Polmic - FB

aktualności

Trylogia Ajschylosa w dźwiękowym teatrze Agaty Zubel

Chor Polskiego RadiaDramatopera Oresteja autorstwa Agaty Zubel, jednej z najbardziej rozpoznawanych i cenionych polskich kompozytorek, zabrzmi online 6 lutego 2021 o godz. 19.30 w wersji koncertowej w wykonaniu Chóru Polskiego Radia z udziałem m.in. Danuty Stenki, Anny Zawiszy, Michała Sławeckiego i Tomasza Piluchowskiego. Koncert transmitowany będzie na kanale YouTube, na profilu Facebook Chóru Polskiego Radia oraz w Programie 2 Polskiego Radia.

Oresteja to połączenie dwóch gatunków – dramatu i opery. Podstawą dla niej była trylogia Ajschylosa. Na tej podstawie libretto stworzyła Maja Kleczewska, opierając się na tłumaczeniu autorstwa Macieja Słomczyńskiego. Dzieło powstało na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie w 2011 roku. Oresteja Ajschylosa to jedyna zachowana w całości trylogia teatru antycznego. Dzieło opowiada o tragicznej klątwie, która dotknęła ród Pelopidów. W jej wyniku zbrodnia za zbrodnią spadają na kolejne pokolenia: „Tu śmierć - tam śmierć, płaci krwią, kto zabił”. Centralnymi wydarzeniami starogreckiej trylogii są mord na Agamemnonie i zemsta Orestesa. W ostatniej części sąd z udziałem bogów kładzie kres zemstom i zbrodniom.

Agata Zubel stawia za Ajschylosem fundamentalne pytania m.in. o prawa moralne, o karę, sprawiedliwość, a także o to, czym jest łańcuch zła. Pytania te pozostają jednak bez odpowiedzi. Dramatyczne wybory Klitajmestry (akt I) i Orestesa (akt II) rozgrywają się poza czasem. Są osadzone w antycznej historii, a jednocześnie niezwykle współczesne, komentowane przez inne postacie i chór, który pełni tu różne role: antycznego komentatora, opłakujących ofiarnic, szalejących furii, gwarnego tłumu i medium tworzącego „szum informacyjny”. W partyturze obok chóru, wiodącą rolę pełnią instrumenty perkusyjne, a także elektronika. Obie partie aktorskie – królowej Klitajmestry i jej syna Orestesa – wykonywać będzie aktorka Teatru Narodowego Danuta Stenka. W roli Kassandry wystąpi Anna Zawisza (sopran), w partii Apolla usłyszymy kontratenora Michała Sławeckiego, a w partii Ateny – tenora Tomasza Piluchowskiego. Partię elektroniki realizował będzie Arkadiusz Kątny. Artystów poprowadzi Szymon Bywalec, a za przygotowanie chóru odpowiada Maria Piotrowska-Bogalecka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Mateusz Borkowski

„Dyrygent-rezydent”: Anna Sułkowska-Migoń

FDFilharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 5 lutego 2021 roku o godz. 19:00 na koncert w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent” z udziałem Anny Sułkowskiej-Migoń i Małgorzaty Wasiucionek.

Dyrygentem-rezydentem w sezonie artystycznym 2020/2021 w Filharmonii Dolnośląskiej jest Anna Sułkowska-Migoń. Jako altowiolistka ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. dr. hab. Piotra Reicherta i dr hab. Katarzyny Budnik (2019). W 2019 roku ukończyła studia licencjackie na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie dr hab. Piotra Sułkowskiego na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obecnie jest studentką studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Krakowie na dwóch kierunkach: „dyrygentura symfoniczna” w klasie dr. hab. Łukasza Borowicza oraz „edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, specjalność – prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych” w klasach prof. dr hab. Lidii Matynian i dr. Andrzeja Korzeniowskiego. Debiutowała na scenie Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej dyrygując koncertem dyplomowym (2019). Rok później prowadziła orkiestrę w trakcie 7. Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej na Akademii Muzycznej w Krakowie. Obecnie jest również dyrygentką chóru Ars Cameralis w Krakowie, dyrygentką żeńskiego chóru Akademii Ignatianum w Krakowie i nauczycielką chóru w PSM I st. im. W. Kilara w Olkuszu.

Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod jej batutą wykona Serenadę na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza, Wełtawę z cyklu Moja ojczyzna Bedřicha Smetany, a także Koncert skrzypcowy A-dur Mieczysława Karłowicza. W roli solistki wystąpi Małgorzata Wasiucionek – doktor sztuk muzycznych, adiunkt w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, członkini Messages Quartet.

Więcej – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 

Atom String Quartet & Szczecin Philharmonic Wind Quartet: Karłowicz

KarlowiczPieśni Mieczysława Karłowicza to jeden z tych zbiorów, które pomimo swoich niewielkich rozmiarów mają olbrzymie znaczenie nie tylko dla historii muzyki, ale także dla niezliczonych rzesz artystów i słuchaczy. Te utwory usłyszymy online w interpretacji Atom String Quartet & Szczecin Philharmonic Wind Quartet 5 lutego 2021 o godz. 19.00.

Karłowicz komponował pieśni w okresie studiów. Postanowił nadać im nowy wymiar – jak pisał w listach: „Może muzyka wyżej nie potrafi się wzbić niż poezja, z pewnością jednak może polecieć gdzie indziej, w innym kierunku”. Poezją, którą Karłowicz cenił szczególnie, były wiersze Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Duchowe pokrewieństwo obu twórców to podobne przeżywanie miłości i tęsknoty za światem, który już przeminął lub jeszcze nie nastąpił.

W 2020 roku Filharmonia w Szczecinie ponownie sięgnęła po pieśni Karłowicza. 30 października miał premierę album Mieczysław Karłowicz – Pieśni w wykonaniu Małgorzaty Walewskiej i szczecińskich filharmoników pod kierownictwem Rune Bergmanna. Autorem wspaniałych orkiestracji na płycie jest Piotr Moss. Podczas najbliższego koncertu zaprezentowana zostanie kolejną, tym razem jazzowa, interpretacja pieśni, przygotowana przez Atom String Quartet.

Bezpłatna premiera online odbędzie się na kanałach Filharmonii w serwisach Facebook i YouTube.

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej: https://filharmonia.szczecin.pl/pl 

„Sylwetki kompozytorów”: Juliusz Łuciuk

ŁuciukFilharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana zaprasza 5 lutego 2021 o godz. 19.00 na kolejną premierę na kanale YouTube Filharmonii. Tym razem koncert monograficzny w ramach cyklu „Sylwetki kompozytorów” przygotowuje Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierownictwem Janusza Siadlaka. Bohaterem koncertu będzie wybitny twórca muzyki religijnej i liryki wokalnej, związany z Częstochową – Juliusz Łuciuk.

Absolwent częstochowskich szkół muzycznych w latach 1947-52 studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim pod kierunkiem Zdzisława Jachimeckiego. Jednocześnie, w latach 1947-56, odbywał studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, gdzie kształcił się w zakresie teorii muzyki u Aleksandra Frączkiewicza (dyplom w 1955), kompozycji pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza (dyplom w 1956), a także gry na fortepianie w klasie Sergiusza Nadgryzowskiego i Jana Hoffmana oraz na organach u Józefa Chwedczuka. Swoją edukację muzyczną kontynuował w Paryżu, gdzie w latach 1958-59 studiował kompozycję u Nadii Boulanger i Maxa Deutscha oraz uczestniczył w seminariach Oliviera Messiaena. Od czasu studiów zajmował się wyłącznie twórczością kompozytorską, za którą otrzymał liczne nagrody.

Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierownictwem Janusza Siadlaka nagrał w 2018 roku pierwszą monograficzną płytę kompozytora Juliusz Łuciuk. Choral works. Album powstał przy współpracy z kompozytorem. Czuwał on nad jego realizacją i ostatecznym kształtem pilnując, aby jego myśl kompozytorska została wyrażona przez artystów jak najdokładniej. Znajdują się tu utwory dotąd nierejestrowane na płytach, a także skomponowana specjalnie dla maestro Janusza Siadlaka Kołysanka o kołysce do słów K. I. Gałczyńskiego. Właśnie te dzieła będziemy mogli usłyszeć podczas najbliższego koncertu Collegium Cantorum.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/ 

Filharmonia Narodowa: prawykonanie „Concerto classico” Andrzeja Czajkowskiego

FN5 lutego 2021 o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędzie się światowa premiera Concerto classico Andrzeja Czajkowskiego na skrzypce i orkiestrę. Partię solową wykona znakomity rosyjski skrzypek Ilya Gringolts. W interpretacji Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyko usłyszymy również III Symfonię Johannesa Brahmsa i Sześć madrygałów Gesualda da Venosy w opracowaniu na orkiestrę Stanisława Skrowaczewskiego.

Twórczość Andrzeja Czajkowskiego (André Tchaikowsky’ego) dopiero w ostatnich dekadach zyskuje powoli należne uznanie. Urodzony w 1935 roku w Warszawie, zdobył sławę jako wybitny pianista, był laureatem nagród na Konkursie Chopinowskim w Warszawie w 1955 roku i konkursie Królowej Elżbiety Belgijskiej w Brukseli rok później; od 1956 roku do śmierci (1982) mieszkał w Anglii. Skomponował m.in. symfonię, dwa koncerty fortepianowe, koncerty fletowy i skrzypcowy, liczne solowe dzieła fortepianowe, kilka kompozycji kameralnych, pieśni, a także operę Kupiec wenecki. Wiele utworów kompozytora nie doczekało się dotąd wykonania. Podczas koncertu online w Filharmonii Narodowej zabrzmi po raz pierwszy Concerto classico na skrzypce i orkiestrę, skomponowane w latach 1962–1964.

Carlo Gesualdo, książę Venosy, komponował przede wszystkim madrygały – czołowy gatunek świeckiej muzyki a cappella włoskiego renesansu. Sześć madrygałów Gesualda zorkiestrował w roku 1992 Stanisław Skrowaczewski, jeden z największych polskich dyrygentów i ceniony kompozytor. III Symfonię F-dur ukończył Brahms latem 1883 roku. Część pierwsza, Allegro con brio, rozpoczyna się trzydźwiękowym motywem f-as-f, powtarzającym się wielokrotnie w dalszym przebiegu utworu. To muzyczny symbol życiowego motta Brahmsa: „frei, aber froh” („wolny, ale szczęśliwy”).

Paweł Markuszewski

Informacja o transmisji online i biletach – na stronie http://filharmonia.pl/ 

Janusz Strobel Trio i Sinfonia Iuventus online: „Ślad”

POSIKoncert „Ślad” jest autorskim projektem Janusza Strobla, który w sposób wyjątkowy połączył gitarę klasyczną z orkiestrą w niezwykle melodyjnych i oryginalnych kompozycjach. Ceniony wykonawca i kompozytor wystąpi 5 lutego 2021 o godz. 20.00 z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Koncert będzie transmitowany online na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/.

Polska scena jazzowa jest żywa i bogata, wiele do powiedzenia ma na niej bardzo kreatywne młode pokolenie, ale też działają muzycy-instytucje obecni „od zawsze”, wyznaczający ponadczasowe horyzonty mód i stylów. Należy do nich gitarzysta Janusz Strobel, którego obecność na muzycznej scenie trwa od półwiecza. Był założycielem i liderem wielu formacji, poczynając od legendarnego duetu Alber–Strobel, obecnie szczególnie często koncertuje ze swym także ogromnie sławnym triem. Świadectwem jego oryginalnych twórczych poszukiwań jest płyta Ślad z 2016 roku, łącząca brzmienie jazzowego tria oraz orkiestry (w jej nagraniu wzięła udział Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza).

