Polmic - FB

aktualności

Nagroda Prix des Muses 2016 dla polskiego muzykologa

Paweł Gancarczyk - La MusiqueWśród tegorocznych laureatów nagrody Prix des Muses znalazła się książka polskiego autora – Pawła Gancarczyka, profesora Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Nagroda przyznawana jest przez Fondation Singer-Polignac za najlepszą książkę francuskojęzyczną poświęconą tematyce muzycznej. Honorowane są zarówno prace o charakterze naukowym i popularyzatorskim, jak też dzieła literackie. W 23. edycji nagrody do konkursu przyjęto 61 książek opublikowanych w 2015 roku przez 26 wydawców.

Książka Pawła Gancarczyka La musique et la révolution de l’imprimerie [Muzyka wobec rewolucji druku] ukazała się nakładem wydawnictwa Symétrie (Lyon) we wrześniu 2015 roku. Poświęcona jest tematyce wpływu wynalazku druku na kulturę muzyczną XVI wieku. Jej wersja polskojęzyczna została opublikowana w 2011 roku przez Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obydwie wersje książki ukazały się dzięki wsparciu Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Autorem przekładu na język francuski jest Wojciech Bońkowski.

Paweł Gancarczyk jest muzykologiem specjalizującym się w badaniach nad historią muzyki średniowiecza i wczesnej nowożytności. Uczestniczył w kilku międzynarodowych projektach badawczych. Jego prace ukazały się dotąd w 12 krajach Europy. W latach 2011-2014 był przewodniczącym Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich. Obecnie pracuje nad książką na temat kultury muzycznej Europy Środkowej XV wieku i twórczości Piotra z Grudziądza.

Nagroda zostanie wręczona 31 marca 2016 roku w Paryżu.

Więcej na temat książki – na stronach:
www.symetrie.com/fr/titres/la-musique-et-la-revolution-de-l-imprimerie
www.fnp.org.pl/monografie/pl,monografie,book,177.php

W kontekście Andrzeja Czajkowskiego

W kontekście Andrzeja Czajkowskiego23 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się kolejny koncert pod hasełm Mistrzowie Instrumentalistyki w cyklu ,,Środa na Okólniku”.

Podczas wydarzenia zatytułowanego W kontekście Andrzeja Czajkowskiego wystąpią: Agata Zubel (głos), Krzysztof Chorzelski (altówka) oraz Maciej Grzybowski (fortepian). W programie: Paweł Szymański Sonata na altówkę i fortepian (2015), Andrzej Czajkowski Sonata na altówkę i fortepian (1954–1955), Paweł Mykietyn Sonety Szekspira na głos i fortepian (2000), Andrzej Czajkowski Siedem sonetów Szekspira na głos i fortepian (1967).

30. Musica Polonica Nova

30. Musica Polonica NovaJubileuszowa 30. edycja festiwalu Musica Polonica Nova odbędzie się w dniach 8–16 kwietnia 2016 roku w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Motto wydarzenia stanowi fragment ballady Romantyczność Adama Mickiewicza: „Czucie i wiara silniej mówi do mnie niż mędrca szkiełko i oko”.

Program festiwalu, który zaprezentowany zostanie podczas jedenastu zróżnicowanych stylistycznie koncertów, spróbuje rozwiązać odwieczny dylemat dotyczący tego, co w muzyce jest bardziej wartościowe, komunikatywne, dla niej właściwe – przekazywanie emocji, przeżycie, zmysłowy odbiór dźwięków i ich uporządkowań, czy też logiczna konstrukcja, forma, korzystanie z najnowszych zdobyczy nauki i techniki. Matematyka czy uczucie – co liczy się bardziej w muzyce współczesnej?

W tak określone ramy wpisuje się zarówno premiera cyklu oper cybernetycznych opartych na opowiadaniach Stanisława Lema, którego 10. rocznica śmierci przypada w tym roku, jak i prawykonania bardziej „klasycznych” pod względem podejścia do materiału muzycznego kompozycji. Zabrzmi ponad dwadzieścia nowych utworów, m.in. autorstwa Zygmunta Krauzego, Tadeusza Wieleckiego, Agaty Zubel, Cezarego Duchnowskiego czy Dariusza Przybylskiego. Wystąpią m.in. Orkiestra Muzyki Nowej, Paweł Hendrich, Andrzej Bauer, Maciej Frąckiewicz, Joanna Freszel, Wojciech Błażejczyk, Leszek LorentCellonet, Kwartludium, berliński zespół LUX:NM oraz fińskie defunensemble. Ponadto w ramach festiwalu odbędą się spotkania z dziennikarzami, kompozytorami i krytykami muzycznymi.

