Polmic - FB

aktualności

Prezentacja nowych portali Związku Kompozytorów Polskich: „Archiwum Cyfrowe POLMIC” i „Roman Maciejewski”

pZwiązek Kompozytorów Polskich uruchamia nowe portale internetowe: „Archiwum Cyfrowe POLMIC” i monograficzną stronę internetową „Roman Maciejewski”. Prezentacja obu portali, dostępna dla wszystkich zainteresowanych, odbędzie się na platformie Zoom we czwartek 28 stycznia 2021 roku o godz. 14.00.

Pod adresem www.archiwumcyfrowe.polmic.pl publikowane będą zbiory Biblioteki-Fonoteki ZKP: nagrania, fotografie, partytury, druki programowe oraz dokumenty związkowe. Znaczna część zbiorów bibliotecznych jest związana z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, organizowanym od roku 1956 przez ZKP. Na portalu znajdą się również partytury, z których wiele nie zostało jeszcze wydanych i pozostaje wciąż w rękopisach, publikacje towarzyszące organizowanym przez ZKP festiwalom, koncertom i innym wydarzeniom oraz artykuły dotyczące muzyki współczesnej. W „Archiwum Cyfrowym POLMIC” Związek Kompozytorów Polskich udostępni także niezwykle interesujące archiwalne dokumenty dotyczące funkcjonowania Związku w politycznej rzeczywistości PRL. Polityką były przeniknięte wówczas wszystkie sfery życia, czego najlepszym, przykładem była sławetna Konferencja Kompozytorów i Krytyków Muzycznych w Łagowie.

Wzbogaca się też seria monograficznych portali poświęconych polskim kompozytorom współczesnym. Powstała strona internetowa poświęcona Romanowi Maciejewskiemu (1910–1998). Na www.maciejewski.polmic.pl znaleźć można szczegółowy życiorys kompozytora przedstawiony w atrakcyjnej formie audio-wizualnej z wieloma ilustracjami oraz wszechstronną prezentację twórczości z przykładowymi nagraniami. Roman Maciejewski rozwinął muzyczne skrzydła w okresie międzywojennym, zyskując uznanie takich autorytetów, jak Karol Szymanowski, by po emigracji, z uwagi na sytuację polityczną świata i własną filozofię życia, stopniowo znikać ze świadomości melomanów. Stał się więc Maciejewski częścią większego zjawiska – „elementem” układanki złożonej z całej generacji intelektualistów i artystów, często wybitnych, a jednak zapomnianych. Generacji, którą muzykolog Tadeusz Kaczyński określił terminem „zgubione pokolenie”. Na szczęście, od około 1989 roku, stopniowo zaczęto włączać twórczość kompozytorów emigracyjnych w ogólną historię muzyki polskiej, co również przyczyniło się do wzrostu zainteresowania Maciejewskim. Obecnie jego utwory coraz silniej doceniane są przez wykonawców, muzykologów i miłośników muzyki.

Projekty zostały dofinansowane w ramach programu „Kultura Cyfrowa” ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Prezentacja obu portali odbędzie się na platformie zoom: https://us04web.zoom.us/j/76732024573?pwd=V2ZJa1hBdmJGK0JqZVdyQWNIUzRaUT09  

W razie problemów z logowaniem prosimy pisać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

„Musica-ars amanda”: barwy inspiracji

FKDo tej pory koncerty z cyklu „Musica-ars amanda” prezentowały głównie repertuar symfoniczny, jednak obecna sytuacja epidemiologiczna skłoniła Filharmonię Krakowską do przewertowania teki z partyturami na nieco mniejsze zespoły. 28 stycznia 2021 utwory światowej sławy polskich kompozytorów XX wieku zaprezentuje orkiestra smyczkowa Filharmonii i flecistka Magdalena Di Blasi pod batutą Tomasza Chmiela. Transmisja w serwisie YouTube o godz. 18.00.

Usłyszymy dzieła Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, Tadeusza Bairda i Wojciecha Kilara zainspirowane muzyką dawną bądź ludową. Mimo wielu pozornych podobieństw, u źródeł każdego z utworów leży jednak inna historia i należy je odczytywać w innym kontekście.

