Polmic - FB

aktualności

Częstochowa | Inauguracja 77. sezonu artystycznego 2021 / 2022

Filharmonia Częstochowska17 września 2021 Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana zaprasza na uroczystą inaugurację 77. sezonu artystycznego 2021 / 2022, podczas której Sali Koncertowej Filharmonii zostanie nadane imię Wojciecha Kilara i odbędzie się prawykonanie najnowszego dzieła Adama Wesołowskiego.

Uroczystość uświetni występ Petera Jablonskiego, wielokrotnie nagradzanego szwedzkiego pianisty o polskich korzeniach cieszącego się międzynarodowym uznaniem. Pozostaje zwolennikiem współczesnych kompozytorów i regularnie dokonuje światowych prawykonań kolejnych utworów. Temu światowej renomy pianiście Wojciech Kilar dedykował i powierzył premierę swojego I Koncertu fortepianowego, za którą pianista otrzymał nagrodę „Orfeusz” podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w 1997. Właśnie ten utwór usłyszymy podczas inauguracji. Soliście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka. Usłyszymy także Veni Creator Wojciecha Kilara z udziałem Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum.

Ponadto po raz pierwszy zostanie zaprezentowana kompozycja Anioły i demony autorstwa dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego Adama Wesołowskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/repertuar/1722-Inauguracja-77_Sezonu-Artystycznego-2021_2022 

Warszawa | 64. Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

WJW 2021 roku 64. Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, który odbędzie się w dniach 17–25 września, towarzyszy hasło „Zanurzenie” – Festiwal zanurza się w przestrzeni i czasie, w dźwiękach, symbolach, pozwala doświadczyć ich złożoności, różnorodności, niejednoznaczności i polifoniczności.

Na tegoroczną „Warszawską Jesień” składają się koncerty, formy operowe i okołooperowe, spektakle muzyczne, instalacje, performance, działania w przestrzeni publicznej, spotkania z artystami, warsztaty kompozytorskie i audycje Festiwalowego Radia Internetowego. Prezentujemy: ponad 60 kompozytorek, kompozytorów, autorek i autorów ze specjalną obecnością na Festiwalu Elżbiety Sikory, Ash Fure i Krzysztofa Knittla; 31 prawykonań i premier, z czego 18 dotyczy utworów przez Festiwal zamówionych i ulokowanych w trzech festiwalowych nurtach: głównym, Warszawskiej Jesieni Klubowo i XI Małej Warszawskiej Jesieni; a także wydarzenia mające status towarzyszących tegorocznemu Festiwalowi. Peryskop festiwalowej łodzi podwodnej idzie w dół, a „Jesień” zanurza się w muzyce i dźwiękach na dobrych dziewięć dni.

Tegoroczny festiwal powstał przy współpracy z: Instytutem Adama Mickiewicza, Instytutem Literatury, Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca, festiwalami Wien Modern i Donaueschingen Musiktage, IRCAM, Niemiecką Radą Muzyczną, siecią festiwali ULYSSES, Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, Programem Drugim i Trzecim Polskiego Radia, Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, klubem Pardon, To Tu i Austriackim Forum Kultury.

Jerzy Kornowicz

Strona Festiwalu: https://warszawska-jesien.art.pl/2021/strona-glowna 

Zakopane | XIII Międzynarodowy Festiwal „Muzyka na Szczytach”

Muzyka na szczytachW dniach 11–18 września 2021 Stowarzyszenie im. M. Karłowicza w Zakopanem zaprasza melomanów na XIII Międzynarodowy Festiwal „Muzyka na Szczytach”. Wśród gwiazd tegorocznej edycji m. in. Marcin Masecki, Olga Pasiecznik, Agata Zubel, Szymon Komasa, Marcin Zdunik, orkiestra i chór NFM pod dyrekcją Marzeny Diakun oraz Camerata Silesia.

Międzynarodowy Festiwal „Muzyka na Szczytach" jest interdyscyplinarnym wydarzeniem artystycznym, które w ciągu swoich 12 edycji zdobywa coraz szerszą publiczność. Wyjątkowa formuła Festiwalu zachęca do dialogu na wielu poziomach – artystów z melomanami, muzyków polskich z zagranicznymi, muzyki dawnych mistrzów z osiągnięciami muzyki najnowszej, artystów wybitnych i uznanych na całym świecie z debiutującymi na Festiwalu talentami. Program obecnej odsłony jest bardzo zróżnicowany, będzie można posłuchać zarówno dzieł z epoki baroku, jak i współczesnych kompozycji.

