Polmic - FB

aktualności

Lutosławski w zapiskach

Lutosławski w zapiskachDom Spotkań z Historią zaprasza na spotkanie poświęcone Witoldowi Lutosławskiemu organizowane w ramach festiwalu „Warszawska Jesień”, które odbędzie się 23 września 2015 roku o godz. 18 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie (ul. Próżna 7/9).

Gośćmi spotkania będą: Zbigniew Skowron (Instytut Muzykologii UW) - autor zbioru Witold Lutosławski. Zapiski (wyd. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego) i Marcin Bogusławski - architekt, pasierb Witolda Lutosławskiego. Prowadzący: Jerzy Kisielewski.

Rozmówcy pochylą się nad pytaniami dotyczącymi życia i twórczości kompozytora. Jak wyglądała codzienność Witolda Lutosławskiego? Jak planował swój czas? Skąd czerpał inspiracje? Czy jego muzyka powinna być traktowana przez wykonawców czysto intelektualnie, czy wymaga dużej ekspresji?

Spotkaniu będzie towarzyszyć pokaz materiałów filmowych o życiu i twórczości Witolda Lutosławskiego oraz animacji, które powstały w czasie zajęć dla dzieci "Słucham i animuję”, prowadzonych przez fundację Osiem Życzeń w ramach organizowanego wówczas przez Dom Spotkań z Historią projektu „POSZUKIWANIE. Lutosławski 2013” związanego z 100. urodzinami kompozytora.

Organizatorzy: Dom Spotkań z Historią i Austriackie Forum Kultury
Partnerzy: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Nagrody Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz pojadą do Hiszpanii, Kanady i Wielkiej Brytanii

V Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Grażyny Bacewicz 2015W sobotę, 12 września 2015 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi zakończyły się obrady jury V Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz. Jurorzy wyłonili laureatów spośród 94 uczestników, którzy przysłali do Łodzi konkursowe prace z niemal całego świata – z wielu krajów Europy, Azji, obu Ameryk i Australii. Nagrodzone utwory usłyszymy na koncercie finałowym w Filharmonii Łódzkiej w listopadzie br.

I nagrodę (26000 zł) zdobył hiszpański kompozytor Manuel Martinez Burgos za utwór pt. Dung-Chen na trąbkę i orkiestrę smyczkową. To już druga edycja łódzkiego konkursu, której Hiszpan jest laureatem – trzy lata temu zajął II miejsce. W bieżącym konkursie II nagrodę (17000 zł) otrzymała kompozytorka Farangis Nurulla-Khoja z Kanady za utwór pt. Daidu na skrzypce i orkiestrę smyczkową. III nagroda (9000 zł) trafiła do Johna Weeksa z Wielkiej Brytanii za utwór zatytułowany ...in to that good night na obój d’amore i orkiestrę smyczkową. Wszystkie nagrodzone kompozycje zabrzmią podczas koncertu finałowego konkursu, który odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej 27 listopada 2015 roku. Prawykonań utworów dokona Orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Wtedy też będzie można bliżej poznać laureatów, ponieważ organizatorzy starają się, aby wszyscy nagrodzeni kompozytorzy przyjechali do Łodzi odebrać nagrody i usłyszeć swoje utwory.

– Cieszy nas bardzo światowy zasięg konkursu: 20 partytur przysłali kompozytorzy z Polski, pozostałe nadesłano z różnych części świata – podsumowuje prof. dr hab. Sławomir Kaczorowski, Kierownik Katedry Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi, która wspólnie z Filharmonia Łódzką zorganizowała imprezę. – Dużym atutem naszego konkursu jest na pewno mocny międzynarodowy skład jury, a dodatkową motywacją dla uczestników – szansa na prawykonanie utworu przez uznaną filharmoniczną orkiestrę.

Czytaj więcej: Nagrody Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz pojadą do Hiszpanii, Kanady i Wielkiej...

Jubileusz 80-lecia urodzin Tadeusza Strugały na 50. MF Wratislavia Cantans

Tadeusz StrugałaKoncert specjalny z okazji jubileuszu 80-lecia urodzin Tadeusza Strugały odbędzie się 16 września 2015 roku o godz. 19:00 w ramach 50. „Wratislavii Cantans”.

