Polmic - FB

aktualności

MEN 2016 – ruszyła przedsprzedaż biletów

Musica Electronica Nova 2016VII edycja festiwalu Musica Electronica Nova odbędzie się we Wrocławiu między 19 a 22 maja 2016 roku. Przedsprzedaż biletów na wydarzenie prezentujące w szerokim zakresie najnowszą muzykę elektroniczną ruszyła 12 lutego 2016 roku.

W tym roku uczestników czeka specjalna odsłona projektu połączona z obchodami Europejskiej Stolicy Kultury. Wyjątkowe wydanie MEN 2016 Wzrastanie doskonale wpisuje się w ogólne hasło ESK – Wrocław 2016: Przestrzenie dla piękna. Po raz pierwszy festiwal MEN zabrzmi/wzrośnie w nowych salach Narodowego Forum Muzyki. W programie szereg niesamowitych wydarzeń. 20 maja publiczność usłyszy NFM Filharmonię Wrocławską pod dyrekcją Michała Klauzy – artyści zaprezentują repertuar łączący elektronikę z brzmieniem dużego zespołu symfonicznego. 21 maja betonowy plac przed Narodowym Forum Muzyki dzięki instalacji Jeana-Luca Hervé zamieni się w rosnącą wraz z muzyką zieleń. Wszystko to w połączeniu z koncertem słynnego Ensemble Intercontemporain, podczas którego odbędzie się prawykonanie przeznaczonej dla zespołu kompozycji Agaty Zubel. MEN 2016 to nie tylko przepełnione elektroniką koncerty, ale także obszerna odsłona znanego już fanom festiwalu Kina Dźwięku (19–22 maja).

ZOBACZ: Program (PDF)

Więcej informacji – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl  

Zakończenie jubileuszu 100-lecia Orkiestry Symfonicznej FŁ

100 lat Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej16, 17 oraz 19 lutego 2016 roku w Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi odbędą się koncerty symfoniczne na zakończenie jubileuszu 100-lecia Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej. W ramach wydarzeń prawykonana zostanie Fanfara na organy i orkiestrę symfoniczną Mikołaja Góreckiego.

Partię solową utworu zamówionego przez Filharmonię Łódzką na swój jubileusz wykona Adam Tański. W programie wieczorów 16 i 17 lutego znajdą się ponadto: Canzona di Barocco Henryka Czyża, Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina oraz Poemat symfoniczny „Tako rzecze Zarathustra” op. 30 Richarda Straussa. Orkiestrę oraz Chór Filharmonii Łódzkiej poprowadzi José Maria Florêncio, natomiast jako solista zaprezentuje się Seong-Jin Cho – laureat XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Podczas ostaniego z koncertów, który odbędzie się w piątek 19 lutego, zabrzmi IV Symfonia Witolda Lutosławskiego oraz Msza C-dur op. 86 Ludwiga van Beethovena. Jako soliści wystąpią: Wioletta Chodowicz – sopran, Małgorzata Pańko – alt, Tomasz Zagórski – tenor, Wojciech Gierlach – bas. Całość poprawdzi Kai Bumann.

Początek dziejom Filharmonii Łódzkiej – najstarszej, po Filharmonii Narodowej w Warszawie, orkiestrze symfonicznej w Polsce – dał koncert zorganizowany 17 lutego 1915 roku na scenie dziś nieistniejącego Teatru „Wielkiego”. W ciągu stu lat istnienia orkiestry, która rozpoczęła swoją działalność jako Łódzka Orkiestra Symfoniczna, zmieniały się jej nazwy, muzyków zastępowali kolejni, zmieniali się dyrygenci, poszerzał repertuar, różne były miejsca koncertów. Niezmienna w jej działalności pozostała jednak wytyczona na samym początku idea: budzenie w słuchaczach miłości do muzyki.

Laureaci konkursu o stypendium Fundacji YAMAHA 2016

Yamaha 2016Przyznano nagrody w konkursie o stypendium Fundacji YAMAHA 2016 w kategorii instrumenty smyczkowe. Gospodarzem konkursu, który odbył się 8 lutego 2016 roku, już po raz drugi była Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Jury w składzie: prof. Łukasz Błaszczyk (Akademia Muzyczna w Łodzi), prof. Mariusz Derewecki (Akademia Muzyczna w Poznaniu), prof. Zdzisław Łapiński (Akademia Muzyczna w Krakowie), prof. Piotr Reichert (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie,) prof. Leszek Sokołowski (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie – Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku) wysłuchało reprezentantów dziewięciu wyższych uczelni muzycznych w Polsce.

