Polmic - FB

aktualności

Olsztyn | Scena dla muzyki polskiej

FWM30 października 2020 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie będzie miał miejsce koncert w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla muzyki polskiej” z udziałem znakomitego duetu: Joanna Freszel (sopran) i Łukasz Chrzęszczyk (fortepian).

Wywodząca się z tradycji romantycznej pieśń solowa z akompaniamentem fortepianu zawsze stanowiła wyzwanie dla kompozytorów – jak oddać sprawiedliwość poetyckiej treści, a zarazem przykuć słuchacza własną, oryginalną oprawą muzyczną? Podczas kolejnej odsłony „Sceny dla muzyki polskiej” będziemy mogli przekonać się, jak radzili sobie z tym zadaniem najwybitniejsi polscy twórcy XX stulecia: Karol Szymanowski, Jerzy Lefeld, Grażyna Bacewicz, Szymon Laks i Zygmunt Mycielski.

Kiedy spotyka się dwóch geniuszy, takich jak ekwilibrysta poetycki Julian Tuwim i Karol Szymanowski, efekt musi być piorunujący. Słopiewnie intrygują już samym zagadkowym tytułem. Z kolei napisane do słów Kazimiery Iłłakowiczówny Rymy dziecięce, urocze i proste pieśni, poświęcił Szymanowski pamięci swojej tragicznie zmarłej siostrzenicy, Alusi Bartosiewiczówny.

Wiersze Juliana Tuwima nie mają nic wspólnego z jego żydowskim dziedzictwem – dopiero po wojnie wielu ocalałych Żydów zaczęło nawiązywać do tradycji. Taki był wstrząsający przypadek Szymona Laksa: skrzypka, a potem dyrygenta orkiestry obozowej w Auschwitz-Birkenau. Będziemy mieli rzadką okazję wysłuchać jego Ośmiu ludowych pieśni żydowskich (Huit chants populaires juifs). Jak pisał syn kompozytora, „ojciec miał nadzieję, że «przeżyją» go co najmniej jego pieśni”.

Wielka dbałość o wydobycie znaczenia tekstu poetyckiego i kunsztownie kontrapunktyczną partią fortepianu cechuje pieśni Grażyny Bacewicz, Jerzego Lefelda i Zygmunta Mycielskiego.

Magdalena Tokajuk

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/ 

„Escape from the shadow” – premiera online

SPAMPremiera koncertu „Escape from the shadow” online z dziełami polskich kompozytorów pochodzenia żydowskiego odbędzie się 29 października 2020 roku o godz. 21.30 na platformie YouTube oraz na Facebooku.

Zapis audio-video projektu jest zbiorem polskich i międzynarodowych premier fonograficznych wybitnych twórców w interpretacji altowiolistki oraz kuratorki projektu Aleksandry Demowskiej-Madejskiej, sekretarza Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, i pianisty Wojciecha Pyrcia. Koncert został zarejestrowany w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Polska premiera koncertowa projektu odbyła się w ramach IV Festiwalu WarszeMuzik w 2020 roku.

Wykonawcy prezentują wartościowe, niemal zapomniane dzieła, pozostające w cieniu koncertowego wykonawstwa kameralnego, przeznaczonego na altówkę z fortepianem, m. in. Sonatę na altówkę i fortepian op. 28 Mieczysława Wajnberga, Rapsodia Notturna op. 66 Karola Rathausa, Romans op. 32 Ignacego Friedmana, Serenadę Jerzego Fitelberga oraz Kaddish op. 6 Aleksandra Weprika.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Muzyka współczesna nie gryzie”: Anna Ignatowicz-Glińska

PTMWPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 29 października 2020 o godz. 18.00 na spotkanie online z cenioną kompozytorką Anną Ignatowicz-Glińską w ramach projektu „Muzyka współczesna nie gryzie”.