Kto pamięta festiwal na przestrzeni dekad, dobrze wspomina lata 80. i 90. Może zwłaszcza te ostatnie – gdy potransformacyjny kryzys zderzył się z myśleniem z dawnej epoki, wskutek czego na rynku muzycznym panowała z rzadka przerywana posucha. Z jednym wyjątkiem: festiwalu „Wratislavia Cantans”, kierowanego wówczas przez Tadeusza Strugałę. To właśnie „Wratislavia” pokazywała najsławniejsze zespoły muzyki dawnej, wprowadzając nawet na polskie estrady dyskusyjne wówczas (a czasami nawet i dzisiaj) hipotezy (jak solowa obsada w dziełach Bacha). To „Wratislavia” prezentowała największe osiągnięcia muzyki współczesnej, jak Siedem bram Jerozolimy Pendereckiego czy ostatni wrocławski występ Witolda Lutosławskiego. Na „Wratislavii” bywały wielkie orkiestry, nie sposób też znaleźć podobnie wstrząsającego Ewangelisty w Pasji Bacha, jak śpiewający tę partię w kościele św. Marii Magdaleny Nico van der Meel. Na „Wratislavii” odkryliśmy talent Andreasa Scholla, gdy wygrał turniej kontratenorów na Zamku w Brzegu. Dzięki „Wratislavii” wrocławianie poznali teatr kabuki i obrzędy wirujących derwiszy. Wszystko to zawdzięczaliśmy wizji Tadeusza Strugały – o czym przekonać się można było po jego odejściu, gdy czekać trzeba było długie lata, by festiwal zyskał ponownie siłę płynącą z wyrazistej, świadomej koncepcji.

Na pożegnanie, w koncercie zamykającym jego wieloletnie kierownictwo festiwalu, Tadeusz Strugała – przecież jeden z najlepszych polskich dyrygentów – poprowadził Missę Solemnis Beethovena. Dzieło jakby napisane dla potrzeb „Wratislavii Cantans”: monumentalne, złożone, wielowarstwowe. 16 września 2015 roku Tadeusz Strugała powróci na festiwal. W nowej sali NFM poprowadzi sławną III Symfonię Henryka Mikołaja Góreckiego z Ewą Vesin w roli solistki (poprzedzoną jego quasi-chorałową fanfarą Wratislaviae gloria – Chwała Wrocławiowi) oraz I Symfonię Brahmsa.

Dynamistatyczna "Warszawska Jesień" 2015

Warszawska Jesień 2015Słowem określającym program 58. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, który odbędzie się w dniach 18-26 września 2015 roku, jest DYNAMISTATYKA.

- Ten neologizm wskazuje na niejednoznaczność tak istotnego dla muzyki pojęcia, jakim jest dynamika. Nie da się z muzyki wypreparować czystej dynamiczności bądź statyczności: jedno płynnie może przechodzić w drugie i odwrotnie, muzyka może być statyczna i dynamiczna zarazem. – podkreślaTadeusz Wielecki, Dyrektor Festiwalu. - Dobrym przykładem będzie tu górski strumień z jego nieustającą zmiennością akustycznych zdarzeń. Można patrzeć i słuchać, i oto za chwilę – jest się zapatrzonym i zasłuchanym. Dźwięki i rytmy nurtu wody, w ciągłym ruchu – są wciąż inne, a jednocześnie te same. Zmieniają się nieustająco, niezmiennie. Zmieniają się niezmiennie?! Właśnie tak – niezmienna zmiana. A więc – DYNAMISTATYKA! Pozostaje się lekko oszołomionym, w niezdefiniowanym stanie, w niewiedzy, czego właściwie doświadczamy: ruchu czy spoczynku? Ta dziwna i tajemnicza sytuacja jest zjawiskiem dla muzyki immanentnym, ale szczególnie w muzyce współczesnej dochodzi do głosu jako przedmiot zabiegów kompozytora, jego świadomej gry z czasem i percepcją słuchacza.

