Polmic - FB

aktualności

Płyta Lutosławski Quartet nominowana do BBC Music Magazine Awards

Lutosławski Quartet - BacewiczPłyta Lutosławski Quartet Bacewicz: String Quartets Nos 1, 3, 6 & 7, wydana nakładem wytwórni Naxos – została nominowana do nagrody BBC Music Magazine Awards 2016 w kategorii „Muzyka kameralna”.

Z ponad 1200 nagrań zrecenzowanych na łamach magazynu w 2015 roku jury składające się z krytyków muzycznych oraz pracowników redakcji wybrało 21 pozycji. Fragmentów wykonań nominowanych w siedmiu różnych kategoriach można posłuchać na stronie internetowej: www.awards.classical-music.com. Ostateczni zwycięzcy zostaną wyłonieni w głosowaniu online, które potrwa do 19 lutego 2016 roku. Wyniki zostaną ogłoszone podczas ceremonii w dniu 5 kwietnia 2016 roku w Kings Place. Lista laureatów pojawi się także w majowym wydaniu BBC Music Magazine .

Nominowana do nagrody płyta z kwartetami smyczkowymi Grażyny Bacewicz została nagrana w sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej w 2012 roku. Za reżyserię nagrania, montaż oraz mastering odpowiedzialni są Andrzej Sasin i Aleksandra Nagórko (CD Accord). Nagrania dokonał Lutosławski Quartet – jeden z wiodących polskich kwartetów, odwołujący się swoją nazwą do wielkiego kompozytora XX wieku, Witolda Lutosławskiego. Od momentu powstania w 2007 roku zespół szybko ugruntował swoją pozycję, występując na wielu prestiżowych festiwalach oraz w renomowanych salach koncertowych na całym świecie. Lutosławski Quartet ma w repertuarze utwory z różnych epok: od klasycznych po kompozycje najnowsze. Skupia się przy tym na popularyzacji muzyki polskiej, m.in. Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna, a także Marcina Markowicza – jednego z członków kwartetu. Lutosławski Quartet działa jako jeden z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.

Nagrody Fundacji im. K. Szymanowskiego za rok 2015

Mariusz KwiecieńJury dorocznej Nagrody Fundacji im. Karola Szymanowskiego, obradujące w dniu 9 stycznia 2016 roku w Warszawie, przyznało Nagrody im. Karola Szymanowskiego za 2015 rok śpiewakowi operowemu Mariuszowi Kwietniowi (na zdjęciu) oraz angielskiemu muzykologowi Alistairowi Wightmanowi.

Mariusz Kwiecień został wyróżniony za stworzenie niedoścignionej interpretacji Króla Rogera i propagowanie opery Karola Szymanowskiego na największych estradach świata. Alistaira Wightmana nagrodzono natomiast za publikacje poświęcone Karolowi Szymanowskiemu i przybliżenie anglojęzycznemu czytelnikowi fundamentalnej i integralnej wiedzy o twórczości muzycznej i literackiej kompozytora. Jury obradowało w składzie: Teresa Chylińska, Agnieszka Chwiłek, Zofia Helman (przewodnicząca), Witold Karol Juchniewicz, Eugeniusz Knapik i Zdzisław Szakiewicz.

Fundacja istnieje od 1996 roku. W poprzednich latach nagrody otrzymali: muzykolog Teresa Chylińska, skrzypaczka Wanda Wiłkomirska, pianista Jerzy Godziszewski, śpiewaczka Stefania Woytowicz, brytyjski dyrygent Simon Rattle, pianista Piotr Anderszewski, reżyser Mariusz Treliński, muzykolog Zofia Helman, dyrygent Jerzy Katlewicz, dyrygent Jan Krenz, muzykolog Elżbieta Markowska, śpiewaczka Zofia Kilanowicz, holenderska pianistka i muzykolog Reilnild Mees, Kwartet Szymanowskiego, śpiewaczka Urszula Kryger, kustosz „Atmy” – muzeum Karola Szymanowskiego – Maciej Pinkwart, reżyser Józef Opalski,, reżyser Wojciech Graniczewski, skrzypek Frank Peter Zimmermann, dyrygent Antoni Wit, muzykolog Didier van Moere, dyrygent Pierre Boulez, śpiewaczka Elżbieta Szmytka, dyrygent Walerij Giergijew, muzykolog Edward Boniecki.
 

