Polmic - FB

aktualności

XXVIII Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura

SDKBiuro Organizacyjne XXX Festiwalu im. Adama Didura ogłasza XXVIII Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura dla twórców, którzy do dnia 31 grudnia 2020 nie ukończą 30. roku życia.

Tematem konkursu jest pieśń, aria na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu lub kwartetu smyczkowego. Do Konkursu będą kwalifikowane tylko prace niepublikowane, niewykonywane, nienagrywane i nienagradzane.

W skład Sądu Konkursowego wchodzą: Eugeniusz Knapik, Wojciech Widłak i Wojciech Ziemowit Zych. Ogólna suma nagród wynosi 6 000 złotych. O podziale nagród zadecyduje jury Konkursu.

Prace konkursowe opatrzone godłem z dopiskiem „XXVIII Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. Adama Didura” należy przesłać na adres Sanockiego Domu Kultury (38–500 Sanok, ul. Mickiewicza 24) do 21 sierpnia 2020 roku. Natomiast termin rozstrzygnięcia konkursu upływa 31 sierpnia 2020 roku.

Wręczenie nagród i prawykonanie najlepszej kompozycji nastąpi podczas XXX Festiwalu im. Adama Didura.

Regulamin konkursu znajduje się na stronie www.sdksanok.pl 

Bacewicz i Szostakowicz kameralnie z Karłowicz Quartet

FSzKwartetów dwojga wielkich kompozytorów wysłuchamy 24 maja 2020 roku o godz. 19:00 podczas koncertu online Karłowicz Quartet na kanałach Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w serwisach Facebook i YouTube.

Karłowicz Quartet powstał w 2017 roku. W skład zespołu wchodzą absolwentki najlepszych uczelni artystycznych w Polsce. Swoje doświadczenie kameralne doskonaliły pod kierunkiem wybitnych kameralistów z takich zespołów, jak Royal String Quartet, Scharoun Ensemble, Apollon Musagete Quartett, Kwartet Śląski, Kwartet Wilanów, Alban Berg Quartet, Altenberg Trio. Jako członkinie orkiestry aktywnie uczestniczą w życiu artystycznym Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Podczas najbliższego koncertu zaprezentują utwory Grażyny Bacewicz i Dymitra Szostakowicza.

Grażyna Bacewicz szczególną uwagę poświęciła muzyce na skrzypce oraz inne instrumenty smyczkowe. IV Kwartet smyczkowy to najbardziej znany i najczęściej wykonywany spośród siedmiu kwartetów smyczkowych kompozytorki. Napisany został w 1951 roku na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich, który wystosował do swych członków zaproszenie do wzięcia udziału w konkursie kompozytorskim na kwartet smyczkowy organizowanym w Liège w Belgii. Utwór Bacewicz, przesłany tam pod godłem „1951”, otrzymał pierwszą nagrodę. VIII Kwartet smyczkowy c-moll op. 110 Dymitra Szostakowicza (1960) ma wyjątkowo osobisty, wręcz autobiograficzny charakter. Dzieło powstało w zaledwie trzy dni, a wielbiciele twórczości kompozytora bez trudu rozpoznają w utworze szereg muzycznych autocytatów z wcześniejszych kompozycji. Jest w tym kwartecie obecny także muzyczny podpis Szostakowicza, czyli dźwięki D-Es-C-H. O samym utworze Szostakowicz pisał w jednym z listów tak: „Rozmyślałem o tym, że jak kiedyś umrę, to nikt chyba nie napisze utworu poświęconego mojej pamięci. Dlatego postanowiłem takowy skomponować. Można by na jego okładce napisać: Poświęcony pamięci autora tego kwartetu”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

XIII Gdański Festiwal Muzyczny

GFM

Z uwagi na panującą pandemie i w trosce o bezpieczeństwo artystów i słuchaczy XIII Gdański Festiwal Muzyczny został podzielony na dwie części. I część koncertów odbędzie się między 9 a 20 maja 2020 roku i będzie transmitowana na antenie Radia Gdańsk. Koncerty II części zrealizowane zostaną między 29 września a 31 października 2020. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualny atrybut każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać artysty rezydenta.