Dr hab. Anna Ignatowicz-Glińska ukończyła studia kompozytorskie w warszawskiej Akademii Muzycznej (obecnie UMFC) w klasie prof. Włodzimierza Kotońskiego i cykl szkoleń w ramach Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej UMFC. Pełni funkcję adiunkta w macierzystej uczelni. Jej utwory wykonywane są na koncertach i festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. w Niemczech, Czechach, Rosji, Austrii, Francji, Szwajcarii, Danii, USA, Ameryce Łacińskiej, w Chinach i na Ukrainie), nagrywane na płyty (Audite, DUX, Acte Préalable, Mons, Polonia Records) i wydawane (Norsk Musikforlag, PWM). Jest laureatką nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich, członkiem ZAiKS, ZKP (od 2009 Sekretarz Oddziału Warszawskiego) i Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektronicznej (PSEME). Ostatnio coraz ważniejsze miejsce w jej twórczości zajmują projekty multimedialne, wpisujące się w ideę syntezy sztuk i powstałe we współpracy z artystami innych dziedzin.

Zapraszamy do aktywnego udziału w spotkaniu z Anną Ignatowicz-Glińską i zadawania własnych pytań! Wystarczy przesłać je z zawartym tytułem „MWNG 2020" do środy, 28 października włącznie, na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ze względu na bieżącą sytuację pandemiczną w tym roku spotkania z twórcami muzyki współczesnej, członkami Związku Kompozytorów Polskich, odbywają się w formie transmisji online na stronie www.ptmw.art.pl oraz na Facebooku Towarzystwa. Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

XVIII Festiwal Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum 2020 – edycja cyfrowa

SacrumNa 2020 rok przypada symboliczna, 18. edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum. Festiwal wchodzi w dorosłość w przełomowym czasie, pełnym zmian i redefinicji, pozostając przestrzenią eksperymentu, poszukiwania, łączenia starego z nowym, popularnego z niszowym. W dniach 28 października – 6 grudnia odbędzie się pierwsza cyfrowa odsłona festiwalu.

18. edycja festiwalu to 9 premierowych koncertów, jak również wydarzenia towarzyszące i warsztaty dla dzieci. Program tegorocznego Sacrum Profanum obejmuje utwory z Polski, Irlandii, Kanady, USA i Australii. Wśród 10 zamówień festiwalowych znajduje się m.in. inspirowany serialem Black Mirror: Bandersnatch hołd dla Krzysztofa Pendereckiego. Skomponowany przez Piotra Peszata PEnderSZATch to utwór z wielowariantowym biegiem wydarzeń. W ramach Festiwalu odbędą się również premiery światowe utworów, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu „Muzyka i sport” usłyszymy utwór na 4 wykonawców z video i elektroniką Karola Nepelskiego, Box of Boxing Dominika Strycharskiego, natomiast 27 listopada będziemy świadkami prezentacji Random Check Marcina Rupocińskiego – części projektu audiowizualnego „Random Check” autorstwa artystów związanych z Wydziałem Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta oraz z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu.

W programie 18. edycji Sacrum Profanum znalazło się miejsce nie tylko na koncerty, ale też wydarzenia grające z konwencją i angażujące odbiorcę na innym niż to zwykle bywa poziomie. Tegoroczne Sacrum Profanum zwieńczą soliści Hashtag Ensemble. Koncert #archi-solos potraktuje architekturę i miejską tkankę jako partytury do improwizacji.

Pełny program festiwalu dostępny na www.sacrumprofanum.com 

Sławomir Wojciechowski o komponowaniu muzyki przez sztuczną inteligencję – spotkanie online

NOSPR28 października 2020 o godz. 19.00 Sławomir Wojciechowski, jeden z najciekawszych polskich kompozytorów współczesnych, poprowadzi w NOSPR wykład „Rhapsody in Deep Blue. O komponowaniu muzyki przez sztuczną inteligencję”.

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kulturalne wybory młodzieży" realizowanego przez NOSPR we współpracy z Instytutem Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego w ramach projektu „Bardzo młoda kultura". Podczas spotkania eksplorować będziemy związki muzyki i technologii. Przypominamy, że na stronie internetowej https://ai.nospr.org.pl/ dostępna jest aplikacja NOSPR AI. To nowatorski projekt zainicjowany przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, który wykorzystuje zaawansowaną sztuczną inteligencję do rozmowy o muzyce. Dzięki wdrożeniu rozwiązania Watson Assistant przez IBM Services NOSPR przybliża doświadczenie obcowania z orkiestrą symfoniczną online. Znany kompozytor i wykładowca Sławomir Wojciechowski podzieli się uwagami o perspektywach wykorzystania AI w muzyce.

