Polmic - FB

aktualności

Warszawa | 1. Timeless Film Festival Warsaw: filmy Germaine Dulac i improwizacje Dobrawy Czocher

TimelessFestival 12 4 24Partnerem koncertów filmowych jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wiolonczelistka Dobrawa Czocher 12 kwietnia 2024 roku o godz. 20.00 w Muzeum POLIN połączy klasykę z nowoczesnymi brzmieniami podczas seansu surrealistycznych filmów francuskiej reżyserki Germaine Dulac z lat 20. XX wieku.

Germaine Dulac była pionierką filmu surrealistycznego. Jej dwa najsłynniejsze filmy - "Muszelkę i pastora" oraz "Uśmiechniętą panią Beudet" - będzie można zobaczyć podczas 1. Timeless Film Festival Warsaw z muzyką na żywo. Wykona ją wiolonczelistka i kompozytorka Dobrawa Czocher, której muzyka również ma często oniryczny wymiar.

Informacja o biletach: https://timelessfilmfestival.pl/pl/program/filmy-germaine-dulac/ 

Cmolas | Inauguracja serii koncertowej „Patriotycznie w podkarpackich dworach”

Patriotycznie 12 4 24Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów po raz kolejny zaprasza na serię wydarzeń artystycznych "Patriotycznie w podkarpackich dworach", które odbędą się w podkarpackich instytucjach kultury w dniach 12 kwietnia - 14 czerwca 2024. Wstęp bezpłatny!

Ten unikatowy projekt ma na celu ukazanie sztuki jako materialnego świadectwa bohaterstwa Narodu Polskiego. Koncert inaugurujący tegoroczną edycję będzie miał miejsce 12 kwietnia o 16.00 w Samorządowym Ośrodku Kultury w Cmolasie. W wykonaniu znakomitych polskich artystów - Ewy Leszczyńskiej (sopran) i Mateusza Kowalskiego (gitara) - zabrzmią pieśni Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego.

Ideą koncertów jest również przywrócenie pamięci o tradycji salonów muzyczno-literackich, a więc zaproszony do udziału w wydarzeniu aktor Łukasz Stawarczyk zaprezentuje fragmenty dzieł Brunona Bielawskiego i Elizy Orzeszkowej.

Czytaj więcej: Cmolas | Inauguracja serii koncertowej „Patriotycznie w podkarpackich dworach”

Wrocław | 34. Festiwal Musica Polonica Nova

Musica Polonica Nova 2024Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

O czym jest 34. edycja festiwalu Musica Polonica Nova, który odbędzie się w Narodowym Forum Muzyki w dniach 10-14 kwietnia 2024 roku?

Przede wszystkim o inspiracjach, płynnych granicach i połączeniach. Historia muzyki współczesnej, jak właściwie każdej sztuki, warunkowana jest dwoma tendencjami. Pierwszą jest dążenie do zachowania autonomii i ciągłości tradycji, drugą – szukanie nowych inspiracji i środków wyrazu. Przez długi czas sztuka muzyczna była przede wszystkim sztuką materiałową, czerpiącą z samej siebie inspirację i siłę napędową do rozwoju. Obecnie jednak lęk przed wpływem zewnętrznych nurtów osłabł, a kompozytorzy coraz częściej sięgają zarówno po elementy dominującej kultury popularnej, jak i rozlicznych subkultur. Granice w sztuce wciąż wprawdzie istnieją, ale coraz łatwiej je przekraczać. Muzyka współczesna przestaje być elitarna, otwiera się na świat życia codziennego i odbiorców niewyspecjalizowanych, spoza akademickich kręgów. Czasem dokonuje krytycznych przechwyceń, zapuszczając się na obszerne pole popkultury. Ale bywa i tak, że kompozytorzy po prostu szczerze, bez cienia ironii, czerpią pełnymi garściami z muzyki popularnej, ciesząc się jej energią.