„real life song” – pierwszy koncert promocyjny

Joanna FreszelPierwszy koncert promujący nową płytę sopranistki Joanny Freszel odbędzie się 11 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w warszawskim barze Studio w Pałacu Kultury i Nauki.

Artystka młodego pokolenia wraz z towarzyszącymi jej utalentowanymi muzykami zaprezentuje część kompozycji pochodzących z jej debiutanckiej płyty real life song. Składają się na nią utwory takich twórców jak: Miłosz Bembinow, Andrzej Borzym jr, Katarzyna Szwed, Rafał Janiak, Aleksander Kościów, Sławomir Zamuszko,Agata Zubel czy Jagoda Szmytka. Kameralny koncert będzie stanowić wspaniałą okazję do wysłuchania ich na żywo.

Więcej informacji – na stronie: www.reallifesong.wix.com/reallifesong  
Zobacz: profil FB

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Oratorium „Peregrinus” w Lusławicach

Oratorium PeregrinusW piątek 15 stycznia 2016 roku o godz. 16.00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach Chór i Wielka Orkiestra Symfoniczna wykonają oratorium Peregrinus autorstwa Dariusza Swoszowskiego do słów Ryszarda Ostrowskiego.

Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotowała Aleksandra Bośković-Różak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń. Prawykonanie utworu odbyło się w listopadzie ubiegłego roku.

Oratorium jako utwór pokrewny operze jest połączeniem wielu mniejszych form muzycznych o zróżnicowanym schemacie konstrukcyjnym i dramaturgii. W swej strukturze jest syntezą wielu warstw i przestrzeni brzmieniowych: zróżnicowanej kolorystyki instrumentalnej, odcieni kantyleny głosów solowych, recytacji narratora, jak i patetycznych partii chóralnych. Już sama forma oratorium determinuje swój kontekst dramaturgiczny, której archetypem przestrzeni muzycznej jest wspólna modlitwa. Zarówno tekst, jak i muzyka Oratorium Peregrinus, podporządkowane aksjomatom formy sakralnej, nawiązują do aktualnych, jak i ponad czasowych problemów społecznych, regionalnej tradycji, kultu Maryjnego oraz eschatologicznych aspektów życia – mówi kompozytor dzieła, Dariusz Swoszowski.

Organizatorzy: Szkoła Muzyczna I Stopnia w Domosławicach, Gmina Czchów i Gmina Zakliczyn.

Zobaczprofil FB

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Nie żyje francuski dyrygent i kompozytor Pierre Boulez

Pierre BoulezW wieku 90 lat zmarł Pierre Boulez – wybitny francuski kompozytor i dyrygent, twórca powojennej awangardy związanej z serializmem i muzyką elektroniczną. O śmierci artysty poinformowała jego rodzina. Boulez zmarł wieczorem 5 stycznia 2016 roku w niemieckiej miejscowości Baden-Baden.

Dla wszystkich, którzy go znali i mogli docenić jego energię twórczą, otwartość i szczodrość, jego obecność pozostanie żywa i namacalna" – napisano w oficjalnym komunikacie przekazanym przez Filharmonię Paryską, której powstania Boulez był inicjatorem. Prezydent Francji Francois Hollande oraz minister kultury, Fleur Pellerin, wyrazili swoje uszanowanie dla zmarłego za pośrednictwem mediów społecznościowych, podkreślając rolę Bouleza jako „niezwykłego dyrygenta i kompozytora, który naznaczył swoją epokę”.

Boulez był czołowym twórcą powojennej awangardy. Zwrócił na siebie uwagę w połowie lat 50. utworem Le Marteau Sans Maitre (Młot bez mistrza) na głos oraz zespół instrumentalny. Jako kompozytor był znany z eksperymentów z muzyką elektroniczną i improwizacją. W 1960 roku podpisał deklarację protestacyjną przeciw wojnie w Algierii, za co odmówiono mu wjazdu do Francji po podróży do Niemiec. Większość swojego życia – nawet po zniesieniu zakazu wjazdu do Francji – spędził w Niemczech. Jego osiągnięciom w ubiegłym roku poświęcono specjalną wystawę w gmachu Filharmonii Paryskiej.

