Polmic - FB

aktualności

Muzyka dwóch generacji Sielickich

altW środę 17 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się spotkanie zatytułowane Cztery sonaty i koncert – muzyka dwóch generacji Sielickich, podczas którego prawykonane zostaną trzy kompozycje Edwarda Sielickiego.

Wystąpią: Justyna Baran, Ewa Kowar, Agnieszka Marucha, Sławomir Tomasik – skrzypce, Jennyfer Fouani – flet, Tomasz Pawłowski, Anna Hajduk, Robert Morawski – fortepian oraz Orkiestra Kameralna UMFC pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego.

Podczas wieczoru zabrzmi Sonata skrzypcowa Ryszarda Sielickiego oraz utwór o tym samym tytule autorstwa jego syna, Edwarda Sielickiego. Ponadto po raz pierwszy zaprezentowane zostaną takie utwory młodszego z kompozytorów jak: Sonata na 2 skrzypiec, Sonata fortepianowa oraz Koncert na flet i orkiestrę kameralną.

Bilety w cenie 15 zł w sprzedaży od 11 lutego 2016 roku: w kasie biletowej UMFC od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl.

Oratorium „Peregrinus” w Gromniku i Ciężkowicach

Oratorium PeregrinusChór i Wielka Orkiestra Symfoniczna Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach 6 i 7 lutego 2016 roku po raz kolejny wykonają Oratorium „Peregrinus” autorstwa Dariusza Swoszowskiego, do słów Ryszarda Ostrowskiego. Po trzech cieszących się dużym zainteresowaniem koncertach, które odbyły się w Porąbce Uszewskiej, Zakliczynie i Lusławicach, utwór zabrzmi w Gromniku oraz w Ciężkowicach w województwie małopolskim.

Koncerty odbędą się 6 lutego 2016 roku o godz. 16.00 w parafii pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej w Gromniku oraz 7 lutego 2016 roku o godz. 16.30 wparafii pw. Pana Jezusa Miłosiernego i św. Andrzeja Apostoła w Ciężkowicach. Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotowała Aleksandra Bośković-Różak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń. Prawykonanie utworu odbyło się w listopadzie ubiegłego roku.

Wędrówka tytułowego pielgrzyma jest metaforą życia człowieka zamykającego się w powtarzalnym cyklu życia, a każda jego obserwacja (prospectus) skupia się na pięknie lokalnej przyrody, regionalnej tradycji, problemach człowieka. Jego codzienna walka z przeciwnościami losu jest przedstawiona w pieśniach (carmina) poprzez spotkania z personifikacjami żywiołów: Powietrza (Aer), Wody (Aqua), Ognia (Ignis) i Ziemi (Terra). Aksjologiczne i eschatologiczne niepokoje zawiera przemyślenie (cogitatio), a ich rozwiązanie i akt złożenia ufności w Bogu – kończący każdą z części psalm. – mówi autor tekstu dzieła, Ryszard Ostrowski.

Organizatorzy: Szkoła Muzyczna I Stopnia w Domosławicach, Gmina Gromnik i Gmina Ciężkowice.

Zobaczprofil FB

Relacja LIVE z koncertu w Lusławicach: YouTube

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Orient, fortepian i Szeherezada

Arcydzieła na fortepianTuż przed wybuchem Wielkiej Wojny Karol Szymanowski wyruszył w podróż po północnej Afryce, gdzie zetknął się z kulturą islamu. Echa tej podróży odnajdujemy w wielu jego kompozycjach. Motyw orientu w jego twórczości będzie tematem kolejnego koncertu z cyklu „Arcydzieła na fortepian”. 4 lutego 2016 roku o godz. 19:00 w Mazowieckim Instytucie Kultury zabrzmią Maski Karola Szymanowskiego w wykonaniu Kai Kosowskiej.