Czytaj więcej: Wrocław | 34. Festiwal Musica Polonica Nova

Muzeum Sztuki w Łodzi dokonało zakupu wszystkich rękopisów dzieł Zygmunta Krauze

Muzeum Sztuki w Łodzi zakupiło ponad sto partytur i szkiców, zaczynając od szkolnych zeszytów, na najnowszych utworach kończąc, oraz najwartościowszą część korespondencji kompozytora, czyli około 350 listów, m.in. od Nadii Boulanger, Johna Cage’a, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Michaela Nymana, Bogusława Schaeffera i Tomasza Sikorskiego.

Archiwum kompozytora znalazło się w Muzeum Sztuki w Łodzi nieprzypadkowo. W ciągu ostatnich czterech dekad kompozytor, jako przedstawiciel awangardy w muzyce polskiej, współpracował i uczestniczył w znaczących wydarzeniach dla Muzeum Sztuki w Łodzi.

Czytaj więcej: Muzeum Sztuki w Łodzi dokonało zakupu wszystkich rękopisów dzieł Zygmunta Krauze

Katowice | Jubileuszowa Gala Muzyki Poważnej "Fryderyk 2024"

Fryderyk Gala 2430. Gala Muzyki Poważnej w ramach tegorocznego Fryderyk Festiwalu będzie miała miejsce 28 kwietnia 2024 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Ceremonii wręczenia Fryderyków będą towarzyszyły występy wybitnych polskich solistów i NOSPR pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Nie zabraknie również muzyki polskiej, akcentu operowego i tanecznych rytmów.

Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak, tworzący wspólnie uznane na świecie Polish Violin Duo, wykonają Two contrasts for a duo Anny Rocławskiej-Musiałczyk, która w zeszłym roku podczas Gali Muzyki Poważnej otrzymała Nagrodę ZAiKS-u dla kompozytorki młodego pokolenia.

Czytaj więcej: Katowice | Jubileuszowa Gala Muzyki Poważnej "Fryderyk 2024"

Wrocław | Paschae improvisations w NFM: Piotr Rojek

NFM 10 4 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Recital organowy Piotra Rojka - kierownika Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego - odbędzie się w Narodowym Forum Muzyki 10 kwietnia 2024 roku o godz. 19.30. W jego interpretacji zabrzmią dzieła mało znanego kompozytora polskiego pochodzenia Felixa Borowskiego, a także Johanna Sebastiana Bacha i Jehana Alaina, zaś zwieńczą recital improwizacje samego artysty, których podstawę stanowić będą pieśni wielkanocne.

I Sonata organowa Felixa Borowskiego została opublikowana w 1904 roku. Borowski zadedykował ją Alexandrowi Guilmantowi – organiście i kompozytorowi reprezentującemu starsze pokolenie twórców. Borowskiego uważa się za artystę angielsko-amerykańskiego, choć miał on polskie korzenie. Przez większość życia mieszkał w Chicago, gdzie przez prawie trzy dekady pełnił zaszczytną funkcję dyrektora Chicago Musical College. W 1925 roku porzucił jednak tę pracę, aby w pełni poświęcić się komponowaniu.

Czytaj więcej: Wrocław | Paschae improvisations w NFM: Piotr Rojek

Katowice | Orkiestra Akademii NOSPR prawykona najnowszy utwór Artura Zagajewskiego

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR 8 4 24Program koncertu w NOSPR 8 kwietnia 2024 o godz. 19.30 będzie gratką dla wielbicieli nowych brzmień. Orkiestra Akademii NOSPR pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza prawykona najnowszy utwór dr. hab. Artura Zagajewskiego, profesora Akademii Muzycznej w Łodzi, pt. „znikło już słońce".