Dwa z nich – Colas Breugnon Bairda (1951) i Divertimento Grażyny Bacewicz (1965) zaliczają się do nurtu zwanego neoklasycyzmem. Górecki i Kilar to pokolenie twórców, dla których neoklasycyzm był już tylko kartką z historii. W latach 60-tych XX wieku należeli oni do grupy kompozytorów tworzących awangardowe, bardzo radykalne i szokujące brzmieniem dzieła sonorystyczne. Trzy utwory w dawnym stylu (1963) napisał Górecki w samym środku owego okresu buntu wobec tradycji. Jednak okazały się one zarazem zwiastunem nowego, indywidualnego stylu kompozytora, którego głównymi cechami były uproszczenie języka muzycznego i…. powrót do tradycji. Podobną drogę od awangardy do stylu zwanego przez niektórych polskim minimalizmem przeszedł Wojciech Kilar, a przełomem w jego twórczości był słynny Krzesany. Zapoczątkował on cykl „tatrzańskich” dzieł, którego zwieńczeniem jest Orawa – oprócz muzyki filmowej jeden z najczęściej wykonywanych utworów Kilara.

Barbara Kalicińska

Więcej – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 

Premiera wirtualnej instalacji artystycznej „eMaze”

eMazePrzemysław Scheller we współpracy z artystą wizualnym Ashleyem Pinkiem zapraszają 28 stycznia 2021 o godz. 20.00 na premierę wirtualnej instalacji artystycznej „eMaze” osadzonej w środowisku m33t, która, w myśl autorów, jest szczerą odpowiedzią na kulturowy i społeczny lockdown.

Podczas tego wernisażu online można będzie spotkać się z twórcami instalacji. Liczba uczestników jest ograniczona do 20, ale pokój będzie otwarty przez kilka kolejnych tygodni.

Immersyjna instalacja online to nie tylko autentyczne artystyczne doświadczenie. Dodatkowo podejmuje wyzwanie zachowania społecznego charakteru wydarzeń kulturalnych. Odwiedzać ją może każdy w swoim domu samodzielnie oraz razem z innymi, dzieląc się swoimi doświadczeniami i wrażeniami. Aby odwiedzić wystawę należy skorzystać z komputera ze słuchawkami, mikrofonem i kamerą, ściągnąć m33t (https://m33t.ch) i podać eMaze jako pokój. Żeby inni mogli widzieć i słyszeć wszystkich użytkowników należy udzielić m33t’owi dostępu do kamery i mikrofonu. Istnieje tylko jeden pokój eMaze i zawsze jest ograniczony do 20 uczestników.

Projekt „eMaze” powstał przy wsparciu ZAiKS.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Laureaci Paszportów "Polityki" 2020

Paszporty Polityki26 stycznia 2021 po raz 28. znakomitym twórcom przyznano Paszporty "Polityki" - jedną z najważniejszych nagród kulturalnych w Polsce. Spośród 21 nominacji wyłonionych zostało siedmioro laureatów. Przyznano również dodatkową, specjalną nagrodę w osobnej kategorii "Kultura zdalna".

Nagrody przyznawane są w siedmiu kategoriach: film, literatura, teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna i kultura cyfrowa. Od 2002 roku przyznawana jest także nagroda "kreator kultury" za specjalne osiągnięcia w krzewieniu kultury. Podczas uroczystości, transmitowanej przez telewizję TVN, laureaci otrzymali diety w wysokości 20 000 zł, a nominowani – 15 000 zł. Paszporty w tym roku odebrali: Piotr Domalewski (Film), Justyna Sobczyk i Teatr 21 (Teatr), Artur Liebhart - Millenium Dosc Against Gravity (Kultura zdalna), Mira Marcinów (Literatura), Małgorzata Mirga-Tas (Sztuki wizualne), Duet Siksa (Muzyka popularna), Studio Different Tales (Kultura cyfrowa), Bożena i Lech Janerkowie (Kreator kultury).

W kategorii "Muzyka poważna" Paszport przyznano Ani Karpowicz "Za konsekwencję i skuteczność w promowaniu zapomnianej muzyki XX wieku oraz muzyki współczesnej, w tym twórczości młodych kompozytorek. Za stworzenie Hashtag Ensemble i festiwalu WarszeMuzik, które wrosły już w nasz pejzaż muzyczny". Flecistka Ania Karpowicz (ur. 1983 r.), laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, studiowała w Łodzi i Detmold. W 2013 założyła kooperatywę muzyczną Hashtag Ensemble, który występuje na większości festiwali nowej muzyki w Polsce. Inicjowała szereg koncertów i festiwali, w tym WarszeMuzik, w ramach którego na podwórkach kamienic-ostańców getta warszawskiego grane są utwory kameralne kompozytorów – Żydów polskich. Jako solistka w swoim repertuarze kładzie szczególny nacisk na muzykę XX i XXI w. Angażuje się też w promocję twórczości kobiet.

Nominowani w tym roku byli także Krystian Lada oraz Martyna Pastuszka.