Tegoroczna edycja Musica Polonica Nova odbywa się w ramach ESK Wrocław 2016. Dyrektorem generalnym festiwalu jest Andrzej Kosendiak, funkcję dyrektora artystycznego pełni Szymon Bywalec. Współorganizatorem wydarzenia jest Związek Kompozytorów Polskich.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Obejrzyj: Spot MPN 2016

Koncert pasyjny w Zakopanem

Koncert posyjnyKoncert pasyjny Stała Matka bolejąca, koło Krzyża łzy lejąca... odbędzie się w Wielki Czwartek, 24 marca 2016 roku o godz. 19.30 w Kościele Św. Krzyża w Zakopanem (ul. Chałubińskiego 30). Zabrzmi Stabat Mater Karola Szymanowskiego oraz utwory sakralne przeznaczone na chór a cappella.

W marcu 2016 roku przypada 90 rocznica powstania dzieła, które w Zakopanem nie było wykonywane od ponad 30 lat. Stabat Mater op. 53 Karola Szymanowskiego przeznaczone na chór, orkiestrę i trójkę solistów zostało skomponowane w 1926 roku do tekstu sekwencji Stabat Mater dolorosa w polskim tłumaczeniu Józefa Jankowskiego. Tworząc to arcydzieło polskiej muzyki sakralnej Szymanowski inspirował się polskimi pieśniami religijnymi, muzyką ludową (w tym podhalańską) oraz muzyką średniowiecza, łącząc je ze współczesnymi technikami kompozytorskimi.

Data i miejsce koncertu nawiązują do tradycji koncertów pasyjnych Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej, odbywających się w kościele Św. Krzyża od 2004 roku. Do wspólnego muzykowania zaproszone zostały dwa znakomite chóry z Bielska-Białej, laureaci międzynarodowych nagród muzycznych – Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej pod kierunkiem Jana Borowskiego oraz Bielski Chór Kameralny pod kierunkiem Beaty Borowskiej.

Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna pod dyrekcją Agnieszki Kreiner występuje w rozszerzonym składzie, towarzysząc trójce utalentowanych solistów śpiewaków, mających już liczne osiągnięcia artystyczne; Katarzynie Wiwer – sopran, Joannie Bogdańskiej – mezzosopran, Rafałowi Żurowi – baryton. Dwoje z nich pochodzi z Podhala. Teksty sekwencji Stabat Mater odczyta ksiądz prałat Stanisław Szyszka, długoletni proboszcz Tatrzańskiej Parafii Św. Krzyża.

Organizatorami koncertu są: Urząd Miasta Zakopane oraz Tatrzańska Parafia Św. Krzyża. Wstęp wolny.

Prawykonanie utworu Stanisława Bromboszcza

Kwintety fortepianoweŚwiatowa premiera Kwintetu fortepianowego Stanisława Bromboszcza odbędzie się 31 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Białymstoku (ul. Podleśna 2). Wstep wolny.

W programie koncertu znajdzie się również kompozycja Prisma Bartosza Kowalskiego, zwycięzcy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego „Arboretum” w 2012 roku, oraz Kwintet fortepianowy Pawła Łukaszewskiego, doceniony przez słuchaczy i krytyków Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz Międzynarodowego Festiwalu „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem.

Wystąpi pianista Wojciech Świętoński wraz z Kwartetem smyczkowym „Nostadema” w składzie: Kamil Staniczek, Marta Oyrzanowska, Aleksandra Demowska-Madejska i Joanna Citkowicz-Włodarczyk.
 

