Polmic - FB

aktualności

12. Mundus Cantat Sopot

Mundus Cantat Sopot 201613 maja 2016 roku rozpocznie się największe wydarzenie chóralne w Trójmieście – 12. Międzynarodowy Festiwal Chóralny MUNDUS CANTAT SOPOT 2016. W ramach festiwalu usłyszymy śpiewaków z Tajlandii, Kolumbii, Litwy, Hiszpanii i oczywiście silną reprezentację z Polski. Chóralną inwazję czas zacząć!

Tegoroczna odsłona Festiwalu MUNDUS CANTAT rozpocznie się już 13 maja koncertem Hity na chór i solo, który odbędzie się w Sopockiej Szkole Wyższej. Wystąpią w nim gospodarze, czyli Festiwalowy Chór SSW MundusCantat oraz kolumbijski tenor Juan Felipe Alvarado. W programie usłyszeć będzie można przeboje muzyki światowej artystów takich jak Frank Sinatra, Bobby McFerrin, Stanisław Soyka czy Maryla Rodowicz oraz utwory z egzotycznej Kolumbii i Meksyku.

Konkursową część MUNDUS CANTAT otworzy Koncert Inauguracyjny z muzyką polską, który odbędzie się w środę 18 maja w Kościele Gwiazda Morza w Sopocie. Wykonawcami będą Chór Kameralny „441 HZ” oraz Chór Gminy Kolbudy. Następnego dnia, w czwartek 19 maja ruszają przesłuchania konkursowe w kategorii „muzyka świecka” oraz „spirituals, gospel i jazz”. Sopockim „Monciakiem” przejdzie tradycyjna, barwna Parada Chórów, która zakończy się w Muszli Koncertowej koncertem wszystkich tegorocznych uczestników oraz gości specjalnych – zespołu Tuna Universitaria de Coruña. W tym roku Sopot gości śpiewaków z Tajlandii, Kolumbii, Hiszpanii, Litwy oraz z Polski.

W piątek, 20 maja odbędą się przesłuchania w kategorii „muzyka sakralna” a następnego dnia, w sobotę 21 maja w ramach przesłuchań Grand Prix zmierzą się najlepsi z najlepszych. Laureatów tegorocznej edycji MUNDUS CANTAT, wyłonionych przez międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Marcina Tomczaka, oraz zwycięzców Statuetki Sopockiej Mewy poznamy na Gali Finałowej w Tarasach przy sopockim Aqua Parku. Finał będzie prawdziwą ucztą dla melomanów! Oprócz laureatów na scenie wystąpią hiszpańscy trubadurzy z Tuna Universitaria de Coruña, którzy z pewnością uwiodą publiczność swoimi serenadami, a Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego zaprezentuje się w towarzystwie muzyków z Zagan Acoustic oraz Bogdana Kołakowskiego.

MUNDUS CANTAT to nie tylko konkurs, ale również wiele interesujących koncertów w regionie. Na uwagę zasługuje m.in. koncert Muzyka sakralna różnych epok w wykonaniu niezwykłej grupy Simultaneo, który odbędzie się w 19 maja (czwartek) o godz. 19.00 w Kościele Chrystusowym w Sopocie. W piątek 20 maja warto wybrać się na jedno z dwóch wyjątkowych wydarzeń – o godz. 17.00 w Teatrze Leśnym w Gdańsku ze swoimi miłosnymi pieśniami wystąpią Tuna Universitaria de Coruña oraz Chór Lutnia z Malborka. Tego samego dnia o godz. 19.15 w Kościele św. Jerzego w Sopocie rozpocznie się koncert Muzyka Różnych Narodów, na którym zaprezentują się Chór Akademicki Mahidol z Tajlandii, Żeński Chór Dange z Litwy oraz sopocki Grace Gospel Choir. Warto zapoznać się z całym, bogatym programem Festiwalu Mundus Cantat – chóralna inwazja dotrze również do takich miejscowości jak Bojano, czy Nowy Staw. Na wszystkie wydarzenia, za wyjątkiem Koncertu Finałowego, wstęp jest wolny.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Gdańskie Koncerty Towarzyszące 12. Festiwalowi Mundus Cantat

12. Mundus CantatRozpoczął się cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących w ramach Festiwalu MUNDUS CANTAT. Koncert kolumbijskiego tenora Juana Felipe Alvarado, flesh art „Metropolitan Chór” w składach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Chopin w wykonaniu chóru z Tajlandii czy hiszpańskie serenady w wykonaniu trubadurów z Coruña to jedne z wielu muzycznych atrakcji, które czekają na mieszkańców Trójmiasta.