Galę Paszportów "Polityki" 2020 można obejrzeć na stronie https://www.polityka.pl/fotoreportaze/2100723,1,cieszcie-sie-slowem-tworzcie-paszporty-inne-niz-zawsze.read?src=mt 

Kraków | III Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Chopin pod Wawelem”

Chopin pod WawelemIII edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Chopin pod Wawelem” odbędzie się w Krakowie w dniach 7-11 lipca 2021 roku.

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Chopin pod Wawelem" powstały na bazie Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” to pierwszy międzynarodowy monograficzny konkurs pianistyczny organizowany w Krakowie. Pomysłodawcą i założycielem Konkursu jest dr hab. Gajusz Kęska. Organizuje wydarzenie Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” przy współpracy z Akademią Muzyczną im. K. Pendereckiego w Krakowie i POSM im. F. Chopina w Krakowie.

Konkurs, tak samo jak w poprzednich edycjach, przebiegnie w 4 grupach wiekowych, a jurorami będą wybitni pedagodzy i chopiniści z Polski, Włoch, Rosji i Chin. Łączna pula nagród finansowych wynosi 17500 pln.

Zgłoszenia do udziału w Konkursie (na formularzu dostępnym na stronie Konkursu) należy przesłać w terminie do 31 maja 2021 roku na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Zdobywcy nagród wezmą udział w koncercie laureatów na zakończenie Konkursu 11 lipca 2021 roku.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wszelkie informacje odnośnie regulaminu Konkursu, jurorów i zgloszenia znajdują się na stronie internetowej http://www.chopinpodwawelem.com/ 

Zmarł Zbigniew Ciechan...

Ciechan Zbigniew24 stycznia 2021 w wieku 91 lat odszedł do wieczności kompozytor, pianista, aranżer, pedagog i publicysta muzyczny Zbigniew Ciechan. Jego pogrzeb odbędzie się 5 lutego o godz. 9.00 na Starych Powązkach, msza w kościele pw. Św. Karola Boromeusza.

Studiował początkowo w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu, następnie teorię muzyki oraz kompozycję pod kierunkiem Witolda Rudzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dyplom w 1962).

W latach 1961-66 był kierownikiem muzycznym kabaretu studenckiego „Stodoła” w Warszawie, w 1964 – zespołu Alibabki, od 1966 do 1970 – Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego „Granica”. Współpracował z Redakcją Muzyki dla Dzieci Polskiego Radia jako twórca audycji dydaktycznych i popularyzatorskich. Prowadził wykłady z zakresu aranżacji w Akademii Muzycznej w Warszawie, a także uczył przedmiotów muzycznych w Instytucie Wychowania Muzycznego w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach. Był redaktorem czasopisma „Wychowanie Muzyczne w Szkole”, autorem pierwszego w Polsce podręcznika aranżacji muzyki rozrywkowej Aranżacja oraz innych podręczników.

Zbigniew Ciechan otzymał wiele ważnych nagród i wyróżnień, w tym kilkakrotnie Nagrody Polskiego Radia, Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1977) i Nagrodę Prezesa Rady Ministrów (1983). W 2018 roku został uhonorowany Nagrodą Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Cześć Jego pamięci!

Nie żyje Elżbieta Markowska...

MarkowskaZmarła Elżbieta Markowska, była dyrektor Programu 2 Polskiego Radia i prezes Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.

Studiowała muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim, kończąc je dyplomem u profesora Józefa Chomińskiego. Od 1970 roku była związana z Polskim Radiem, najpierw jako redaktor muzyczny w Programie III, potem dwukrotnie jako dyrektor Programu II, odbudowując rangę kultury muzycznej w Polskim Radiu, po stanie wojennym. W latach 2015–2018 była prezesem Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.

Związek Kompozytorów Polskich miał z Nią bliskie relacje zarówno na płaszczyźnie profesjonalnej, jak i przez osobiste kontakty. Muzyka współczesna znajdowała się w centrum Jej zainteresowań, co znajdowało wyraz i w pracy radiowej, i w działalności Towarzystwa, i w przyjaźniach z kompozytorami. W Polskim Radiu zostaną jej liczne audycje i wywiady, a w formie książkowej Jana Krenza pięćdziesiąt lat z batutą (1996), album Lutosławski 1913–2013 (2012) i przygotowane wspólnie z Katarzyną Naliwajek-Mazurek opracowanie Okupacyjne losy muzyków. Warszawa 1939–1945 (2014).

Cześć Jej pamięci!

Wieczór muzyczny „Woodwind Conversations” w Łodzi

AM LodzDialog klasyki ze współczesnością, rozmowa instrumentów dętych drewnianych z fortepianem, pogawędka studentów z pedagogami – muzyczne konwersacje prowadzić będą artyści związani z Akademią Muzyczną w Łodzi. Podczas koncertu online transmitowanego na żywo 25 stycznia 2021 o godz. 18.15 na kanale YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi zabrzmi muzyka na instrumenty dęte drewniane i fortepian.