„Chłód, cisza, pokryte mchem «brutalistyczne» betonowe bryły, zabrudzone kafle na ścianach – to wszystko tworzy krajobraz całkowicie zamarły” – tak Artur Zagajewski opisuje kompleks bunkrów w Jeleniu, który zainspirował go do stworzenia na zamówienie NOSPR utworu w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Przygodą będzie już samo wykonanie: kompozytor wprowadził do partytury m.in. smyczki preparowane… wykałaczkami i patykami do szaszłyków oraz instrumenty dęte, w które włożono odpowiednio przycięte korki od wina, a całość otulił subtelnym pejzażem dźwiękowym z odgłosem kroków odbijających się w tunelu.

Czytaj więcej: Katowice | Orkiestra Akademii NOSPR prawykona najnowszy utwór Artura Zagajewskiego

Kraków | „London Calling": Sinfonietta Cracovia i dialog mistrzów

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

SINFONIETTA NOVA: London Calling vol. 2Poszukiwanie równowagi pomiędzy tradycją a nowoczesnością, dźwiękiem i ciszą oraz muzyką Wschodu i Zachodu składają się na brzmienie najbliższego koncertu Sinfonietty Cracovii, który połączy muzyczne inspiracje Krakowa i Londynu. 7 kwietnia 2024 roku Sinfonietta Cracovia wraca do koncertowania w Teatrze Łaźnia Nowa oraz prestiżowej współpracy ze słynną London Sinfoniettą pod hasłem „London Calling".

Podczas serii koncertów w tym roku z krakowskim zespołem wystąpią liderzy londyńskiej orkiestry. W kwietniowej edycji cyklu będzie to altowiolista Paul Silverthorne. Ten znakomity muzyk w przeszłości przewodził także altówkom London Symphony Orchestra, a do dziś łączy pracę z najlepszymi zespołami z udaną karierą solisty i świetnymi projektami fonograficznymi. Jak podkreśla Silverthorne, wybrane do programu utwory dadzą muzykom możliwość pokazania wirtuozerii, a publiczności – niezapomniane przeżycia i powiew nowej muzyki.

Czytaj więcej: Kraków | „London Calling": Sinfonietta Cracovia i dialog mistrzów

Warszawa | Muzyczna inauguracja I Timeless Film Festival Warsaw

Partnerem koncertów filmowych jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

TimelessFilmFest 8 4 24I Timeless Film Festival Warsaw otworzy pokaz filmu Męczeństwo Joanny d'Arc w reż. Carla Th. Dreyera (1929) połączony z prawykonaniem muzyki do filmu w Filharmonii Narodowej! 8 kwietnia 2024 roku o godz. 19.30 Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej wykonają symfonię napisaną na zamówienie nowego festiwalu przez Stefana Wesołowskiego.

„Stworzenie nowej ścieżki dźwiękowej do Męczeństwa Joanny d’Arc Dreyera to pod kilkoma względami największe i najbardziej ekscytujące przedsięwzięcie, jakiego się podjąłem. Roman Gutek zadzwonił z propozycją z gatunku wymarzonych: 'masz do dyspozycji Orkiestrę Filharmonii Narodowej, chór, organy i wolną rękę'. Dla kompozytora przestrzeń właściwie pozbawiona ograniczeń to sytuacja w podobnym stopniu uskrzydlająca, co generująca pewną presję. Dla mnie kluczem do tego, żeby ją udźwignąć, stało się odseparowanie od jakichkolwiek kontekstów i porównań. Zamknąłem się sam na sam z obrazem Dreyera, z całą jego misteryjnością i zacząłem codzienną, żmudną pracę. Przez kilka tygodni wstawałem o czwartej rano jak na jutrznię i spotykałem się z kolejnymi scenami, rzeźbiąc wokół nich muzyczną przestrzeń. Wciąż jeszcze nad tym pracuję, ale dążę do tego, żeby widzowie podczas pokazu filmu organicznie odczuwali ogromną moc tej historii, żeby doświadczali bólu i wzruszenia, a także zwykłej satysfakcji z obcowania z wybitnym kinem" – podkreślił Stefan Wesołowski.

Czytaj więcej: Warszawa | Muzyczna inauguracja I Timeless Film Festival Warsaw