Koncertem Teraz my, który odbył się 9 maja w Centrum Integracji Społecznej w Gdańsku, rozpoczęły się Gdańskie Koncerty Towarzyszące 12. Międzynarodowemu Festiwalowi Mundus Cantat 2016. Koncert wieńczył warsztaty z emisji głosu dla podopiecznych CIS, które poprowadził dr Michał Kozorys z Akademii Muzycznej w Gdańsku. Bezrobotni z Gdańska wraz z Festiwalowym Chórem SSW Mundus Cantat połączyli siły i wspólnie wykonali kilka utworów, takich jak Don’tworry be happy BobbiegoMcFerrina czy Pstrąg Franciszka Schuberta. Dr Kozorystak podsumował pracę zpodopiecznymi CIS: – Udział w warsztatach okazał się dla podopiecznych CIS nową i ważną formą aktywności. Zastosowane metody pracy i ćwiczenia pozwoliły „otworzyć się” przed innymi nabrać pewności siebie. Uświadomienie pewnych mechanizmów wpływających naprawidłową emisję głosu miało duży wpływ na poprawę dykcji, czy sposobu wydobycia dźwięku, co może zaowocować w przyszłości np. przy wszelkiego rodzaju rozmowach kwalifikacyjnych o pracę. Uczestnicy zajęć bardzo się angażowali w czasie warsztatów i jak powiedzieli po ich zakończeniu: „od teraz mamy zupełnie inne spojrzenie na zjawisko jakim jest chór”.

Dla trójmiejskich wielbicieli muzyki odbędzie się wiele interesujących koncertów w wykonaniu artystów z różnych części świata. Już w czwartek 12 maja w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej na Suchaninie odbędzie się koncert utalentowanego, kolumbijskiego tenora Juana Felipe Alvarado. W programie koncertu usłyszymy przeboje muzyki światowej, m.in. New York, New York Franka Sinatry, O sole mio, Con te partiro oraz utwory z dalekiej Kolumbii oraz Meksyku. W sobotę 14 maja, w składach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, odbędzie się muzyczny flash art „Metropolitan Chór”. Na trasie Gdańsk Wrzeszcz-Lotnisko im. Lecha Wałęsy pięć połączonych chórów wykona w PKM-ce oraz na peronach największe polskie hity muzyki rozrywkowej, m.in. Remedium Maryli Rodowicz, czy Tolerancję Stanisława Soyki. 16 maja, w poniedziałek w kościele pw. Św. Ignacego, Chór Akademicki Mahidol z Tajlandii wykona utwory sakralne i świeckie, w tym utwory Fryderyka Chopina. To nie wszystko. W Domu Kultury Psm Przymorze serca słuchaczy podbije Tuna Universitaria de Coruña – trubadurzy z Hiszpanii zaprezentują piękne serenady.

Projekt dofinansowany jest ze środków Miasta Gdańska. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

ZOBACZ: Program koncertów

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

 

57. Koncerty Chopinowskie w Łazienkach Królewskich

57. Koncerty Chopinowskie57. sezon Koncertów Chopinowskich w Łazienkach Królewskich potrwa od 15 maja do 26 września 2016 roku. Zainauguruje go muzyka Fryderyka Chopina w wykonaniu znakomitego polskiego pianisty, Karola Radziwonowicza. Zabrzmi m.in. słynny Polonez w tonacji A-dur.

W programie inauguracyjnego koncertu, który odbędzie się w południe 15 maja pod Pomnikiem Chopina znajdą się również: Nokturny op. 9 (b-moll nr 1, Es-dur nr 2, H-dur nr 3); Walce z op. 64 (Des-dur nr 1, cis-moll nr 2) oraz Ballada g-moll op. 23. Ich wykonawca – Karol Radziwonowicz – to wybitny muzyk. Jako jedyny pianista na świecie nagrał wszystkie fortepianowe utwory Ignacego Jana Paderewskiego, a także wszystkie kompozycje Fryderyka Chopina na fortepian z orkiestrą w wersji kameralnej.

Tego samego dnia o godz. 16.00, podczas drugiego koncertu pod Pomnikiem Chopina, wystąpi Łukasz Krupiński. To półfinalista XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015), który naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat. W programie jego recitalu znajdą się: Polonez cis-moll op. 26 nr 1; Barkarola Fis-dur op. 60; Etiuda Es-dur op. 10 nr 11; Polonez-Fantazja As-dur op. 61; Walc Es-dur op. 18 oraz Ballada f-moll op. 52.

