polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie
25 lutego 2018, Kraków
Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją
28 lutego 2018, Warszawa
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz

news

XIII Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”

bbgXIII edycji Międzynarodowego Forum Pianistycznego, odbywającej się w Sanoku od 4 do 9 lutego 2018 roku, będzie towarzyszyć seria nadzwyczajnych koncertów.

Dotarcie do mniejszych miejscowości z „żywą” muzyką orkiestrową i solową to wydarzenie zasługujące na szczególną uwagę i bardzo potrzebne w rozwoju kultury na terenie EuroKarpat. Co roku podczas Forum prezentowany jest dorobek polskich kompozytorów. Tematem przewodnim XIII MFP będzie „Młoda Polska”.

W zbliżającym się wydarzeniu weźmie udział wielu wybitnych artystów, którzy podczas codziennych koncertów w Sanockim Domu Kultury zapewne dostarczą publiczności wiele niezapomnianych wrażeń muzycznych. Wśród nich: Gary Guthman Jazz Show i Sasha Strunin– światowe gwiazdy Jazzu, Rodzina Osokinów – Sergiej, Andrej i Grigorij Osokins, laureaci największych konkursów świata, Kevin Kenner – laureat II nagrody XII Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, Lidia Grychtołówna –w historycznym jubileuszowym koncercie 90-lecia oraz Lwowska Narodowa Orkiestra Kameralna „Akademia” pod dyr. Igora Pylatyuka w finałowym koncercie fortepianowym zatytułowanym „Polska Niepodległa”.

Wszystkie koncerty odbędą się na scenie Sanockiego Domu Kultury, a samo Forum będzie wspaniałą okazją dla młodych muzyków na spotkania z wybitnymi artystami i pedagogami z całego świata, pod których okiem będą mogli zdobywać cenną wiedzę i doświadczenie. Uczestnicy wezmą udział w lekcjach indywidualnych i pokazowych z Mistrzami; kursach tematycznych; praktykach koncertowych – cała seria wieczorów recitalowo-symfonicznych; wykładach i seminariach oraz w konkursie o 3 prestiżowe nagrody - „Złoty Parnas 2018” .

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Forum – na stronie: http://forum.interpiano.pl 

Katowice | „Polska muzyka za mało znana” – nowy cykl w NOSPR

n4 lutego 2018 roku o godz. 18.00 w siedzibie NOSPR rozpocznie się nowy cykl koncertowy „Polska muzyka za mało znana”, który będzie okazją do wysłuchania rzadko wykonywanych kompozycji polskich twórców.

Podczas inauguracji cyklu utwory Aleksandra Tansmana, Szymona Laksa i Mieczysława Weinberga w ramach serii „Recitale Mistrzowskie” wykonają: litewski wirtuoz wiolonczeli David Geringas i światowej klasy polski pianista Ignacy Lisiecki.

Aleksander Tansman, urodzony w Łodzi w rodzinie żydowskiej, był ważną postacią europejskiego neoklasycyzmu. Po I wojnie światowej osiadły w Paryżu, obieżyświat, przyjaźnił się z całą śmietanką artystyczną Francji i Ameryki, m.in. z Ravelem, Strawińskim, Gershwinem i Chaplinem. Cieszył się też powodzeniem u najwybitniejszych wykonawców. W Polsce mało się nim interesowano, więc w 1938, nieco demonstracyjnie, przyjął obywatelstwo francuskie. Renesans jego muzyki nad Wisłą, zwiastowany ciepłym przyjęciem Tansmana w czasie jego wizyty w roku 1967, rozpoczął się dopiero po przełomie politycznym roku 1989. Fantazja na wiolonczelę (1936) dedykowana została Grigorijowi Piatigorskiemu, II Sonata wiolonczelowa (1930) – Maurice’owi Maréchalowi.

