Polmic - FB

aktualności

NOSPR razem z IBM Watson tworzą nowatorską przestrzeń interakcji z muzyką klasyczną

NOSPR AINa stronie internetowej https://ai.nospr.org.pl/ dostępna jest już aplikacja NOSPR AI. To nowatorski projekt zainicjowany przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, który wykorzystuje zaawansowaną sztuczną inteligencję do rozmowy o muzyce. Dzięki wdrożeniu rozwiązania Watson Assistant przez IBM Services NOSPR przybliża doświadczenie obcowania z orkiestrą symfoniczną online.

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach oraz IBM (NYSE: IBM) przy współpracy z Fujitsu Technology Solutions, ING Bankiem Śląskim, Urzędem Miasta Katowice – partnerami strategicznymi, a także firmą GAZ-SYSTEM i szkołami zrzeszonymi w programie P-TECH ogłosiły uruchomienie posiadającego zdolność werbalnej interakcji, wirtualnego asystenta NOSPR AI. Wykorzystuje on rozwiązanie IBM Watson i publiczną chmurę IBM.

Do końca 2020 roku na platformie internetowej https://ai.nospr.org.pl/ można „dopytywać” sztuczną inteligencję o tematy dotyczące muzyki klasycznej, otrzymując natychmiastowe odpowiedzi w języku polskim – jednocześnie przenosząc się do wirtualnej sali koncertowej katowickiej NOSPR. Na platformie można zadawać pytania głosowo i pisemnie, słuchając rzadko publikowanych nagrań audiowizualnych Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. NOSPR AI opowie, czym kompozytor inspirował się tworząc dany utwór, jaki instrument gra partię solową czy, na przykład, ile waży fortepian. Uruchomienie projektu zostało poprzedzone szerokimi testami jakościowymi prowadzonymi przez zespoły projektowe IBM i NOSPR. W treningu inicjalnym, w ciągu niecałych 3 tygodni, zebrano 9 tysięcy pytań. IBM oraz NOSPR mają nadzieję na rozbudowę tego narzędzia w kolejnych latach.

Gdynia | III Warsztaty kompozycji muzyki filmowej z Janem A.P. Kaczmarkiem

KaczmarekGdyńska Szkoła Filmowa ogłasza III edycję warsztatów kompozycji muzyki filmowej z laureatem Oscara Janem A.P. Kaczmarkiem w dniach 19-25 października 2020 roku. Zgłoszenia przyjmowane będą do 15 września.

Warsztaty przeznaczone są głównie dla uczniów szkół muzycznych (od 16 roku życia), studentów i absolwentów uczelni muzycznych zainteresowanych tworzeniem muzyki filmowej. Dopuszczalny jest także udział osób nie mających wykształcenia muzycznego, lecz komponujących muzykę filmową. Zalecana jest znajomość programów typu DAW (Logic, Protools, Reaper itp.). Wybór uczestników biorących czynny udział w warsztatach zostanie dokonany na podstawie przesłanych dwóch partytur i / lub nagrań muzyki skomponowanej przez kandydata.

Kompozytorzy będą mieli niepowtarzalną szansę na nawiązanie współpracy ze studentami reżyserii Gdyńskiej Szkoły Filmowej. Jednym z głównych punktów programu warsztatów będzie stworzenie warstwy muzycznej do ich filmów pod kierunkiem kompozytora wykładowcy. Wykładowca będzie prowadził zajęcia grupowe i indywidualne, które ułoży według własnego uznania (ok. 20 godzin pracy grupowej i ok. 30 minut dla każdego indywidualnie). Zajęcia będą odbywały się w Gdyńskiej Szkole Filmowej przez 7 kolejnych dni.

Zwieńczeniem pracy warsztatowej powinien być co najmniej jeden film studenta GSF z pełną ścieżką muzyczną.

Dodatkowe informacje – na stronie https://bit.ly/2WAQ8km 

Koncert finałowy V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

3426 lipca 2020 o godz. 19:00 odbędzie się koncert finałowy V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” transmitowany na żywo w Internecie.

„TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” to wyjątkowe i prestiżowe wydarzenie w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. Poprzez swoje założenia i starannie dobrany program łączy w sobie elementy ponadczasowości dzieła i jego aktualności. Utwory niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione dają możliwość do ich wzajemnej konfrontacji, jednak głównie chodzi tu o konfrontację słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty. W interpretacji muzyków podczas tegorocznej edycji Festiwalu zabrzmiały już dzieła takich polskich twórców, jak Karol Szymanowski, Mieczysław Wajnberg, Krzysztof Penderecki, Andrzej Panufnik, Henryk Mikołaj Górecki, Hanna Kulenty, Paweł Szymański, Cezary Duchnowski i Andrzej Karałow.