Letnie koncerty pod Pomnikiem Chopina potrwają w Łazienkach Królewskich do końca września. Będą się odbywać w każdą niedzielę, o godz. 12.00 i 16.00. W sumie wystąpi 40 wybitnych pianistów, nie tylko z Polski, ale też Japonii, Rosji oraz Ukrainy. Są oni laureatami licznych konkursów pianistycznych oraz posiadają bogaty dorobek artystyczny. Wśród interpretatorów muzyki Chopina nie zabraknie młodych wykonawców: Michała Szymanowskiego, Grzegorza Skrobińskiego, Adama Kośmieji, Tymoteusza Biesa, Aleksandry Bobrowskiej oraz Krzysztofa Książka, który zakończy tegoroczny sezon Koncertów Chopinowskich.

Recitale, które we współpracy z Łazienkami Królewskimi organizuje Stołeczna Estrada i Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, cieszą się ogromną popularnością, zarówno wśród turystów, jak i mieszkańców Warszawy. Co roku bierze w nich udział 80 tys. słuchaczy, zaś pianiści traktują występy jako zaszczyt. Po raz pierwszy koncerty pod Pomnikiem Chopina zorganizowano w 1959 roku, wkrótce po zrekonstruowaniu pomnika wybitnego polskiego kompozytora. Od tego czasu odbywają się tam nieprzerwanie, wpisując się w kulturalny kalendarz stolicy.

ZOBACZ: Harmonogram koncertów

Jeszcze polska muzyka...

Jeszcze Polska MuzykaOrkiestra Akademii Beethovenowskiej zaprasza na kolejną odsłonę cyklu „Jeszcze polska muzyka...”. 11 maja 2016 roku o godz. 19.30 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie wraz z młodymi muzykami pod batutą Pawła Kapuły wystąpi Chór Mieszany Katedry Wawelskiej.

W programie wieczoru zabrzmią: Suita pamięci Piotra Czajkowskiego op. 13 Henryka Pachulskiego, Finale molto presto Franciszka Lessla, VII Symfonia A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena oraz Canticum Canticorum młodego irańskiego kompozytora Mohammada Hadi Ayanboda (ucznia Krzysztofa Pendereckiego).

Prezentacja najbardziej wartościowych, choć niejednokrotnie zapomnianych utworów polskiej muzyki symfonicznej, w zderzeniu z arcydziełami muzyki europejskiej – to główne idee programu „Jeszcze polska muzyka...”., którego celem jest zachowanie polskiego dziedzictwa kulturowego jako wyznacznika kształtowania tożsamości narodowej. Właśnie dlatego koncerty, do udziału w których zaproszeni zostali znakomici soliści i dyrygenci odbywają się na terenie całej Polski. Również w tych miejscowościach, w których dostęp do najwyższego poziomu prezentacji muzyki klasycznej jest utrudniony i niedostateczny.

Więcej informacji – na stronie: www.oab.com.pl oraz profilu FB

TRZY-CZTE-RY! – Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje

Trzy-Czte-RyPierwsza edycja warszawskiego festiwalu TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje odbędzie się między 17 maja a 9 czerwca 2016 roku w Studiu im. Witolda Lutosławskiego i obejmie dziesięć koncertów. To wyjątkowe wydarzenie skonfrontuje słuchaczy z nowymi wizjami twórczymi, ukazując nieznane dotąd konteksty artystyczne poprzez łączenie elementów ponadczasowości i aktualności dzieła muzycznego.

Kontrasty czy konfrontacje nie są istotą naszego porozumiewania się w sposób tak konstytutywny i twórczy, jak jest nią kontekst. Ale występują w znanej nam sferze natury i kultury bardzo często. Ich wpływu na rzeczywistość nie da się ani nie zauważyć, ani przecenić. Takie zderzenia czy prowokacje również będą miały miejsce w naszym festiwalu. Sztuka tworzona 'obok' siebie bywa sobie zupełnie obca. Dzieła, które dzielą dziesiątki, a nawet setki lat potrafią dialogować ze sobą zupełnie zdumiewająco – mówi pianista Maciej Grzybowski, Dyrektor Artystyczny Festiwalu.

W programie znajdą zarówno utwory kompozytorów polskich – Chopina, Lutosławskiego, Panufnika, Bairda, Serockiego, Szymańskiego oraz Mykietyna, jak i kompozycje Bacha, Beethovena, Schumanna, Brahmsa, Ravela, Bartóka czy Ligetiego. Na estradzie pojawi się łącznie blisko stu pięćdziesięciu muzyków – zarówno solistów, kameralistów, jak i zespoły, m.in. Szymanowski Piano Trio, Meccore String Quartet, Sinfonia Varsovia oraz Camerata Silesia.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Cultura Animi. Zrealizowano dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szczegółowy program – na stronie: www.trzy-czte-ry.pl

Europa-Orient: Polska-Chiny

Europa-Orient: Polska-ChinyW dniach 11-14 maja 2016 roku w ramach projektu „Europa-Orient: Polska-Chiny” w Auli „Florianka” Akademii Muzycznej w Krakowie odbędą się koncerty, podczas których prawykonane zostaną Pieśni lutni Tomasza Opałki.