Linia życia Szymona Laksa przebiegała początkowo podobnie jak u Tansmana. Urodzony w rodzinie warszawskich Żydów, po studiach w naszej stolicy (oprócz kompozycji zgłębiał tajniki matematyki i filozofii) wyjechał do Paryża (1927), gdzie działał w Stowarzyszeniu Młodych Muzyków Polaków. Jak Tansman, łączył elementy neoklasyczne z estetyką Grupy Sześciu, chwytającą puls czasu, bijący w muzyce kawiarń i w jazzowym rozkołysaniu. Podczas wojny – inaczej niż Tansmam, który wyemigrował do Ameryki – zdecydował się, niestety, pozostać we Francji. Został aresztowany i wywieziony do Auschwitz (był tam wpierw skrzypkiem, potem dyrygentem obozowej orkiestry), następnie do Sachsenhausen i Dachau. Doświadczenia te opisał w książce Gry oświęcimskie (1979). Po wojnie wrócił do Paryża. Komponował coraz mniej. Po roku 1971 zajął się już wyłącznie działalnością pisarską, translatorską i publicystyczną. Sonata wiolonczelowa (1932), także dedykowana Maréchalowi, należy do najwybitniejszych kompozycji Laksa i świadczy o jego wysokiej pozycji w międzywojennym Paryżu.

Mieczysław Weinberg, kompozytor polski o korzeniach żydowskich, urodził się w Warszawie, w której studiował kompozycję i fortepian, i z której uciekł we wrześniu 1939: wpierw do Mińska, potem do Taszkientu. Stamtąd, twórca zupełnie nieznany, wysłał partyturę swej I Symfonii Dymitrowi Szostakowiczowi, który uznał ją za dzieło wybitne i sprawił, że Weinberg przeniósł się do Moskwy, gdzie spędził resztę życia. Jego II Sonata wiolonczelowa op. 63 (1959) napisana została dla Mścisława Roztropowicza.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Poznań | Premiera spektaklu „Polka" w Polskim Teatrze Tańca

p3 lutego o godz. 20.00 w Sali Wielkiej CK Zamek (Poznań, ul. Kozia 4) odbędzie się pierwsza w Roku Bogów 2018 premiera Polskiego Teatru Tańca – spektakl Polka w reżyserii Igora Gorzkowskiego z muzyką Zbigniewa Kozuba.

„A siódmego dnia Pan Nasz, stworzyciel wszystkiego, strudzony swoim dziełem wypoczywał. I zdarzyło się, że Pan Nasz przysnął i kiedy spał, melodia mu wpadła przez ucho do głowy i wyjść nie chciała, póki Pan Nasz jej nie nazwie. I rzekł Pan – będzie Polka. I była” (fragment tekstu Polki – I. Gorzkowski).

Polka to szybki taniec. Polka to forma muzyczna, w metrum parzystym. Polka to kobieta. „Polka” to kolaż, którego strukturę fabularną wyznacza oś życia kobiety od narodzin do śmierci. 7 kobiet, 7 grzechów głównych, 7 dni tygodnia. Jaka jest Polka? Co robi? Czego nie robi? O czym marzy? O co się modli? Do kogo lub do czego? Czy jest namiętna? Na co czeka?

Premiera „Polki” wpisuje się w program Roku Bogów 2018 w Polskim Teatrze Tańca. Jego idea zogniskowana jest wokół postaci oraz symboliki, w których boskość zjawisk i figur rozumiana jest jako uzus lub aklamacja, uznanie społeczne lub samouznanie. Rok Bogów jest częścią programu działalności Polskiego Teatru Tańca na lata 2016-2020, oddającego hasło „Polski/wielko-polski”, który ma zadanie gloryfikować polską sztukę.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.ptt-poznan.pl

Elbląg | Leszek Możdżer & EOK

eok27 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu będzie miał miejsce koncert Leszka Możdżera z towarzyszeniem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Marka Mosia. Koncert wypełnią utwory Możdżera i Henryka Mikołaja Góreckiego.

Leszek Możdżer jest jednym z wybitnych polskich muzyków jazzowych. To pianista światowej klasy, odważny eksplorator i oryginalny twórca, wyróżniający się własnym językiem muzycznym. Obecnie uczestniczy w wielu projektach jako pianista i kompozytor. Podczas lutowego koncertu wirtuoz wykona Koncert na klawesyn (fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego, a także 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki oraz wybór innych kompozycji własnego autorstwa.