Zainauguruje Festiwal 11 września wykonanie utworów Krzysztofa Pendereckiego, Pawła Szymańskiego i Karola Szymanowskiego. 12 września w Teatrze im. S.I. Witkiewicza odbędzie się premiera wyjątkowego spektaklu przygotowanego specjalnie dla festiwalu „Muzyka na Szczytach” – La voix humaine F. Poulenca. 14 września w Kinie Miejsce w Zakopanem zostanie wyświetlony film w reżyserii Agnieszki Holland Kopia Mistrza. W Kościele św. Krzyża 15 września zadebiutują młodzi utalentowani muzycy z Państwowej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w Nowym Targu oraz Musica Mundana School z Belgii. Miłośników muzyki chóralnej zachwyci koncert 17 września: zabrzmią kompozycje Pawła Szymańskiego, Sofii Gubajduliny, Pawła Mykietyna i Johna Tavenera. Podczas koncertu finałowego utwory Johanna Sebastiana Bacha i Arvo Pärta usłyszymy w interpretacji znakomitych Marcina Maseckiego i Marcina Markowicza.

W ramach Festiwalu odbędą się ponadto spotkania publiczności z artystami i dziennikarzami („Klub Rozmów na Szczytach”) oraz dwie wyjątkowe wystawy: plenerowa przy ul. Krupówki – fotografii Andrzeja Ziółkowskiego, pokazujących oblicza wielu różnych religii wyznawanych w Indiach „The Inward Moment. Człowiek wobec sacrum”, a także „Twórcy Podhala 6”, prezentująca dorobek artystyczny twórców mieszkających i tworzących na Podhalu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Festiwalu: http://muzykanaszczytach.com/pl/ 

Spektakularny debiut operowy Joanny Wnuk-Nazarowej!

PWMNa dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu 10 i 11 września 2021 wystawiona została pierwsza opera Joanny Wnuk-Nazarowej – Wanda na podstawie misterium Cypriana Kamila Norwida.

Wydarzenie to stało się centralnym punktem obchodów 200. rocznicy urodzin poety. Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu prof. dr hab. Piotr Gliński objął je honorowym patronatem, był także obecny na prawykonaniu dzieła. W dniu premiery, 10 września, na Wawelu odbyło się uroczyste złożenie kwiatów na symbolicznym grobie Norwida w Krypcie Wieszczów, w którym uczestniczyli, obok Ministra KDNiS prof. dr. hab. Piotra Glińskiego, Członkini Zarządu Województwa Małopolskiego Iwona Gibas, dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy, dyrektor Opery Krakowskiej Bogusław Nowak oraz kompozytorka Joanna Wnuk-Nazarowa.

Opera, choć bardzo uniwersalna w wymowie, pozostaje dziełem mocno powiązanym z Krakowem: kompozytorka od lat związana z tym miastem podjęła temat, którego akcja rozgrywa się na Wzgórzu Wawelskim, a spektakl wystawiony został na Dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu przez artystów Opery Krakowskiej.

Czytaj więcej: Spektakularny debiut operowy Joanny Wnuk-Nazarowej!

Laureaci XVII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Serockiego 2021

PTMWJury XVII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Serockiego, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, przyznało nagrody – zwycięzcami zostali kompozytorzy z Korei Południowej, Włoch i Czech. Konkurs objęty został honorowym patronatem Związku Kompozytorów Polskich.

Jury w składzie: Paweł Łukaszewski (Polska), Paul Patterson (Wielka Brytania), Dariusz Przybylski (Polska) przyznało następujące nagrody:

I nagrodę w wysokości 13 000 PLN otrzymała Sungji Hong – kompozytorka z Korei Południowej – za utwór Lux mundi.

II nagrodę w wysokości 8 000 PLN – włoski kompozytor Massimo Lauricella za utwór Imis.

III nagrodę w wysokości 4 000 PLN – czeski kompozytor Jan Holý, autor utworu The Puppet.

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Nagrodę Specjalną w postaci publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata Konkursu otrzymała Sungji Hong. Partnerem Wydarzenia było Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Koncert Laureatów odbędzie się 6 listopada 2021 w Studiu Koncertowym im. W. Szpilmana w Warszawie.

Serdecznie gratulujemy!

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Protokół z obrad dostępny jest na stronie: https://ptmw.art.pl/serocki-2021-wyniki/ 

Światowe granie w Rzeszowie

MKMP10 września 2021 w Filharmonii Podkarpackiej rozbrzmiał pierwszy akord II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki. Przed zgromadzoną w sali publicznością i widzami śledzącymi transmisję on-line wystąpili zwycięzcy I edycji Konkursu z 2019 roku: pianista Pavel Dombrovsky i duet skrzypcowy Polish Violin Duo w składzie: Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak.