Modernizm interesował się orientem. Wiele utworów Karola Szymanowskiego świadczy o jego głębokiej fascynacji kulturą Wschodu.Orientalne motywy miały wpływ na kształtowanie się indywidualnego stylu Szymanowskiego, na który składał się również tak zwany orientalny impresjonizm. Egzotyczne inspiracje były pokłosiem podróży po północnej Afryce, po której kompozytor z zainteresowaniem studiował historię, literaturę i sztukę Arabów. Jedną z kompozycji, w której odzywają się orientalne motywy, są Maski – kolejny utwór prezentowany w ramach cyklu „Arcydzieła na fortepian” w Mazowieckim Instytucie Kultury.

4 lutego na scenie przy Elektoralnej 12 wystąpi Kaja Kosowska – absolwentka Akademii Muzycznej im. Szymanowskiego w Katowicach, obecnie doktorantka tej uczelni. Swoje pianistyczne umiejętności doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Aleksieja Orłowieckiego, Annę Malikovą, Katarzynę Popową-Zydroń, Andrzeja Jasińskiego, Józefa Stompla, Jerzego Sterczyńskiego, DangThai Sona, Lee Kum Singa.

Muzyczne arcydzieło Szymanowskiego, inspirowane literaturą i klimatem orientu, prezentowane będzie w kontekście arcydzieła literackiego. Pierwsza część Masek nosi tytuł Szeherezada, dlatego wykład poświęcony będzie Księdze z tysiąca i jednej nocy. Wygłosi go prof. dr hab. Katarzyna Pachniak – Kierownik Katedry Arabistyki i Islamistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Więcej informacji – na stronie: www.mik.waw.pl

Konkurs o stypendium Fundacji YAMAHA 2016

Konkurs YAMAHA 2016W poniedziałek 8 lutego 2016 roku w Auli im. Stefana Stuligrosza Akademii Muzycznej w Poznaniu, w godz. 10.00-12.30 oraz 13.30-15.45 odbędą się przesłuchania do konkursu o stypendium Fundacji YAMAHA 2016 w kategorii instrumenty smyczkowe. Na godz. 17.00 zaplanowano ogłoszenie wyników, natomiast o godz. 18.00 odbędzie się uroczysty koncert laureatów.

Fundacja Yamaha od początku swojej działalności, a więc od 1990 roku, bardzo aktywnie wspiera młode muzyczne talenty. Fundacja do tej pory wyróżniła stypendiami ponad 1000 młodych muzyków akademickich na kwotę łącznie ponad 1 milion Euro. Konkurs o stypendium Fundacji Yamaha organizowany jest co roku na zmianę w kategoriach: instrumenty smyczkowe, dęte drewniane, perkusyjne, fortepian, instrumenty dęte blaszane.

Zmienia się również miejsce realizacji konkursowych zmagań – rok rocznie jest to inna uczelnia muzyczna. O wyborze akademii decyduje Fundacja Yamaha, która bierze pod uwagę profil, tradycje, osiągnięcia danej akademii, jak również warunki lokalowe i dostępną kadrę pedagogiczną. Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu jest już po raz drugi gospodarzem konkursu o stypendium Fundacji Yamaha – w 2013 uczelnia gościła młodych perkusistów, a w tym roku konkurs odbywać się będzie w kategorii instrumentów smyczkowych.

W tegorocznej edycji konkursu o stypendium Fundacji Yamaha, skierowanej do studentów urodzonych po 1 stycznia 1991 roku, walczyć będą reprezentanci wszystkich polskich uczelni muzycznych, czyli dziewięcioro muzyków, których każda z uczelni wybrała na drodze preselekcji. Akademię Muzyczną w Poznaniu reprezentować będzie Amelia Maszońska, znakomita młoda skrzypaczka z klasy prof. Bartosza Bryły.

Prezentacje wybranych do udziału w tym projekcie studentów oceniać będzie 5-osobowe jury w składzie: prof. Łukasz Błaszczyk z Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, prof. Mariusz Derewecki z Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, prof. Zdzisław Łapiński z Akademii Muzycznej w Krakowie, prof. Piotr Reichert z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, prof. Leszek Sokołowski z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie z Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku.
 