W następnym roku będziemy świadkami XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Udział w Gdańskim Festiwalu wezmą laureaci tego Konkursu z lat poprzednich oraz kandydaci. 18 maja o godz. 19.05 w Studiu Koncertowym Radia Gdańsk wystąpi Adam Kałduński. Artysta został zaproszony jako laureat Festiwalu Pianistyki Polskiej 2019. W międzyczasie jednak został zwycięzcą II Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Pekinie (2019), a na 50. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2020) zdobył II nagrodę ex aequo i tym samym uzyskał kwalifikację do Konkursu Chopinowskiego bez eliminacji. Także bez eliminacji wystąpi na przełożonym na rok 2021 konkursie chopinowskim Piotr Pawlak, który zagra w Studiu Koncertowym Radia Gdańsk 20 maja również o 19.05.

Dzień wcześniej o tej samej godzinie rozpocznie się transmisja przeniesionego z Sali Polskiej Filharmonii Bałtyckiej recitalu Adama Makowicza.

Rok 2020 to 100-lecie urodzin Jana Pawła II. Z okazji tej rocznicy w II części Festiwalu wykonane zostanie monumentalne dzieło Henryka Mikołaja Góreckiego Beatus Vir. Utwór został zamówiony przez kardynała Karola Wojtyłę, a prawykonanie odbyło się już po jego wyborze na papieża. Z okazji Roku Beethovenowskiego jesienią wykonany zostanie m. in. Koncert potrójny C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena przez artystów, współpracujących z Deutsche Grammophon: pianistę Jana Lisieckiego, skrzypaczkę Bomsori Kim i wiolonczelistkę Camille Thomas.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na stronie Festiwalu www.gdanskifestiwal.pla także na www.radiogdansk.pl 

Nabór do programu „Dyrygent – rezydent” został przedłużony

IMITInstytut Muzyki i Tańca zaprasza do udziału w programie „Dyrygent – rezydent” w sezonie 2020 / 2021, którego celem jest rozwój warsztatu wykonawczego i promocja młodych polskich dyrygentów oraz wzrost liczby wykonań muzyki polskiej. Termin nadsyłania zgłoszeń do najbliższej edycji programu upływa 1 czerwca 2020 roku.

Program adresowany jest do polskich instytucji muzycznych oraz do młodych polskich dyrygentów – absolwentów lub osób posiadających licencjat na wydziale dyrygentury symfoniczno-operowej do dwóch lat od ukończenia studiów magisterskich lub otrzymania stopnia licencjata. Realizacja programu odbywa się poprzez rezydencje dyrygenckie w zawodowych zespołach orkiestrowych oraz w teatrach operowych i muzycznych.

Zeskanowany wniosek, podpisany przez osobę upoważnioną, powinien być przesłany wraz z załącznikami w terminie do 1 czerwca włącznie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Nie jest wymagane wysyłanie papierowej wersji wniosku. W tym samym terminie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. należy przesłać transferem internetowym, np. WeTransfer (plik formatu MP4 lub AVI) nagranie audio-wideo – rejestracja próby lub koncertu dyrygenta-rezydenta z dowolną orkiestrą /zespołem, albo prezentacja z dwoma fortepianami – lub link do tego nagrania zamieszczonego w serwisie umożliwiającym odtworzenie materiału bez konieczności rejestracji i podawania hasła (np. YouTube).

Termin wyboru zgłoszeń przez komisję opiniującą upływa 15 czerwca 2020 roku. Po tym terminie lista projektów zatwierdzonych przez komisję zostanie ogłoszona na stronie internetowej Instytutu, a wnioskodawcy tych projektów zostaną poinformowani o pozytywnej decyzji oficjalnym pismem. Instytucje ze swojej strony przedstawią ramowy terminarz spektakli w ramach rezydencji oraz zadeklarują dokładne terminy i tytuły spektakli niezwłocznie po ustaniu przeszkód, które uniemożliwiają planowanie sezonu artystycznego. W razie niewyczerpania pełnej puli środków przeznaczonych na edycję programu w sezonie 2020 / 2021, Dyrektor Instytutu może w dalszym terminie ogłosić drugą turę naboru zgłoszeń.

Budżet edycji programu w sezonie 2020 / 2021 wynosi 120 000 złotych.