„W 1980 roku […] Górecki zdecydował się – po ponad dekadzie pisania utworów wokalno-instrumentalnych oraz chóralnych – powrócić do kompozycji czysto instrumentalnej. […] Niespełna dziewięciominutowy, dwuczęściowy Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową, nazywany przez Góreckiego niekiedy „wybrykiem”, jest jak wulkan energii, porywający słuchacza od pierwszych dźwięków. […] Nastrój obu części wyraźnie nawiązuje do muzyki Podhala, którego kompozytor był wielkim miłośnikiem. […] jest to bez wątpienia jeden z najbardziej efektownych – i jednocześnie radosnych – dzieł w całym dorobku kompozytora” (Beata Bolesławska-Lewandowska).

7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki to jedna z pierwszych prób kompozytorskich Leszka Możdżera. Powstały one z potrzeby stworzenia programu o łagodnym brzmieniu (po wielu latach uczestniczenia w awangardowych projektach sceny jazzowej i setkach koncertów i nagrań utrzymanych w dosyć agresywnej stylistyce jazzowego mainstreamu, taka potrzeba wydaje się naturalna). Orkiestra nie jest sprowadzona tutaj do roli automatu odtwarzającego podkład dla improwizującego Możdżera, ale prowadzona ręką sprawnego i czujnego dyrygenta intensywnie dialoguje z fortepianem poprzez zmiany barwy, dynamiki i artykulacji […]. Wszyscy muzycy mają przy tym sporo zabawy, bo naprawdę czasem trudno przewidzieć w którą stronę pójdzie interpretacja, tym bardziej, że Możdżer to osoba lubiąca eksperymenty” (https://mozdzer.com/pl/).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.eok.elblag.eu/pl

IV Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski im P. Perkowskiego

kFundacja na Rzecz Pomocy i Rozwoju Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu oraz Zespół Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Toruniu zapraszają do udziału w IV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im P. Perkowskiego.

Patronem Konkursu jest Piotr Perkowski (1901–1990) kompozytor, pedagog, animator życia muzycznego, dyrektor Konserwatorium Muzycznego w Toruniu w latach 1936-1939. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów średnich szkół muzycznych w Polsce oraz dla kompozytorów urodzonych nie wcześniej niż 13 sierpnia 1997 roku. Przedmiotem Konkursu jest skomponowanie utworu o charakterze uroczystym nawiązującego do polskiej muzyki ludowej w związku z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości:

a) kategoria pierwsza – na orkiestrę symfoniczną (6vn1, 6vn2 , 4vl, 4vc, 1cb – 2 fl, 2ob, 2cl – 2tr, 2tn -- timp +1) (mile widziana forma kujawiaka)

b) kategoria druga – na zespół jazzujący (1ob, 2cl, 1fg, 2 sax alt, sax t, sax br, 1cr, 2 tr, 2 tn, 1cb, batteria)

Wykonawcą utworów będą szkolne zespoły, więc stopień trudności musi uwzględniać możliwości uczniów szkoły muzycznej II stopnia. Czas trwania utworu: 4 - 7 minut.

Konkurs składać się będzie z dwóch etapów. W pierwszym etapie Jury wyłoni kompozycje, które zostaną wykonane podczas koncertu finałowego (etap drugi). O wyborze partytur uczestnicy Konkursu zostaną powiadomieni. Wykonanie wybranych utworów odbędzie się 14 grudnia 2018 w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu. Po koncercie Jury podejmie decyzje o przyznaniu nagród. Przewiduje się przyznanie następujących nagród w każdej kategorii:

  • I nagroda: 750 złotych
  • II nagroda: 500 złotych
  • III nagroda: 300 złotych

Termin nadsyłania partytur upływa 13 sierpnia 2018 (decyduje data stempla pocztowego).

Więcej...

Kielce | Arcydzieła symfoniki

t2 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej będzie miał miejsce Koncert symfoniczny pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Koncert rozpocznie Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego. Kompozytor na początku lat 1930-tych wyjechał na studia do Paryża i tam osiadł na stałe. Jego Uwertura pochodzi z roku 1936 i jest niejako zwieńczeniem nauki u słynnej Nadii Boulanger. Przejrzysta budowa, lekkość przebiegu i orkiestrowa wirtuozeria wpływa na łatwość odbioru.