„To był koncert na najwyższym światowym poziomie. Po prostu rewelacja! Myślę, że teraz przed nami jurorami jest takie właśnie zadanie, żeby wyłowić następnych tak wspaniałych muzyków jak, ci którzy grali dzisiaj wieczorem” – powiedziała po koncercie maestra Lidia Grychtołówna, nestorka polskiej pianistyki oraz jurorka w kategorii pianistycznej.

W pierwszej części koncertu w repertuarze złożonym m. in. z preludiów Henryka Pachulskiego i etiud Karola Szymanowskiego wystąpił rosyjski pianista Pavel Dombrovsky, nota bene także juror tegorocznej edycji konkursu. Następnie młodzi, utalentowani i utytułowani skrzypkowie, Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak, zaprezentowali repertuar m. in. Tadeusza Paciorkiewicza, Henryka Wieniawskiego oraz brawurowo wykonali Two Contrasts for a Duo współczesnej kompozytorki Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

„Koncert był niesamowity, naprawdę. Najwyższy światowy poziom, moim zdaniem. Fantastyczny. To było po prostu wow!” – skomentował występy Gary Guthman, amerykański trębacz i juror w kategorii zespołów kameralnych.

„Poziom koncertu był super wysoki, ale spodziewałem się tego. Jestem bardzo wzruszony poziomem koncertu inauguracyjnego i czekam niecierpliwie na przesłuchania. Na pewno będzie dużo ciekawych wykonawców i nowych utworów, które odkryjemy wspólnie z publicznością. Jestem pewien, że będzie to cudowny tydzień spędzony tu w Rzeszowie” – entuzjastycznie podsumował Alexandros Jusakos, chilijski pianista i juror.

Zmagania uczestników można śledzić na żywo na kanale YouTube Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca: https://www.youtube.com/playlist?list=PL-vEE7TX3aIcCR-Q20HVfYeqnCPWfRrN4.

Konkurs jest realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, we współpracy z Filharmonią Podkarpacką im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Partnerem wydarzenia jest Marszałek województwa podkarpackiego. Konkurs został objęty honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Konkurs należy do sieci konkursów pianistycznych Fundacji Alink-Argerich.

Justyna Galińska

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

https://konkursmuzykipolskiej.pl/ 

Sopot | Duo / Trio Sopot: koncert jubileuszowy

Trio SopotŚwiętujący w 2021 roku 30-lecie działalności duet wiolonczelistki Anny Sawickiej i akordeonistki Elżbiety Rosińskiej, do których 15 lat temu dołączyła skrzypaczka Małgorzata Skorupa, podczas koncertu 13 września 2021 roku o godz. 19.00 w ramach X Wieczorów Muzycznych u św. Andrzeja Boboli w Sopocie prawykona utwory Zbigniewa Pniewskiego i Jakuba Pawlaka.

Z okazji jubileuszu zespół zamówił u kilku kompozytorów różnych generacji utwory na trio złożone ze skrzypiec, wiolonczeli i akordeonu. Dwa z nich po raz pierwszy zabrzmią podczas koncertu w sopockim Kościele pw. św. Andrzeja Boboli: Uno momento dopo Zbigniewa Pniewskiego i Qui pro quo Jakuba Pawlaka. Zamówienia kompozytorskie zrealizowano przy pomocy finansowej Województwa Pomorskiego.

Zbigniew Pniewski (ur. 1946) współpracuje z zespołem od 2019 roku. Uno momento dopo (Chwilę po) jest jednoczęściową kompozycją o polifonizującej fakturze i zmiennej metrorytmice. Dynamika oscyluje wokół piano, tok narracji często przerywają pauzy. Muzyka Pniewskiego jest tajemnicza, pełna niedopowiedzeń, zagadkowa. Można się doszukać w niej odbicia przeżyć kompozytora związanych z pandemiczną rzeczywistością – utwór powstał wiosną 2021 roku. Jakub Pawlak (ur. 2000) jest studentem klasy kompozycji Pawła Mykietyna i klasy dyrygentury Kai Bumanna w gdańskiej Akademii Muzycznej. Qui pro quo z języka łacińskiego oznacza zabawne nieporozumienie, wynikające z wzięcia kogoś za inną osobę lub niezrozumienie czyichś słów. Ów element nieporozumienia można odszukać na płaszczyźnie mikro-, a także makroformy w parach dialogujących ze sobą części oraz zestawieniach pięciu części tego utworu o odmiennych charakterach. Kompozycja Pawlaka jest odzwierciedleniem inspiracji kulturą klezmerską, literaturą rosyjską i folklorem krajów bałkańskich.