„Swój pierwszy kwartet smyczkowy komputer napisał w 1957 roku. Już dwadzieścia lat później stworzył dość udane imitacje dzieł wielkich klasyków. Dziś stawia sobie bardziej ambitne cele. Potrafi na przykład zrozumieć „emocjonalną temperaturę" naszych czasów i na dowód tego pisze piosenkę, która w 48 godzin od premiery trafia na szczyty list przebojów. Mamy więc do czynienia z niewątpliwie inteligentną i użyteczną maszyną, której jednak coraz częściej zaczynamy się obawiać” – zaznaczają organizatorzy. Czy sztuczna inteligencja jest w stanie konkurować z ludźmi w obszarach kreatywności, sztuki, kultury, i czy to ona właśnie będzie komponować arcydzieła XXI wieku?

NOSPR zaprasza na spotkanie na stronie www.nospr.org.pl,  na profilu FB oraz w serwisie YouTube.

49. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich współorganizowana przez Akademię Muzyczną w Krakowie

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich zaprasza do wirtualnej Akademii Muzycznej w Krakowie, aby przysłuchiwać się obradom 49. Konferencji Muzykologicznej ZKP w dniach 25–27 października 2020 roku. Hasło przewodnie konferencji – „Teoria muzyki / muzykologia tu i teraz. Rezonans przeszłości – wyzwania współczesności”.

Organizatorzy zaproponowali następujące tematy do podjęcia: „Muzykologia – Teoria muzyki. Dialektyka żywiołów?”, „Zrozumieć muzykę. Idea przeżycia dzieła”, Za kształceniem wrażliwości i rozwijaniem wyobraźni”, „Muzyka jako przesłanie”, „Paradygmaty, konstrukty myślowe, koncepcje i metody”.

W Konferencji weźmie udział 29 prelegentów, usłyszmy dwa wykłady, 9 paneli, dwa koncerty. W ramach przedsięwzięcia odbędzie się prezentacja portalu droba.polmic.pl, poświęconego postaci i działalności Krzysztofa Droby. Podczas koncertu finałowego nastąpi prawykonanie utworu Zbigniewa Bargielskiego Clavertett na kwartet smyczkowy i klawesyn, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Obrady prowadzone będą na platformie wykładowej AMK ON-LINE stworzonej specjalnie dla uczestników Konferencji, natomiast całość posłuchać i zobaczyć będzie można na stronie Akademii Muzycznej w Krakowie: www.amuz.krakow.pl/49konferencjazkp 

Bądźmy razem! Jeśli tylko technologia nie zawiedzie zadość uczynimy tradycji i Konferencja Muzykologiczna zarezonuje, choć w przestrzeni nowej, co nie oznacza nieprzyjaznej – ot wyzwania współczesności!

dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

VIII Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” online

Nowa MuzykaKujawsko-Pomorski Oddział Związku Kompozytorów Polskich zaprasza w dniach 24–26 października 2020 na VIII Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”. Wszystkie koncerty Festiwalu odbędą się bez udziału publiczności, tylko w przestrzeni internetowej.

Festiwal jest cyklicznym corocznym wydarzeniem artystycznym promującym najnowszą twórczość muzyczną i artystyczną. Ideą projektu jest tworzenie nowych jakości artystycznych poprzez łączenie różnych dyscyplin. Przedsięwzięcie inspiruje więc środowiska artystyczne – kompozytorów, muzyków, plastyków, twórców multimediów, literatów – do wspólnego tworzenia kultury. Podczas bydgoskiego festiwalu promowana jest twórczość kompozytorów polskich oraz prezentowane nowatorskie i niekomercyjne projekty muzyków z zagranicy.

W ramach Festiwalu zaplanowane są trzy koncerty: „Pieśń współczesna – odbicia i rezonanse”, „Koncert z okazji 100-lecia powrotu Bydgoszczy do Macierzy” oraz „Oblicza współczesności. Recital fortepianowy Igora Torbickiego”. Podczas Festiwalu odbędą się prawykonania utworów prezesa Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich Piotra Komorowskiego i jego zastępcy Marcina Kopczyńskiego.