Regulamin dostępny jest na stronie https://bit.ly/35P6RnB   

60 mln złotych wsparcia dla prawie 1200 beneficjentów na działania kulturalne online w ramach programu „Kultura w sieci”

MKiDNNarodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu dotacyjnego Kultura w sieci, finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 60 000 000 zł trafi do 1182 beneficjentów w całym kraju na wsparcie lokalnych inicjatyw w obszarze kultury i kontynuację działalności kulturalnej i artystycznej w sieci czasie epidemii koronawirusa. Zadania w ramach programu będą realizowane do 30 października 2020 roku. Wszystkie efekty działań dostępne będą za darmo w Internecie.

Kultura w sieci to nowy program dotacyjny Narodowego Centrum Kultury o wartości 60 mln zł, uruchomiony z inicjatywy wicepremiera, prof. Piotra Glińskiego, ze środków MKiDN w ramach tzw. Tarczy Antykryzysowej. Jego celem jest wsparcie instytucji kultury, organizacji pozarządowych i innych podmiotów działających w sektorze kultury oraz zwiększenie powszechnego dostępu do dóbr kultury za pośrednictwem Internetu.

Dofinansowanie otrzymały najlepsze projekty, które uzyskały min. 75 pkt. na 100 możliwych. Liczba blisko 1200 beneficjentów w skali 6000 wniosków, które wpłynęły do NCK jest adekwatna do możliwości budżetowych programu.

W związku z ogromnym zainteresowaniem programem minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński, w uzgodnieniu z premierem Mateuszem Morawieckim, zdecydował o czterokrotnym zwiększeniu wyjściowego budżetu programu dotacyjnego z 15 mln zł do 60 mln zł. Kolejne 20 mln zł otrzymają twórcy i artyści (osoby fizyczne) w ramach komponentu stypendialnego Kultury w sieci, którym zarządza MKiDN. Wyniki programu stypendialnego dla artystów zostaną ogłoszone w przyszłym tygodniu, ponieważ ze względu na ogromną liczbę wnioskujących podjęto decyzję o przyznaniu większej liczby trzymiesięcznych stypendiów zamiast sześciomiesięcznych. Dzięki temu liczba stypendystów, którzy uzyskają wsparcie, będzie o wiele większa.

Szczegółowe wyniki naboru znajdują się na stronie Narodowego Centrum Kultury.

Łódź | Obchody 100. rocznicy urodzin Jana Pawła II

TWZ okazji przypadającej w dniu 18 maja 2020 roku 100. rocznicy urodzin Papieża Jana Pawła II, artyści Teatru Wielkiego w Łodzi wezmą udział w głównych obchodach zaplanowanych przez Archidiecezję Łódzką w Archikatedrze św. Stanisława Kostki.

O godz. 18.00 w katedrze abp Grzegorz Ryś odprawi uroczystą mszę świętą, natomiast po mszy o godz. 19:00 odbędzie się koncert w wykonaniu artystów Teatru Wielkiego w Łodzi. Udział w koncercie wezmą: Zespół Wokalny Kameralistów Łódzkich (Magdalena Cierzniewska, Aleksandra Borkiewicz, Ewelina Dachowska, Olga Maroszek, Przemek Cierzniewski, Adam Józef Węgliński, Adam Suwald, Michał Jan Barański), organista Jakub Garbacz oraz soliści: Aleksandra Borkiewicz (sopran), Hanna Okońska (sopran), Olga Maroszek (mezzosopran) i Dominik Sutowicz (tenor).

W wykonaniu muzyków usłyszymy Ave Maria Charlesa Gounoda, Ave Maria Giulia Cacciniego, Ave Maria Franza Schuberta oraz trzy utwory chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego: Matko niebieskiego Pana, Zdrowaś bądź Maryja i Ciebie na wieki wychwalać będziemy.

Uroczystości będą transmitowane online na kanałach YouTube Archidiecezji Łódzkiej oraz Teatru Wielkiego w Łodzi

Noc Muzeów online z Operą i Filharmonią Podlaską

OiFPNoc Muzeów zawsze była okazją do spotkania z widzami, rozmów z artystami i odkrywania operowych tajemnic. 16 maja 2020 roku Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na wydarzenie w wymiarze wirtualnym.

Od godz. 18:00 wyruszymy w podróż po gmachu przy Odeskiej 1 i przekonamy się, że za każdym rogiem kryje się wyjątkowa historia. Dodatkowo o godz. 19.00 na kanale OiFP na YouTube odbędzie się premierowa transmisja nagrania utworu Missa pro pace Wojciecha Kilara (DUX) w wykonaniu Chóru i Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. W roli solistów – Joanna Woś (sopran), Małgorzata Walewska (mezzosopran), Paweł Brożek (tenor) i Rafał Siwek (bas).