Podczas koncertu zabrzmią również dzieła Piotra Czajkowskiego i Ludwiga van Beethovena. Koncert D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego jest jednym z najbardziej znanych koncertów skrzypcowych na świecie i jednym z najtrudniejszych technicznie. Jednak premierowe wykonanie nie spodobało się krytykom, a sam Eduard Hanslick zmiażdżył Koncert, nie przebierając w słowach. Nie docenił nawet zniewalającego piękna Canzonetty, ani nie dostrzegł najbardziej znamiennych dla Czajkowskiego cech, jak liryzm, bogatą inwencję melodyczną i swoiste wykorzystanie elementów rosyjskiej muzyki ludowej. Koncert usłyszymy w wykonaniu Albrechta Menzla, niemieckiego skrzypka, który ma korzenie śląskie. W 2016 otrzymał Grand Prix oraz I nagrodę na IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Toruniu, pokonując 24 solistów z różnych krajów.

Eroica Ludwiga van Beethovena, czyli poemat o bohaterstwie, należy do kanonu symfoniki klasycznej. Podtytuł głosi, iż utwór skomponowany został dla uczczenia wielkiego bohatera. Początkowo owym „bohaterem” był dla Beethovena Bonaparte, ale gdy koronował się na cesarza, wzburzony tym kompozytor wymazał jego imię z dedykacji. Jednak personalia nie są tu istotne. Najważniejsze, że narodziło się jedno z największych arcydzieł, utwór przełomowy, którego już same rozmiary wyróżniają dzieło spośród innych symfonii (52 min.).

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi nestor polskich dyrygentów – Jerzy Salwarowski.

Więcej – na stronie Filharmonii.

Warszawa | Koncert symfoniczny z okazji 100. rocznicy urodzin Leonarda Bernsteina

m2 lutego 2018 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce Koncert symfoniczny z okazji 100. rocznicy urodzin Leonarda Bernsteina, podczas którego odbędzie się prawykonanie Arbor vitae II Jerzego Maksymiuka.

Amerykański poeta Wystan Auden należał do „antyromantyków”, twórców, których żywiej niż czysta liryka, interesowała współczesność, jej społeczne i polityczne problemy. Fascynowała go i przerażała łatwość, z jaką współcześni mu przywódcy cynicznie zarządzali emocjami mas posługując się strachem. Poetycki wyraz tej refleksji dał w głośnym wierszu Wiek strachu opublikowanym wkrótce po tragedii II Wojny Światowej. Jego lektura okazała się ogromnym przeżyciem dla trzydziestoletniego Leonarda Bernsteina i zainspirowała go do stworzenia niezwykłej symfonii z koncertującym fortepianem. Nie uległ pokusie wokalnego opracowania poematu (nazwanego przez autora „barokową eklogą”), lecz podjął trudną próbę podążenia za emocjami tekstu w utworze programowym, którego złożona struktura oddaje (anonsowaną tytułami odcinków) strukturę pierwowzoru. II Symfonię Bernsteina The Age of Anxiety usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka.

Publiczność lutowego koncertu będzie miała – nieczęstą przecież – okazję podziwiania interpretacji możliwie najbardziej adekwatnej: sam charyzmatyczny Jerzy Maksymiuk poprowadzi prawykonanie własnego utworu Arbor vitae II.

Także o 10 lat starszy od Maksymiuka Jan Krenz znany jest przede wszystkim jako dyrygent, lecz także on szczyci się znaczącym kompozytorskim dorobkiem (debiut w tej roli wyprzedził zresztą ów kapelmistrzowski). Prócz koncertowej muzyki symfonicznej i kameralnej tworzy również dla filmu (w tym obrazów tak sławnych, jak Kanał Wajdy, czy Eroica i szereg innych filmów Munka). Muzyka Krenza jest jak jego kreacje dyrygenckie – pełna szczerych, żywych emocji. Wykonanie III Symfonii Krenza pod batutą Jerzego Maksymiuka, z którym twórcę łączy długa, osobista i artystyczna przyjaźń, stanowić będzie wydarzenie niezwykłe i niezapomniane.

Koncert odbywa się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie Filharmonii.

Bydgoszcz | 100 lat niepodległości

n2 lutego 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej będzie miał miejsce koncert realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości, podczas którego zabrzmią dzieła Ignacego Jana Paderewskiego i Witolda Lutosławskiego.