Zabrzmią kompozycje klasyczne i romantyczne, takie jak: klarnetowy Koncert A-dur KV 622 Wolfganga Amadeusa Mozarta, fletowa Grande Fantaisie de Concert sur „Oberon” de Weber op. 52 Julesa Demerssemana oraz fagotowy Koncert F-dur op. 75 samego Carla Marii von Webera. Podczas wieczoru pojawi się także muzyka twórców XX-wiecznych i współczesnych. Posłuchać będzie można kompozycji Dualistyl na obój i fortepian Jerzego Bauera, a także Divertimenta na saksofon altowy i fortepian Rogera Boutry’ego, utworu Quartett op. 93 na kwartet dęty Karla Goepfarta i Tre Pezzi per tre clarnetti na trio klarnetowe Theo Loevendiego.

Na estradzie prezentować się będą: fleciści – Emilia Reske i Przemysław Szczygielski, klarneciści – Wiktoria Jancz, Diana Śliwińska, Adrian Malicki i Mateusz Żak, oboistka Julia Jurkiewicz, saksofonistka Justyna Sołtysik oraz fagocista Maciej Wijata. Przy fortepianie studentom towarzyszyć będą: Bogna Dulińska, Kinga Firlej-Kubica, Joanna Morycińska i Agnieszka Sucheniak-Wójcicka.

Wykonawcy koncertu – studenci Katedry Instrumentów Dętych – kształcą się w klasach: fletu dr hab. Eweliny Zawiślak, prof. AM, oboju dr hab. Agaty Piotrowskiej-Bartoszek, klarnetu dr. hab. Mariusza Barszcza, saksofonu prof. dr. hab. Pawła Gusnara i dr Aleksandry Mańkowskiej, fagotu prof. dr. hab. Krzysztofa Kamińskiego i dr hab. Doroty Cegielskiej oraz w klasach kameralistyki dr hab. Agaty Piotrowskiej-Bartoszek, mgr. Dominika Domińczaka i dr. hab. Roberta Stefańskiego.

Aleksandra Bęben

Dodatkowe informacje: http://www.amuz.lodz.pl/pl/ 

Ogólnopolski Konkurs „Ignacy Jan Paderewski – pianista wirtuoz, kompozytor, polityk, dyplomata, mąż stanu, mecenas sztuki i architektury”

PaderewskiWielkopolski Kurator Oświaty Robert Gaweł wraz z Instytutem Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie, reprezentowanym przez Dyrektora prof. dr hab. Jana Żaryna, zainicjowali organizację Ogólnopolskiego Konkursu „Ignacy Jan Paderewski – pianista wirtuoz, kompozytor, polityk, dyplomata, mąż stanu, mecenas sztuki i architektury”. Termin zgłoszeń – do 31 stycznia 2021.

Konkurs skierowany jest do uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i artystycznych z terenu Polski oraz szkół polskich za granicą. Celem konkursu jest m.in.: propagowanie i przybliżenie uczniom sylwetki Ignacego Jana Paderewskiego, uczczenie Jego pamięci, zainteresowanie pięknem twórczości kompozytora, niezwykłym życiem, godną naśladowania postawą, wrażliwością estetyczną, uświadomienie wagi poświęcenia i permanentnej determinacji w dążeniu do odzyskania niepodległości Polski i jej utrzymaniu, kształtowanie w młodzieży takich wartości jak wolność i patriotyzm, czy rozbudzenie wrażliwości na piękno muzyki kompozytora i dostrzeżenie jej ponadczasowych wartości artystycznych.

W organizację włączyły się również: Akademia Muzyczna w Poznaniu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, których przedstawiciele wspomagają konkurs od strony merytorycznej. Będą również oceniać uczestników w poszczególnych kategoriach. Konkurs wspierają także: Towarzystwo Muzyczne im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.

Radę Artystyczną oraz jury konkursu w kategorii I (pianista, wirtuoz) tworzą tak wybitne osoby, jak Karol Radziwonowicz, Piotr Paleczny, Katarzyna Popowa-Zydroń, Wojciech Świtała, Waldemar Andrzejewski, Joanna Marcinkowska. 

Pula nagród wynosi 25 000 zł. Organizatorzy przewidzieli też nagrody dla nauczycieli przygotowujących najlepszych uczniów.

Szczegółowe informacje – na stronie http://ko.poznan.pl/kuratorium/aktualnosci_kurator/2020/12/ogolnopolski-konkurs-ignacy-jan-paderewski/ 

Formularz zgłoszeniowy do konkursu: http://wre.ko.poznan.pl/paderewski/