Transmisje można śledzić na stronie www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl oraz w serwisie internetowym YouTube.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Łódź | W hołdzie dla mistrzów

FLKolejna wokalna propozycja w październikowym repertuarze Filharmonii Łódzkiej to Koncert Chóralny w Kościele Ewangelicko-Augsburskim pw. św. Mateusza 25 października 2020 o godz. 17.00.

Chórzyści przedstawią różnorodny stylistycznie repertuar, na który złożą się utwory od XVI wieku (Wacław z Szamotuł) po muzykę najnowszą (Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki). Wszystkie te kompozycje łączy tematyka religijna, nawiązująca do obchodzonego na początku listopada Święta Zmarłych.

Usłyszymy m.in. jedną z najbardziej znanych pieśni religijnych Wacława z Szamotuł Już się zmierzka. Muzyka tego wybitnego twórcy renesansowego, zwanego nawet „polskim Palestriną”, urzeka symetrią fraz, jasną fakturą, a przede wszystkim bogatą inwencją melodyczną. Agnus Dei (Baranku Boży) zostało skomponowane przez Krzysztofa Pendereckiego na wieść o śmierci prymasa Polski Stefana Wyszyńskiego i wykonane podczas uroczystości pogrzebowych. Początkowo utwór ten funkcjonował samodzielnie, później został włączony do Polskiego Requiem. Charakter żałobny ma także Spraw, niech płaczę Karola Szymanowskiego – fragment Stabat Mater. Modlitewne błaganie Matki Boskiej w XX-wiecznym kształcie muzycznym (1926) nawiązuje do twórczości religijnej epoki renesansu. W programie znajdą się też Ecce lignum crucis Stanisława Moniuszki, Parce Domine z oratorium Znalezienie Świętego Krzyża i Sanctus z Missa pro pace Feliksa Nowowiejskiego, kompozycje z cyklu Z pieśni kościelnych Henryka Mikołaja Góreckiego oraz utwory Johanna Sebastiana Bacha i Nikolaia Kedrova.

Koncert poprowadzi Chórmistrz FŁ Dawid Ber. W roli solistów wystąpią Magdalena Szymańska (sopran), Dominika Stefańska (mezzosopran) i Rafał Maciejewski (baryton).

Karolina Albińska

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl 

Konferencja Naukowa „Piano Connections. W kręgu kameralistyki fortepianowej składów różnych” online

UMFCKatedra Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza w dniach 24-25 października 2020 na Konferencję Naukową „Piano Connections. W kręgu kameralistyki fortepianowej składów różnych”.

Formuła konferencji miała obejmować rozbudowaną część artystyczną, stanowiącą płaszczyznę spotkania wykonawców utworów kameralnych na składy mieszane, tj. fortepian i smyczki i/lub instrumenty dęte i/lub śpiew, reprezentujących różne muzyczne środowiska akademickie. Ze względu na zaistniałą sytuację epidemiologiczną konferencja odbędzie się jedynie w części naukowej online na kanale YouTube UMFC.

Kierownikiem projektu jest dr hab. Ewa Skardowska. Jego celem będzie omówienie zagadnień związanych z treścią, ideą artystyczną i wykonawstwem utworów, w których użyte jest rzadziej stosowane instrumentarium, a także tematów dotyczących kameralistyki fortepianowej i filozofii muzyki. W roli prelegentów wystąpią pedagodzy uczelni muzycznych. Omówione zostaną m.in. współczesne techniki wykonawcze w utworach kompozytorów polskich XXI wieku na wiolonczelę i fortepian, zagadnienia edycyjno-wykonawcze utworów Witolda Friemanna i tematyka żydowska w twórczości kompozytorskiej Ryszarda Sielickiego. Wykłady konferencyjne będą transmitowane w godz. 10.00-14.30 (24.10) oraz w godz. 10.00-13.30 (25.10).

Szczegółowy program – na stronie https://www.chopin.edu.pl/