Paradoks dynamistatyki ilustrują utwory składające się na program 58. Festiwalu. W skrajnych przejawach jest to z jednej strony muzyka „czasu zatrzymanego”, z drugiej – muzyka „akcji”: pełna różnorodnych form ruchu, błyskawicznych zmian, gęsta od zdarzeń dźwiękowych. Do pierwszej kategorii należy przeznaczona na 8 trąbek, trwająca 70 minut, kompozycja The Second Dream of the High-Tension Line Stepdown Transformer słynnego przedstawiciela awangardy lat powojennych, La Monte Younga – prekursora amerykańskiej minimal music. Ta klasyczna już, pochodząca z 1962 roku (wersja harmoniczna) kompozycja, nigdy dotąd w Polsce nie była grana. Usłyszymy ją w przestronnej hali Praskiej Drukarni, w wykonaniu The Theatre of Eternal Music Brass Ensemble pod artystycznym kierownictwem i z udziałem Marco Blaauwa (20 września). Inne spektakularne kompozycje „czasu zatrzymanego” to Slices na wiolonczelę i orkiestrę Alvina Luciera (18 września) oraz Baobab na samą orkiestrę Philla Niblocka (20 września).

Czytaj więcej: Dynamistatyczna "Warszawska Jesień" 2015

Premiera opery Michała Kleofasa Ogińskiego

13 września 2015 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert inaugurujący sezon artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej. Program 2 Polskiego Radia oraz POR zapraszają na premierę jednoaktowej opery Michała Kleofasa Ogińskiego pt. Zelis et Valcourou Bonaparte au Caire.

Tradycją stało się, że Polska Orkiestra Radiowa rozpoczyna sezon koncertowy prezentacją zapomnianych lub mało znanych polskich oper. W ubiegłych latach były to m.in.: Legenda Bałtyku Nowowiejskiego, Monbar czyli flibustierowie Dobrzyńskiego, Maria Statkowskiego i Zemsta za mur graniczny Noskowskiego. W tym roku przyszła kolej na jedyną operę w dorobku Michała Kleofasa Ogińskiego, w 150-lecie śmierci kompozytora.

Wśród wykonawców: Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran) – Zelis, David Beucher (tenor) – Valcour, Stanislav Kuflyuk (baryton) – Aboubokir, Jan Jakub Monowid (kontratenor) – Mendes, Szymon Komasa (baryton) – Bonaparte, Mateusz Zajdel (tenor) – Sułkowski oraz Andrzej Seweryn jako Hassem (rola mówiona), który podjął się także opieki artystycznej i językowej, ponieważ opera zostanie wykonana w oryginalnej, francuskiej wersji językowej. Solistom towarzyszyć będzie Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy.

Michał Kleofas Ogiński, dziś najbardziej znany jako autor Poloneza a-moll „Pożegnanie Ojczyzny”, komponował polonezy fortepianowe, romanse, pieśni, kadryle, menueta, walce. Jedyna opera kompozytora Zelis i Valcour, czyli Napoleon w Egipcie nigdy nie doczekała się wystawienia. Rękopis znajduje się w Bibliotece Jagiellońskiej, a rekonstrukcji partytury, redakcji i przygotowania nut podjął się Bogusław Tabaka.

Bilety do kupienia na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.

Chopin - Paderewski - Górecki - Penderecki czyli 53. Bydgoski Festiwal Muzyczny

Chopin - Paderewski - Górecki - Penderecki czyli 53. Bydgoski Festiwal Muzyczny53. Bydgoski Festiwal Muzyczny odbędzie się w dniach 12 września – 4 października 2015 roku od hasłem Chopin - Paderewski - Górecki – Penderecki.