Trwające od kilku lat intensywne kontakty Akademii Muzycznej w Krakowie z uczelniami muzycznymi Chin owocują nie tylko pokaźną liczbą studentów Państwa Środka, pracujących pod kierunkiem krakowskich pedagogów muzyki, lecz także wieloma interesującymi projektami artystycznymi. W środę 11 maja o godz. 19 wykonana zostanie opera/oratorium (azione scenica) w 5 aktach Apotheosis, sive consecratio SS. Ignatii, et Francisci Xaverii ad modos dicta. Anno 1622 Johanna Hieronymusa Kapspergera (ok.1580-1651). Dzień później odbędzie się recital kompozycji Teodorico Pedriniego (1671-1746), zachowanych w archiwum w Pekinie, które wykonają: Zbigniew Pilch (skrzypce) oraz Joyce Lindorff (klawesyn).

W piątek 13 maja zabrzmi Suita z opery Roland Jeana-Baptiste Lully’ego (1632-1687), utwory na lutnię solo Jacquesa Gallota (? – ok. 1690) oraz wspomniane Pieśni lutni – kantata na sopran, bas, lutnię obligato i kwartet smyczkowy Tomasza Opałki (*1983) do tekstu Bai Juyi (772-846) w tłumaczeniu Marcina Jacoby. Prawykonania dokonają: Julita Mirosławska (sopran), Artur Janda (bas), Jerzy Żak (lutnia/teorba) oraz Quatyetto Nero. 14 maja własne kompozycje na gitarę inspirowane wschodem zaprezentuje Marek Pasieczny, natomiast chińską muzykę tradycyjną i współczesną na pipę (chiński szarpany instrument strunowy) przedstawi Lingling Yu. Uzupełnieniem koncertów będą referaty prelegentów z Polski, Szwajcarii oraz USA.

Szczegółowy program – na stronie: www.amuz.krakow.pl

Mazowsze w Koronie 2016

Mazowsze w KoronieJuż po raz trzynasty w zabytkach architektury Mazowsza zabrzmią koncerty wyjątkowych artystów, m.in. Chóru Filharmonii Narodowej, Zespołu Trebunie-Tutki czy Zespołu Marii Pomianowskiej. 15 maja 2016 roku ruszy kolejna edycja festiwalu „Mazowsze w Koronie”, organizowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury i lokalnych partnerów na Mazowszu.

XIII edycję „Mazowsza w Koronie” otworzy program Wielkie dzieła w wykonaniu Chóru Filharmonii Narodowej pod batutą Kazimierza Bukata. Na fortepianie zagra Ewa Wilczyńska. Koncert odbędzie się 15 maja o godz. 19.00 w dziewiętnastowiecznym kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi w warszawskim Wawrze (Zerzniu) i uświetni obchody 150-lecia Gminy Wawer. Zabrzmią wybrane utwory sakralne kompozytorów europejskich, z polskim hymnem kanonizacyjnym Gaude Mater Polonia na czele, oraz słynne partie chóralne z oper Verdiego i Moniuszki.

„Mazowsze w Koronie” od lat cieszy się dużym zainteresowaniem publiczności. Pieczołowicie dobrany repertuar, znakomici artyści oraz szczególne walory akustyczne i estetyczne historycznych kościołów, pałaców, zamków i dworów, w których odbywają się koncerty, to znak rozpoznawczy Festiwalu. W ramach tegorocznej edycji planowanych jest dwanaście koncertów: w warszawskiej dzielnicy Wawer, Sadownem, Magnuszewie, Skrzeszewie, Górze Kalwarii, Węgrowie, Grabowie nad Pilicą, Żabiej Woli, Chrzęsnem, Kamionnie i Pułtusku. Wystąpią m.in.: Chór Filharmonii Narodowej, Zespół Trebunie Tutki, Zespół Marii Pomianowskiej, Zespół Muzyki Dawnej Camerata Cracovia czy Zespół Instrumentów Dawnych Ars Nova.