Wojciech Kilar skomponował Missa pro pace (Mszę za pokój) na zamówienie Kazimierza Korda – dyrektora Filharmonii Narodowej, której utwór został dedykowany „w jej 100-lecie”. Kompozytor chciał stworzyć Mszę skromną, ubogą w środki, nie będącą popisem wirtuozerii, ale próbą nowej muzycznej interpretacji świętego tekstu. Utwór przeniknięty jest duchem średniowiecznej muzyki kościelnej – przeważa w niej nastrój medytacji, kontemplacji i modlitewnego skupienia.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB

„Domówka z Dwójką” – wiolonczelista Marcin Zdunik z premierową niespodzianką

ZdunikW cyklu „Domówka z Dwójką” odbyły się już cztery koncerty, podczas których artyści zaprzyjaźnieni z Programem 2 Polskiego Radia zapraszali słuchaczy do swoich domów, by w trudnych czasach izolacji dzielić się z nimi swoją muzyką. W kolejnej odsłonie audycji, czyli 16 maja 2020 o godz. 19.00, będzie można posłuchać i zobaczyć Marcina Zdunika.

Piąty wieczór w ramach „Domówki z Dwójką” wypełni program specjalnie przygotowany przez artystę – na co dzień wykonuje on muzykę od renesansu po dzieła najnowsze i taką też różnorodność zaproponuje podczas sobotniego koncertu. Będą więc utwory na wiolonczelę solo, wiolonczelowe aranżacje znanych utworów z repertuaru muzyki poważnej i… niespodzianka – kompozycja napisana przez Marcina Zdunika z myślą o tym recitalu.

„Bardzo się cieszę, że mogę wystąpić w ramach „Domówki z Dwójką”. To wielka radość znów grać dla Państwa!” – mówi artysta. – „Podoba mi się ogromnie idea „Domówki”. Powołana do życia jako remedium na zawieszenie życia koncertowego, w krótkim czasie zyskała renomę poważnego cyklu prezentującego występy na żywo. Zaproszenie do wykonania solowego recitalu w ramach „Domówki z Dwójką” zainspirowało mnie do zrealizowania kilku nowych pomysłów artystycznych. Przygotowałem nowe aranżacje i improwizacje, napisałem także nowy, solowy utwór, który zatytułowałem Obrazki z kwarantanny. Obrazki – czyli różne postawy i emocje ludzkie, które w tej nowej rzeczywistości obserwujemy i poddajemy dyskusji, życie nie przestało być przecież fascynujące” – dodaje muzyk.

Koncert transmitowany będzie na antenie Dwójki oraz – w formie wideo – na stronie internetowej oraz Facebooku stacji.

Artur Szklarczyk

Festiwal Musica Polonica Nova 2020

MPNNarodowe Forum Muzyki zaprasza na Festiwal Musica Polonica Nova 2020, który odbędzie się online w dniach 14–17 maja. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Paweł Hendrich.

Program tej odsłony Festiwalu odnosi się do otaczającej nas rzeczywistości – na nowo definiuje, czym jest muzyka i wyznacza nowe drogi twórczości.

W programie festiwalowych koncertów podkreślona jest waga muzyki kameralnej. Pozwala melomanom skupić swoją uwagę na detalach, w których – niczym obraz powstający w soczewce – uwypukla się muzyczne piękno. Zaprezentowane zostaną m. in. utwory, które powstały w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca: co-opera Bajki Robotów Cezarego Duchnowskiego i Pawła Hendricha, Sursounds Marcina Stańczyka oraz MiniOpera Katarzyny Dziewiątkowskiej, Joanny Woźny, Mateusza Ryczka i Tomasza Skweresa.

Ponadto prezes Wrocławskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich Mateusz Ryczek z córką Rozalią przygotowali cykl audycji dla najmłodszych. Od 14 do 17 maja o 12:00 na fanpage'u Narodowego Forum Muzyki pojawią się filmy: Skąd się bierze muzyka?, Muzyka elektroniczna i głos, Muzyka elektroniczna i instrumenty, Słuchanie świata – czy z dźwięków otoczenia można stworzyć muzykę?

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: https://bit.ly/2T5T8Dw