Program tegorocznej edycji wydarzenia skoncentrowany będzie wokół twórczości czterech twórców, którzy w sposób szczególny zapisali się w dziejach powszechnej historii muzyki na przestrzeni wieków XIX-XXI: Fryderyka Chopina - jako kwintesencji polskości w muzyce, patrona Filharmonii Ignacego Jana Paderewskiego - postaci emanującej pięknym, wzorcowym patriotyzmem, który jako pianista, kompozytor i mąż stanu nie ustawał w walce o niepodległość ojczyzny, Henryka Mikołaja Góreckiego - jednego z najoryginalniejszych twórców muzyki naszych czasów i Krzysztofa Pendereckiego, który wciąż kreuje nowe oblicze muzyki światowej. Polski charakter tegorocznej imprezy dopełnią prezentacje utworów kolejnych wybitnych kompozytorów: Mieczysława Karłowicza, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Piotra Perkowskiego, Konstantego Regameya, Karola Szymanowskiego czy Aleksandra Tansmana oraz aktualnie tworzących, jak Mikołaj Górecki i Marta Ptaszyńska.

Do uczestniczenia w muzycznym, wielobarwnym spektaklu zaproszeni zostali w tym roku m.in. Jerzy Maksymiuk, który poprowadzi bydgoskich filharmoników podczas inauguracji festiwalu, Krzysztof Penderecki (z Chórem Filharmonii Narodowej) czy Alexander Liebreich (z katowickim NOSPR-em). Usłyszymy także po raz pierwszy w Bydgoszczy IV Symfonię „Tansman epizody” Henryka M. Góreckiego, której partytura po śmierci kompozytora została dokończona przez jego syna i ucznia Mikołaja.

Czytaj więcej: Chopin - Paderewski - Górecki - Penderecki czyli 53. Bydgoski Festiwal Muzyczny

Muzyka na Szczytach zabrzmi już po raz siódmy

Muzyka na Szczytach 2015Między 12 a 19 września 2015 roku warto być w Zakopanem. Już po raz siódmy pod Tatrami zabrzmi „Muzyka na Szczytach”.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji Festiwalu będzie pieśń w różnorodnych ujęciach formy i instrumentacji. Szeroko reprezentowani będą kompozytorzy polscy: od związanego z Zakopanem Mieczysława Karłowicza, poprzez odkrywanego dopiero ekspresjonistę Andrzeja Czajkowskiego, gościa specjalnego festiwalu Pawła Szymańskiego, dyrektora artystycznego wydarzenia – Pawła Mykietyna aż po pokolenie najmłodszych, a już mających niejedno docenione dzieło w dorobku, jak Aleksandra Gryka, czy Wojciech Blecharz. Równocześnie program będzie przeglądem muzycznych stylów: od klasyka Mozarta, romantycznego Brahmsa, późnego romantyka Mahlera, po przedstawiciela wczesnego modernizmu Straussa. Drugą szkołę wiedeńską reprezentować będą utwory Schönberga i Weberna, spektralizm - Gerard Grisey, a minimalizm - Steve Reich. 

Jak co roku pod Tatry zawitają wykonawcy największego formatu, m.in. znane słuchaczom poprzednich edycji Festiwalu zespoły Sinfonietta Cracovia, wyróżniony Paszportem Polityki zespół fortepianowo-perkusyjny Kwadrofonik i Kwartet DAFÔ. Po raz pierwszy wystąpi wybitna śpiewaczka Jadwiga Rappé, a także m.in. pianista Mariusz Rutkowski, wirtuoz fletu Łukasz Długosz, rozchwytywana klarnecistka Shirley Brill, Kwartet Polski Deutsche Oper Berlin, pianista Maciej Grzybowski, altowiolista Krzysztof Chorzelski ze słynnego Belcea Quartet i gruziński dyrygent, ulubieniec polskiej publiczności George Tchitchinadze.

Czytaj więcej: Muzyka na Szczytach zabrzmi już po raz siódmy

Koncert Marcela Chyrzyńskiego na inaugurację sezonu TOS

Marcel ChyrzyńskiKoncert inaugurujący XXXVII sezon artystyczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej odbędzie się w piątek, 11 września 2015 roku o godz. 19.00 w Sali Wielkiej Dworu Artusa w Toruniu. Dzięki dofinansowaniu pozyskanemu w trybie konkursowym ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje" - priorytet „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, toruńskiej publiczności zaprezentowane zostanie nowe dzieło Marcela Chyrzyńskiego- Ukiyo-e No. 2 - koncert na flet i orkiestrę symfoniczną.