Pierwsza edycja Festiwalu była elementem obchodów 475. rocznicy inkorporacji Księstwa Mazowieckiego do Korony Królestwa Polskiego. W ciągu dwunastu poprzednich edycji cyklu organizatorom udało się, wraz z lokalnymi partnerami, współorganizatorami wydarzeń, przygotować 132 koncerty symfoniczne i kameralne z udziałem wybitnych solistów, czołowych polskich zespołów muzyki dawnej, zespołów kameralnych, znakomitych orkiestr symfonicznych i kameralnych oraz chórów.

Szczegółowy program – na stronie: www.mazowszewkoronie.pl

Między niebem a ziemią

Między niebem a ziemią

Fundacja Akademia Muzyki Dawnej zaprasza na coroczne święto muzyki w Szczecinie. Między niebem a ziemią – muzyczna metafora egzystencji człowieka, który angażuje zmysły i ducha aby odnaleźć swoje miejsce w dzisiejszym świecie to temat XIII Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej, który odbędzie się w dniach 13-22 maja 2016 roku.

W ramach wydarzenia odbędzie się siedem niepowtarzalnych spotkań z artystami z Berlina, Hamburga, Krakowa, Lwowa, St. Petersburga, Pragi, Warszawy i Wiednia. Wspaniałymi głosami, instrumentami i tańcem wyrażą piękno i bogactwo przesłania w wyjątkowych miejscach Szczecina – Prawosławnej Cerkwi Świętego Mikołaja, Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Świętej Trójcy, Kościoła XX Pallotynów, Dziedzińca Muzeum Narodowego oraz Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia. Wśród zaproszonych gości znajdują się m.in. Petr Wagner i Ensemble Tourbillon, A Cappella Leopolis, Stefan Plewniak i Consortium Sedinum. Tradycyjnie Festiwal zwieńczy koncert Beethoven non plus ultra, podczas którego kolejne dzieła kompozytora z Bonn zabrzmią na instrumentach historycznych w wykonaniu Orkiestry Famd.pl pod kierownictwem Pawła Osuchowskiego.

Patronat honorowy nad Festiwalem objęli Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz oraz Prezydent Miasta Szczecin Piotr Krzystek.

ZOBACZ: Program koncertów

Strona organizatora: www.famd.pl

XX Forum Witolda Lutosławskiego „Most”

Forum Lutosławskiego W dniach 13-23 maja 2016 roku w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie odbędzie się jubileuszowa dwudziesta edycja Forum Witolda Lutosławskiego „Most”.

Podczas inaugurującego festiwal koncertu symfonicznego, 13 maja o godz. 19.00 zabrzmią kompozycje Justyny Kowalskiej-Lasoń, Pawła Buczyńskiego, Jerzego Kornowicza, Witolda Lutosławskiego oraz Andrzeja Panufnika. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej poprowadzi Wojciech Michniewski, przy fortepianie zasiądzie Adam Kośmieja, natomiast w roli recytatora wystąpi Kazimierz Aleksander Mazur. Następnego dnia odbędzie się koncert kameralny zespołu Kwartemia Plus, który wykona Kwintet fortepianowy nr 1 Grażyny Bacewicz oraz Kwintet w formie wariacji Tadeusza Majerskiego.

W niedzielę 15 maja w ramach Forum odbędą się koncerty i warsztaty dla dzieci z cyklu „Lub-smyki”, natomiast o godz. 18.00 będzie miał miejsce koncert symfoniczno-chóralny, podczas którego prawykonany zostanie utwór Pater noster na chór mieszany i smyczki Mariusza Dubaja. W programie znajdą się także utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego oraz Wojciecha Kilara. Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej i Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej pod dyrekcją Urszuli Bobryk oraz soliści: Małgorzata Rodek – sopran, Gabriela Klauza – organy i Paweł Wakarecy – fortepian.

Koncert z cyklu „Estrada młodych”, z udziałem uczniów lubelskich szkół muzycznych, odbędzie się we wtorek 17 maja. Zabrzmią utwory Henryka Czyża, Richarda Galliano, Mikołaja Hertla, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Naklickiego, Pawła Sieka i Romualda Twardowskiego. Podsumowaniem Forum będzie seans filmu Metropolis (reż. Fritz Lang, 1927), z muzyką prezentowaną na żywo przez Agnieszkę Makówkę – sopran, Igora Gwaderę – gitara elektryczna i Władysława Komendarka – fortepian.

XX Forum Witolda Lutosławskiego finansowane jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Głównym organizatorem jest Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie, zaś współorganizatorami: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. im. K. Lipińskiego oraz Szkoła Muzyczna I i II st. im . T. Szeligowskiego w Lublinie. Imprezę patronatem honorowym objął Jego Magnificencja Rektor UMCS Prof. dr hab. Stanisław Michałowski.

Szczegółowy program – na stronie: www.filharmonialubelska.pl