Program uzupełnią utwory Arvo Pärta, Jules’a Masseneta, Mariana Gordiejuka i Jerzego Mądrawskiego. Koncert poprowadzi Justyna Ślubowska.

Łódź | Premiera wydarzenia multimedialnego „Paradiso” na motywach „Boskiej Komedii” Dantego

NawrockaŁódzki Teatr „Logos” zaprasza 14 września 2021 na premierę wydarzenia multimedialnego Paradiso na motywach Boskiej Komedii Dantego.

Raj z Boskiej Komedii Dantego Alighieri to nie sielski zinfantylizowany obraz aniołków na niebieskich chmurkach. Realizatorzy spektaklu Paradiso, trzeciej części dzieła wielkiego Florentczyka, idą za wizją Dantego, ale uniwersalizując postaci i zdarzenia posuwają się jeszcze o krok dalej, malując logosowy Raj barwami pełnymi dystansującej ironii. Zaproponowany przez reżyserkę Ewę Wycichowską gatunkowy synkretyzm pozwala na podróż przez meandry ludzkich słabości, wątpliwości i pragnień, ale w Paradiso Teatru Logos nie znajdziemy tak mocno obecnej u Dantego polityki, konkretnych biografii i zamkniętej narracji. Wycichowska i współtwórcy spektaklu raczej dialogują z Dantem niż go ilustrują, ale cel jest wspólny – to droga, na której nie ma łatwych pytań i jeszcze łatwiejszych odpowiedzi. Paradiso jest kulminacją wędrówki Dantego i kulminacją wędrówki twórców spektaklu, którzy przeprowadzają widza przez trzy części Boskiej Komedii, tworząc przestrzeń artystycznych poszukiwań i duchowego doznania.

Paradiso, podobnie jak wcześniejsze kreacje, będzie wydarzeniem artystycznym skupiającym artystów różnych dziedzin. Po doświadczeniu realizacji Inferno w warunkach istniejącej pandemii i budowaniu transgresyjnej pod względem gatunkowym formy, zamiarem Ewy Wycichowskiej jest wykorzystanie wizualizacji filmowej, zrealizowanej we współpracy z Jarosławem Darnowskim (wcześniej odpowiedzialnego za montaż filmowy przy Inferno). Strona muzyczna została powierzona kompozytorce realizującej finałową scenę Inferno Aldonie Nawrockiej, która nacechowana jest także brzmiącymi antyfonami Hildegardy z Bingen. Dążąc do multimedialnego projektu artystycznego zostało założone, że spektakl stanie się interaktywną hybrydą opery współczesnej z tańcem, słowem, technologią filmową i kosmosem.

Jagoda Ignaczak

Więcej na: https://www.logos.art.pl 

„Z klasyką przez Polskę”: Zuzanna Nalewajek i Paweł Sommer

NIMiTPolski Impresariat Muzyczny zaprasza na koncerty wypełnione pięknymi pieśniami i cudowną muzyką fortepianową w interpretacji mezzosopranistki Zuzanny Nalewajek i pianisty Pawła Sommera. Koncerty odbędą się 10 września 2021 o godz. 18.00 w Barlineckim Ośrodku Kultury, 11 września o godz. 17.00 W Państwowej Szkole Muzycznej w Choszcznie oraz 12 września o godz. 16.00 w Ogrodzie Dendrologicznym Przelewice.

Zuzanna Nalewajek studiuje na wydziale wokalno-aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej i uczestniczy w Programie Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej działającej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Jest laureatką konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich. Z UMFC związany jest także Paweł Sommer: jest pracownikiem i doktorantem uczelni (klasa prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn), stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ceniony kameralista występuje również jako solista, a także towarzyszy śpiewakom na wielu prestiżowych konkursach i kursach w Polsce i za granicą.

W interpretacji znakomitych młodych artystów usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego, Stanisława Niewiadomskiego, Władysława Żeleńskiego, Emila Młynarskiego, a także Johannesa Brahmsa, Franza Schuberta i Hugo Wolfa.

Cykl koncertów „Z klasyką przez Polskę” jest finansowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Informacje o zaproszeniach: http://muzycznyimpresariat.pl/