Koncert na flet i orkiestrę symfoniczną wchodzi w skład zaplanowanego przez kompozytora cyklu utworów zatytułowanych Ukiyo-e. To druga z kolei kompozycja zainspirowana japońskimi drzeworytami ukiyo-e, czyli „obrazami przemijającego świata”. Drzeworyty te były kwintesencją klimatu życia codziennego i kulturalnego tamtych czasów. W cyklu tym, od strony emocjonalnej, kompozytor nawiązuje do estetyki japońskiej, w której szczególne znaczenie ma przemijalność, nietrwałość, ulotność chwili. Przebrzmiewa w tym buddyjskie podejściu do natury - „piękno kwiatów jest nam drogie‚ bo wiemy‚ że jesienią już ich nie będzie”.

Marcel Chyrzyński (na zdjęciu) swoją wizję koncertu opisuje w następujący sposób: „Koncert będzie posiadał formę jednoczęściową, jednakże złożoną wewnętrznie. Dominującym elementem muzycznym kompozycji chcę uczynić barwę, której kalejdoskopowość i odcienie odda nie tylko flet (flauto grande oraz altowy), ale również zespół orkiestrowy. Bardzo istotnym elementem utworu będą zróżnicowane faktury w orkiestrze – współgrające z instrumentem koncertującym, bądź budowane na zasadzie kontrastu.”

Utwór Marcela Chyrzyńskiego poprzedzi Uwertura toruńska Magdaleny Cynk – rodowitej torunianki, kompozytorki, animatorki życia artystycznego w województwie kujawsko-pomorskim. Uwertura została napisana specjalnie dla Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej z okazji rozpoczęcia nowego sezonu artystycznego.

Czytaj więcej: Koncert Marcela Chyrzyńskiego na inaugurację sezonu TOS

Nowy sezon w Operze Krakowskiej

Cyganeria G. Pucciniego Opera Krakowska zainauguruje kolejny sezon artystyczny 11 września 2015 roku spektaklem Piękna Helena J. Offenbacha w reżyserii Rudolfa Zioło pod kierownictwem muzycznym Piotra Wajraka. Jako Helena wystąpi Marta Abako, w roli Parysa zobaczymy Andrzeja Lamperta.

Nowy sezon artystyczny w Operze będzie obfitował w wiele interesujących wydarzeń, a wśród nich premiery, dzieła klasyków operowych, spektakle baletowe, koncerty i przedstawienia dedykowane najmłodszej publiczności. Zapowiada się niezwykle efektownie. Jesienią na scenie Opery Krakowskiej pojawią się trzy nowe tytuły. 25 września 2015 roku wystawiony zostanie pierwszy premierowy spektakl - Cyganeria G. Pucciniego w reżyserii Laco Adamika. Kierownictwo muzyczne nad przedstawieniem objął Tomasz Tokarczyk, a scenografię i kostiumy projektuje Barbara Kędzierska. W obsadzie zobaczymy m.in. Tomasza Kuka i Andrzeja Lamperta (Rodolfo) Marcelinę Beucher i Iwonę Sochę (Mimi), Adama Szerszenia i Mariusza Godlewskiego (Marcello) oraz Katarzynę Oleś-Blacha i Iwonę Krzywicką (Musetta).

W listopadzie krakowska publiczność będzie mogła podziwiać znakomitego Mariusz Kwietnia w partii Króla Rogera. Premiera opery Karola Szymanowskiego w reżyserii Michała Znanieckiego, ze scenografią Luigiego Scoglio, pod kierownictwem muzycznym Łukasza Borowicz odbędzie się 13 listopada 2015 roku. W partiach solowych wystąpią również m.in. Mariusz Godlewski (Król Roger), Katarzyna Oleś-Blacha i Iwona Socha (Roksana), Pavlo Tolstoy (Pasterz).

Czytaj więcej: Nowy sezon w Operze Krakowskiej