Strawiński, Bach, Mykietyn

Benjamin Shwartz29 stycznia 2016 roku o godzinie 19.30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert w wykonaniu NFM Filharmonia Wrocławska, którego głównym punktem będzie wykonanie II Symfonii Pawła Mykietyna.

W reperturze wieczoru znajdzie się także Koncert skrzypcowy a-moll BWV 1041 Johanna Sebastiana Bacha, w którego partii solowej zaprezentuje się norweski skrzypek Henning Kraggerud. Całość uzupełni sześciogłosowy Ricercare z Musikalisches Opfer BWV 1079 (oprac. Anton Webern) lipskiego kantora oraz poemat symfoniczny Le chant du rossignolI Igora Strawińskiego. Koncertem dyrygować będzie Benjamin Shwartz (na zdjęciu).

Muzyka nowa jest przedmiotem jego szczególnego zainteresowania, toteż niezwykle interesująco zapowiada się wykonanie pod jego batutą fascynującej II Symfonii Pawła Mykietyna (prawykonanie podczas „Warszawskiej Jesieni” w 2007 roku), o której tak pisał Andrzej Chłopecki: „Ten utwór dowodzi, że w muzyce polskiej po III (1983) i IV (1992) Symfonii Witolda Lutosławskiego komponowanie symfonii, gatunku, w którym stwarzać można całe muzyczne światy, jest nadal możliwe. Bez postmodernistycznych grymasów, bez niewiary w wielkie narracje, choć ze śladem postmodernistycznego myślenia i z przyzwoleniem na istnienie narracji szczegółowych. Ta symfonia w sferze estetyki jest wielka w swym geście symbiozy tego, co modernistyczne i tego, co postmodernistyczne.”

O godz. 18.30 w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej odbędzie się wykład wprowadzający do koncertu z cyklu „Z muzyką o muzyce”, który poprowadzi Iwona Lindstedt.

Koncert urodzinowy Teresy Żylis-Gara

Pracownia prof. M. Koniecznego30 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Nowym Domu Sztuki Pałacu w Radziejowicach odbędzie się uroczysty wieczór artystyczny dedykowany profesor Teresie Żylis-Gara w rocznicę urodzin.

Wybitna śpiewaczka gościła we wszystkich najsławniejszych salach koncertowyh świata, jak Covent Garden i La Scala. Przez szesnaście sezonów występowała w Metropolitan Opera. Jej partnerami na scenie byli m.in. Placido Domingo, Luciano Pavarotti i Monserath Caballe. Dziś zajmuje się kształceniem młodego pokolenia śpiewaków na całym świecie. Do Radziejowic wraca od wielu lat, cyklicznie organizaując Mistrzowskie Kursy Techniki I Interpretacji Wokalnej.

Hołd wspaniałej sopranistce, wraz z Domem Pracy Twórczej, oddadzą inni niezrównani artyści. Prof. Marian Konieczny odsłoni popiersie Maestry, które wykonał specjalnie na tę okazję. Równoczesnie odbędzie się otwarcie wystawy fotografi ze spotkania tych dwóch osobowości podczas procesu twórczego w obiektywie Marka Miczulskiego. Gościem specjalnym wieczoru będzie pianista Janusz Olejniczak. Dla Maestry wystąpią także uczestnicy prowadzonego przez nią Kursu Mistrzowskiego Techniki i Interpretacji Wokalnej. Gospodarzem wydarzenia będzie Jerzy Kisielewski.

Więcej informacji – na stronie: www.palacradziejowice.pl/zaspiewac-rzezbe-zobaczyc-muzyke

Muzyka pod Liberatorem. Koncert kolęd

Muzyka pod liberatoremKoncert kolęd w wykonaniu Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra” pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego odbędzie się w środę 27 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Muzeum Powstania Warszawskiego. Wstęp wolny.