Muzyka na Wielki Tydzień

Muzyka na Wielki TydzieńJak co roku Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprasza na koncerty w Wielkim Tygodniu, które odbędą się 24 i 25 marca 2016 roku. Tradycyjnie już zespół wystąpi w Wielki Czwartek w Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Żabiance oraz w Wielki Piątek w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Wstęp na wydarzenia jest wolny.

Koncert, który rokrocznie organizowany jest po wielkoczwartkowej liturgii, ma swoją niemal 20-letnią historię. To dzień, w którym Kościół wspomina ostatnią wieczerzę i ustanowienie sakramentów eucharystii i kapłaństwa. Stanowi on również wprowadzenie do obchodów triduum paschalnego – najważniejszych świąt chrześcijańskich. W programie wydarzenia, które rozpocznie się o godz. 20.30, znajdą się utwory takich kompozytorów jak: Antonio Lotti, Andrzej Hakenberger, Andrzej Koszewski, Francis Poulenc, Olivier Messiaen, Agata Krawczyk czy Paweł Łukaszewski. W Wielki Piątek o godz. 21.00 odbędzie się natomiast koncert utworów pasyjnych połączony z rozważaniami Księdza Arcybiskupa Tadeusza Gocłowskiego.

 

Czytaj więcej: Muzyka na Wielki Tydzień

Koncert muzyki Romana Maciejewskiego

Muzyka pod Liberatorem - Maciejewski30 marca 2016 roku, podczas kolejnego koncertu z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”, Lutosławski Piano Duo wykona utwory na dwa fortepiany autorstwa jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku – Romana Maciejewskiego. Koncert odbędzie się o godz. 19.00 w Muzeum Powstania Warszawskiego. Wstęp wolny.

Na dorobek kompozytorski Romana Maciejewskiego składają się m.in. utwory orkiestrowe, kameralne, chóralne (msze z towarzyszeniem organów) i kompozycje fortepianowe (mazurki, kompozycje na dwa fortepiany). Kompozytor współpracował również ze słynną grupą baletową Kurta Joossa w Anglii oraz tworzył muzykę do spektakli teatralnych Ingmara Bergmana wystawianych w Szwecji.

Osobowość twórcy kształtowała się m.in. pod wpływem Stanisława Wiechowicza i Kazimierza Sikorskiego. Na początku swojej drogi artystycznej Maciejewski nawiązywał także do późnego stylu Karola Szymanowskiego. Jednak tragedia II wojny światowej, a także kryzys zdrowotny spowodowały gruntowną zmianę osobowości i stylu życia kompozytora oraz przewartościowanie poglądów na sztukę, co znalazło odzwierciedlenie w jego muzyce. Odtąd całe swe życie poświęcił idei stworzenia opus magnum – wielkiej mszy żałobnej dedykowanej ofiarom wojen i zbrodni, ofiarom ludzkiej ignorancji, bezprawia i łamania Boskiego porządku natury. Tak właśnie powstało jego dzieło życia – monumentalna Missa pro defunctis (Requiem) na chór mieszany, cztery głosy solowe i wielką orkiestrę symfoniczną (1959). Requiem prawykonano w 1960 roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Partytura do tego utworu ważyła aż 25 kg!

Podczas koncertu w Sali pod Liberatorem zabrzmią utwory Maciejewskiego na dwa fortepiany: Tarantela, Kołysanka, Mazurek, Oberek i Negro spirituals. Wykonają je Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik, którzy pod nazwą Lutosławski Piano Duo tworzą jeden z czołowych duetów młodej generacji na świecie, specjalizujący się właśnie w wąskiej dziedzinie gry na dwa fortepiany i na cztery ręce. Pianiści są absolwentami Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz podyplomowych studiów mistrzowskich w Hochschule für Musik und Theater w Rostocku. Uczestniczyli w prestiżowych kursach i seminariach dla duetów fortepianowych. Są laureatami wielu nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach duetów fortepianowych.

Recital Jacka Kortusa

Jacek KortusPodczas trzeciego koncertu z cyklu „Pianiści u Paderewskiego”, który odbędzie się w środę 23 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, wystąpi Jacek Kortus.

Zdobywca wyróżnienia na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina wykona dla poznańskich melomanów następujący program: Fryderyk ChopinSonata b-moll op. 35, Scherzo h-moll op. 20, Polonez As-dur op. 53; Siergiej Rachmaninow – Preludia op. 32 nr 5 i 12, Igor Strawiński – Trzy fragmenty z baletu Pietruszka.