Recenzent „Jazz Forum” Ryszard Borowski pisał o niej: „Już sama okładka pięknie wydanej nowej płyty Janusza Strobla zwraca uwagę. Szlachetna i delikatna, w wyrafinowany i prosty sposób (tylko zarys gitary) sugeruje zawartość. I dokładnie taka właśnie jest zaprezentowana tu muzyka. Szlachetnie brzmiąca, spokojna, kojąca. Takie są kompozycje Janusza Strobla i taka jest jego gra. […] Poza autorem wszystkich kompozycji jeszcze kilku znakomitych muzyków aranżowało te utwory i ich wkład w tę płytę jest nie do przecenienia. Są to Krzesimir Dębski, Andrzej Jagodziński, Henryk Miśkiewicz i Włodzimierz Nahorny, sami najlepsi. […] Gitarowe kompozycje Strobla otrzymały piękną oprawę, a jego własne aranżacje są równie interesujące. Specjalnie użyłem sformułowania «kompozycje gitarowe», bo poza tym, że Janusz gra niemal cały czas, wykonując nie tylko melodyczne sola, ale cały czas wplatając się w akompaniament, a nawet towarzysząc orkiestrze. Jest absolutnie dominującym tutaj muzykiem, to jeden wielki koncert na gitarę i orkiestrę!”.

Jazz to sztuka improwizacji, w której nic nie powtarza się tak samo – więc nawet ci miłośnicy talentu mistrza i jego tria, którzy dobrze znają tę płytę, w koncertowej wersji pod batutą Marka Wroniszewskiego odnajdą brzmienia nowe i zawsze fascynujące!

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Scena dla muzyki polskiej”: Meccore String Quartet

FSKoncert z udziałem wielokrotnie nagradzanego Meccore String Quartet w ramach programu „Scena dla muzyki polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, odbędzie się 2 lutego 2021 o godz. 18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach.

Założony w 2007 roku Meccore String Quartet uznawany jest za jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych swojego pokolenia. Zespół od wielu lat zachwyca melomanów występując w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, jak chociażby Filharmonia Narodowa w Warszawie, Beethoven-Haus w Bonn, Bozar w Brukseli, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Wigmore Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, Pollack Hall w Montrealu, czy Frick Collection w Nowym Jorku. Kwartet z powodzeniem bierze udział w czołowych festiwalach europejskich. Za album Szymanowski & Debussy zespół został wyróżniony dwiema nominacjami do nagrody Fryderyk 2016 i nagrodą Supersonic Award niemieckiego magazynu Pizzicato. Za liczne wyróżnienia Meccore String Quartet otrzymał również nominację do nagrody Paszport „Polityki" w kategorii „Muzyka poważna", między innymi za „śmiałe łamanie konwenansów i stereotypów”.

Podczas najbliższego koncertu zespół wykona V Kwartet smyczkowy Szymona Laksa, II Kwartet smyczkowy op. 56 Karola Szymanowskiego, Wariacje F-dur na kwartet smyczkowy Ignacego Jana Paderewskiego oraz V Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Dodatkowe informacje o koncercie – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/ 

Materiały z "Warszawskiej Jesieni" dostępne w nowym portalu Archiwum Cyfrowego POLMIC

WJMKiDN600 archiwalnych fotografii oraz 70 fragmentów nagrań z Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” trafiło na nowy portal Archiwum Cyfrowego POLMIC w ramach projektu "Warszawska Jesień Dostępna!".