Podczas koncertu finałowego w wykonaniu Jana Krzysztofa Broji, laureata międzynarodowych konkursów pianistycznych w Hanau (1989), Brunszwiku (1991) Bukareszcie (1995), Wilnie (1999) oraz Pasadenie – Los Angeles (2002), usłyszymy utwory Fryderyka Chopina i Ludwiga van Beethovena, któremu poświęcona jest V odsłona Festiwalu. Zabrzmią Beethovenowskie 32 Wariacje c-moll WoO 80 i XII Sonata As-dur op. 26 oraz mazurki i nokturny Fryderyka Chopina. Jak zaznacza Marcin Majchrowski, „Chopin w doprowadzaniu „prostych” form i gatunków do granic sublimacji nie miał sobie równych. Dowodzą tego dwa późne opusy – Mazurki op. 59 i ostatnie Nokturny op. 62 – wyrafinowane eseje na temat muzycznego piękna”.

Transmisja: https://youtu.be/ed2NoEBdiBk 

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.festiwaltrzycztery.pl/ 

Lusławice | Polish Cello Quartet na Festiwalu Emanacje – muzyczna uczta na 8 wiolonczel

EmanacjeW twórczości Krzysztofa Pendereckiego wiolonczela zajmuje miejsce szczególne, będąc główną bohaterką licznych kompozycji solowych, kameralnych i orkiestrowych tego wybitnego kompozytora. Najbliższy koncert w ramach Festiwalu Emanacje wypełni muzyka wiolonczelowa. 26 lipca 2020 o 19.00 w Lusławicach wraz z Polish Cello Quartet wystąpią wiolonczeliści młodej generacji, absolwenci programów edukacyjnych Europejskiego Centrum Muzyki.

Zamiłowanie kompozytora do wiolonczeli zrodziło się z podziwu dla sztuki kilku wirtuozów, lecz przede wszystkim Siegfrieda Palma i Mścisława Rostropowicza. Podczas najbliższego koncertu zabrzmią dzieła przełomowe, stanowiące znaczące gesty twórcy wobec rozgrywających się ważnych wydarzeń w dziejach kraju, a także wyrażające najbardziej osobiste uczucia wobec najbliższych.

Serenata na trzy wiolonczele stała się prezentem urodzinowym dla ukochanej żony, Elżbiety. Sięgając po ten gatunek kompozytor odwołał się do XVI-wiecznej tradycji pieśni miłosnej śpiewanej o zmroku pod oknem ukochanej kobiety.

Ciaccona z Polskiego Requiem niesie ze sobą głęboki ładunek dramatyczny. To jedno z dzieł powstałych jako reakcja twórcy na ważne w dziejach Polski i świata wydarzenie określające symbolicznie przestrzeń moralną narodu polskiego. Kompozycja ukończona w 2005 została dedykowana pamięci zmarłego papieża Jana Pawła II i domknęła powstające od 25 lat Polskie Requiem. Niemal po 10 latach od prawykonania Ciaccony kompozytor powrócił do dzieła, opracowując go w wersji na 6 wiolonczel.

W 1981 po śmierci szczególnie bliskiego kompozytorowi kardynała Stefana Wyszyńskiego zrodziło się spontanicznie Agnus Dei. Swoją kompozycją Penderecki oddał hołd niezwykłej postaci, a także odwołał się do heroicznego świadectwa wiary w wartości najwyższe oraz nieugiętego sprzeciwu wobec systemu totalitarnego. Pełne łagodnych brzmień, bliskie tonalności Agnus Dei na 8-głosowy chór a cappella doczekało się w 2007 opracowania na 8 wiolonczel. Pełne, niskie dźwięki chóru wiolonczel, wysnute z nostalgicznego motywu tercji małej niosą brzmienia szlachetnie wzruszające, skłaniające do refleksji nad sprawami ostatecznymi.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

Kąśna Dolna | Uroczystości jubileuszowe z okazji 30-lecia Centrum Paderewskiego

Centrum PaderewskiegoPodczas uroczystości jubileuszowych z okazji 30-lecia Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej w dniach 24–26 lipca 2020 odbędą się wyjątkowe wydarzenia podsumowujące dorobek działalności instytucji.