Jacek Kortus jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Szafarni (III miejsce w 1999 roku) i Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Chopin dla najmłodszych w Antoninie (I miejsca w 2000 i 2005 roku). Jest również laureatem nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Pianistów Artur Rubinstein in memoriam w Bydgoszczy (2004). W 2006 roku otrzymał Medal Młodej Sztuki i Medal Młodego Pozytywisty im. Hipolita Cegielskiego. W 2008 roku ukazała się jego pierwsza solowa płyta z utworami F. Chopina i F. Liszta, która w 2009 roku została nominowana do nagrody Fryderyki.

„Pianiści u Paderewskiego” to nowy cykl koncertowy poznańskiej Akademii Muzycznej, promujący działalność artystyczną młodych pianistów – pedagogów Katedry Fortepianu. Cykl zainaugurował recital Przemysława Witka w styczniu 2016 roku, w lutym wystąpiła Małgorzata Sajna-Mataczyńska, a w kolejnych miesiącach na estradzie Auli Nova zaprezentują się: Joanna Marcinkowska (2 kwietnia), Piotr Żukowski (29 kwietnia) oraz Piotr Szychowski (11 maja). Wstęp na koncerty jest bezpłatny.

Premiera sztuki „Multimedialne Coś” B. Schaeffera w Paryżu

Multimedialne CośSpektakl Multimedialne Coś Bogusława Schaeffera zostanie zaprezentowany 3 i 4 kwietnia 2016 roku w kultowym Théâtre de la Huchette w Paryżu. Premierowym pokazom we Francji towarzyszyć będzie wystawa grafik i partytur kompozytora, spotkanie z publicznością oraz czytania dramatu Schaeffera w języku francuskim.

Dyrektorzy teatru związanego z osobą Eugène’a Ionesco, Jean-Noël Hazemann oraz Franck Desmed, goszcząc w Warszawie na 7. edycji festiwalu „Era Schaeffera” w 2015 roku, zaprosili twórców do zaprezentowania spektaklu w Paryżu. Jedyna sztuka, w której Bogusław Schaeffer występował osobiście, powstała w 2007 roku dla aktora Marka Frąckowiaka. Spektakl był grany m.in. na festiwalu Fringe w Edynburgu, w Pradze, Bratysławie, Budapeszcie, Wiedniu oraz w kilkudziesięciu miastach w Polsce. Multimedialne Coś to brawurowy wykład na temat kondycji sztuki i artysty, rozpisany na trzech aktorów i akompaniatora. Obok Marka Frąckowiaka wystąpią Waldemar Obłoza oraz Agnieszka Grzybowska / Agnieszka Wielgosz Ze względu na stan zdrowia, w paryskiej odsłonie Bogusława Schaeffera zastąpi przy instrumencie Michał Urbaniak. Sam Mistrz przez cały spektakl obecny będzie w prezentowanych nad sceną multimediach.

Dwóch mężczyzn– wyglądają jak gentelmani z obrazów Magritte'a, zachowują się jak krzykliwe błazny, pretendujące do głównej roli bez znajomości tekstu i reguł. I kobieta – agresywna w swoich tezach, prowokująca, krzykliwa. W muzycznym tle Michał Urbaniak. Na tle jego błądzącej kantylenty aktorzy próbują przeprowadzić wykład o sztuce, który ostatecznie grzęźnie w pętli, obraca się w niekończącym się loopie, zjada własny ogon i demaskuje pustkę wywodu, smutną nieobecność treści, osamotnioną formę. Feeria dowcipu i szaleństwa niczym z Felliniego. Cyrk obłędu, za którym cicho ukrywa się odwieczne pytanie: kim jest Artysta?

Producentem spektaklu jest Fundacja Przyjaciół Sztuki „Aurea Porta”, której zasadniczym celem jest wspieranie kultury polskiej oraz promocja inicjatyw artystycznych. Znaczna część działań fundacji koncentruje się na promocji twórczości muzycznej, dramaturgicznej i graficznej Bogusława Schaeffera.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.