W ciągu ostatnich lat Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC realizuje program pełnej archiwizacji, digitalizacji i udostępniania zbiorów nagrań i zdjęć związanych z organizowanym przez Związek Kompozytorów Polskich Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" – najważniejszą imprezą w tej dziedzinie w Polsce i jednym z ważniejszych tego typu wydarzeń w Europie i na świecie. Unikatowe fotografie oraz nagrania dźwiękowe dokumentujące festiwal w ciągu już ponad 60 lat jego istnienia to prawdziwe dziedzictwo narodowe, odzwierciedlające historię polskiej kultury muzycznej drugiej połowy XX wieku, uwieczniające jej twórców i prezentujące ich najważniejsze dzieła. Celem naszych działań jest uchronienie archiwalnych materiałów od nieuchronnej degradacji oraz udostępnienie ich szerokiej publiczności.

Na potrzeby prezentacji zdigitalizowanych zbiorów w 2020 roku powstało Archiwum Cyfrowe POLMIC – pierwsze archiwum cyfrowe poświęcone polskiej muzyce współczesnej. W ramach ubiegłorocznego projektu udostępniliśmy w nim niespełna 700 obiektów. Prezentowane fotografie to przede wszystkim dokumentacja festiwalowych koncertów oraz wydarzeń towarzyszących w obiektywie Andrzeja Glandy – fotografa współpracującego z "Warszawską Jesienią" w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. W portalu znajdziemy także fragmenty rejestracji dźwiękowych z festiwalowych koncertów w latach 1962 i 1963. Nasze cyfrowe zbiory będą się nieustannie powiększać wraz z postępem procesu digitalizacji.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Zapraszamy do Archiwum Cyfrowego POLMIC: http://www.archiwumcyfrowe.polmic.pl/

Dwaj Regameyowie - ojciec i syn - na płycie z serii „Muzyka polska dzisiaj”

RegamejOstatnia płyta wydana w roku 2020 przez Związek Kompozytorów Polskich w ramach serii „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich” jest wyjątkowa, choćby dlatego, że złamana tu została zasada, w myśl której każde wydawnictwo miało być poświęcone tylko jednemu kompozytorowi, tworząc jego monograficzną, muzyczną wizytówkę. Tym razem wydawca zrobił wyjątek – ze względu na wyjątkowe relacje i losy dwóch postaci – i pozwolił, by z okładki spoglądał, oprócz znanego nam (choć nadal zbyt słabo) „polskiego kompozytora szwajcarskiego” Konstantego Regameya, również... jego ojciec, Konstanty Kazimierz, kompozytor nieznany dotąd właściwie zupełnie, który działał głównie w dalekiej Ukrainie, a w roku 1938 został skazany przez reżim radziecki na śmierć.

Pomysłodawcą projektu, autorem eseju do płyty i wykonawcą niezliczonych działań o charakterze badawczym, organizacyjnym i redakcyjnym jest Jerzy Stankiewicz, który badaniu życia i twórczości obu Regameyów (a także popularyzacji odkrywanych dzieł i kontekstów) poświęcił wiele lat.

Do udziału w projekcie zaprosił dwie gwiazdy – siostry: Olgę Pasiecznik (sopran) i Natalię Pasiecznik (fortepian). Wykonały one repertuar, na który złożyły się pieśni i romanse oraz utwory fortepianowe obu Regameyów. Nagrania dokonała w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w sierpniu 2020 roku Ewa Guziołek.

Książeczka zawiera eseje z zakresu dwóch dziedzin: muzykologii (Jerzego Stankiewicza) i historii literatury (Anny Bednarczyk) - po polsku i po angielsku, a także teksty pieśni w językach oryginalnych (polski i rosyjski) i tłumaczeniach na języki polski i angielski. Przekłady tekstów poetyckich są dziełem Anny Bednarczyk i Marty Kaźmierczak.

Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Płyta powstała również dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a Partnerem była firma Repliq Media Sp. z o.o., której wydawca niniejszym dziękuje za bezcenne wsparcie na wszystkich etapach produkcji. Współproducentem nagrania muzycznego i wydania płyty jest Program 2 Polskiego Radia.

Płyty wydawane przez Związek Kompozytorów Polskich przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego egzemplarza może korzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

POCZYTAJ WIĘCEJ: TUTAJ