Nagrody przyznano:
– Amelii Maszońskiej (skrzypce), reprezentującej Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu;
– Maciejowi Kułakowskiemu (wiolonczela), reprezentującemu Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku;
– Sławomirze Wildze (skrzypce), reprezentującej Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi;
– Aleksandrowi Daszkiewiczowi (skrzypce), reprezentującemu Akademię Muzyczną w Krakowie.

Wyniki Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra Nova” 2016

Musica SacraW dniu 6 lutego 2016 roku w Cambridge w Wielkiej Brytanii odbyło się posiedzenie Jury XII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra Nova” 2016. Na konkurs nadesłano 30 kompozycji z 8 krajów: Czechy, Hiszpania, Litwa, Niemcy, Polska, Słowenia, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania.

Jury w składzie: Marian Borkowski (Polska) – przewodniczący, Andrea Angelini (Włochy), Vaclovas Augustinas (Litwa), Don Vincenzo de Gregorio (Włochy), Stephen Layton (Wielka Brytania), Jaakko Mäntyjärvi (Finlandia), Jan Łukaszewski (Polska) przyznało nagrody w dwóch kategoriach.

W kategorii chóralnej I nagrodę otrzymał Szymon Godziemba-Trytek (Polska) za kompozycję Beatus vir. Laureatką II miejsca została Aleksandra Chmielewska (Polska) za utwór Veni Emmanuel, natomiast III miejsca zajął Francisco José Carbonell Matarredona (Hiszpania/USA) za O magnum mysterium. Wszystkie nagrodzone kompozycje zostaną prawykonane i nagrane na Festiwalu „Musica Sacra Nova” 2016 w Brauweiler w Niemczech. Ponadto zabrzmią m.in. podczas koncertów w Cambridge, Wilnie i Gdańsku.

W kategorii organowej jury nie przyznało I ani II nagrody. Laureatem III miejsca został Michał Malec (Polska) za Meditation sur la Croix. Kompozycja zostanie wykonana na festiwalu Gaude Mater 2016 w Częstochowie oraz na festiwalu Musica Sacra Nova 2016.

Wirtuozowska fantazja

Katarzyna Budnik-GałązkaWe wtorek 23 lutego 2016 roku o godz. 18.30 w sali kameralnej Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert zatytułowany Wirtuozowska fantazja, podczas którego wystąpi Katarzyna Budnik-Gałązka (skrzypce, altówka) oraz Zuzanna Elster (harfa).

Katarzyna Budnik-Gałązka jest artystą – rezydentem Filharmonii Świętokrzyskiej w sezonie artystycznym 2015/2016. Podczas najbliższego koncertu zaprezentuje się w kameralnym gronie, wykonując utwory znanych kompozytorów w opracowaniu na harfę i altówkę. W jednym wypadku – zamieni ten instrument na skrzypce. Artystka posiada dyplom ukończenia Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zarówno w klasie altówki, jak i skrzypiec. To doskonała okazja, by porównać oba instrumenty w zakresie dźwięku i nie mniej interesująca, by usłyszeć altówkę w zestawieniu z harfą, na której grać będzie znakomita kameralistka, doktor sztuk muzycznych Zuzanna Elster.

W programie znajdą się kompozycje następujących twórców: Arnold Bax – Fantasy Sonata na harfę i altówkę; Piotr Moss Solo VI na altówkę; Camille Saint-Saëns – Fantazja na skrzypce i harfę op. 124; Krzysztof Penderecki Cadenza na altówkę solo; Manuel de Falla – 4 pieśni z cyklu Siedmiu pieśni na altówkę i harfę: El pano moruno, Asturiana, Nana, Polo; Niccolo Paganini – Sonata per la Grand` Viola w opracowaniu na altówkę i harfę.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”.

Sergei Nakariakov w Filharmonii Krakowskiej

Sergei Nakariakov12 i 13 lutego 2016 roku w Sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty symfoniczne z udziałem rosyjskiego wirtuoza trąbki Sergeia Nakariakova, który wykona zabarwiony groteską Koncert na trąbkę B-dur Mieczysława Weinberga.