2018 to rok obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości i będzie obfitował w ważkie wydarzenia tak w historii kraju, jak i samej Filharmonii Pomorskiej. Będzie to kolejny koncert w ramach obchodów wypełniony polską muzyką, w tym patrona Filharmonii – Ignacego Jana Paderewskiego. Wirtuoz fortepianu i kompozytor w walkę o niepodległość zaangażowany był całym sercem i zarówno jako premier i minister spraw zagranicznych podpisał w imieniu Polski główny układ pokojowy kończący I wojnę światową i lata niewoli Ojczyzny. Podczas koncertu 2 lutego usłyszymy znane dzieło Paderewskiego – Koncert fortepianowy a-moll, który już od prawykonania w 1899 w Wiedniu zyskał sobie dużą popularność, nieco później też w Warszawie. Znany krytyk Jan Kleczyński wówczas napisał: „Dzieło Paderewskiego ma tematy śliczne, pełne serdeczności w pierwszej mazurowej części, poetyczne w Romansie, pełne namiętności w Finale, orkiestra nieraz łączy się z fortepianem w dowcipnych kombinacjach, sam zaś solowy instrument traktowany jest wybornie” („Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne”).

Koncert a-moll z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej zagra młody wirtuoz Jakub Kuszlik, który studiuje w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Katarzyny Popowej-Zydroń. Jest laureatem II nagród konkursów bydgoskich – X Konkursu „Artur Rubinstein in memoriam” (2014) i X Konkursu im. I.J. Paderewskiego, a także m.in. nagrody za najlepsze wykonanie utworów Paderewskiego (2016). Uczestniczył również w XVII Konkursie Chopinowskim, w którym dotarł do ścisłego finału. Występował w Polsce i poza jej granicami, m. in. w Niemczech, Norwegii, we Włoszech i na Islandii.

Kolejny punkt programu to Koncert na orkiestrę Lutosławskiego, którego zainspirował Koncert na orkiestrę Bartóka. Polski kompozytor stworzył jednak utwór o indywidualnym charakterze, wykorzystując ludowe melodie Mazowsza. Stanowią one podstawę wszystkich głównych tematów i motywów dzieła.

Nad całością będzie czuwał maestro Mirosław Jacek Błaszczyk, dyrektor Filharmonii Śląskiej, I dyrygent jej Orkiestry Symfonicznej.

Dodatkowe informacje – na stronie Filharmonii.

Warszawa | XV Festiwal „Łańcuch” w Studiu Lutosławskiego

lProgram 2 Polskiego Radia i Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zapraszają do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego na XV Festiwal „Łańcuch”, który odbywa się w roku setnej rocznicy odrodzenia polskiej państwowości w dniach 27 stycznia – 11 lutego 2018 roku.

Jego program – nie bez wpływu zbiegających się dat – eksponuje muzykę polską, tym razem z niej wysnuwając kontrapunkty dla dzieł Witolda Lutosławskiego. Styl kompozytora, zakorzeniony w impresjonizmie i neoklasycyzmie, a czerpiący niekiedy również z folkloru, łączy się pochodzeniem z wieloma innymi i na ich tle może być głębiej rozumiany. Stąd obecność festiwalowa Karola Szymanowskiego, a także przedstawicieli tego samego co Lutosławski pokolenia – Grażyny Bacewicz i nie tak często dziś wspominanych: Zbigniewa Turskiego, Artura Malawskiego, Stefana Kisielewskiego i Jerzego Fitelberga. Kompozytorzy tej generacji kształcili się i rozpoczynali swoją działalność twórczą w Polsce Niepodległej.

Powstałe niedawno utwory Zygmunta Krauzego i Krzysztofa Meyera symbolizują w programie Festiwalu ciągłość polskich tradycji artystycznych, przypominając też o jubileuszach tych wybitnych twórców, słusznie kojarzonych z osobą i muzyką Lutosławskiego.

Tak pomyślany program jest w znacznej mierze dziełem zaproszonych wykonawców – solistów, zespołów i dyrygentów, którym bliska pozostaje muzyka polska ostatnich stu lat. Warto słuchać jej, pamiętając, w jak trudnym powstawała czasie i jakie towarzyszyły jej intencje.

Program 2 Polskiego Radia, współorganizator przedsięwzięcia, będzie transmitował wybrane wydarzenia Festiwalu.

Program i informacja o biletach – na stronie: http://www.lutoslawski.org.pl