Wojewódzka Rada Narodowa w Tarnowie podjęła uchwałę w sprawie utworzenia instytucji upowszechniania kultury muzycznej pod nazwą Centrum Paderewskiego Tarnów – Kąśna Dolna 28 lutego 1990 roku. Instytucji powierzono majątek w postaci dworu i otaczającego go parku. Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej – dziś instytucja współprowadzona przez Powiat Tarnowski i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – jest jednym z najciekawszych ośrodków kulturalnych w skali kraju, cieszącym się sympatią melomanów i sentymentem artystów.

Inauguracją obchodów, a zarazem kluczowym ich momentem będzie zaplanowana na 24 lipca Gala Trzech Dekad z udziałem sław polskiej kameralistyki, związanych z Kąśną od zarania. Na estradzie kąśnieńskiej wystąpią Krzysztof Jakowicz, Vadim Brodski, Jakub Jakowicz i Robert Morawski, którzy zaprezentują m. in. utwory Henryka Wieniawskiego i Ignacego Jana Paderewskiego. 25 lipca na melomanów czeka spotkanie z Waldemarem Malickim, który wykona program zatytułowany „Historia Muzyki według Waldemara Malickiego”; pianiście towarzyszyć będzie kwintet smyczkowy. Finał jubileuszu to występ austriackiego pianisty Ingolfa Wundera, laureata II nagrody na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Koncerty rozpoczną się o godz. 18.00.

Tegoroczny jubileusz stał się ponadto wdzięcznym pretekstem to wydania płyty Reminiscencje. Występujący na niej muzycy koncertowali w Kąśnej wielokrotnie, stając się przyjaciółmi Centrum. Na płycie znalazły się utwory Paderewskiego, Chopina, Paganiniego i Montiego w interpretacji Piotra Pławnera, Mariusza Patyry, Tomasza Strahla, Roberta Morawskiego i Klaudiusza Barana.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.centrumpaderewskiego.pl/ 

Jubileuszowy koncert Gliwickiej Orkiestry Kameralnej online!

GOKFundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej zaprasza 27 września 2020 roku o godz. 19.15 na transmisję jubileuszowego koncertu w ramach obchodów 20-lecia działalności artystycznej Gliwickiej Orkiestry Kameralnej. Koncert będzie transmitowany na kanałach YouTube GOK (19.15) i Radia Katowice (19.30), profilu Facebookowym GOK oraz poprzez stronę www.gliwickaorkiestra.pl 

Gliwiccy kameraliści, realizując od dwudziestu lat swoją pasję, umożliwiają gliwickiej i śląskiej publiczności obcowanie na żywo z kulturą muzyczną na najwyższym poziomie artystycznym. Do współpracy zapraszają znanych dyrygentów i solistów, którzy wraz z gliwickim zespołem tworzą ciekawe interpretacje wybitnych dzieł literatury muzycznej.

Tym razem grono słuchaczy poszerzy się o nowych odbiorców w sieci dzięki transmisji koncertu online. W programie jubileuszowego koncertu w interpretacji gliwickich kameralistów usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha, Christopha Willibalda Glucka, Josepha Haydna oraz Serenadę op. 2 Mieczysława Karłowicza. Gliwicka Orkiestra Kameralna wystąpi pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza, związanego z Orkiestrą Kameralną Miasta Jaworzna Archetti, który współpracował z wieloma czołowymi orkiestrami w kraju i jako jedyny dyrygent był dwukrotnym beneficjentem programu „Dyrygent-rezydent” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert został dofinansowany przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Waldemar Staniczek

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POMIC.

Więcej – na stronie http://www.gliwickaorkiestra.pl/ 

Warszawa | 34. Warszawskie Spotkania Muzyczne

WSM34. Warszawskie Spotkania Muzyczne z oczywistych względów nie mogły odbyć się w 2020 roku w maju. Znamy jednak nowy termin i formułę festiwalu. Dzięki współpracy z PROM-em Kultury Saska Kępa i Służewskim Domem Kultury cztery koncerty kameralne odbędą się 5, 7, 8 i 9 sierpnia o godz. 19.00 i będą transmitowane przez Internet.

Bastarda Trio w roku epidemii Covid-19 przypomni swój projekt Ars moriendi – muzyczne przejście przez rytuał śmierci i pogrzebu w średniowieczu i renesansie. Członkowie zespołu Hashtag Ensemble wystąpią z premierowym programem polsko-niemieckim, prawykonując kompozycje Wojciecha Błażejczyka, Jacka Domagały, Thomasa Gerwina, Aleksandry Kacy, Gisberta Naethera, Dariusza Przybylskiego, Jarosława Siwińskiego i Lothara Voigtländera.

Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki zaprezentują polskie utwory na skrzypce i akordeon, w tym prawykonania i kompozycje dedykowane temu znakomitemu duetowi (Marcina Błażewicza, Andrzeja Karałowa, Wojciecha Kostrzewy, Jacka Sienkiewicza i Ignacego Zalewskiego). Usłyszymy także niezwykle interesujące transkrypcje utworów Mieczysława Wajnberga i Krzysztofa Pendereckiego.

Inspirujące spotkanie Krzesimira Dębskiego (skrzypce, syntezator) i Tadeusza Sudnika (elektronika) niech będzie symbolem wyjścia z czasu pierwszej (i oby ostatniej) XXI-wiecznej pandemii. Tytuł koncertu – „Ars vitae” – powinien być dobrą ku temu wróżbą.

Wszystkie wydarzenia będą transmitowane przez Internet (www.wsm.art.pl) i możliwe do obejrzenia również w późniejszym czasie na portalu YouTube. PROM Kultury Saska Kępa (ul. Brukselska 23) i Służewski Dom Kultury (ul. J.S. Bacha 15) zapraszają na koncerty także publiczność (ograniczona ilość miejsc, brak rezerwacji, bezpłatne wejściówki) – przy zachowaniu aktualnych zasad bezpieczeństwa epidemiologicznego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

composer.pl: znamy zwycięzców kolejnej edycji programu rezydencji artystycznych na Islandii dla młodych polskich kompozytorów

Composer.plAgata Zubel i Michał Moc, mecenasi programu stypendialnego composer.pl, którego Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem, ogłosili wyniki drugiej odsłony prestiżowego stypendium dla młodych polskich kompozytorów. Tym razem dwa tygodnie na Islandii spędzą Paulina Derska i Aleksandra Kaca.

Paulina Derska jest kompozytorką, autorką muzyki do spektakli teatralnych oraz filmów krótkometrażowych, a także m.in. dwukrotną finalistką Young Talent Award na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie oraz laureatką nagrody publiczności w Indie Film Music Contest. Jej utwory z nurtu klasycznego wykonywane były m.in. w Polsce, Hiszpanii, Włoszech i Wielkiej Brytanii.

Z kolei Aleksandra Kaca – kompozytorka i menedżerka – jest m.in. laureatką I Nagrody w 56. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, a także założycielką i liderką zespołu FJORS. Jej kompozycje wykonywane były w Stanach Zjednoczonych, w Danii i na licznych festiwalach w Polsce.

Mecenasi zapowiadają kolejną odsłonę rezydencji, która zostanie oficjalnie ogłoszona jeszcze w tym roku.

Maryla Zając

Więcej na www.composer.pl 

Toruń | Tanecznym krokiem przez cztery pory roku

TOS24 lipca 2020 o godz. 19.00 w sali koncertowej CKK Jordanki odbędzie się koncert Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Wojciecha Pławnera w ramach 24. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura”.

Koncert jest współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”. W sezonie 2019 / 2020 Wojciech Pławner jest dyrygentem-rezydentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

W programie koncertu znalazło się najbardziej popularne dzieło Antonia Vivaldiego, czyli Cztery pory roku. Swój wirtuozowski talent zaprezentuje solistka, skrzypaczka Orkiestry, niezwykle utalentowana Monika Skruszewicz. Drugim solistą będzie klarnecista Rafał Kleszcz, dla którego koncert ten jest Nagrodą specjalną ufundowaną przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną podczas IV Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Dętych Finalis 2019. Solista zaprezentuje Koncert na klarnet i orkiestrę A-dur KV 622 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Druga część koncertu przeniesie nas do świata muzyki filmowej za sprawą walców z Ziemi obiecanej i Trędowatej autorstwa Wojciecha Kilara. Zmysł do tworzenia świetnej muzyki filmowej tego kompozytora został doceniony i uhonorowany wieloma nagrodami, m.in. Orłem – Nagrodą Polskiej Akademii Filmowej, Philip Award za dokonania w dziedzinie muzyki filmowej w ramach Music & Film Festival, Złotą Kaczką w kategorii „Najlepsza muzyka do filmu polskiego” i Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski.

Informacja o biletach – na stronie http://tos.art.pl/pl/wydarzenie_902_Tanecznym_krokiem_przez_cztery_pory_roku_.html