Jako dyrygent Boulez pracował z najważniejszymi światowymi orkiestrami, m.in. Cleveland Orchestra, BBC Symphony Orchestra, New York Philharmonic. Był szczególnie ceniony za interpretacje dzieł XX-wiecznych kompozytorów, takich jak Arnold Schöenberg, Igor Strawiński czy Béla Bartók. W 1970 został dyrektorem Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique (IRCAM) i sprawował tę funkcję do 1991. Otrzymał 26 Nagród Grammy. W 2012 roku został uhonorowany Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Głosy o zmroku

Głosy z zmrokuW styczniu 2016 roku w Warszawie odbędzie się druga edycja festiwalu muzycznego „Głosy o zmroku” organizowanego przez Agencję Artystyczną Verità Nostra. Wydarzeniu przyświeca idea łączenia różnorodnych gatunków muzycznych i popularyzowania na szeroką skalę twórczości artystów o niespotykanym talencie i osobowości scenicznej.

„Głosy o zmroku” II to pięć kolejnych niedziel i aż 9 koncertów. Każdego wieczoru (kolejno 10, 17, 24 i 31 stycznia 2016) na Mysiej 3 odbywać się będą dwa wyjątkowe występy artystów klasycznych (Maksym Rzemiński, Barbara Piotrowska), jazzowych (Bogdan Hołownia, Wojciech Pulcyn, Piotr Wrombel, Mariusz „Fazi" Mielczarek, Maciej „Kocin" Kociński) i popowych (Jarek Wist, Kuba Molęda) z nowymi projektami, autorskimi aranżacjami lub repertuarem nieznanym dotąd polskiej publiczności. Festiwal łączy to, co niecodzienne, integrując różnorodną sztukę i zmniejszając dystans między artystami a publicznością.

Tegoroczną edycję „Głosów o zmroku” zwieńczy koncert specjalny zatytułowany Inception, który odbędzie się 7 lutego 2016 o godz. 18.00 w Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II. Wystąpi pianista Maksym Rzemiński z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego w składzie: Lucjan Szaliński-Bałwas, Anna Ceglińska, Michał Zaborski oraz Barbara Piotrowska.

Więcej informacji – na stronie: www.veritanostra.pl/festiwal

Premiera spektaklu „Holzwege” z muzyką Tomasza Sikorskiego

HolzwegeW piątek 15 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 na deskach Teatru Rozmaitości w Warszawie odbędzie się premiera spektaklu Holzwege (z niem. błądzenie) w reżyserii Katarzyny Kalwat, według tekstu Marty Sokołowskiej. Tytuł nawiązuje do kompozycji Tomasza Sikorskiego, jednego z najciekawszych kompozytorów II połowy XX wieku.

Spektakl jest próbą zrozumienia twórczości Sikorskiego i jego życia, zakończonego przedwczesną tajemniczą śmiercią. Holzwege to połączenie spektaklu teatralnego i koncertu. Obok aktorów TR Warszawa: Jana Dravnela, Sandry Korzeniak i Tomasza Tyndyka w przedstawieniu weźmie udział wybitny kompozytor i pianista Zygmunt Krauze, przyjaciel Sikorskiego. Aktorzy i muzyk przywołają postać awangardowego kompozytora za pomocą jego utworów, materiałów dokumentalnych i literackiej fikcji. W przedstawieniu wykorzystane zostaną następujące kompozycje Sikorskiego: Widok z okna oglądany w roztargnieniu, Sonant, Hymnos oraz Echa II.

Twórczość Tomasza Sikorskiego (1939-1988) zaliczana jest do nurtu sonoryzmu i minimalizmu. Warszawiak, cudowne dziecko, syn kompozytora Kazimierza Sikorskiego, stypendysta rządu francuskiego i amerykańskiego, zmarł w 1988 roku w niewyjaśnionych okolicznościach. Jego muzyka, przekraczająca gatunkowe klasyfikacje, nie została doceniona za życia kompozytora. Dopiero w ostatnich latach zaczęto odkrywać jej nowatorstwo, radykalizm i prekursorską siłę.

