała udział w kilku ważnych akcjach bojowych AK, m.in. w akcji Weffels i akcji Kutschera, walczyła w Powstaniu Warszawskim. Po wojnie ukończyła liceum, a następnie muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. W latach 1954-1970 związana była najpierw jako asystent, później adiunkt z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, potem od 1970 do 1989 roku z Katedrą Historii i Teorii Muzyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 1973-1983 wykładała również w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Poza własnymi pracami naukowymi oraz promocją licznych magistrantów dr Dziębowska poświęciła się dziełu życia – redakcji pionierskiej w światowym piśmiennictwie muzycznym Encyklopedii Muzycznej PWM (Część biograficzna). Będąc nieprzerwanie przez blisko 40 lat redaktorem naczelnym tej wyjątkowej pozycji, doprowadziła edycję w 12 tomach do końca w 2012 roku.

Odznaczona Orderem Virtuti Militari i Krzyżem Walecznych. W 2007 roku na chodniku przy Alejach Ujazdowskich, tam gdzie stała „Dewajtis” podczas akcji Kutschera, wmurowana została tablica pamiątkowa. W 2010 roku odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski w uznaniu Jej wybitnych zasług dla polskiego środowiska muzycznego.

To wielka strata nie tylko dla polskiego środowiska muzycznego – mówi Adam Radzikowski, dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. – Poświęcenie i zaangażowanie, z jakimi pracowała nad przedsięwzięciem życia, nad słynną na całym świecie Encyklopedią Muzyczną PWM, były niezwykłe. Mimo przeciwności losu i wielu trudności, z konsekwencją i uporem dążyła do celu.

Dr Elżbieta Dziębowska pozostanie w pamięci i historii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego jedną z osób, które wspólnie z polskim środowiskiem muzykologicznym stworzyły największe, pomnikowe edycje. Pozostanie Mistrzem dla wielu pokoleń muzykologów, redaktorów, leksykografów.

1. Gdański Festiwal Chóralny dla Młodych „Mundus Cantat”

Mundus Cantat Gdańsk 2016W dniach 7-9 kwietnia 2016 roku Gdańskiem zawładną młodzi śpiewacy z Łotwy, Rosji, Czech i Polski. W salach Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się 1. Gdański Międzynarodowy Festiwal Chóralny dla Młodych „Mundus Cantat”.

Jest to kolejna produkcja Fundacji Mundus Cantat, tym razem skierowana do młodych entuzjastów muzyki chóralnej. Młodzi chórzyści z całego świata będą mieli możliwość muzycznej konfrontacji swoich talentów w salach gdańskiej Akademii Muzycznej. Na festiwal przyjadą chóry z Łotwy, Czech, Rosji oraz Polski. Zespoły będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego wejdą wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki – dr Teresa Pabiańczyk, dr Michał Kozorys (dyrektor artystyczny festiwalu) oraz prof. Marcin Tomczak.

Ceremonię otwarcia festiwalu, która odbędzie się 8 kwietnia 2016 o godz. 18.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki, uświetni występ chóru akademickiego AM „Supra Vocalis Ensemble”. Organizatorzy przygotowali również niespodziankę – Muzyczny Flash Mob „Marsz Młodości” ul. Długą w Gdańsku. Wstęp na wszystkie festiwalowe wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Zobacz: Program Festiwalu

Maxim Vengerov w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Maxim Vengerov w hołdzie Henrykowi WieniawskiemuMaxim Vengerov, jeden z najwybitniejszych współczesnych artystów-muzyków, wystąpi 8 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej podczas koncertu W hołdzie Henrykowi Wieniawskiemu. Rosyjskiemu skrzypkowi towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.

Całość rozpocznie II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego – jeden z najczęściej wykonywanych koncertów skrzypcowych kompozytora, w którym zawarł on całą swoją wiedzę o naturze skrzypiec oraz przekazał swoje doświadczenie solistyczne zdobyte przez lata kariery koncertującego skrzypka na estradach świata. Następnie zabrzmią Wariacje na temat własny op.15 oraz Polonez koncertowy D-dur op. 4, który Wieniawski zadedykował swojemu pedagogowi, mistrzowi gry na skrzypcach Karolowi Lipińskiemu. Program zakończy Legenda op.17 – pełna ekspresji nastrojowa miniatura z 1860 roku.

Solista koncertu, Maxim Vengerov, to nie tylko wybitny skrzypek, ale również znakomity dyrygent i pedagog. Od 2005 roku jest profesorem Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie. Ma na swoim koncie liczne nagrania płytowe, za które otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Duży wpływ na jego rozwój artystyczny miały kontakty m.in. z Mścisławem Rostropowiczem, Danielem Barenboimem, Vagiem Papianem, a także debiuty z najsłynniejszymi orkiestrami świata, takimi jak Concertgebouw w Amsterdamie, BBC Philharmonic i Chicago Symphony. Od najwcześniejszych lat gra na instrumentach Stradivariusa, obecnie na „Ex-Kreutzer Stradivari” z 1727 roku. Drugi raz z rzędu Vengerov będzie przewodniczącym jury Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, który odbędzie się w październiku 2016 roku.

Bilety do nabycia w kasie Filharmonii (od pon.-pt. w godz.10.00-18.00) oraz poprzez stronę internetową: http://bilety.filharmonia.olsztyn.pl/numerowane.html?id=287.