W programie wieczorów znajdzie się ponadto utwór symfoniczny The Magic Pearl Elsany Gabaraevej – młodej rosyjskiej kompozytorki (ur. 1988) z Władykaukazu, łączący tradycje osetyjskie i rosyjskie z muzycznymi tradycjami Europy, oraz wspaniała III Symfonia Es-dur op. 55 „Eroica” Ludwiga van Beethovena. Podczas koncertów, które odbędą się w piątek 12 lutego o godz. 19.30 i w sobotę 13 lutego o godz. 18.00, soliście towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Charlesa Olivieri-Munroe, który od sezonu 2015/2016 pełni funkcję Dyrektora Artystycznego i Głównego Dyrygenta Filharmonii Krakowskiej.

„Nakariakov gra na trąbce tak, jak reszta z nas oddycha – jeśli mamy szczęście" – napisano o artyście w San Fransisco Chronicle. Okrzyknięty przez fińską prasę „Paganinim trąbki” po występie na Korsholm Festival (miał wówczas 13 lat), Sergei wypracował niepowtarzalną technikę gry, która stanowi więcej niż niespotykaną wirtuozerię. Jego repertuar zawiera nie tylko szeroką gamę utworów oryginalnie przeznaczonych na trąbkę, ale również wiele fascynujących transkrypcji. Odkąd skończył dziesięć lat, artysta występował z orkiestrami w najsłynniejszych salach koncertowych Związku Radzieckiego. W 1988 roku, w wieku 11 lat, odebrał dyplom na konkursie instrumentów dętych dla dorosłych. Szybko okazało się, że aby rozwijać swoją karierę, musi opuścić Rosję.

W celu umożliwienia mu swobody podróżowania, jego rodzina przeprowadziła się do Izraela. W 1991 roku Sergei świętował sukces na Festiwalu Ivo Pogorelića w Bad Wörishofen. W sierpniu tego roku zadebiutował na Festiwalu Salzburskim, w 1992 był gościem na Festiwalu Muzycznym w Szlezwiku-Holsztynie, gdzie otrzymał Nagrodę Davidoffa. Od tego czasu pojawiał się w wielu światowych ośrodkach koncertowych, takich jak Hollywood Bowl w Los Angeles, Lincoln Centre w Nowym Jorku, Royal Festival Hall i Royal Albert Hall w Londynie. Koncertował na festiwalach muzycznych w Cannes, Menton, Strasbourg, Verbier, Montreux, Los Ageles, Nowym Jorku i Londynie.

Pieśni, piosenki, wiersze czyli „Śpiewnik miłosny”

Śpiewnik miłosnyW przeddzień wspomnienia świętego Walentego, który jest patronem zakochanych, Polski Chór Kameralny zaprasza gdańską publiczność na przygotowane przez Macieja Małeckiego i Annę Seniuk widowisko słowno-muzyczne, na które składają się pieśni i piosenki napisane przez kompozytora. Koncert zatytułowany Śpiewnik miłosny odbędzie się w sobotę 13 lutego 2016 roku o godz. 16.00 w Sali mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku (ul. Korzenna 33/35).

Miłość. Chyba nie ma w sztuce, bez względu na jej dziedzinę, tematu, który byłby wykorzystywany przez artystów częściej i chętniej. Kiedy jednak przyjrzymy się muzyce chóralnej, powyższe twierdzenie przestaje być tak zupełnie oczywiste. Okazuje się jednak, że pośród utworów sakralnych (które nota bene często mówią o miłości, ale do Boga czy Matki Boskiej) czy patriotycznych można znaleźć przykłady twórczości opisującej w fakturze chóralnej także miłość w tym bardziej ludzkim wymiarze – jako coś, czego pragniemy i czego szukamy na co dzień. Zawarta w Śpiewniku miłosnym muzyczna wizja miłości według Macieja Małeckiego obejmuje pieśni i piosenki zaaranżowane na chór oraz wiersze polskich poetów, m.in. Adama Mickiewicza, Juliana Tuwima oraz Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Wyboru poezji dokonała Anna Seniuk, która sprawuje pieczę nad całością przedstawienia.