Koncert będzie pierwszym spotkaniem z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”, w którym organizatorzy prezentować będą twórczość kompozytorów związanych z Warszawą. Paweł Łukaszewski, kompozytor i laureat szeregu nagród kompozytorskich oraz fonograficznych, nazywany jest też mistrzem muzyki sakralnej. Jego utwory, zarejestrowane na kilkudziesięciu płytach, są wykonywane na wielu festiwalach. Od 1999 jest dyrektorem i dyrygentem Chóru Kameralnego „Musica Sacra” . Pracuje w Katedrze Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie wieczoru znajdą się kolędy oraz utwory religijne P. Łukaszewskiego w aranżacji na chór żeński, m.in. Ave Maria, gratia plena (2011), Missa brevis (2015). In Paradisum oraz Pie Jesu z Requiem (2014) oraz Laudate Dominum (2009). Nie zabraknie także wspólnego kolędowania z publicznością.

Organizatorami cyklu są Muzeum Powstania Warszawskiego, Program Drugi Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Zapowiedź 12. Festiwalu „Chopin i jego Europa”

 12. Festiwal „Z ziemi włoskiej do Polski – od Mozarta do Belliniego” to temat przewodni tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”, który odbędzie się w dniach 15-31 sierpnia 2016 roku.

12. edycja Festiwalu to kolejna konfrontacja twórczości Chopina z muzyką jemu najbliższych kompozytorów – Bacha, Mozarta, Haydna, Belliniego, Jíroveca, to również podążanie śladami różnorodnych wpływów na muzykę Chopina oraz muzyki Chopina na dzieła innych twórców. To ulubione chopinowskie gatunki muzyczne – opera, pieśń, koncert, muzyka kameralna. To wreszcie popularne w XIX stuleciu opracowania, parafrazy i wariacje na tematy najbardziej znanych dzieł epoki. To również odważne – choć ryzykowne, a przez to i prowokacyjne – transformacje arcydzieł chopinowskich na inny rodzaj brzmienia. Wszystko to w mistrzowskich wykonaniach zarówno na instrumentach współczesnych jak i historycznych. Wielkie bogactwo różnorodnych stylów wykonawczych – zwłaszcza muzyki patrona festiwalu, która zabrzmi w interpretacji laureatów ostatniego Konkursu Chopinowskiego, zarówno na Steinwayach, Yamahach, jak i Erardach, Pleyelach i Broadwoodach.

Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Stanisław Leszczyński. Festiwal jest realizowany pod egidą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, we współpracy z Miastem Stołecznym Warszawą, Programem 2 Polskiego Radia oraz Filharmonią Narodową.

Sprzedaż biletów na 12. Festiwal „Chopin i Jego Europa” rozpocznie się w poniedziałek 1 lutego 2016 roku o godzinie 12.00 w kasach Muzeum Fryderyka Chopina i na stronie internetowej www.bilety.nifc.pl.

Więcej informacji o festiwalu: www.chopin.nifc.pl
Czytaj więcej: Zapowiedź 12. Festiwalu „Chopin i jego Europa”

Prawykonanie utworu Marcina Gumieli w Zamościu

Sacrofilm30 stycznia 2016 roku o godz. 18:00 w Centrum Kultury Filmowej „Stylowy” w Zamościu odbędzie się koncert inaugurujący XXI Dni Filmu Religijnego „Sacrofilm”. Będzie to okazja do usłyszenia premierowego wykonania Koncertu na akordeon i orkiestrę symfoniczną Marcina Gumieli.

W ramach otwarcia festiwalu odbędzie się projekcja filmu dokumentalnego Ostatnia Droga (2014) w reżyserii Roberta Wichrowskiego z muzyką na żywo Marcina Gumieli. Podczas wieczoru prawykonany zostanie także jego Koncert na akordeon i orkiestrę symfoniczną, któremu towarzyszyć będzie prezentacją fotocastów na ekranie kinowym. Wystąpi Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu pod dyrekcją Tadeusza Wicherka, któremu asystować będzie Maciej Wierzchoń. Partię solową koncertu wykona akordeonista Stanisław Miłek.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent” oraz „Kompozytor – rezydent”. Darmowe wejściówki do pobrania w kasie Centrum Kultury Filmowej „Stylowy”.