Kolejne spektakle odbędą się 16 i 17 stycznia 2016 roku.

Książek na Elektoralnej

Krzysztof KsiążekKrzysztof Książek Sonatą h-moll Fryderyka Chopina otworzy nowy cykl koncertów w Mazowieckim Instytucie Kultury. Pierwszy koncert „Arcydzieł na fortepian” odbędzie się 14 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 przy Elektoralnej 12. W ramach cyklu zaprezentowana zostanie subiektywna lista 10 arcydzieł muzycznych w wykonaniu wybitnych młodych pianistów.

Arcydzieło – w pierwotnym rozumieniu dzieło przedstawiane mistrzowi przez czeladnika. Miało świadczyć o osiągnięciu dojrzałości zawodowej. Swoisty egzamin dojrzałości artystycznej. Jak rozumieć arcydzieło dziś, gdy z definicją samego działa sztuki, która zadowoliłaby wszystkich zainteresowanych, jest coraz trudniej? Na to pytanie organizatorzy spróbują odpowiedzieć w nowym cyklu koncertów „Arcydzieła na fortepian”, prezentującym listę 10 arcydzieł muzyki fortepianowej (od końca XVIII do połowy XX wieku), kluczowych zarówno w historii muzyki, jak i w twórczości danych kompozytorów.

Koncerty będą odbywać się raz w miesiącu, zawsze w czwartki. Towarzyszyć im będą krótkie prelekcje specjalistów z rozmaitych dziedzin, których zadaniem będzie nakreślenie tła kulturowego prezentowanych arcydzieł muzycznych. – Każdy utwór muzyczny będzie zestawiony z odpowiednim tematem wykładu w bardziej lub mniej oczywisty sposób (jak na przykład nawiązanie do Arietty – drugiej części Sonaty c-moll op. 111 Ludwiga van Beethovena – w Doktorze Faustusie Manna), stanowiąc punkt wyjścia do dyskusji kończącej spotkanie – mówi Lech Dzierżanowski, autor koncepcji artystycznej cyklu.

Podczas koncertu inauguracyjnego wystąpi Krzysztof Książek – półfinalista i laureat dwóch nagród pozaregulaminowych na ubiegłorocznym XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, uczeń profesora Stefana Wojtasa, laureat najwyższych nagród na wielu konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, nominowany do tegorocznych Paszportów „Polityki” w kategorii Muzyka poważna. W 2014 roku pianista otrzymał Stypendium Krystiana Zimermana. W Mazowieckim Instytucie Kultury zaprezentuje Sonatę h-moll op. 58 Fryderyka Chopina. Prelekcję Co to jest arcydzieło wygłosi dr hab. Elżbieta Konończuk z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku.

Więcej informacji – na stronie: www.mik.waw.pl  

Haydn Extreme

Haydn ExtremeCapella Cracoviensis zaprasza na pierwszy koncert z cyklu CC EXTREME – spektakularnych – tak artystycznie, jak objętościowo – koncertów-maratonów. 10 stycznia 2016 roku w Cricotece (ul. Nadwiślańska 2-4) orkiestra CC wykona komplet Symfonii Paryskich Josepha Haydna.

Wydarzenie rozpocznie się o 15:00 i składać się będzie z czterech bez mała półtoragodzinnych bloków wypełnionych kompozycjami wiedeńskich klasyków: Haydna, Mozarta i Beethovena. Ponadto w programie znajdzie się się Koncert fortepianowy Franciszka Lessela. Prócz instrumentalistów Capelli Cracoviensis prowadzonych przez Jana Tomasza Adamusa na scenie staną wybitni soliści: sopranistka Marzena Lubaszka, Katarzyna Drogosz na fortepianie historycznym, fagocista Javier Zafra oraz Marian Magiera, który wykona haydnowski Koncert na trąbkę klapową. To jednocześnie pierwszy z cyklu Portretów, serii koncertowej prezentującej muzyków Capelli Cracoviensis jako wybitnych solistów i kameralistów.

Więcej...