Sam kompozytor tak mówi o swoim dziele: „Najpierw Polski Chór Kameralny cudownie wykonał moją pastorałkę ze słowami Elżbiety Szeptyńskiej Niemowlątko na słomie. To obudziło we mnie pragnienie współpracy z tym zespołem i zainspirowało do dopisania kolejnych pieśni do wcześniej już skomponowanych. Tak powstały Pieśni miłosne ze słowami Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Gdański chór parokrotnie już je wykonywał. A potem w czasie rozmów z Janem Łukaszewskim zrodziła się myśl stworzenia większego programu koncertowego. I oto rezultat – Śpiewnik miłosny, na który składają się wspomniane wyżej Pieśni Tetmajerowskie, dwa utwory bez słów oraz moje pieśni i piosenki w większości ze sztuk teatralnych. Śpiewnik miał swą premierę w 2003 roku. Pracowałem wówczas intensywnie przez całe lato i połowę jesieni, aby dokonać transkrypcji tych piosenek na chór a cappella, co okazało się zajęciem piekielnie trudnym.” 

Patronad medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

XI Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”

XI Forum Pianistyczne Bieszczady bez granicMiędzy 7 a 12 lutego 2016 roku w Sanoku po raz jedenasty odbędzię się Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”, którego organizatorem jest Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury.

Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” (MFP) to święto muzyki rozbrzmiewającej co rok na przełomie stycznia i lutego w Sanoku i w całym Euroregionie Karpat. To czas, w którym Sanok staje się Stolicą Kultury Europy, goszcząc każdorazowo od 150 do 200 uczestników z kilkunastu krajów Europy. Tematem przewodnim XI MFP będzie 3xB czyli Bach, Beethoven, Brahms. Forum to wartościowa propozycja edukacyjna dla młodych pianistów, która koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń artystycznych, współpracy w duchu tolerancji wokół wspólnych zainteresowań i pasji. Łączy w sobie pełen zakres wiedzy: od teorii po praktykę, od wiedzy po metody ćwiczenia, od zajęć zdrowotno-rehabilitacyjnych po zajęcia z zakresu biznesu w kulturze i promocji. To miejsce spotkań wybitnych artystów i pedagogów z utalentowaną młodzieżą pianistyczną.

Część projektu MFP „Bieszczady bez granic” stanowi Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Młody Wirtuoz", który odbędzie się w Sanoku po raz siódmy. Konkurs skierowany jest do pianistów urodzonych w roku 2003 lub później, a jego celem jest prezentacja osiągnięć artystycznych i motywacja do dalszego rozwoju uczniów szkół muzycznych I stopnia. Równolegle nauczyciele polskich szkół muzycznych I i II stopnia oraz asystenci i adiunkci wyższych uczelni będa mieli okazję wziąć udział w V Mistrzowskiej Szkole Pedagogiki Fortepianowej (MSFP), która ma na celu doskonalenie metod nauczania oraz aktualizowanie wiedzy metodologicznej odnoszącej się do problemów wykonawczych.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.interpiano.pl

Patronad medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Katowice Kultura Natura „Duchowość” 2016

Katowice Kultura NaturaZnamy program główny Festiwalu Katowice Kultura Natura 2016, który odbędzie się w dniach 13-22 maja pod hasłem „Duchowość”. Wydarzenie zainauguruje wykonanie Symfonii „Turangalîla” na fortepian, fale Martenota i orkiestrę Oliviera Messiaena. Bilety dostępne w sprzedaży od 3 lutego 2016 roku.

Festiwal Katowice Kultura Natura został powołany do życia w 2015 roku przez Stowarzyszenie Katowice Kultura Natura oraz Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia. W nowoczesnych salach koncertowych tego miasta po raz kolejny zabrzmi muzyka w wykonaniu znakomitych muzyków polskich i zagranicznych. Festiwal z założenia ma posiadać uniwersalną wymowę. Obok klasycznego repertuaru, prezentowane są także dzieła współczesne. Program łączy utwory muzyki wokalnej z symfoniczną, a międzynarodowych muzyków światowej sławy z czołowymi zespołami miasta.

Inicjatorami Festiwalu są Alexander Liebreich, dyrektor artystyczny i pierwszy dyrygent NOSPR oraz prof. Eugeniusz Knapik, rektor Akademii Muzycznej w Katowicach w latach 2002-2008, prezes Stowarzyszenia Kultura Natura.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.kulturanatura.eu